paard geen vakantiestop geven zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re: paard geen vakantiestop geven zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:19

Ik ga in september 1,5 week op vakantie, dan krijgt mijn paard wel een weekje helemaal vrij op de wei. in de laatste halve week van m'n vakantie zal een vriendin hem al weer wat aan de longe zetten, want een halve week na m'n terugkomst hebben we een wedstrijd staan dus als ik terug kom wil ik hem weer op kunnen pakken. Wel gewoon thuis, en verwacht dan niet het uiterste van hem Knipoog

Misschien als het weer het toe laat zal ik hem in oktober nog wel een 1 of 2 weekjes vrij geven, afhankelijk van het weer (met rotweer zit hij er ook niet op te wachten als hij dan veel op stal moet staan) eigenlijk zat ik te wachten op een hittegolf Rolleyes lijkt niet te komen dit jaar Haha!

Ach, ik weet niet of hij erop zit te wachten. sowieso staat hij nu al sinds mei dag en nacht op het land, en echt zwaar in het werk staat hij niet Knipoog ik rij hem nu 4/5 x per week, waarvan 1/2 een buitenrit wat toch ook ontspanning voor hem is. de overige dagen heeft hij vrij op het land. Hij heeft het best naar z'n zin op het land, en vind het totaal niet erg als hij vrij is, maar hij vind het altijd ook wel leuk om wat te gaan doen, al die aandacht is natuurlijk heerlijk Haha!.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:02

Ik denk dat vooral "afwisseling" belangrijk is voor een paard, of je nu wel of geen vakantie hebt. Ook gedurende de rest van het jaar is het belangrijk om je paard afwisseling te bieden. Zet hem tussendoor ook eens een aantal dagen op het land, en gebruik geen "vast" schema en/of tijdstip om hem te berijden. Dieren hebben een biologische klok. Als jij iedere dag om 17:00 uur gaat rijden dan weet jouw paard omstreeks die tijd al dat jij eraan gaat komen om hem te berijden. Verras hem eens door een paar uurtjes eerder te komen, of juist een paar uur later. En als je in de regel op zondag nooit rijd, doe het dan voor de verandering eens een keertje wel, en blijf bijvoorbeeld woensdag een keer thuis. Paarden zijn ook tot emoties in staat. Jouw paard zal de afwisseling waarderen. Net zo goed als dat "routine" voor ons saai en vervelend is, is dat voor een paard net zo.

Gr. John Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:45

mijn paard gaat ook gewoon op rust als ik vakantie heb. mijn zusje inclusief hele fam was op vakantie. en ik moest ponykamp leiden. mocht hooguit een paard bijrijden, dat werd mijn eigen dus. dus onze 3 jarige heeft een week vrij gehad. en onze andere merrie is 1/2 keer gereden.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:10

Als ik in de zomer op vakantie ga, krijgt mijn paard vakantie. Wil dan niet dat iemand op hem rijdt of hem longeert oid, hij mag dan gewoon lekker 3 weken vakantie houden met zijn vriendjes in de wei. Lachen
En in de winter heeft hij vaak halve vakanties, heb nooit zoveel zin om te rijden met slecht weer dus dan blijven er weinig rijdagen over. Knipoog

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:14

Ik vind het niet zielig,maar regelmatig een dagje vrij is natuurlijk niet verkeerd!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:38

Ik geef de paarden elk jaar een paar weken vrij. Juist de sportpaarden hebben het zo hard nodig.
Ik merk dan ook echt dat ze zo enorm werkwillig en blij zijn na die weken vakantie. Ze hebben zich echt even helemaal kunnen opladen. (en vrij is dan overdag de hele dag in het land en 's nachts op stal of zelfs dag en nacht in de wei).

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:05

Ik denk dat iedereen het zelf wel kan inschatten van zijn eigen paard. Het ene paard móet gewoon elke dag getraint worden, om zijn energie kwijt te kunnen. Deze paarden willen ook werken. Nu kan je misschien de training wat aanpassen ofzo.
Mijn eigen paard krijgt een midweekje vakantie, omdat ik er dan niet ben, anders zou ik hem ook gewoon doortrainen i.v.m wedstrijden.
Hij wordt maar 3 kwartier per dag gereden, niet eens superzwaar en voor de rest staat hij 24/7 lekker in de wei. Waarom dan vakantie?? Denk nou niet dat hij het echt nodig zal hebben.
Daarintegen zou het voor manegepaarden of andere paarden die hard werken en 23/7 op stal staan wel lekker zijn om er een maandje ofzo fulltime in de wei te staan. En dan misschien nog licht doortrainen, al is het maar aan de longe, anders kan je natuurlijk weer de training en conditie opnieuw opbouwen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:16

Mijn paard heeft afgelopen winter 3 maanden vrij gehad Bloos natuurlijk kwam ze wel 2 a 3 keer der stal uit helaas konden ze niet op het land maar wel uren los in de bak samen spelen met anderen... ik heb nou zoiets dat ze er wel weer ff tegen aan kan .. zowiezo staat ze niet bizar hard aan het werk.. rij wel wedstrijden maar gewoon op het gemakkie en leer alles speelsgewijs dus staat niet echt druk op .. Knipoog

Ze staat elke dag op het land en krijgt ook nu regelmatig paar dagen achter elkaar vrij Lachen zowiezo 1 a 2 keer in de week dus denk niet dat ze échte vakantie nodig heeft Knipoog

Ook merk ik dat als ze paar dagen vrij is alleen maar suf wordt Bloos

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:43

ik hoor van erg veel mensen dat ze hun paard inderdaad vakantie geven. iedere dag lekker op de wei, niet 24/7 als ze dit niet zijn gewend, gewoon net als anders, en verder even niks Lachen

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:51

Die van mij krijgt ook vakantie als ik op vakantie ben. Staat toch altijd op de wei dus het enige verschil is dat hij niet gereden wordt. Moet er daarna niet meteen opstappen want dan krijg ik wel vlieglessen. Bouw het gewoon rustig weer op met longeren (met zadel op) en dan na paar dagen kan ik er meestal wel redelijk relaxt opstappen.
Ik wil niet eens dat anderen (op mijn instructeur na) hem rijden. Als er wat gebeurd ben ik de pineut.
Maar een ieder moet dit voor zichzelf uitmaken wat hij wil.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:25

Die van mij had ook een hele week vrij gehad met zijn weide maatjes. Hij is er 1 keer uit gehaald en even in de longeerbak gegooit, en energie dat ie had Dromen. Eerste keer dat ik ging rijden, gelijk naar het bos .. Lache joh. Had het nog meer naar ze zin dan normaal gsproken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:00

Bij ons op stal gaan de meeste paarden als hun eigenaren op vakantie gaan óók op vakantie, op een andere stal waar ze op het land mogen. Bij de stal is namelijk geen mogelijkheid tot weidegang en de paarden mogen dan dus 's zomers ergens anders heen om eens lekker op de wei te staan.
'Vervanging' regelen in de vorm van andere mensen die je paard beweging geven vind ik helemaal niet cru hoor. Een paard staat zich toch wel te vervelen op stal en als 'ie al regelmatig in de wei staat doe je hem/haar daar heus niet alleen maar plezier mee. Paarden zijn geen mensen, ze zitten nu eenmaal anders in elkaar en 'vakantie' is een mensen-term.