Heb jij altijd iets geleerd aan het eind van je les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannetJj

Re: Heb jij altijd iets geleerd aan het eind van je les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:27

ik leer ook niet altijd wat, maar ik heb dan wel weer wat ervaring opgedaan Lachen

Doerakje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:41

Ik leer wel altijd wat in de les, anders heeft het ook geen zin om les te nemen vind ik. Elke keer als ik les heb, dan pakken we een 'probleem' aan, en dan merk ik dat mn paard aan het eind van het uur beter loopt! Ik neem dan ook les als het ergens vastloopt, en mocht het een tijd lang gewoon lekker gaan, dan neem ik tussendoor eens een lesje ter 'controle', en ik moet zeggen: het bevalt me super! Haha!

Martinique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:58

Ik heb zo'n 8 jaar les gevolgt op de manege, me ouders betaalden ik weet niet hoeveel voor een kwartaal kaart, en negen van de 10 keer had ik zeker het laatste jaar zoiets van ja wat heb ik nou eigenlijk geleerd. Ik ben toen opzoek gegaan naar een verzorgd paard in de buurt, en zag toen op marktplaats de advertentie van Sita. Ben toen weze proef ryden en sindsdien verzorg ik Amy, ik ben toen nog wel steeds les blyven volgen op de manege. Maar op den duur was ik het daar zo beu en toen kregen we daar nog ruzie ook en ben ik gestopt. Ry nu lekker voor mezelf en heb het idee dat ik daar nog meer van leer ook.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:08

ik denk dat je van elke keer dat je gewoon rijd, al zijn het maar 5minuten dat je toch altijd iéts leert, maar ik denk dat je soms zo weinig leert dat je het gewoon niet altijd beseft?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:23

Ik rijd op het moment bij een manege met 5 andere personen. De laatste tijd leren we heel veel over nagefelijkheid en doen we ook meer oefeningen die daar bij horen Lachen . Ze heeft ook genoeg aandacht voor iederen en als ze andere tips geeft let ik zelf ook op, en daar leer ik dan ook weer van.
Ik rijd daar ook op veel verschillende pony's en dat vind ik best belangrijk. Vind het ook een beetje raar dat sommige mensen denken dat je op de manege maar een beetje rondhobbelt op een 'o zo mak beest'. Op m'n manege zijn er iig genoeg pittige paarden en pony's en rondhobbelen dat doe je hooguit het eerste jaartje, daarna echt niet meer Lachen .

Ik ga iig wel met mijn jonge pony privé les nemen (samen met mijn moeder), vooral omdat ik haar niet wil verpesten, en ze niet de makkelijkste is.

Pattytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:24

ik wel hoor , ik leer altijd wel wat met mijn les op kimb. Clown

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:45

Op mijn 14e leerde ik niks meer helaas. Op de manege gingen we ook niet verder dan pasjes wijken en de pony's waren aardig afgestompt dus het ging vervelen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:41

dondeyne schreef:
Daarom dan ook de vraag, hebben jullie na de les altijd het idee dat je van je les geleerd hebt?

Ja, ik heb na iedere les vooral weer geleerd dat ik er nog helemaal niets van kan. Clown

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:04

Ik heb regelmatig les en het ik leer er nog altijd van. Het is eigenlijk meer, zaken die ik wel al wist, maar onbewust niet of niet goed deed. Een probleem waarmee ik geen oplossing voor vind, of zo. Er wordt soms een stapje verder gezet, een nieuwe oefening. Ik heb na de les een kop vol en een berg huiswerk tot tegen de volgende les. Gezien de prijs (55€ per uur) heb ik maar eens om de 2-3 weken les.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 09:55

Zo dat zijn pas prijzen Tong uitsteken

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:13

Ik heb na een halfuur priveles (€22,50) bijna nooit het idee dat ik er iets concreets van heb opgestoken. Na een uur vrijrijden (gaat om een manegepony) ben ik meer moe en heb ik zelf dingen ondervonden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:31

ik leer zeker niet iedere keer meer iets nieuws, maar ik zie het ook meer als een begeleide training, waarbij weer wordt gekeken of ik op de goede weg ben, we wat grenzen verleggen (van paard of mij) en mijn fouten weer eens vermeld worden *LOL*

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:43

Op de manege meer hoe ik in het zadel moest blijven zitten Haha! toen leerde ik elke les eigenlijk niet echt wat. Dat was ook een groepsles. Deden bijna elke x hetzelfde. En nu met privéles elke les eigenlijk wel iets. Sommige dingen leer je niet in 1 keer. Inderdaad dingen die je onbewust doet en waar dan op word gelet. Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:47

Hangt er vanaf van wie ik les heb gehad..
Toen ik af en toe meereed in de manegelessen leerde ik vaak niets, gewoonbeetje voorop rijden, maar privélessen wel altijd!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:54

Op de manege rijd ik in een les op een manegepaard. Ik ben 15 en betaal dus €9,- per uur, groepsles+manegepaard. De instructrice (tevens eigenaresse) komt tegenwoordig zelden op tijd in de les. Meestal zijn er al 20 minuten van de les voorbij eer dat we mogen gaan draven en daarbij leer ik de laatste tijd eigenlijk niks meer. Ik vind dit echt absurd.

