Waar kun je mee beginnen bij een 2,5 jarige ruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTEZZ

Re: Waar kun je mee beginnen bij een 2,5 jarige ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:07

Ik zou Haar pas Wat Gaan leren Als ze 3 is. =) Vingers aflikken

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:53

Laat zo'n paard toch lekker jong zijn in de wei!
Er zijn nog genoeg jaren en momenten dat je haar lekker kan beleren!

Ik heb ook een paard wat nu net 2,5 is en tuurlijk zou ik dolgraag met hem aan de slag gaan! Maar hij is maar 1 keer "veulen->twenter" hij hoeft nu nog niet te weten wat werken is dat komt over een half jaar wel! Nu kunnen we lekker samen spelen en meer verwacht ik nog niet van hem..

Ga lekker met dat jonge grut wandelen inplaats longeren en ga ze poetsen en met ze spelen..

Ik weet niet of dit al gezegt is allemaal, heb niet alles doorgespit!

Dit is mijn mening erover! En als het hier over gaat zijn de meningen nog aardig verdeelt wat ik eigenlijk niet begrijp!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:56

Om het maar even kort door de bocht te zeggen: als een paard 2,5 is moet je hem vooral veel trainen met in de wei staan! Nee beetje flauw, maar het is wel zo vind ik. Leren meelopen aan een touwtje enzo kan natuurlijk geen kwaad, maar veel meer vind ik niet nodig

josan123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:57

wat ik zou doen is gewoon alleen even mak maken.. gewoon leren het hoofdstel om te doen het zadel op zijn rug...
en gewoon AF EN TOE aan de longe nemen..
maar zker neit nog fanatiek gaan rijden!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:02

Ik vind (nu krijg ik vast weer heeeeeel bokt over me heen, maar pech..) dat je best een beetje oefenen met hem. Dekje erop, dekje eraf, tussen dingen door wandelen, dat hij veel minder ding eng vind.
iedereen zegt van dat komt straks wel, maar als hij dan straks 3 is dan krijgt hij ineens alles tegelijk over zich heen, dat is al helemaal niet goed.

Zolang je niet te zwaar, te vaak doet en het leuk houd, dan kan je best al wat met hem doen.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:04

Mijn hafje word 19 april 3 jaar..
Hij staat nog lekker buiten, en speelt lekker met ze vriendjes.
Hij kan normaal vast staan en overal lekker gepoetst worden+ gewassen etc.
Halt, stap, draf en terug kent hij aan de hand...
Hij is aardig verkeersmak en heeft al een paar keer een bitje in gehad.
Ongeveer 1x in de week ga ik een stuk met hem wandelen buiten.
Volgend jaar april gaan we alles rustig oppakken...Dan is hij 3

meningen over wel of niet te vroeg zijn inderdaad heel erg verdeeld.
Ik ben zelf van mening dat je het beste langer kunt wachten dan te vroeg beginnen...
Je kunt zoveel forceren bij die jonge beestjes...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:38

ThaGirl schreef:
Ik vind (nu krijg ik vast weer heeeeeel bokt over me heen, maar pech..) dat je best een beetje oefenen met hem. Dekje erop, dekje eraf, tussen dingen door wandelen, dat hij veel minder ding eng vind.
iedereen zegt van dat komt straks wel, maar als hij dan straks 3 is dan krijgt hij ineens alles tegelijk over zich heen, dat is al helemaal niet goed.

Zolang je niet te zwaar, te vaak doet en het leuk houd, dan kan je best al wat met hem doen.

Valt mee hoor, ik ben met je eens dat je best spelenderwijs al een hoop kunt leren aan een jong paard..
Heb bij mijn paardje van 2,5 een zadeltje op zijn rug gelegd.. zonder singel hoor..
En hij stond me echt aan te kijken van.. ach ja.. het zal wel..

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:49

Ik wil onderhand een jong paard aanschaffen. HIj zal zo rond de 2.5 zijn. Ik ga dan zeker wel 1 of 2 keer per week wat longeren, gewoon lekker aan een halster en niet te lang. Verder ga ik dan werken aan een "band" gewoon lekker poetsen en wandelen, en voor de rest lekker het land op!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:03

Wat je nu doet met je paard lijkt me wel voldoende. Veel meer zou ik niet doen vanwege redenen die al 100x genoemd zijn. Evt. bitje en dekje met singel langzaam opbouwen en dan los in de bak. Maar wat ik tot nu van je heb gelezen, ben je ook niet van plan om te gaan longeren!

Succes ermee!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:10

Jeetje wat doen jullie al veel met die jonge beesten.
Die van mij is ook 2,5 jaar.
Het enigste wat hij kent is braaf meelopen aan een touwtje, vast staan, poetsen en een peesbeschermertje om!

