Een ongebroken trens bedoel je, denk ik? Er zit nl. een redelijk verschil tussen een ongebroken trens en een stang.
En het ligt eraan, hoor. Een enkelgebroken trens is meestal wat scherper dan een ongebroken.
Het ligt er voor mij erg aan wat het paard verkiest. Het ene paard vindt ongebroken heel prettig, het andere paard houdt meer van dubbelgebroken. Enkelgebroken... ik ken maar weinig paarden die dat fijn vinden. Veel paarden voelen erop aan als beton, en gaan met hun mond open lopen (die dan vervolgens weer dichtgesnoerd wordt met een sperriem).
Leuk artikel in Ros: Het grootste deel van de paarden heeft een laaghangend rooster. En de paardenmond is veel kleiner dan altijd aangenomen. Dus een dikke, enkelgebroken bustrens lijkt wel heel vriendelijk, maar in wezen zou een dubbelgebroken of ongebroken bustrensje van 16 mm veel vriendelijker zijn.
Ik heb altijd gevonden dat het paard degene is, die het bit kiest, niet de ruiter (waarbij die keuze dan wel tot trensjes wordt beperkt). En als het paard dan een dun Myler bitje fijn vindt, krijgt ie dat.
Een goede bit keuze is zó belangrijk! Natuurlijk ontstaat een harde mond door harde handen, maar we moeten het ook niet moeilijker maken dan het is. Als het paard het bit wat hij in de mond heeft, niet prettig vindt, zal hij het minder makkelijk aannemen en erop gaan kauwen en knabbelen en schuimen.
Een bit is net als een zadel, maatwerk. Er is een enorme keuze alleen al in trenzen, waarom dan altijd die dubbelgebroken bustrens? En vaak ook nog RVS, terwijl een aurigan bit (volgens de paarden) zoveel smakelijker is.
Als je weet dat je het juiste bit hebt voor je paard (en ja, ik weet het, bitten zijn duur, maar je kunt ook een bit lenen van vrienden) dan kun je dat al uitsluiten als het niet lekker gaat, dan is het enige wat het nog kan zijn de ruiterhand...
Het zou werkelijk de moeite lonen als ruiters zich wat meer in bitten verdiepten (en dan niet in de zin van scherp en zacht) en in de anatomie van de paardenmond, zodat je echt het juiste bit kunt kiezen. Een goede tandarts zal kunnen controleren of het bit ook echt past, het is raadzaam daarnaar te laten kijken.
@ Jana_en_ik: fijn dat het bit zo goed beviel!