Bitvoorkeur van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Bitvoorkeur van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:44

Sommige paarden reageren niet goed op een enkelgebroken trens vanwege de schaarwerking die het kan hebben. Vooral paarden met een kleine mond en bijv. laaghangend rooster. Deze kunnen dan een stang prefereren. Zelf ben ik dan meer voor een dubbelgebroken bit, want een stang is in feite wel scherper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 05:57

Een ongebroken trens bedoel je, denk ik? Er zit nl. een redelijk verschil tussen een ongebroken trens en een stang.
En het ligt eraan, hoor. Een enkelgebroken trens is meestal wat scherper dan een ongebroken.
Het ligt er voor mij erg aan wat het paard verkiest. Het ene paard vindt ongebroken heel prettig, het andere paard houdt meer van dubbelgebroken. Enkelgebroken... ik ken maar weinig paarden die dat fijn vinden. Veel paarden voelen erop aan als beton, en gaan met hun mond open lopen (die dan vervolgens weer dichtgesnoerd wordt met een sperriem).

Leuk artikel in Ros: Het grootste deel van de paarden heeft een laaghangend rooster. En de paardenmond is veel kleiner dan altijd aangenomen. Dus een dikke, enkelgebroken bustrens lijkt wel heel vriendelijk, maar in wezen zou een dubbelgebroken of ongebroken bustrensje van 16 mm veel vriendelijker zijn.

Ik heb altijd gevonden dat het paard degene is, die het bit kiest, niet de ruiter (waarbij die keuze dan wel tot trensjes wordt beperkt). En als het paard dan een dun Myler bitje fijn vindt, krijgt ie dat.

Een goede bit keuze is zó belangrijk! Natuurlijk ontstaat een harde mond door harde handen, maar we moeten het ook niet moeilijker maken dan het is. Als het paard het bit wat hij in de mond heeft, niet prettig vindt, zal hij het minder makkelijk aannemen en erop gaan kauwen en knabbelen en schuimen.
Een bit is net als een zadel, maatwerk. Er is een enorme keuze alleen al in trenzen, waarom dan altijd die dubbelgebroken bustrens? En vaak ook nog RVS, terwijl een aurigan bit (volgens de paarden) zoveel smakelijker is.
Als je weet dat je het juiste bit hebt voor je paard (en ja, ik weet het, bitten zijn duur, maar je kunt ook een bit lenen van vrienden) dan kun je dat al uitsluiten als het niet lekker gaat, dan is het enige wat het nog kan zijn de ruiterhand...

Het zou werkelijk de moeite lonen als ruiters zich wat meer in bitten verdiepten (en dan niet in de zin van scherp en zacht) en in de anatomie van de paardenmond, zodat je echt het juiste bit kunt kiezen. Een goede tandarts zal kunnen controleren of het bit ook echt past, het is raadzaam daarnaar te laten kijken.

@ Jana_en_ik: fijn dat het bit zo goed beviel!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 06:15

Ik reed vroeger met een pessoa bit,afgewisseld met een dubbelgebroken bit.
Ik heb ook een stang met kinketting geprobeerd,een dikke trens,een dunne trens,een plastic bit,een rubber bit,en wie weet wat voor bitten nog meer.
Ze vond ze allemaal niet veel...
(hoofdschudden,bit vastpakken,mieren met de tong,enz)
Nu rij ik bitloos,en dat gaat nog veel beter.
Ze deed de eerste paar keer nog wel vanzelf haar mond open als ik met het halster aankwam,maar dat doet ze nu niet meer.
Ook het hoofdschudden en het mieren is over.
Ik neem dus aan dat ze zonder bit het meest prettig vind.
(ze luisterd nu ook beter moet ik zeggen!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:25

Soms kan een bit idd helemaal niet, biedt de mond van het paard daar geen ruimte voor. Ik denk idd dan je dan lekker bitloos moet gaan rijden.
het gaat tenslotte om het paard...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:58

mijn paard loopt goed op een dubbelgebroken bustrens, ik wil er geen 10 bitten ingooien. ze heeft gewoon een vast bitje, en als ze daar goed op loopt, dan is het goed!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:39

Ik vind een dubbelgebroken kneveltrens een heel fijn bit, en heeft het voordeel dat het lekker stil ligt in de mond. Zeker voor jonge paarden vind ik het een ideaal bit!
Verder ben ik ook wel "fan" van de rubberen D trens, die ligt ook vrij stil in de mond.

Mijn haflinger en kwpn-er lopen op een dubbelgebroken koperen bit.

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:45

ik heb zelf een dubbelgebroken watertrens en daar word goed op gereageerd (over het algemeen)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:50

Ik kan me voorstellen dat de bustrens dikker is dan de stang.
Afgezien van het verhaal van de notenkrakerwerking van een enkelgebroken trens, kan dit ook meespelen.
Sommige paarden hebben gewoon niet zoveel ruimte in de mond en vinden een dunner (scherper) bitje dus prettiger. Had Aileen ook. En als je er rekening meehoudt dat je (nog) wat voorzichtiger moet zijn, is het toch geen enkel probleem?

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:13

Enkelgebroken rij ik op en soms D trens dubbelgebroken

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:54

Mijn paard loopt het fijnst op een ongebroken trens. Zoals al een aantal keer aangehaald is dit inderdaad geen stang.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:11

Heb laat een ander bitje geprobeerd. Gewoon een watertrens maar dan met een klein ringetje in in het midden zodat als je bijv trekt vormt er geen punt naar de gehemelte.. Dus je krijgt niet dat 'schaar' effect

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:48

Ik ben van een 21 mm dubbelgebroken water trens naar een 18 mm dubelgebroken bus gegaan. Beide van aurigan. De laatste vindt hij veel lekkerder zitten. Ik merk het aan het kauwen op en bitje en het feit dat hij het bit nu sneller oppakt als voorheen.

Bij twijfel kan je altijd je paardentandarts vragen of je bit goed past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:39

Op een appelbitje loopt mijn pony het beste Ja

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:14

KK ultra van sprenger van 18mm, superbitje Lachen kost wat, maar dan heb je ook wat Knipoog mijn 3-jarige heb ik gewoon op een dun dubbelgebroken rvs watertrensje.