Hoe stap jij af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe stap jij af?

Ik doe mijn rechterbeugel uit sla mijn rechterbeen over zijn kont en doe dan pas mijn linkerbeugel uit. Dan laat ik me naar beneden zakken.
88 (38%)
Ik doe mijn rechter & linkerbeugel uit, sla mijn rechterbeen over zijn kont heen en laat me naar beneden zakken.
115 (50%)
Anders namelijk:
24 (10%)

Totaal aantal stemmen: 227

di_Segno

Re: Hoe stap jij af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:13

Beide voeten uit de beugels, rechterbeen over achterkant slaan, en zo op de grond springen Haha!
Bij de jonge paarden toch fijn als je de zekerheid hebt met afstappen dta je niet in je beugels zult blijven hangen Haha!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:15

Optie 2 Tong uitsteken
Ik heb is optie 1 geprobeert, maar toen ging t paard verder stappen, en toen bleef ik hangen Tong uitsteken

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:17

Eerst wiebel ik even, dan klop ik hem op de hals, en dan doe ik mijn rechter voet uit de beugel en dan doe ik die over zijn kont en dan doe ik pas mijn linkervoet uit de beugel en dan laat ik me zakken en klop ik hem weer op zijn hals.

Dit is bij een jong paard

optie 1 dus

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:24

Vaak (bijna altijd) doe ik het zo : beide voeten uit de beugels, en dan rechterbeen over de hals gooien en er zo afspringen Haha! Ofwel stap ik langs haar kont af, zo naar beneden laten glijden. Ofwel gewoon beide voeten uit de stijgbeugels en rechterbeen over de kont en zo afstappen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:24

Ik heb mijn pony pas ingereden (ben eigenlijk nog bezig Knipoog)
maar ik doe gewoon de manier die ik altijd heb gedaan.
rechtervoet uit de beugel, been erover heen linkervoet uit de beugel en zakken. Al wil ik ook wel eens de andere manier gebruiken. Maar zo heb ik er meer controle over en sta ik steviger en bij het inrijden (pony vond opstijgen vrij eng) ben ik op een bepaald moment ook de hele tijd me been heen en terug gaan doen, dat is ook een van de redenen.
bij mijn verzorgpaard gleed ik ook regelmatig van de kond af :p
maar dat noem ik niet afstijgen :p

_Lotus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:47

Optie 1
Ik heb geleerd om mijn rechtervoet uit de stijgbeugel te doen en dan
je been over de kont en dan je linkervoet uit de stijgbeugel.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:48

Bij voorkeur vrijwillig Vork

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 14:49

Dus heel veel verschillende opties.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:52

ik glij als een glijbaan van zijn nek.. of ga op zijn kont staan en spring er vanaf.,
zucht wat een topic..

Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:53

doe ik ook Tong uitsteken

welshfreak schreef:
Ik doe mijn beugels uit zwaai mijn rechterbeen over zijn hals en laat me dan zakken, krijg je idd niet zo'n klap bij het landen, bij kleine paarden/ponys stap ik wel gewoon af, rechter uit over zijn kont, linkse uit en laten zakken.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:54

2 beugels uit en dan met een soepele zwaai eraf springen zegmaar Tong uitsteken
en waarom? gewoon zo geleerd Knipoog soms als ik heel erg stijf ben die dag ofzo dan doe ik rechter beugel uit, erover de kont heenzwaaien en dan even blijven hangen en gouw mijn linker beugel ook uit en dan laten zakken

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:56

ik stap af zoals Daffodil uitlegt op de eerste pagina

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:41

Optie 1, maar ik heb geen druk op mijn linkerbeugel, dus die gaat dan al vanzelf uit. Clown

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:02

Hangt van het paard af. In principe neem ik de 1e optie, heb het gewoon zo geleerd en op grotere paarden (stokmaat 1.85 tegenover mijn 1.60 Haha! ) vind ik het prettiger om er wat beheerster vanaf te glijden Pling . Bij jongere paarden doe ik wél vaak beide beugels uit, dan ben je toch sneller op de grond Pling .

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:09

Ik doe de ene keer allebei de beugels uit en sla dan mijn rechterbeen over de kont van mn paard heen.

Maar soms ook allebei de beugels uit en dan mijn rechterbeen over de nek van het paard, ik ben niet zo lenig Haha! Dit doe ik wel als ik het paard een beetje ken.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:12

Black_White schreef:
Ik heb anders aangeklikt. Ik denk niet echt na bij het afstappen. of ik mijn voet wel of niet in de beugel oud. En daarnaast wil ik ook nog wel eens aan de andere kant afstappen. We zijn niet meer in het riddertijdperk he Knipoog

Ik ook soms stap ik ook aan de andere kant op

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:21

Bij Pablo ( ons vorige paard ) deed ik altijd alle 2 mn voeten uit de beugels en dan, mijn rechter been over zn hals en dan naar beneden glijden. Haha!
Maar omdat niet alle paarden dat 'gewent' zijn doe ik dat niet bij ieder paard, en anders optie 1 .

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:24

Meestal doe ik optie twee.Je hebt namelijk kans als je met je linkervoet blijft hangen, dat je pony wegloopt en dan hang jij er nog aan Tong uitsteken

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:27

Ik doe beide beugels uit en stap dan af. Dit mede omdat ik gezien heb hoe iemand achterover (uit evenwicht)viel en linkervoet dus in beugel bleef hangen en paard aanliep Ziek

Volgens het ruiterbewijs moet je je linker voet dus in beugel houden vind dat dus maar gevaarlijk Bloos

en idd ook gewoon links en rechts op en afstappen Ja (al doe ik wel vaker links dan rechts) heb geen zwaard aan mijn been hangen Clown
Dit heb ik vooral vd ijslanders geleerd op stage moesten we dat de jonge dieren ook aanleren namelijk Knipoog

Gooi ook wel eens mijn been over der nek en glij dan van zadel Nagelbijten / Gniffelen Say is allerlei manieren van op en afstappen gewend Haha!

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:30

K doe meestal mn rechtervoet uit de beugel dan zwaai ik em over z'n hals en dan glijd ik er zo af Vork

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:32

TouchAndGo schreef:
K doe meestal mn rechtervoet uit de beugel dan zwaai ik em over z'n hals en dan glijd ik er zo af Vork

Handig he.! Clown Ik vind het zo iig het makkelijkst. Vork

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:40

Optie 2... Is volgens mij nog altijd het veiligst, als je paard ergens van schrikt en je hangt nog met één voet in een beugel, zou je meegesleurd kunnen worden.

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:50

Ik doe de 1ste optie,
is meer een gewoonte geworden

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:56

2de optie, lijkt me fijner voor het paard voor zijn rug.
Ook doe ik het voor de veiligheid, zometeen gebeurt er wat en dan rent het paard weg en dan hang je daar aan 1 beugel.
Verder heb ik de 2de optie ook gewoon zo geleerd.
Wat wel rot is, is dat ik mijn paard van 1.63 gewent ben, en als je dan op een kleinere pony gaat rijden (ijslander van 1.25) dat je dan wel opeens heel hard op de grond terechtkomt met je voeten Clown

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:26

Beide voeten uit de beugels en dan ga ik eraf.