Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kelly_ann schreef:...
In het kort:
Er werden 7 GP-paarden, lopend in 5 hoofd/halshoudingen gemeten op drukverdeling van de benen op de grond.
Wat bleek, geen enkele hoofd/hals houding had zodanig effect op de paarden dat de gewichtverdeling voor/achterhand zich naar de achterhand verplaatste.
Kelly_ann schreef:Om de klassiek/modern discussie weer even naar het onderwerp te trekken...
Als ik het goed begrijp menen jullie dat het de klassieke ruiter wel lukt meer gewicht naar de achterhand te brengen?
Dat zit 'm niet in de hoofd/halshouding, aldus dit onderzoek. Waar wel in?
Kelly_ann schreef:Om de klassiek/modern discussie weer even naar het onderwerp te trekken...
Als ik het goed begrijp menen jullie dat het de klassieke ruiter wel lukt meer gewicht naar de achterhand te brengen?
Don_Marcello schreef:Die exacte test is al eens gedaan door Paul Belasik, en met exact het resultaat dat jij beschrijft: steeds meer gewicht naar de achterhand, tot 100%De test zou eens gedaan moeten worden met een klassiek geschoolde ruiter, bijvoorbeeld van de portugeese rijschool, die een goede levade kan laten zien. In de levade neemt het paard al het gewicht op de achterhand en komen de voorbenen van de grond. Dit zonder dat het paard zich afzet met de voorbenen zoals in het steigeren. De levade wordt niet bereikt door het hoofd naar achteren te werken, dus is geen gevolg van de hoofd-hals houding, maar door het meer op de hurken gaan zitten van het paard.
Sustainable Dressage schreef:van de site van Theresa Sandin (http://www.sustainabledressage.com/)Regarding the use of electronic equipment to somehow measure the facts of dressage, Dr Clayton has made some advances, lately, with the help of classical trainer/writer Paul Belasik. The following is from a lecture he gave in 2003:
"...He also spoke of his work with Dr. Hilary Clayton with the force plates. She had multiple international Grand Prix horses do piaffe on the force plate, she also had Mr. Belasik do piaffe and levade on the force plate. This measured the force each foot was using to get off the ground. The results she found were that most of the horses punched down with their shoulders to lift the front feet instead of carrying more with the haunches. Mr. Belasik said he was very nervous about what the force plate would show when he did his piaffe, then levade. He said if it showed that the horse pushed himself into the levade with his shoulders, then everything he believed and worked on for 30 years was wrong. The force plate showed, dramatically in the levade, that the horse lifted the front by taking more weight in the back. The piaffe also showed more pressure in the back and a lightening in the front from collected trot to piaffe. Needless to say he was relieved to have been vindicated. So it does show, through scientific research that the ability to do a piaffe, by lowering the haunches and taking more weight behind, is real and do-able. That the horizantal piaffes we see in the ring are a result of the horses pushing against the ground with their shoulders. "
Aafke_ schreef:Ben het helemaal eens met de vorige ''sprekers'' en http://www.sustainabledressage.com van Theresa Sandin, is eigenlijk verplichte leeskost voor iedereen die hierover mee wil praten.
Arabesk schreef:Ptries schreef:
Even los van bovenstaande discussie, waar baseer je dit op? Salinero is inmiddels 13 en het lijkt het niet op dat die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Bonfire werd op 15-jarige leeftijd nog wereldkampioen en op 16-jarige leeftijd Europees kampioen en behaalde op 17-jarige leeftijd nog olympisch goud. Lijken me geen paarden die met 10 al over het hoogtepunt heen zijn?
maar Anky wacht niet tot Salinero 10 is, die heeft voor z'n 10e al hoog gelopen
Marliesje schreef:Maar hoe kan het dat Bonfire het zolang vol heeft gehouden, had die dan niet allang bij de slager moeten staan op 17 jarige leeftijd?
Ik zoals ik het nu zie gaat Salinero het ook nog wel ff volhouden.
Sportstar schreef:Eens. Iedereen moet meer soeplessen nemen!Hier door kan het paar ook met meer soeplessen en ontspanning zijn hele lichaam gebruiken.