Altijd rijden met een thiedemanteugel slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

o0Michelle0o

Re: Altijd rijden met een thiedemanteugel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:32

misschien kan je alleen op wedsdrijden met die thiedemanteugel rijden?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:32

Ik zeg ook niet dat het je in 1x moet lukken Lachen

Mischien kan je ereens op gaan oefenen. Je doet hem er in het begin aan en naarmate hij lekker loopt en goed in is gereden zet je hem op het loste ringetje. Ga dan zelf kijken of het jou ook lukt! Want kijk zelf, het is eigenlijk toch stom dat 1 zo'n teugeltje het wel kan?

(en dit bedoel ik zeker NIET aanvallend)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:33

o0Michelle0o schreef:
misschien kan je alleen op wedsdrijden met die thiedemanteugel rijden?

Ze rijdt geen wedstrijden en hulpteugels op wedstrijden zijn ook niet toegestaan Scheve mond

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:34

Maar hoe weet je nu of je goed les hebt? Heb al meerdere instruteurs gehad en bij deze heb ik tot nu toe het meeste vooruitgang geboekt. Tevens is mijn paard erg opgeknapt op deze stal en je mag geen andere instructeur laten komen. Ik heb volgens mij gewoon geen talent voor dressuur. Heb het paard ook gekocht om te recreeren maar het valt gewoon vies tegen hoe goed je moet kunnen rijden op een paard met deze aandoening. Valt niet mee hoor dat zegt zelf de da!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:36

MISTRAL94 schreef:
Dat is mijn mening afdwingen heeft nog nooit effect gehad. Misschien eens na gaan denken waarom iemand het zonder hulpteugels niet voor elkaar krijgt.
Lijkt mij vrij duidelijk waarom het paard het niet wil. Hij heeft namelijk een fysieke beperking.
TS is zo slim geweest om dat te laten onderzoeken en doet er nu alles aan om dat niet te laten verergeren.

Wij hebben bij ons op stal vrij goede ervaringen met paarden met fysieke problemen in samenwerking met de kliniek die door de ts genoemd is en ook in samenwerking met Steffi van der Laarse en ik beide gevallen moet er wel eens wat afgedwongen worden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:37

Somebitch schreef:
Ik zeg ook niet dat het je in 1x moet lukken Lachen

Mischien kan je ereens op gaan oefenen. Je doet hem er in het begin aan en naarmate hij lekker loopt en goed in is gereden zet je hem op het loste ringetje. Ga dan zelf kijken of het jou ook lukt! Want kijk zelf, het is eigenlijk toch stom dat 1 zo'n teugeltje het wel kan?

(en dit bedoel ik zeker NIET aanvallend)

Ga ik zeker proberen om hem stukje bij beter losser te doen. Het is inderdaad ook zo dat een stuk tussen de oren zit zeker bij het paard. Deed hem om en vooral de 1e rondjes was ze erg onder de indruk Cool

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:37

Met afdwingen, verbeteren? Tja meningen zijn hier over verdeeld Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:40

Katja schreef:
MISTRAL94 schreef:
Dat is mijn mening afdwingen heeft nog nooit effect gehad. Misschien eens na gaan denken waarom iemand het zonder hulpteugels niet voor elkaar krijgt.
Lijkt mij vrij duidelijk waarom het paard het niet wil. Hij heeft namelijk een fysieke beperking.
TS is zo slim geweest om dat te laten onderzoeken en doet er nu alles aan om dat niet te laten verergeren.

Wij hebben bij ons op stal vrij goede ervaringen met paarden met fysieke problemen in samenwerking met de kliniek die door de ts genoemd is en ook in samenwerking met Steffi van der Laarse en ik beide gevallen moet er wel eens wat afgedwongen worden.

Klopt inderdaad vind het ook niet altijd fijn maar ze moet er gewoon doorheen gereden worden. Verder is het ook gewoon een lastig paard om te rijden heel erg kijkerig en wegspringerig en een echte merrie. Loopt ze er eenmaal door heen dat zit ze lekker en gaat alles fijn en komt de achterhand ook mee. Haar achterhand ben ik ook altijd op aan het focussen omdat ze door die botoplossing boven de heup slap is aan de achterkant.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:42

MISTRAL94 schreef:
Met afdwingen, verbeteren? Tja meningen zijn hier over verdeeld Knipoog

Als je zelf rugpijn hebt (gehad) en je liever daardoor niet beweegt of verkeerd beweegt heb je waarschijnlijk ook lichte druk nodig om weer aan het werk te gaan toch?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:43

Lichte druk is wat anders dan een houding afdwingen.

