Waar leer je nou het meest van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Waar leer je nou het meest van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:21

Naar mijn mening kan iedereen zo ongeveer nog wel wat leren van een oude schoolmaster. Als ik op een GP paard stap voel ik me ook zo ongeveer een beginner. Lichtrijden lukt nog net Clown Maar als ik dan een poosje gestuurd heb weet ik wel weer precies waar ik met mijn eigen paard op aan moet werken. Zo'n ritje op een beetje kwalijknemend paard waar alle knopjes opzitten geven me weer huiswerk voor maanden met mijn eigen paard. Daar kan geen instructeur in de bak tegenop.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:36

Anne_GTI: op zo'n paard leer je het gevoel en de knopjes kennen, maar je leert niet hoe je problemen die je in het rijden tegen komt aan moet pakken, hoe je moet trainen op zwakke punten, hoe je kunt corrigeren en hoe je je paard dingen aan moet leren.. ik denk dat je allebei nodig hebt om een goede ruiter te worden..beide factoren zijn belangrijk..

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:51

Kijk , Op de manege leer je oefeningen. Neem als voorbeeld Wijken voor het been. Jij leert hoe je de hulpen moet uitvoeren, je voert ze uit op het paard. En het paard doet het. Zo werkt het niet bij een jong paard , als je bij dat jonge paard of groene paard dezelfde hulpen uitvoert dan snapt hij/zij er niets van, omdat dit paard het nog niet geleert heeft. De manegepaarden / opgeleidepaarden leren jou oefeningen . Bij groene/jonge paarden leer jij hun de oefeningen. Ik denk dat je wel eerst de basis moet hebben van de manege of van lessen. Maar daarna leer je pas echt rijden als je met een groen/jong paard gaat lessen . Dan weet je echt hoe je het moet beleren en uitvoeren...

Ik zit met ditzelfde probleem , Ik heb een draversmerrie die vroeger gekoerst heeft dus de kop erop heeft. Na haar koers periode is ze af en toe onder het zadel bereden , in ieder geval ze is af en toe in het bos bereden maar niets verder. Nu wil ik waarschijnlijk gaan lessen met haar om samen dingen te leren. Ik heb les gehad op de manege dus de basis ken ik , schouderbinnenwaarts/wijken en andere dressuuroefeningen kan ik door middel van de manegepaarden. Maar ik kan het haar zelf niet leren , dus heb ik daar hulp bij nodig . Nou hoef ik haar geen dressuuroefeningen aan te leren maar wel de ontspanning opzoeken , en haar spieren loswerken . Dat is mijn doel : Ontspanning . Want zoals het nu is is het meestal alleen maar hard willen , dit is er als draver zijnde in gestampt . Logisch dus.

Nou zo denk ik erover Clown

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:04

ik ben begonnen op een ponu van .1.40 die niet al te makkelijk was! hier heel veel van geleerd maar toch verkocht wegens gevaarlijk. daarnaast heb ik een shetlander gereden die ik ook voor de sulky had en deed met hem wedstrijden op wolvega. en dat was zeker geen makkelijke een! heb daar heel wat mee beleefd. van in de sloot liggen tot zand happen. toen ben ik begonnen met een leuke bonte pony van 3 jaar die ik zelf beleerd heb, een hele leuke tijd. m,aar ook zware dingen meegemaakt (milt gescheurd lichte hersenschudding) na 2 jaar verkocht omdat het gewoon niet meer ging. toen heb ik een hele grote kwpener gekocht, het was een gweldige tijd. van dat paard heb ik leren rijden! heb haar tot de L1 gereden. terwijl hij nog nooit iets had gepresteerd maar ik was toch echt toe aan iets nieuws en aan een paard dat qwa bouw ook meer kon presteren en dit was toch meer een recreatie paard. en nu heb ik een fries van 4 die ik op het moment klaar aan het maken ben voor de wedstrijden. ondertussen rijd ik ook nog regelmatig op de 3 jarige van mijn zusje waar ik ook al vaak op gereden heb toen die nog maar net onder het zadel was. ik heb daarnaast in deze tijd ook nog een stuk of 3 pony's zadelmak gemaakt, paarden doorgereden. dus ja ik leer heel veel! heb ook getwijfeld na mijn kwpener om een M/Z paard te kopen maar nu ik een 4 jarige heb ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:48

Weet je wanneer je pas echt wat hebt geleerd?

