Paard van 180 en ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Re: Paard van 180 en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 07:27

Ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen. als iemand mij dat uit wil leggen??? Kan ik er een fototje van bij plaatsen.
De afstammeling is quasimodo z x zeno x rigoletto
Hij heeft een aparte kleur. bruin en zwart tegelijk.
Ik denk dat ie rond de 185 of groter nog is. Ga proberen vandaag hem ff op te meten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:31

veel plezier met je reus...wat wil je ermee gaan doen? Ik heb ook een ruin van 1m80, maar die was al verder doorgereden,dus dat was iets makkelijker beoordelen. En idd, het ene grote paard is het andere niet, er zijn ook lompe paarden van 1m60. Wat ik belangrijk vond,is te kijken of hij een beetje makkelijke bewegingen had,zodat ik niet te veel moeite zou hebben,om hem aan elkaar te rijden. En neem lekker de tijd met zo'n grote: kan je bij jou in de buurt ook goed naar buiten? Veel plezier met je paard!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:32

dierfysio schreef:
het meeste is al gezegd. ik wil even ingan op twee dingen:
1) een driejarige van 1.80m zal zéker nog een paar cm. groeien (paarden zijn pas met 8 volgroeid en volledig belastbaar). mocht je 'm kopen, houd daar dan dus terdege rekening mee. ook zijn die 'slungels' wat vatbaarder voor blessures; laat 'm dus goed keuren nu. en houd 'm heel in de toekomst.
2) ik vind het een sterk verhaal dat je op een groen paard zo opstapt en wegrijdt, en dat ie niks doet. lijkt me dus dat daar al best eerder iemand op rondgestuurd had! zeker gezien het verhaal van iemand die het paard meende te kennen (van marktplaats?). lijkt alsof er een luchtje aan zit...

pluis alles nog eens goed na, en mocht je kopen: zorg dan voor een goed contract (zawrt op wit!) over afspraken van terugbrengen/geld terug etc. vraag liefst een jurist om advies hierin.

succes!

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik lees ook dat het paard nu ineens niet meer gekeurd mocht worden. Inderdaad hier zit een luchtje aan.

Wat betreft grootte, als de combinatie mooi is, vind ik 180 geen probleem. Maar in de meeste gevallen zit er zo'n klein poppetje op, persoonlijk vind ik dat geen mooi gezicht.
Verder, zou ik nooit een paard van 180 kopen (is niet handig: trailer, harnachement etc. kans op blessures is groter ect.)

Edit: oeps je hebt een nog groter paard gekocht, maar hij is goed gekeurd dus dat zit wel snor. Veel succes!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:44

De stokmaat heeft er niks mee te maken hoe sterk een paard is. Mijn paard is 1.85 en die is helemaal niet sterk (behalve tijdens een crosstraining, maar dan is hij dus ook laaiend enthousiast).
Hij is iig niet sterker dan het volbloedje van 1.62 dat ik heb gereden.
Sterk zijn heeft ook te maken met hoe je je paard rijdt en of hij goed aan de hulpen staat.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:15

misschien inderdaad niet qua sterk om te rijden (sterk in de mond ofzo), maar er zit wel degelijk verschil in grote/kleine paarden qua bouw/constitutie. groot is vaak slungelig en slap, klein vaak sterker en compacter. dus -uitzonderingen daargelaten- kun je wel zeggen dat grote slungels eerder 'stuk' gaan dan kleintjes. vraag maar aan de dierenarts; ik heb er al veel gesproken, en ze hebben allemaal dezelfde mining. Knipoog

@TS: ik begrijp dat je een leuk, gezond, goedgekeurd, GROOT paard hebt gevonden. wat fijn voor je! héél veel plezier met hem/haar. Lachen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 12:11

getup schreef:
veel plezier met je reus...wat wil je ermee gaan doen? Ik heb ook een ruin van 1m80, maar die was al verder doorgereden,dus dat was iets makkelijker beoordelen. En idd, het ene grote paard is het andere niet, er zijn ook lompe paarden van 1m60. Wat ik belangrijk vond,is te kijken of hij een beetje makkelijke bewegingen had,zodat ik niet te veel moeite zou hebben,om hem aan elkaar te rijden. En neem lekker de tijd met zo'n grote: kan je bij jou in de buurt ook goed naar buiten? Veel plezier met je paard!

Ik wil hem allround gaan rijden. Zowel springen als dressuur.
Ik ga het erg rustig met hem aan doen. 2 x in de week rijden is meer als genoeg.
Ik ga nu nog niet de weg op, wil hem eerst beter leren kennen in de bak enz.
BIj ons kun je niet mooi buiten rijden. snelwegen en een paar landweggetjes, maar als ik het bos in wil is het 10 met de trailer, dus dat valt wel mee.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 14:03

he hallo, nou ik heb er eindelijk een fototje bij kunnen plaatsen hihihihi naar erg lang zoeken hoor, het is niet een echt duidelijk geloof ik, maar anderen heb ik nog niet

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:14

Veel succes, Piewie! Ik heb toevallig vorige week op een paard van 1.84 gereden en ik ben zelf 1.65! Ik had er helemaal geen erg in dat ze zo groot was, voor mij zijn de meeste paarden gauw groot. Ik heb echter zelden zo fijn gereden: het was een slank type dat prima aan de hulpen was. Ik stond er zelf verbaasd van. Het zal dus met jullie wel goed komen!