Dus als jij rugklachten hebt en ik dwing jou een tuin om te spitten, zul je me dit niet in dank afnemen Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:44

TS dwingt haar paard toch ook niet om een Grand Prix proef te lopen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:46

Schrijf ik dat dan? Even beter lezen. Er wordt wel een houding afgedwongen, je kunt nergens terug vinden dat ik het over een grand prix proef heb. Overigens heb ik een stukje terug er nog ingezet dat je geen Z ruiter hoeft te zijn om een paard goed te laten lopen

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:52

MISTRAL94 schreef:
Het is een hulpteugel, iets wat je dus tijdelijk moet gebruiken. Je lost het probleem er niet mee op door een hulpteugel er aan te hangen. Je zult het rijtechnisch op moeten lossen. Ik kon mijn merrie in het verleden ook niet nagevelijk krijgen. Sinds ik goed les krijg is dat probleem verholpen

Hier nog zo een geval, door me lessen is alles goed gekomen Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:54

Sarcasme is blijkbaar moeilijk te begrijpen. Jij komt met een nogal kromme vergelijking dus ik dacht er ook maar een kromme vergelijking tegenaan te gooien.

Ik ga er maar vanuit dat je niet veel ervaring hebt met dit soort dingen en daarom je opmerkingen maakt.
Zal het topic van Gouda er verder niet meer vervuilen.

Ronnie25: Jouw paard ook KS?

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:56

Katja , wat is KS ? Clown

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:57

Kissing Spine. Het verhaal draait hier om een paard dat daar last van heeft dus een vergelijking met een volledig gezond paard gaat niet helemaal op.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:58

Ik kom met een kromme vergelijking? Kwam van TS hoor, ga er alleen verder op in Knipoog

Ik merk dat je op de persoonlijke toer gaat, jammer dat is niet het idee achter een discussie.
Je gaat wel in de aanval en komt met vreemde opmerkingen, jij ben hier duidelijk de kenner dus dan ben ik wel eens benieuwd waarom onder dwang een paard daar wel beter van zou worden?! Jij voert geen discussie je gaat alleen overal tegen in maar je onderbouwt je reactie niet. daar kan dus niemand wat mee.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:03

Katja schreef:
Kissing Spine. Het verhaal draait hier om een paard dat daar last van heeft dus een vergelijking met een volledig gezond paard gaat niet helemaal op.

ohh nee mijn pony is wel gewoon gezond hoor, alleen érg dominant tijdens het rijden.

Ik had alleen nog niet tot zover gelezen dus vandaag die reactie Knipoog

Maar ik weet wel dat het niet goed is om een paard via het bit 'aan de teugel' te rijden. Maar ik dacht dat een tiendeman ervoor was dat je paard zijn hoofd niet tever omhoog gooit. Daarvoor heeft het paard van een kennis een tiendeman om , maar die kan wel nog makkelijk met zijn neusje naar voren lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:30

TS: In je profiel ziet het er wel goed uit hoe je haar rijd.Is gewoon voorwaarts-neerwaarts niet voldoende dan? Dan heb je de rug mooi.
Als ik rugpijn heb dan doe ik liever wel lichte arbeid om de spieren soepel te houden en dat is voor een paar denk ik net zo.Maar je moet wel heel goed weten hoe je zo'n paard rijd,want ja dat is moeilijker dan een normaal paard.Toch denk ik dat afdwingen niet goed is.Mischien kun je haar beter een half jaartje laten doorrijden door een prof en het dan langzamerhand zelf weer overnemen zodat het voor jouw en het paard makkelijker is om in de juiste houding te komen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:57

@mistral 94: een betere vergelijking zou zijn dat een mens met rugpijn (en geloof me, ik wéét waar ik over praat) in een vreemde houding gaat lopen. Een kromme houding om zo pijnloos mogelijk te lopen. Logisch, toch? Maar goed? Nee. Dus moet je jezelf af en toe dwingen weer recht te gaan staan en lopen. En dàt doet pijn. Maar uiteindelijk komt daar de rug van los en wordt de pijn minder.
Dit paard heeft kissing spines. Haar rug doet dus pijn. Daar kan TS helaas niets aan doen. Als ze de merrie gewoon rijdt, gaat de merrie in haar favoriete houding lopen, waarbij ze het pijnlijke deel wegdrukt en de achterhand weinig gebruikt. Die houding zal haar waarschijnlijk het minste pijn doen (in het begin), maar is niet goed voor haar. Door haar enigszins te dwingen een andere, maar voor haar betere, houding aan te nemen, krijgt ze meer ruimte tussen haar wervels en zal ze iets soepeler worden. Hierdoor wordt haar rug tijdens het rijden (en uiteindelijk hopenlijk ook iets daarna) minder pijnlijk.