Als je beseft dat je eigenlijk nog heel veel moet leren...
Als je beseft dat die 'moeilijke' pony/paard eigenlijk helemaal niet zo 'moeilijk' was, maar dat jij zelf toen nog een hoop moest leren...
Als je heel hard roept dat je thuis je paard wel L, M of Z klaar hebt en dan op een wedstrijd komt en nog net geen verliespunten rijdt...
Als je een keer op een heel fijn afgericht paard stapt, dan weet je pas wat er bij jezelf en je eigen paard aan schort...
Als je beseft dat jonge paarden geen 'puberteit' kennen, maar dat je zelf gewoon niet consequent bent geweest...
Als je beseft dat dat jonge paard eigenlijk voor jou als manegeruiter/onervaren ruiter eigenlijk geen goede keuze was... (jij hebt dan wel een hoop geleerd, maar voor het jonge paard zal de toekomst er dan vaak minder florissant uitzien)
Als je beseft dat de fout ALTIJD bij jou ligt...
Als je beseft dat de basis niet B of L is maar het volledige skala (dus B tm Z2)...
Dat je als B/L ruiter een jong paard dus in de regel geen goede basis mee kan geven omdat je nog niet gevoeld hebt waar je naartoe moet...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:12

jasmijn78 schreef:
Weet je wanneer je pas echt wat hebt geleerd?

Als je beseft dat je eigenlijk nog heel veel moet leren...
Als je beseft dat die 'moeilijke' pony/paard eigenlijk helemaal niet zo 'moeilijk' was, maar dat jij zelf toen nog een hoop moest leren...
Als je heel hard roept dat je thuis je paard wel L, M of Z klaar hebt en dan op een wedstrijd komt en nog net geen verliespunten rijdt...
Als je een keer op een heel fijn afgericht paard stapt, dan weet je pas wat er bij jezelf en je eigen paard aan schort...
Als je beseft dat jonge paarden geen 'puberteit' kennen, maar dat je zelf gewoon niet consequent bent geweest...
Als je beseft dat dat jonge paard eigenlijk voor jou als manegeruiter/onervaren ruiter eigenlijk geen goede keuze was... (jij hebt dan wel een hoop geleerd, maar voor het jonge paard zal de toekomst er dan vaak minder florissant uitzien)
Als je beseft dat de fout ALTIJD bij jou ligt...
Als je beseft dat de basis niet B of L is maar het volledige skala (dus B tm Z2)...Dat je als B/L ruiter een jong paard dus in de regel geen goede basis mee kan geven omdat je nog niet gevoeld hebt waar je naartoe moet...

Ik ben het helemaal met je eens, behalve met de vetgedrukte delen. Wat bedoel je met 'niet zo florissant uitzien?' als je onder goede begeleiding met een paard bezig gaat, zal het echt niet zo snel escaleren dat een paard alleen nog goed is voor de salami hoor Knipoog beetje overdreven dus.

Hetzelfde geldt voor het tweede deel: als je weet hoe een goedlopend paard aanvoelt, weet je wel degelijk waar je heen moet: de hogere klassen zijn een logische verdere verfijning van de basis die je legt (meer op het achterbeen, sneller op de hulpen en verder gegymnastiseerd). Daar groei je in. Als wat jij zegt waar zou zijn, zou niemand meer ooit zijn eigen paard op kunnen leiden van de B naar de Z (en dat zijn toch een zeer veel mensen, die bv een paard van 5 kopen dat nooit gestart is en waar ze voor de lol mee beginnen te starten en getroffen worden door het dressuurvirus. Dan heb je het niet over een heel groen paard, maar wel over een paard dat ook aan het begin van zijn dressuuropleiding staat). Bovendien hebben een heleboel mensen de ambitie niet om Z te worden, en kun je toch ook heel aardig rondsturen met een paard wat L/M niveau heeft hoor Knipoog En wat te denken van alle recreatiepaarden die nooit een wedstrijd zullen zien en die amper een bak betreden? Wordt t paard niet slechter van hoor, zolang je hem gymnastiseerd zodat hij zijn lijf zo goed mogelijk kan gebruiken om het ruitergewicht te dragen.

