om te springen moet je dressuur kunnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Re: om te springen moet je dressuur kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:54

Je moet sowieso een basis van dressuur kunnen voordat je gaat springen. In de krul lijkt me niet noodzakelijk, maar bij elkaar gereden lijkt me wel goed.

borisfanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:44

Voor springen moet wel de basis nodig hebben. Je moet goeie wendingen enzo kunnen rijden, kijk maar eens naar de hogere klassen in springen Lachen.

Jarva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:56

Ik heb ooit een internationale springruiter gfesproken en hem precies dezelfde vraag gesteld. Ik heb ook eens geschreven bij een jurylid.
De ruiter zei dat dressuur absoluut noodzakelijk is, zeker op (inter)nationale parcoursen, daar deze rijtechnisch zo ingewikkeld zijn dat je in feite hogere dressuur aan het rijden bent. Je moet immers in fracties van seconden reageren en beslissen. Tussen de sprongen springe je niet maar rijd je dressuur. Je wilt immers snel en op correcte manier van sprong naar sprong. Galopswissels, juiste zit ivm balans, wel noem het maar op.
De jurylid vertelde me destijds dat hij vaak liever springruiters een dressuurproefje zag lopen dan ruiters / amazones die alleen dressuurrijden....

Maar uiteraard, voor een ieder staat zijn / haar eigen mening vrij natuurlijk....

Mijn mening???
Dressuur is a must !!! Al hekel ik het zelf gruwelijk om te doen, ben een beginnend springertje Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:24

ik zie dressuur als basis voor alles. Je doel is ook om je paard zo te trainen dat die jou verantwoord kan dragen, dus de rug bolt, bekken kantelt en meer gewicht op de achterhand neemt. dus of je nu endurance wilt doen, springen, trec, polo, etc. Het is de plicht van de ruiter een paard zo te trainen dat hij zo min mogelijk slijt etc. De ruiter wil immers op het paard zitten, het paard hoeft niet perse ee ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:28

Je moet je paard kunnen gymnastiseren. Een paard dat louter op de voorhand loopt, kan ook niet stoppen op de achterhand. Een paard dat niet nageeflijk is, is ook minder wendbaar, heeft minder controle over zijn eigen lichaam, kan de kracht niet van achteren uit halen en al het gewicht komt steeds op de voorhand.

Wees er van bewust dat je je paard op die manier kan kapot springen. Paard moet met rust en beleid naar een hindernis gebracht worden en hij moet eventueel vanuit stilstand kunnen springen, het schakelen moet wel via de achterhand gebeuren.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:08

Ja ik ga ook mee met de rest ik vind dat je je paard eerst wel los moet kunnen rijden en lekker ontspannen.
Maar je hoeft ook weer niet in het ZZ te rijden voor dat je kan gaan springen.

Als jij je paardje gewoon nagevelijk en ontspannen kan laten lopen en lekker los hebt gereden vind ik dat meer dan zat je hoeft er echt niet ZZ voor geklasseerd te zijn...

Teminste dat is mijn mening.

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:13

Voor springen vind ik dressuur zeker belangrijk het is tenslotte de basis.
En dat aan de "teugel" vind ik iets anders als nagevelijk. Zeker met het sprigen doe het voornamelijk op je zit en in de dressuur ook.
Mijn instructeur zegt altijd springen is dressuur met een huppeltje. Hoogte maakt in dat geval niet uit als het aanrijden maar goed gebeurd.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:35

Tijdens de dressuurtraining moet je paard wel gewoon ontspannen kunnen lopen met het hoofd nageeflijk (dit is wat anders dan aan de teugel!). Zorg dat je paard goed over de rug van achteren naar voren loopt anders word het met springen ook steeds lastiger.
Want boven de sprong moet je paard ook met zijn hoofd naar beneden en met zijn schoft omhoog. Dit moet dus in de dressuur getraind worden. Zorg dat je zelf stil op je paard gaat zitten zonder te verstarren en gevoelloos te worden. (stijvigheid bij jou veroorzaakt stijvigheid bij je paard).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 13:10

runningkawa schreef:
Idd Lielle
Schakelen, sturen, enz op je zit kan niet zonder een nageeflijk paard.
Dan krijg je sleur werk.
Komen de scherpe bitten uit de kast en de mexicaanse neusriemen. En dan helemaal niet bij extreem hete paarden, maar gewoon bij paarden waar de basis niet gereden word.

dat zal zowizo niet gebeuren rij bitloos.

hij liep vorige week trouwens erg lekker.mag nu minimaal 3 weken niet rijden ivm operatie.dus dat is wel jammer

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:44

springen = dressuurmatig een parcours met hindernissen afleggen.
dat niet iedereen daar aan denkt dat zie je op de plaatselijke concoursen wel, vooral de pony, hoofd naar buiten getrokken door de bocht hopla.
nee ontpannen, nagefelijk zo krijg je een goeie sprong en daarbij is het veel makkelijker je goede afstand te krijgen. met beetje galoperen ben je er nog lang niet. als je paard gespannen met zn hoofd omhoog blijft lopen wordt het zeker geen mooie sprong, paard duwt zijn rug weg, bukt niet kan zn achterhand niet juist gebruiken gevolg fouten in t parcours, tress,

voor je gaat springen eerst een dressuurmatig alles in orde hebben en zo kun je ook beginnen met cavalettis, kruisjes,
een sprongetje moet je eigenlijk gewoon zien als een galopssprong
succes