Met longeren begin ik pas mee als we bezig gaan met zadelmak maken.
Het heeft ook weinig nut om daar nu al mee te beginnen denk ik.
Ze krijgen er alleen maar conditie van en dat hoeft van mij nog niet zo nodig.
Dat bouwen we wel langzaam op met zadelmak maken!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:03

De 2,5 jarige bij ons op stal staat nog lekker op de wei!
Van de winter komt ze weer naar huis en dan word het gewoon een beetje tutten (wat ze overigens heerlijk vind!)
Zo nu en dan een wandeling langs de weg, en verder veel spelen in de wei (ze vind voetballen altijd wel leuk!) en wat grondwerk erbij.
Vanaf 2008 wil ik langzaam aan een begin gaan maken met longeren, omdat de eigenaar met haar naar de keuring wil.
Daarna gaat ze voor 8 weken mee naar een bedrijf waar ik stage ga lopen (africhtingsstal) en word ze ingereden.
(en dat is pas half mei!)

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:06

Ik vind eigenlijk dat iedereen voor zichzelf moet beslissen hoe of wanneer iemand met zijn paard begint. Als iemand wil beginnen, doet ze dat toch. Maar ik zou wel een paar waarschuwingen geven, dus hooguit 10 minuten longeren, letten op goede bodem en zo.

We weten nu wel hoe men denkt over het zadelmak maken van een 2,5 of 3 jarige.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:57

femmefatale1 schreef:
Valt mee hoor, ik ben met je eens dat je best spelenderwijs al een hoop kunt leren aan een jong paard..
Heb bij mijn paardje van 2,5 een zadeltje op zijn rug gelegd.. zonder singel hoor..
En hij stond me echt aan te kijken van.. ach ja.. het zal wel..

Nou dat is toch prima. Je belast hem daar heus niet mee, door even 10 min een zadeltje er op te leggen. En hij heeft gelijk weer wat nieuws ontdekt, scheelt straks weer een 'angst' minder.

(Overigens krijg ik altijd heel bokt over me heen, dus vandaar m'n reactie)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 19:42

Ik ben het helemaal met ThaGirl eens...zo lang je maar goed in de gaten houd of het paardje het wel aan kan en je neit teveel doet. Dan zijn ze een stuk rustiger als je op 3 jaar begint. En de kans dat het fout gaat is er altijd ook op 3 jaar. Maar daar ga ik nu niet vanuit. Denk liever positief. Toch grappig om te zien dat de meningen zo verdeeld zijn! Leer je veel van hoe de verschillende mensen er over denken. Maar ik heb inderdaad geleerd dat als je begint bijv als veulen meelopen, poetsen voetjes geven halstertje aan uit enz..het later bij een groot paard geen touwtrek spel is. En een jong beestje leer in de 6 maanden na zijn geboorte al veel. Mijn paardje hebben ze dat bovenstaande allemaal mee gedaan zo dat hij als hengst heel makkelijk in omgang zou zijn. Toen hij teveel hengst werd hebben ze er ook door tijdgebrek een tijd minder mee gedaan. En nu pak ik het weer voorzichtig op maar het is echt een kroel! Hij wel gecasteerderd maar toch..echt een snoepje die graag meewerkt maar ook laat zien als hij eens anders denkt of genoeg heeft. Dan stop ik ook gewoon! Maar eindig altijd met een goede beloning als hij braaf zijn voeten geeft of halthoud op commando. Hij vind het leuk en luisterd echt naar je stem en kijkje met primoren echt aan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:54

Mijn 2,5 jarige ruin kent in principe het zadel, singels een hoofdstel en dekens e.d wel dat leg ik er wel eens eventjes op.
Dat heb ik hem in de loop der tijd geleerd (vanaf +- een jaar) hierdoor vind hij alles normaal wat ik doe..
Hij gaat maximaal 1x per week even aan de longe en dan op overdreven grote cirkels en niet harder dan een rustig drafje..
Verder gooi ik hem vaak los en jaag hem wat op.
We doen ook veel aan gehoorzaamheid..komt op hetzelfde neer als bij de hond in grote lijnen, ook daarmee bouw je een band op.

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:10

longeren, wandelen, poetsen. Wel rustig aan doen met longeren!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:44

Dat doen we dus nu rustig aan opbouwen met hem. Van de week voor het eerste een hoofdstel met bitje in gehad. Dat deed hij super. Gewoon wennen aan alles en alles normaal gaat vinden. Hij vind het alleen heel spannend als we wandelen en er komt een fiets achterop schrikt hij nog weleeens. mAar dan rent hij niet hard weg hij springt even op zij en kijk waarvoor hij weggaat en dan loopt hij rustig mee verder.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:38

Het gaat dus helemaal super met je paard! Leuk!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 12:29