Zolang je niet zelf wat aanklooit op een weitje met een arsenaal hulpteugels maar gewoon geregeld goed les neemt, zal het in de meeste gevallen goed gaan. Het probleem is dat mensen denken het allemaal wel te weten en zelf gaan aanklooien en pas hulp zoeken als het eigenlijk al te laat is. Daar zie ik wel veel enkeltjes salami van komen ja, maar dat is zowel met groene als ingereden paarden het geval. Het opleiden van een paard moet je zeker niet te licht nemen, maar het is ook weer geen hersenchirurgie, als je je gezonde verstand gebruikt en mensen met kennis en ervaring ter beschikking hebt om je te helpen en begeleiden, kom je een heel end hoor Knipoog

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:16

Ben ik het mee eens. Ik heb zelf voor een pony van 9 jaar gekozen dat M1 klaar was en daar ben ik nu lekker van aan het leren. Ik was al bang dat als ik een jong paard zou kopen dat het niet goed zou gaan en ik heb nu gewoon veel plezier met mijn pony en leer heel veel. Als ik eenmaal M1 met haar rijdt kan ik haar waarschijnlijk ook nog wel verder rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:24

merel90 schreef:
Anne_GTI: op zo'n paard leer je het gevoel en de knopjes kennen, maar je leert niet hoe je problemen die je in het rijden tegen komt aan moet pakken, hoe je moet trainen op zwakke punten, hoe je kunt corrigeren en hoe je je paard dingen aan moet leren.. ik denk dat je allebei nodig hebt om een goede ruiter te worden..beide factoren zijn belangrijk..

Je noemt beide factoren hier keurig op in de volgorde waarin je ze als ruiter aan moet leren. Als je het gevoel niet kent en niet weet hoe je oefeningen correct uitvoert, vált er helemaal niets te corrigeren aan een paard.... Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:39

Ik denk dat dat inderdaad een heel belangrijk punt is Zep, maar zoals ik al zei; ik doel met dit topic natuurlijk op mensen die al rijervaring hebben. En dan bedoel ik dat je wel iets meer kent dan enkel rem, stuur en gas. Een doorsnee B-met-winst of L1 ruiter dus. Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:27

Zep: zeker, zonder die basis en het gevoel ben je nergens, maar je leert niet echt goed rijden van alleen het goed voelen en kennen, ik vind dat je pas écht kan rijden als je zo ver bent dat je problemen op kan lossen een paard kan corrigeren en gericht je trainingen op kunt bouwen om vooruitgang te boeken. om dit allemaal te kunnen heb je eerst de andere factor nodig Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:43

Voor een eerste pony is het mischien goed, maar dan vind ik dat je wel het een en ander moet weten... Ik zou de meeste beginners die ik ken niet met een 2,5 jarige pony willen opschepen....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 00:16

Je leert van allebei even veel.. Echter het ligt wel aan de ruiter!

Neem nu: een onervarene ruiter kan niks aanvangen met een groen paard, ze kennen beiden nog niks. Nee, zo een ruiter is veel beter af met een paard dat al van wanten weet, eentje met een onverstoorbaar karakter die gewoon zijn rondje loopt.

En ervarene ruiter heeft dit imo niet nodig. Ok om soms wat ''onderhoud'' te plegen aan zijn rijkunsten, maar dat ter zijde.
Terwijl zo iemand aan een groen paard een geweldige uitdaging kan hebben! Het is een kans om de opgedane ervaring en kennis in praktijk te brengen door een dier van niveau 0 helemaal op te leiden.

Ik rijd al lang genoeg denk ik om te mogen zeggen dat ik ervaren ben. Soms vind ik het toch leuk om op een paard te rijden waar alle knopjes al aan zitten, zodat ik me meer op mezelf kan concentreren, als een soort onderhoud.
Maar het fijnste paard vind ik toch ene die wel eens wil bokken, sommige dingen niet begrijpt en die ik dus zelf naar mijn hand kan zetten.