Ik rijd ook nog een les met mijn bp bij een ponyclub. Daar betaal je €27,50 per kwartaal en dan mag je gebruik maken van de buitenbak en je krijgt 1 keer per week een groepsles. Ik vind dit absoluut erg goedkoop voor wat ik in deze les leer. Alleen vind ik het vervelend dat ik hier nog niet lang rij en de instructeur denk dat ik nog niet veel kan, wat hij volgens mij op bepaalde dingen onderschat, maar dat kan ook zijn omdat ik op een pony rijd die minder kan dan ik kan Knipoog Over deze les ben ik zeer tevreden, omdat ik veel leer en daarbij de pony ook.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 14:10

@Lizzle: waarom blijf je dan toch lessen bij diegene? Is toch best veel geld als je denkt dat je niks leert...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:12

Een overduidelijke JA
Vandaag begin gemaakt van travers aan de hand. pffft zwaar en moeilijk.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:37

Ik leer dus elke les een hoop bij, al zijn het maar kleine dingen waar op gewezen wordt. Sinds ik een andere instructeur heb, is mijn rijstijl 90° omgegooid. Vroeger dacht ik altijd maar aan ontspanning en voorwaarts neerwaarts rijden dat ik 1 van de belangrijkste dingen vergat: vlot voorwaarts rijden. Hier heeft mij pas iemand op gewezen na 6 jaar van verschillende personen les te hebben. Dus ik moet zeggen dat ik ook niet bij elke instructeur altijd het gevoel had van iets bij te leren. En wanneer ik dat gevoel een aantal lessen na elkaar zou hebben, wordt het misschien tijd voor verandering. Natuurlijk niet wanneer het paard bijvoorbeeld een tijdje in een dip zit ofzo maar je betaald voor iets en verwacht dan ook dat je dingen bijleert. En dingen bijleren is niet zozeer oefeningen. Ik ben nu 4 maanden enkel aan de basis aan het werken en elke les leer ik hopen bij. Ook bijkomende kennis bv over een piaffe of passage (terwijl ik dat waarschijnlijk nooit van mijn leven zal rijden).

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:39

ik leer niet altijd wat vaak herhalen we steeds de basis dingen want die gaan nog niet helemaal goed en eer die goed gaan is de les al vaak voor bij maar dan ziet dat er wel weer een stuk beter uit en pas als de basis dingen vlekkeloos gaan gaa we verder maar me paard moet leren op mijn hulp ana de teugel te gaan als ik ene ophouding maak gaat zij met haar hoofd omhoog en als ik na de ophouding ontspan loopt ze naar beneden maar dat moeten we even zien om te schakkelen en dat gaat al een stuk beter maar daar gaat wel even tijd in zitten omdat ze al haar hele leven zo heeft gelopen en nou moet het anders

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:56

Zelf heb ik eerst 9 jaar op een manege gereden en daar leerde ik op een gegeven moment ook niks meer, dus ging ik maar de moeilijke paarden en pony's rijden om er een uitdaging van te maken.
Toen ben ik op mijn 17e overgestapt naar een andere manege (met een SUPER instructrice die mij ook met mijn trainingspaard super heeft geholpen) en daar heb ik erg veel geleerd, maar ook daar was het meer van: geef mij maar een moeilijke pony en dan is het nog een uitdaging om het te bereiken (uurprijs €13,-).
Met mijn trainingspaard ben ik na een aantal maanden ook iedere week naar de manegeles (€11,-) gegaan en daar wel van geleerd, maar als ik dan een keer een uur privéles nam (zelfde instructrice, €17,-) dan had ik het gevoel alsof ik evenveel had geleerd als in 10 manegelessen!
Nu rijd ik iedere week een half uur privéles (€14,-) op een manegepaard om voornamelijk qua hulpen, houding en zit veel te leren voordat ik op mijn onbeleerde ga rijden. Maar met hem ga ik zeker weer privélessen nemen van dezelfde instructie.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:32

hey
Bij mijn clublessen leer ik absoluut niets bij. Ik ga dus ook voorstellen op de volgende vergadering om een andere instructeur te zoeken Bloos Andere leden hebben hetzelfde gevoel.
Bij de springles leer ik zeker bij. Vooral hoe ik vooral ontspannen moet rijden, maar toch met overtuiging. Mijn houding is ook nog een belangrijk punt waar ik aan blijf werken bij het springen. Hiervoor betalen we trouwens 20 euro per uur. (we rijden met 2)
Bij een priveles dressuur leer ik ook altijd bij. Ze moet steeds losser 'losgelassenheit' en meer schwung, tegelijk rechtrichten en tactmatig blijven gaan. Ben vaak meer uitgeput na een dressuurles dan een springles Clown Hier betaal ik trouwens 30 euro per uur. (Die man rijdt wel St Georges en heeft 2 paarden klaar voor de GP)

eva87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:17

Ik heb vroeger 6 jaar op een manege gereden, maar dat begon op den duur echt te vervelen.. mn ouders betaalden er goed voor en ik had het idee dat ik na 3/4 jaar daar alles had geleerd wat ze me in de groepslessen konden leren.. een eigen paard was helaas veel te kostbaar en dus geen optie. Ik ben toen ook gestopt met rijden daar, niet alleen omdat ze me niet echt iets meer bij leerden, want ik vond het wel geweldig om bij de paardjes te zijn, maar omdat het echt duur was voor mijn ouders en de sfeer in de manege steeds minder werd.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:24

Ik heb zelf altijd een privéles van een half uur voor 22,50 en daarvan leer ik echt heel erg veel.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:26

Meestal wel. Ja

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:29

Ik leer vaak iets bij, soms natuurlijk niet, maar dat maakt mij niks uit Lachen
Ik rijd ook op een manege maar we doen niet t/m wijken en stelling en that's it, we gaan nu ook al meer schouder voor doen, schouder binnenwaarts, volte's in galop en dan de galop kleiner maken.
Niet dat ik het goed kan, maar ik leer wel steeds meer Tong uitsteken