Zeker weten nog geen dag spijt dat ik hem gekocht heb na lang twijfelen of ik wel aan een eigen paardje wilde beginnen. Het is een schatje! En hoop ook dat ik straks met rijden een schatje houdt. En ja hij is wel eens ondeugend maar dat maakt het nog leuker! Anders is het maar saai. Vanavond gaat hij voor het eerst naar de hoefsmit...dat gaat nog wel problemen geven dat doet hij nog heel slecht voetjes geven. Ene keer wel andere keer doet hij steigeren trappen enz. Maar ach komt met veel geduld wel goed. En vanavond krijgt hij te maken met een bodybuilder smit ahaha dus die is wel sterk en eerlijk gelukkig. Gaat wel even duren denk ik maar hoop dat hij er van leert. Moet iets houden waar aan je moet werken met je paard. Je blijft leren

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:46

ikzelf ben begonnen met longeren (rondjes lopen aan halster) aan 2.5 jaar één maal per week voor zo'n 5 minuten. Hierdoor leert hij dat hij moet rondjes lopen en echt moe zal hij er niet van worden. Hij leert eveneens de stemhulpen kennen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:52

Wat is het doel van degene die een paard 1x per week of nog minder een paard longeren om hem te leren rondjes te lopen? Dat kan hij over een half jaar toch ook leren?

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:03

liever een hengst van 2.5 jaar leren dan ene van 3 a 3.5. Bij een hengst kan dat veel verschil maken. Als hij an 2.5 weet wat mag en wat niet dan weet hij het later ook. aan 3-3.5 kan het hengst zijn al meer de kop opsteken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:07

Dat vind ik in de praktijk nog wel meevallen. Denk ook dat als je een hengst niet aan kan met 3,5 jaar dat je hem beter kunt castreren.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:54

Mijne is dus gecastereerd omdat hij echt wel heel erg leuk vond om de merries te bespringen. En hij doet het nog weleens en loopt dus nog alleen. hij is pas 2,5 maand geleden gedaan. HIj loopt langs 2 andere ruinen maar zijn weide delen is hommels ahaah hij jaagt ze eruit door het draad heen. DUs toch nog even rustig aan met hem in de groep doen. Helaas ook alleen maar merries verder op stal..dus wachten tot zijn hormon nog iets meer bedaard. Verder doet hij eht goed. Ben nu bezig geweest na mijn vakantie met afentoe bitje in doen. Stukken wandelen langs de weg. Dekje op zijn rug doen. Klittenband overal open en dichtdoen zodat dat normaal is want tegenwoordig zit er overal klittenband aan. Binnenkort tijdens het spelen in de bak eens een paraplu open en dicht doen zodat dat ook normaal wordt. Ook wandelt een medestalgenoot afentoe met een kinderwagen achter hem om te oefenen want dat vond hij wel een paar keer spannend. Ook gaan we in de bak met een stukje plastic beginnen om te kraken maar meestal denkt hij dat het eten is dan. ahah. Ben hem nog niet echt aan het longeren maar zet hem wel aan de lange lijn en doe dan op afstand de commandos stap, draf en halt oefenen zo eens in de 3 weken. Loop dan zelf helemaal de bak mee door en dat doet hij super. Aan de hand doen we dat zelfde nog eens. Ook op stal is hij afentoe nog wat lomp en draaid hij over mij heen. Dus leer ik hem dat ik dat niet kan hebben. Ook wacht hij keurig met de stal uit komen tot ik zeg dat hij mee mag. Bij de smit is het goed gegaan maar het heeft veel tijd gekost. HIj rook de smit en begon gelijk te steigeren en gaf zijn voet gelijk niet meer. Smit is een tijdje zoet geweest maar toen heeft hij voor kunnen doen. Achter sloeg hij gericht naar de smit en die heeft een touw uit de auto gepakt en om zijn achterbeen in de koot laten zaken en op afstand het been een paar keer heen en weer gehaald. Toen hij onspannende hebben we snel zijn voet wat kunnen raspen. HEt was gelukkig achter nog niet ehel dringend nodig...maar ik ben nu achter nog flink aan het oefenen en kan ze nu redelijk vast houden. Maar het hangt wel van zijn bui af. Als hij afgeleid is is er geen begin aan. Maar het komt wel goed...hij is nog jong en leert al veel bij en doet het voor zn jong ding heel erg goed. Ook de andere paarden leert hij nu goed kennen want tja hij heeft een dik half jaar alleen gelopen en moet daar nog even aan wennen dat hij afentoe moet delen. Maar dat leert snel.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:08

ik ben ook net begonnen met mijn 2,5 jarige Pling
gewoon rustig beginnen met wandelen en laten wennen aan vreemde dingen en zover mogelijk aan verkeer. commando's leren (stap draf en een rem zijn wel handig als je met longeren/rijden begint) en als dat wandelen goed gaat en het beestje is er klaar voor is aan de longe. niet meteen het zware werk, maar gewoon in stap en rustig het "idee" aanleren. ondertussen ga ik ook nog met een zadel an hoofstel aan de gang, en dan hoop ik dat mijn pony op 3 jarige leeftijd zo ver is dat ze ingereden kan gaan worden...
ik doe alles super rustig aan en daar heb je later echt profijt van vind ik Haha!