Kortom ik denk dat die 2 typen paard allebei even leerzaam zijn maar allebei een andere groep ruiters aanspreken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 00:55

zal wel een langzame leerling zijn ... Bloos
ben nu 32 jaar bezig met paarden , begonnen met een goed doorgereden eigenwijze ras shetters na heel veel verchillende makkelijkere paardjes een eigenwijze welsh voor een paar jaar
hier heb ik van geleerd eigenwijzer te zijn dan je pony ook om eerlijk te lijven
anders lag ik of in sloot of in zand hij was daar erg makkelijk in

daarna bij een boer gaan werken waar ik heeeeeeeeeeeell veeel van geleerd heb , met name boeren verstand ..hoe zou je het vinden als jij .. en de andere kant "het is een paard geen mens "
en de waarom niet of wel ?
last pijn niet willen of niet snappen ..paarden taal dus
wat veel mensen nu leren uit een boekje of van een video van goeroe nr .. tig

daarna diverse paarden en uiteindelijk een lichte kuur paard , goede knop meneer deed wat je wilde verkeerde knop zie mar hoe je je red
hier heel veel van geleerd en heb dit kunnen vertalen naar paarden waar de knopjes nog niet op zaten , hoe het gaat als het wel goed gaat en hoe het gaat als je het niet goed doet ,
daarna fokker heel veel jonge paarden ingereden nooit alleen , simpele reden 2 zien er meer als 1
en veiligheid ,

tussen door veel zogenaamde probleem paarden
nu uiteindelijk een jonkie voor mij zelf

heb heel veel geleerd van de beter doorgereden paarden , het gevoel , waar "horen" de knopjes te zitten , ook heel veel geleerd van de bange , gevoelige , verwaarloosde en de snap niet wat je bedoelt/wilt paarden
maar ook van de ukkies
eigenwijs het niet snappen of ff niet willen

geleerd heb ik : geduld , geen paard is het zelfde , luisteren en kijken en het maakt niet uit hoe , er zijn meer wegen naar rome , zolang het maar eerlijk gaat , oneerlijk pakt zich vroeg of laat terug niet ieder paard is even slim op elk punt
en respect -> wederszijds respect

de dicussie b l m z doet mij niet veel , ieder gezond paard moet de z kunnen halen
de meeste paarden willen veel voor de baas doen
de meeste ruiters denken dat hun paard "vervelend" is en zien niet waarom

heb veel hele goede b ruiters gezien ook veel slechte z ruiters en andersom
alleen de figurenkunnen rijden of weten waar de knoppen zitten zegt niet alles
kunne zitten en alles rond krijgen ook niet

het is de kunst om uit ieder paard zijn redelijke max te kunnen halen
zien waar het fout gaat en hoe het op te lossen ,

voor mij zelf sprekend ik rij alleen nog maar buiten en ben al blij dat ik er uberhaubt op kom
stapje zijwaarts en de galopswissel bv blijven een belangrijk punt
ja vooral bij het buitenrijden heb je in mijn ogen de basis vd dressuur nodig
de rem , halt , rechts links , stap draf galop, stapje op zij (het bekende boompje au mijn knie)
respect en vertrouwen (overal langs op en over) , galops wissel (oeps te scherpe bocht voor de contra) en rechte soepele bespiering

de een vind het erg belangrijk dat het er leuk of makkelijk uitziet
de ander dat die heel thuis komt en vooral overal langs komt

maar ieder het zijne , de een is beter af met een vergevings gezind of semi doof voor de hulpen
(denk aan mensen die graag om zich heen kijkend 30 hulpen geven en een paard wat braaf recht door loopt) paard
de ander heeft liever een paard waar die meer mee moet doen
zelf vind ik een zeer zacht voor de basis hulpen paard erg belangrijk
maar daar ben ik zelf bij om dat aan te leren Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 01:11

Eerst beleert het paard jou, daarna beleer jij het paard.

Zelfs als jij genoeg ervaring hebt om een paard een piaffe te leren, dan zal dat paard jou net zoveel leren als jij het paard.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 01:26

je raakt nooit uitgeleerd van je paard ..