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:15

je moet inderdaad dressuur kunnen om te springen logisch toch? Lachen
Verder krijg ik de laatste tijd toch ook steeds meer interesse in de dressuur, helaas ben ik er niet zo goed in Bloos

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:23

ik vindt wel dat je moet kunnen dressuuren,
omdat je met springen controle nodig hebt over je paard, of hij/zij nou aan de teugel loopt of niet je moet ontspanning hebben en controle.
maar als je paard niet nagevenlijk is is het moeilijk om doe controle te krijgen.
als je de basis kent van de dressuur kan je best een sprongetje maken, ga je ook echt naar wedstrijden enzo ja dan wordt het een ander verhaal.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:36

Ja dat is zeker belangrijk, want ook springen is de basis van dressuur. Ook alle top springers rijden dressuur gedeeltelijk om het paard te soepel te houden maar ook voor hen zelf.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:40

ik vind dat de ruiter/amazone dressuur moet kunnen/kennen. en niet zozeer het paard. het paard hoeft niet zo netjes te lopen in een springring net zoals in de dressuur ring. maar de ruiter/amazone moet wel dezelfde nette houding hebben.

ik erger me kapot aan springruiters/amazones die bijna tussen de oren van het paard zitten en dan de handen boven de cap. en dan nog niet te spreken over de beenplaatsing.

(en hulpstukken zoals de zweep en sporen zijn vaak ook nog heel moeilijk te gebruiken voor sommige mensen) Boos!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:01

Ik vind dat de basis er goed in moet zitten, hieronder versta ik een nageeflijk paard dat goed aan de hulpen is. Want springen met een paard dat niet onder controle te houden is en die plat door de bochten gaat en tegen de hand is, is het niet fijn springen.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:56

Je kunt ze er zo uithalen die niets aan dressuur doen. Voor voorbeelden verwijs ik even naar de Brabantse Kampioensschappen D-M waar ik heb zitten kijken en mijn ogen uit mijn kassen vielen van verbazing en afgrijzen over al dat trek en duw -werk. Stoom uit je oren

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:00

capopjekop schreef:
Ik vind dat de basis er goed in moet zitten, hieronder versta ik een nageeflijk paard dat goed aan de hulpen is. Want springen met een paard dat niet onder controle te houden is en die plat door de bochten gaat en tegen de hand is, is het niet fijn springen.

Mee eens!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:51

Dressuur is idd een must ook voor een springruiter. Een sprong is eigenlijk niks anders dan een vergrootte en verhoogde galopsprong. De rest wat je doet in het parcours is dus dressuur.

eva87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 00:01

Ik ben het ermee eens dat je voor het springen de beginselen van het dressuur sowieso onder de knie moet hebben, je hoeft geen Ankie te zijn ofzo, maar toch wel de basis kennen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:46

de manege bij ons wordt beheerd door iemand die internationaal heeft gesprongen.
en zal je vertellen de springlessen bij ons bestaan uit het 1ste half uur dressuren!
dressuur is het halve werk bij het springen.
hij vindt dressuur erg belangrijk
en waarom? nou controle houden, goeie wendingen rijden, schakelen enz. is allemaal dressuur. zonder dat kan jij nooit goed een parcour doorkomen.
B en L gaat waarschijnlijk nog wel maar hoger kom je dan in de problemen als jij en je paard dressuurmatig niet voormekaar hebben.
merk het zelf ook, ben nu verder in de dressuur en dat scheeld een boel problemen bij het springen kan veel makkelijker schakelen enz. en me paard is gehoorzamer.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:51

Dressuur is niet alleen het paard gymnastiseren, maar ook het paard gehoorzaam maken.

Ruiters springen niet. Die dressuren alleen. En dat doen ze tussen de hindernissen door. En tot het moment van afzet voor de hindernis doet een ruiter niets meer, probeert alleen zo min mogelijk te storen. En zijn taak hervat hij weer bij het neerkomen.

Tussen de hindernissen door is er sprake van dressuur: meer galopsprongen, minder galopsprongen, sprongen vergroten of verkleinen, wendingen rijden, etc. Dat is allemaal gehoorzaamheid. En als een paard moet verruimen of schakelen, kost hem dat kracht, dus hij moet dusdanig getraind zijn dat hij die kracht ook in huis heeft. Dat is dressuur.
En ook souplesse in de rug om boven de hindernis te kunnen basculeren. DAarvoor moet ook getraind worden, en ook dat is weer dressuur.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:29

Dressuur moet echt wel redelijk goed gaan voor je begint te springen. anders krijg je nooit een lekker ontspannen paard tussen de hoge hindernissen lijkt mij Haha!

xarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:38

nee,als hij maar ontspannen loopt,maar toch moet je paard dus wel beetje dressuur kunnen,wendingen enz,want dressuur houd wel meer in,dan aan de teugel lopen;)

Veronique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:24

ik vind dat je de basis van dressuur moet kennen

verder hoef je geen wereld talent te hebben in dressuur om te kunnen springen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:53

Veronique_ schreef:
verder hoef je geen wereld talent te hebben in dressuur om te kunnen springen

Nou, om je paard rijtechnisch goed op orde te krijgen heb je toch wel wat gevoel voor nodig. Persoonlijk zie ik ook veel liever een goed gereden L proef waarbij het paard door het hele lijf loopt en nergens vasthoudt dan een Z paard dat met strakke trens loopt.