Een verhitte discussie is ontstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik van trapje om op te stijgen

Ja...ik gebruik altijd een trapje of iets dergelijks
91 (18%)
Ja...ik gebruik soms een trapje of iets dergelijks
125 (25%)
Nee.ik gebruik nooit een trapje of iets dergelijks
279 (56%)

Totaal aantal stemmen: 495

Cassidy

Re: Een verhitte discussie is ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:42

Paardrijden was toch een van de hobbies de je tot op oudere leeftijd kon beoefenen? Wat een onzin om te beweren dat op het moment stopt dat je een krukje nodig hebt. Afgezien van het feit dat er verlangt wordt dat je als volwassen persoon per definitie op een paard start, niet iedereen komt met zijn 1,65m op een paard van 1,70m. En op oudere leeftijd kan ik me voorstellen dat je niet meer zo lenig bent. Of zijn jullie van mening dat je als zestiger of zeventiger niets meer op een paard te zoeken hebt?

Ik ben zelf niet de lichtste en niet de lenigste, en ik stap altijd met kruk op. Om mijn paard een plezier te doen, en mezelf ook...Haha!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:46

mijn knieen zijn ook niet 100% me enkels ook niet...
maar ik ga echt niet met een krukje op stappen hoor, kom op he ik ben 13 Clown

maar een echte wedstrijd ruiter (denk aal Z2 en hoger) stapt ook niet op met een krukje..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:56

Moirsa schreef:
maar ik ga echt niet met een krukje op stappen hoor, kom op he ik ben 13 Clown

maar een echte wedstrijd ruiter (denk aal Z2 en hoger) stapt ook niet op met een krukje..

Wat heeft leeftijd of niveau er mee te maken? Als jij je knieën en enkels nu al verprutst doordat je een krukje voor oude l*llen vind, moet je over 20 jaar niet komen klagen dat je het niet meer zonder krukje KAN (als je dan tenminste nog kunt rijden.....). Toegeven, verstandig doen is niet stoer, maar weetje, het is wel verstandig Haha!
Hoeveel Z2 ruiters ken je? En hoe zeker weet je dat ze geen gebruik maken van een opstapje?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:58

Moirsa schreef:

waarom zou je dan niet met een krukje op mogen stappen???
Als je dat nou fijn vindt, prima toch. Al zou Anky elke olympische spelen haar krukje mee willen zeulen, dat moet ze dan toch zelf weten.
(hoe dat zou staan is een ander verhaal natuurlijk Haha!)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:21

°RENNEN, TERUG NAAR DE TRAILER, ANKY MOET OP EN ZE IS HAAR KRUKJE VERGETEN° Tong uitsteken

Ik denk dat het gewoon zo'n ondoordachte opmerking is. Wat hij bedoelt is denk ik dat er een tijd zal komen dat hij lichamelijk niet meer in staat is (wedstrijden op hoog niveau) te rijden, en dat hij er niet mee door wil gaan tot het zielig uitziet. Stop op je top, en dat is een mooi doel, maar je stoot met zo'n uitspraak wel mensen voor het hoofd

Moirsa: Niet beledigend bedoeld, maar misschien is het wel een goed idee om er eens aan te denken misschien toch wel te doen. Opstappen is voor je knieen en enkels een hel, en ik kan het weten Bloos mijn knieen zijn echt niet goed meer, en ik ben 22. Donderdag naar de dokter voor mijn knietjes (o.a. Knipoog). Als je kunt, kun je je echt beter dat leed besparen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:30

Ik stap altijd op met een krukje, of een stoel. Niet omdat ik zelf stram en stijf ben (maar ook niet meer zo lenig als weleer Haha! ), maar omdat dat beter is voor de rug van mijn paard.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:38

PattyOosten schreef:
Ik stap altijd op met een krukje, of een stoel. Niet omdat ik zelf stram en stijf ben (maar ook niet meer zo lenig als weleer Haha! ), maar omdat dat beter is voor de rug van mijn paard.

Dat vind ik nou een hele goeie. Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:43

khirshanta schreef:
Ik denk dat het gewoon zo'n ondoordachte opmerking is. Wat hij bedoelt is denk ik dat er een tijd zal komen dat hij lichamelijk niet meer in staat is (wedstrijden op hoog niveau) te rijden, en dat hij er niet mee door wil gaan tot het zielig uitziet. Stop op je top, en dat is een mooi doel, maar je stoot met zo'n uitspraak wel mensen voor het hoofd

Het zal de Amerikaanse manier van denken wel zijn: je bent alleen in staat om hoog in de sport mee te draaien als je er fris en fruitig uitziet. Iemand bekend met Josef Neckermann (ja die van het postorderbedrijf), of Dr. Rainer Klimke? Ze hebben beiden tot op oudere leeftijd actief in de dressuursport meegedraaid, op Olympisch niveau nog wel. Heeft dat er ooit zielig uitgezien?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:28

Cassidy schreef:
Het zal de Amerikaanse manier van denken wel zijn: je bent alleen in staat om hoog in de sport mee te draaien als je er fris en fruitig uitziet. Iemand bekend met Josef Neckermann (ja die van het postorderbedrijf), of Dr. Rainer Klimke? Ze hebben beiden tot op oudere leeftijd actief in de dressuursport meegedraaid, op Olympisch niveau nog wel. Heeft dat er ooit zielig uitgezien?

dat bedoelde die man vast ook niet hoor,
gewoon een uitdrukking om aan te geven dat hij nog lang niet stopt en er ook nog lang niet aan denkt te gaan stoppen.

XxpaulinexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:05

ik gebruik nooit een trapje! als ik eens op een groter paard moet dan vraag ik gewoon een voetje. want als ik op dat strapje sta en mijn paard staat niet stil moet ik het voortdurend verschuiven. en als ik een trapje gebruik en ik sta erop en men paard geeft er een schop tegen dan lig ik en kan ik helemaal niet meer rijden!!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:16

Bij ons staat een stoel in de hoek en soms gebruik ik hem wel eens
Af en toe de stijgbeugels verwisselen doe ik ook wel eens
Clown

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:40

Ook ik stap doorgaans zonder krukje (oid) op, maar wanneer er een in de bak staat, maak ik er tegenwoordig wèl regelmatig gebruik van. Ik ben zelf niet heel lang (1.70m) en kan nog op een groot paard (lees; 1.94m) klimmen, maar rekening houdend met slijtage van paard en zadel, gebruik ik ook wel eens een krukje (dan ook op de wat minder grote paarden)
Gr. irma

ellen92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:03

haha..ik ga alleen op n stoel staan als k zonder zadel ga rijde..anders nooit

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:04

Hangt er een beetje vanaf hoe je dit citaat interpreteerd; al heeft een paardenrug meer baat bij een krukje!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:13

Citaat:
maar ik ga echt niet met een krukje op stappen hoor, kom op he ik ben 13

Pffff lekker kortzichting. Ikke, ikke en de rest (het paard) kan stikken.

Als het nou veel beter is voor het paard en je tuig om met een krukje op te stappen, wat boeit het jou dan hoe het eruit ziet?

En laten we de discussie nog eens uitbreiden: wie van jullie stapt links EN rechts op?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:22

Als ik een trapje of voetje nodig heb om de rug van het paard te ontlasten zou ik dat doen, op de manege staat een pony die als je op wil stappen gaat liggen dus je moet dan opstapen met een voetje of trapje, dat doe ik dan echt wel.

Nog verder gaan met paardrijden als ik een trapje nodig heb omdat mijn rug het anders niet toelaat? (mijn rug is niet de sterkste, zelfs niet op deze leeftijd, helaas) Nee, ik denk het niet ik hoop dat ik tegen die tijd wel slim genoeg ben dat ik ermee stop en niet doorzet tot ik écht niet meer kan.

Citaat:
En laten we de discussie nog eens uitbreiden: wie van jullie stapt links EN rechts op?

Ik stap ook weleens rechts op hoor, maar dat is meer onbewust. Ik denk wel dat het beter is voor je pony/paard.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:40

Ben zelf niet zo heel groot 1.62 en als ik opstijg op m'n knollie 1.66 dan maak ik de stijgbeugel gewoon wat langer en als ik er opzit dan maak ik hem weer korter. Want niet overal is een krukje. Bovendien ben ik er dan sneller op ....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:43

Mijn leskinderen stappen verplicht links én rechts op, heb t zelf nooit geleerd en lukt dus ook niet ivm evenwicht. Overigens stap ik zelf altijd op middels kruk, stoel, bakrand, zijkant trailer of boomstam. Maakt niet uit waar ik ben, er is altijd wel iets te vinden namelijk! Mijn paarden hun ruggen hou ik graag heel en dit is op advies van zeer goede paardenartsen en fysiotherapeuten. Waarom een paard zijn rug verpesten onder t mom, maar ik kan vanaf de grond opstijgen!!!

Daar heeft t niets mee te maken, denk aan het belang van het dier en niet aan je eigen "eer"gevoel......

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:43

Moirsa schreef:

Echt wel, mijn GP instructrice gebruikt ALTIJD een krukje. Ze controleert ook altijd de rug van het paard voordat ze opstapt. Die is nl van mening dat je alleen een topprestatie van je paard mag verwachten als je zeker weet dat alles goed is.

Voor wat betreft deze man: zijn mening Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:16

Maantjj schreef:
Nog verder gaan met paardrijden als ik een trapje nodig heb omdat mijn rug het anders niet toelaat? (mijn rug is niet de sterkste, zelfs niet op deze leeftijd, helaas) Nee, ik denk het niet ik hoop dat ik tegen die tijd wel slim genoeg ben dat ik ermee stop en niet doorzet tot ik écht niet meer kan.

Dat is ook de keuze die iedereen voor zich zelf moet maken. Ik weet iig dat ik - als rijden echt mijn passie is (en dat is het niet, omgang met paarden vind ik haast nog leuker) daarmee door zou gaan tot ik echt niet meer kan. Maar er zijn mensen die hun passie makkelijker opzij kunnen zetten. En dan vraag ik me af of het echte passie is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:21

Maantjj schreef:
Citaat:

Ik stap ook weleens rechts op hoor, maar dat is meer onbewust. Ik denk wel dat het beter is voor je pony/paard.

Voor jezelfg en het zadel ook Clown

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:25

Ik gebruik altijd een krukje, zou best kunnen opstijgen zonder maar ik vind dat het niet zou moeten gaan over hoe oud en flexibel de ruiter is maar wat het beste is voor je paard!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:26

Ik zal wel moeten... Ik ben op het moment zadelloos en rij met een BBP en ik ben helaas niet zo lenig dat ik er zo Hup opspring Clown .
Maar zelf als ik een zadel heb stap ik altijd op met een krukje, blok, hek of net wat handig is! Cool

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:27

\t is duidelijk dat het hier niet over een Engelse top-amazone gaat; dan had ze nl. standaard geleerd met een opstapje op te stijgen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:22

Ja precies, voor zover ik weet is het in Engeland verplicht met een opstapje op te stijgen.
Dat zal echt niet zomaar geregeld zijn.
(als ik gelijk heb tenminste)