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:00

nee vind ik ook

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:19

Ik ben van mening dat het beste begin is met een al beleerd paard. Ben op mijn 11e (ongeveer) terecht gekomen in een weilandje met een shetlander die volgens de eigenaren al beleerd was (waar ik achteraf erg aan twijfel) en heb hier 2 jaar lang heel erg leuk gereden en gepoetst. Omdat het pony'tje wel al wat dingen kon (hoewel erg ongenuanceerd; in je kont bijten bij hoevenkrabben etc.). Ik denk dat ik van geen enkel ander paardje zoveel geleerd kon hebben, alles wat ik kan is bij hem begonnen. Maar dat komt denk ik voornamelijk omdat hij tussen jouw twee voorbeelden in licht, hij was niet "groen" maar zeker ook geen goed doorgereden leerpony.

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:43

Je kunt idd veel leren op een onervaren paard maar je beginnelingen is het toch beter om een oud paard me veel ervaring...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:50

Ik heb het meest geleerd van Cindy Clown Een ontzettend eigenwijze pony die, wanneer je niet duidelijk genoeg de leiding nam, met je weg liep.

Verder ben ik het eens met de kilometers maken op verschillende paarden. Groot en klein, jong en oud, ervaren en onervaren. Van ál die paarden kun je wat leren.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:05

Tja, deze discussie zal altijd wel blijven bestaan... Iedereen heeft immers een andere opvatting over "beginner zijn". Een beginner is voor mij iemand die nog maar pas is begonnen met paardrijden, iemand die de 3 basisgangen nog moet leren beheersen of net beheerst.
Ik ben beginnen rijden op de plaatselijke manège. Ik heb daar eerst 4 jaar, 1 keer per week, lessen genomen voordat ik mijn eerste pony kreeg. Zij was toen 3 jaar oud en ik was nog een kind van 11 jaar. Ik las dat iemand stelde dat groen x groen = bont en blauw, nou in mijn geval ging dat dus niet op. Ik ben op de manège blijven lessen (2 keer per week) en 1 keer per week gingen we in het veld wandelen. Als ik over "we" spreek dan bedoel ik mijn vader en ik... Wij hebben mijn pony ook samen verkeersmak gemaakt. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat het een goudeerlijk dier was, met een andere pony zou het wsl heel wat moeilijker zijn geweest.

Als ik er op terug kijk dan zijn er zeker dingen die ik anders zou doen maar dat heb je altijd. Bovendien leer je ook uit je fouten!
Toen mijn pony gestorven is, ben ik terug op de manège gaan rijden en daar heb ik verschillende paarden van verschillende niveaus gereden (ook eigenaarspaarden), maar om nou echt te zeggen dat ik van hun meer geleerd heb dan van mijn eigen pony?? Nee...
Ik heb wél erg veel geleerd van de Arabieren die ik op een stoeterij heb gereden. Maar dat heeft meer te maken met de ongekende fijngevoeligheid van een Arabisch Volbloed.

Ik heb enkele jaren geleden opnieuw een groen paard gekocht, een AV. Ik heb hem ook zelf ingereden en ik les nog iedere week met hem. Tuurlijk zijn er dingen waar we tegenaan lopen maar ik ben van mening dat je met goede instructie een heel eind kan komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:16

Ik volg de discussie hier Tong uitsteken
Denk dat ik heb meest geleerd heb van keenyboy, een spr geweldig strout slim paard.

Hobbelde jij zomaar wat rondjes, dan begon meneer opzij te springen enz. (hij bedacht dan zelf zn figuren)

Was jij bang en liet je dat merken? kreeg je een grote rotbok.

Lette je niet goed op een had je niet 100 % controle? Bok ren bam weg controle... en dan lag je er dus naast...

helaas staat alles in verleden tijd, hij was als manegepaard niet erg geliefd, omdat de meeste mensen te stom waren om te zien dat je van dit paard egt kon leren, en liever rondjes hobbelden op van die oude knollen.... Terwijl ze een fantastisch L paard ter beschikking hadden, waar alle knopjes op zaten, alleen daar moest je wel wat voor doen... Ik mis dit paard nog steeds, en ben nog steeds geen paard tegengekomen met zoveel inteligentie en zoveel persoonlijkheid....