Ik denk daarom dat het in dit geval helemaal niet onverstandig is om een vriendelijke hulpteugel te gebruiken om die houding te motiveren. Haar daar zelf doorheen rijden is in dit geval gewoon te lastig, omdat er ook bij het paard een psychisch aspect meewerkt. Er doorheen komen doet pijn, dus dat wil ze niet. Er doorheen zijn is wel prettig, maar die link zal ze echt niet leggen... Snap je?

@TS: ik denk dat je het beste met je paardje voor hebt. Ik zou dus ook op deze doorgeslagen weg verder gaan. Het enige wat ik wil zeggen is dit: Hou je paardje goed in de gaten. Pijn is eigenlijk natuurlijk niet acceptabel, al is het hier niet te voorkomen. Probeer inderdaad af en toe het teugeltje los te halen als ze ontspannen is, misschien dat het dan steeds makkelijker wordt om het zelf te doen. Maar ook als dat niet lukt, de teugel hangt los als ze rond loopt, dus ik zou me daar niet te druk om maken.

edit: geziene typefoutjes verwijderd Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:34

Mistral: zie niet helemaal in waar ik persoonlijk wordt en als mijn verhaal niet duidelijk is dan wil het graag voor je verduidelijken.

De uitleg van Djinnie is erg goed misschien heb je daar genoeg aan anders vertel ik graag meer.

Ronnie25: zoals jij het omschrijft is idd de juiste lengte voor een thiedemannteugel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:40

Uiteraard begrijp ik dat een mens of dier met pijn in een houding gaat lopen wat makkelijk is. Maar waarom moet je dit dan oplossen met een hulpteugel? Je kunt toch ook leren als ruiter zijnde, om het paard er rijtechnisch doorheen te rijden? En dat heeft niets met een Z ruiter oid te maken. Ook een normale B ruiter kan met de juiste hulp dit voor elkaar krijgen Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 18:22

MISTRAL94 schreef:
Lichte druk is wat anders dan een houding afdwingen.

Dus als jij rugklachten hebt en ik dwing jou een tuin om te spitten, zul je me dit niet in dank afnemen Knipoog

Toch zal je op een geven moment wel weer moeten spitten anders dan gaat de boel nog vaster zitten en durf je je rug helemaal niet meer te gebruiken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 18:23

MISTRAL94 schreef:
Uiteraard begrijp ik dat een mens of dier met pijn in een houding gaat lopen wat makkelijk is. Maar waarom moet je dit dan oplossen met een hulpteugel? Je kunt toch ook leren als ruiter zijnde, om het paard er rijtechnisch doorheen te rijden? En dat heeft niets met een Z ruiter oid te maken. Ook een normale B ruiter kan met de juiste hulp dit voor elkaar krijgen ;)

Ik helaas niet. Op andere paarden kan ik wel 'opstappen en wegrijden' en op dit paard niet. Het is niet mijn 1e paard en moet zeggen dat dit wel mijn lastigste is.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 18:28

Elisa2 schreef:
TS: In je profiel ziet het er wel goed uit hoe je haar rijd.Is gewoon voorwaarts-neerwaarts niet voldoende dan? Dan heb je de rug mooi.
Als ik rugpijn heb dan doe ik liever wel lichte arbeid om de spieren soepel te houden en dat is voor een paar denk ik net zo.Maar je moet wel heel goed weten hoe je zo'n paard rijd,want ja dat is moeilijker dan een normaal paard.Toch denk ik dat afdwingen niet goed is.Mischien kun je haar beter een half jaartje laten doorrijden door een prof en het dan langzamerhand zelf weer overnemen zodat het voor jouw en het paard makkelijker is om in de juiste houding te komen.

Probleem is als ik er iemand op laat die beter kan rijden dan mij ze daarna bij mij nog meer in opstand komt. Heb dit met bijrijders ook gehad werkte helaas niet. Verder moet ik het toch ook echt zelf kunnen.

Nee gewoon voorwaarts neerwaarts is niet voldoende als ik ze niet aan de teugel laat lopen zakt ze ook niet mooi in de hals. Nu kan ik af en toe de teugels oppakken en beetje laten afknabbelen tot ze met dr neusje naar de grond gaat. Lukt mij niet zonder ze eerst goed los gereden te hebben.