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:17

ik rijd soms ook wel een op een paard van bijna 180, en het is echt een schat van een beest! doet echt nix verkeerd. Haha!
ik denk ook niet dat het echt aan de hoogte ligt hoor, shetlanders kunnen ook super sterk zijn dusja Cool

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:49

Hoge paarden, brr... Maar het ligt heel erg aan hoe jíj rijd en hoé het paard is. Je hebt brave grote, en eigenwijze kleine.. En als de klik er is...

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:26

waarom niet? Als jij het een fijn dier vind.. Lekker gaan rijden. Een paard van 180 is heus niet anders dan een heethoofd van 170, het scheelt alleen 10cm

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 07:51

Ik ben 1.65 en mijn ene paard is .168, de andere is 4,5 jaar oud en nu 1.76. Hij is dus groot. En ik kan er niet overheen kijken. Nu is Wiz mijn veulentje, dus de maat maakte me niet uit. Bovendien ben ik al gewend aan een groter paard.

Het inrijden ging dus prima. Geen stap verkeerd. Eerste buitenrit ook. Maar.. Wiz werd ziek, moest naar de kliniek en kreeg verplicht stalrust. Toen werd hij weer ziek, en moest aansterken. Alles bij elkaar is hij vanaf januari 'uit de running geweest". Zes weken geleden ben ik weer begonnen met hem. En werd van mijn paard gebokt. Hij wilde ergens heen, dat mocht niet van mij en hij bokte me toch hoog, vaak en hard. Ik lag op de grond. Dan is 1.76 wel een behoorlijk eind om te vallen.

Maar inmiddels heb ik iemand laten komen om daar aan te werken. En ik heb er zelf weer opgezeten (ik was bang geworden).

Het belangrijkste is dat jij het goede gevoel hebt bij dit paard. Het is niet zo dat ze zoveel sterker of anders of moeilijker zijn dan een kleiner paard.

Het is wel zo dat je verder valt als je valt. Maar normaal gesproken val je niet.

Voor grote paarden geldt des te meer: wees consequent. Want het is wel een imponerend geheel zo maat Ja

Hier foto's van mijn grote vriendelijke reus. Om je een idee te geven (ik ben net zo groot als jij).

viewtopic.php?f=130&t=841931&hilit=

_pe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:03

Jaaa het zal wel moeilijk worden maar het lukt wel !!
IK vertrouw er op !!

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:06

Zoals al gezegd is: Formaat is niet zo belangrijk Lachen
En trouwens, ik vind 1.68 & 1.80 nog wel meevallen hoor! Haha! Als je gewoon goed met em op kan schieten zie ik niet echt een probleem.. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:53

Nou als je maar 1.65 bent, dan heb je gewoon ook kortere benen. En dat betekent dat je bij een groot paard wel meer mooite moet doen om door te komen. Gewoon omdat je benen minder makkelijk lang te maken zijn. Groot is ook vaak breder nl.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 13:46

Anya schreef:
Ik ben 1.65 en mijn ene paard is .168, de andere is 4,5 jaar oud en nu 1.76. Hij is dus groot. En ik kan er niet overheen kijken. Nu is Wiz mijn veulentje, dus de maat maakte me niet uit. Bovendien ben ik al gewend aan een groter paard.

Het inrijden ging dus prima. Geen stap verkeerd. Eerste buitenrit ook. Maar.. Wiz werd ziek, moest naar de kliniek en kreeg verplicht stalrust. Toen werd hij weer ziek, en moest aansterken. Alles bij elkaar is hij vanaf januari 'uit de running geweest". Zes weken geleden ben ik weer begonnen met hem. En werd van mijn paard gebokt. Hij wilde ergens heen, dat mocht niet van mij en hij bokte me toch hoog, vaak en hard. Ik lag op de grond. Dan is 1.76 wel een behoorlijk eind om te vallen.

Maar inmiddels heb ik iemand laten komen om daar aan te werken. En ik heb er zelf weer opgezeten (ik was bang geworden).

Het belangrijkste is dat jij het goede gevoel hebt bij dit paard. Het is niet zo dat ze zoveel sterker of anders of moeilijker zijn dan een kleiner paard.

Het is wel zo dat je verder valt als je valt. Maar normaal gesproken val je niet.

Voor grote paarden geldt des te meer: wees consequent. Want het is wel een imponerend geheel zo maat Ja

Hier foto's van mijn grote vriendelijke reus. Om je een idee te geven (ik ben net zo groot als jij).

viewtopic.php?f=130&t=841931&hilit=

Mooi beestje hoor, hij lijkt qwa bouw wel iets op die van mij. Ik heb alleen nu het volgende probleem. Waarschijnlijk heeft ie cornage,dat ga ik maandag endoscopies laten uitzoeken. En als dat het is moet ik afstand doen van mijn GVR. Vind het echt heel erg, we zijn zulke goede maatjes. Bij het rijden hoor je het niet. Ik liet hem los springen in de bak en toen hoorde je het. Dus ik ga even een check doen zodat ik geruster ben.
ik hou jullie op de hoogte

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:49

En waarom moet je dan afstand doen? Cornage staat een sportcarriere niet in de weg. Zeker niet als je het vrijwel niet hoort tijdens het rijden. En naarmate ze meer conditie krijgen hoor je het helemaal niet meer bij lichte cornage.

Dus: ik zou een deel van het geld terugvragen en lekker verder rijden.

Mijn oudste paard heeft een cornageachtige aandoening. Alleen bij haar is het ontstaan als gevolg van inwendige wonden door een luchtzuigband. Ze kan er reiningtraining mee lopen. En ik hoor haar eigenlijk alleen als ze zwaar in de stress gaat. Verder merk ik er niets aan.