Verfijnen is voor mij dat je met zo klein mogelijke hulpen kunt rijden. Maar constant redelijk hoge druk is voor mij niet verfijnen..
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

lotteke schreef:hmm... nu er toch meer filmpjes toegevoegd worden..
filmpje in eerste post is voor mij net zo afschuwlijk om te zien als deze kur:
http://nl.youtube.com/watch?v=S3dZEocHGZ0
maar enigste wat je leest is dat friezen zo mooi zijn
beest geeft in het begin van de kur zelfs een bok..je ziet de man naar voren vallen...
ben VOOR de petitie!

Citaat:Doordat er steeds meer mensen begonnen zijn met bitloos rijden en al heel wat prachtige prestaties kunnen verichtten, wordt er langzamerhand getwijfeld aan de benodigdheid van het bit. Ook hoopt zich het aantal mensen op die zelfs zonder optoming kunnen presteren. Zonder hulpmiddelen als sporen, bitten en neusriemen komt meer de kunde of onkunde van de ruiter tevoorschijn. Iets wat vooral een drukpunt is in de topsport.
Als amateuren een Z – proef corrèct kunnen rijden zonder bit of zelfs een optoming, waarom zouden het topsporters dan niet kunnen? Een Grand Prix proef zonder hulpmiddelen zou pas een echte uitdaging zijn. Een ultiem beeld, paard en ruiter die samen als het ware een vormen en trots alle druk toch kunnen presteren zonder hulpmiddelen.
Ben je van mening dat de top in plaats van meer met steeds minder hulpmiddelen moet gaan rijden? Teken dan deze petitie, en help mee.

hns schreef:Ik heb de tekst eerst in het Nederlands gezet. Ik zal hem zo in het engels online zetten.
Hier is die alvast:Citaat:Doordat er steeds meer mensen begonnen zijn met bitloos rijden en al heel wat prachtige prestaties kunnen verichtten, wordt er langzamerhand getwijfeld aan de benodigdheid van het bit. Ook hoopt zich het aantal mensen op die zelfs zonder optoming kunnen presteren. Zonder hulpmiddelen als sporen, bitten en neusriemen komt meer de kunde of onkunde van de ruiter tevoorschijn. Iets wat vooral een drukpunt is in de topsport.
Als amateuren een Z – proef corrèct kunnen rijden zonder bit of zelfs een optoming, waarom zouden het topsporters dan niet kunnen? Een Grand Prix proef zonder hulpmiddelen zou pas een echte uitdaging zijn. Een ultiem beeld, paard en ruiter die samen als het ware een vormen en trots alle druk toch kunnen presteren zonder hulpmiddelen.
Ben je van mening dat de top in plaats van meer met steeds minder hulpmiddelen moet gaan rijden? Teken dan deze petitie, en help mee.
Nog ideeen of tips?
Tiessie schreef:Ik vind deze merrie super en in mijn ogen is dit een heel werkwillende merrie. Het staart zwiepen is niet altijd verzet. Mijn merrie doet het ook, reageert op deze manier op hulpen die ze vervolgens feilloos en zonder dwang uitvoert.
Verder wordt er in dit topic gevraagd wat men van deze kur vindt en vind ik eht wat ver voeren om gelijk een dergelijke petitie te gaan promoten. Maak daar dan een apart topic over waarin iedereen met modder kan gooien naar al die bruten die met stang en trens rijden.
Ik rij ook regelmatig bitloos en dan doet ze het ook. Vooral als ze hengstig is. Maar ze doet gewoon wat je vraagt zonder dat ik haar dwing ofzo
ben ik het helemaal mee eens!! ziet er erg relaxed uit. fijne combinatie. ik heb het idee dat de band tussen hen ook sterk is als je ziet hoe beiden met plezier rijden
super paard!
lotteke schreef:hmm... nu er toch meer filmpjes toegevoegd worden..
filmpje in eerste post is voor mij net zo afschuwlijk om te zien als deze kur:
http://nl.youtube.com/watch?v=S3dZEocHGZ0
maar enigste wat je leest is dat friezen zo mooi zijn
beest geeft in het begin van de kur zelfs een bok..je ziet de man naar voren vallen...
ben VOOR de petitie!

Mandyke schreef:Je kan er misschien voor zorgen dat het paard niet zo gespannen is als hij voor publiek wordt uitgebracht?
Ik ben niet anti-dressuur hoor, een mooi uitgevoerde kur met een ontspannen paard vind ik werkelijk prachtig, het is alleen zo spijtig dat de meeste van de paarden zo gestressed overkomen! Ik herinner mij, een aantal jaar geleden op het evenement paard en koets in NL, een (kleine) kur met één van Anky haar paarden (er reed toen iemand anders mee omdat Anky zwanger was). Het was een heel jong dier maar hij kon alles al tot galopwissels toe, hij huppel de hele piste rond! Niets op aan te merken ware het niet dat er uitdrukkelijk werd gevraagd om niet te applaudiseren, geen geluid met papiertjes of weet ik wat te maken, geen flitsende fototoestellen te gebruiken en vooral de eerste rijen moesten hun adem al het ware inhouden zodat het paard niet zou gaan panikeren. Ze hadden er al last mee om hem rustig de piste in te krijgen, laat staan om hem rustig de piste uit te rijden. Dit vind ik nu zo spijtig dat hier niet meer aandacht aan wordt besteed. Ipv die paarden zo jong uit te brengen op wedstrijd en zo jong al zo intensief te trainen zouden er velen misschien beter een soort van schriktraining doen met hun paard en daarna pas op wedstrijd gaan. Geef die dieren toch tijd!