wanneer sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Re: wanneer sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:05

joy76 schreef:
Maar vind je het dan fair tegenover het paard dat jij wel met sporen gaat rijden? Ik noemde het al in een eerder berichtje, is het niet beter om gewoon je ambities tav. een dergelijk manegepaard een beetje bij te stellen?? Ik zeg dit niet om je aan te vallen hoor, ik wil je alleen vragen er eventjes over na te denken.

Als ik "mijn manegepaard" lekker rustig zou rijden, á la "je hebt al hard genoeg moeten werken deze week", dan gaat híj wel wat leuks verzinnen om te doen. De hoek bij de countrydansers ontwijken, de instructeur is duidelijk een gevaarlijk roofdier, en de open schuifdeur is ook een verschrikkelijke dreiging. Plus dat hij geen enkele reden meer heeft om op mij of mijn hulpen te reageren (ik vraag toch niets boeiends), en dan weigert ie elke vorm van stelling, zodat een volte al te veel gevraagd is. Laat staan een galopje.

Bij sommige (zeker niet alle) paarden is het "veiliger" ze hard te laten werken. En bij mijn paard weet ik, dat hij 't leuk vindt om te werken. Hij heeft respect voor me, en wordt steeds liever naarmate ik meer vraag. En eisen doe ik niet, dat heeft (imo bij geen enkel paard) geen enkele zin.
En als hij een wat minder dagje heeft (of ik heb 't idee dat hij een wat minder dagje heeft) dan doen we wel wat rustiger aan. Net zoveel concentratie, minder uithoudingsvermogen.

Dus ik vind 't best wel fair om met sporen te rijden.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:44

Ik rij sinds dinsdag met een knopspoortje. Ik ben zondag voor het eerst L2 gestart en merk toch dat ik beter aanwijzingen kan geven met een klein spoortje. De oefeningen worden wat moeilijker, ik rij ook al een beetje schouderbinnenwaarts en kleinere voltes, waarbij mijn been net even wat verder naar achter of voren moet, en waarbij een spoortje dus veel kan helpen. Ik moet wel zeggen dat ik nooit straf met mijn sporen! Daar heb ik mijn stem voor en als ze dan nog niet luistert, krijgt ze een tik met de zweep.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:16

Ezter schreef:
Wat ik mij af vraag nav dit topic:

Ik rijd een paard dat hiervoor behoorlijk verreden is. 0,0 respect voor hand, been, zithulp. Liep overal dwars doorheen. Ik heb dit paard eerst enkele maanden alleen met een zweepje gereden, maar al snel sporen aangedaan. Waarom? Voor de zweep heeft hij wat schrik, en ik wil hem niet bang maken. Daarnaast gebruik ik de zweep voornamelijk voor aanwijzingen mbt het plaatsen van het achterbeen, dus raak hem er meestal alleen mee aan zeg maar. Dat is een goed hulpje om hem straks de zijgangen beter te laten begrijpen zonder duw- en trekwerk. Vandaar de sporen. Echter ook op de sporen reageert hij slecht. Wat vervolgens weer een probleem is omdat het paard op het moment dat hij niet aan het been is mij behoorlijk hard naar voren kan trekken en ik voorover val, mijn evenwicht verlies en eerst weer alles moet herstellen en dus niet fijn door kan rijden.

Nu heb rijd ik met een grof wieltje, sinds enkele weken. En....hij luistert! Met als gevolg dat hij al veeeel lichter aan mijn beenhulp is, ik ontzettend veel stiller kan zitten en veel minder in hoef te werken met mijn been. Daarnaast blijft hij makkelijker aan het werk, en omdat hij meer voorwaarts en actiever is ook beter nageeflijk en losser in kaak en nek.

MAAR: in principe gebruik ik mijn spoor dus om het paard scherper aan het been te krijgen. (niet zozeer voorwaarts, looplust heeft hij wel, maar de nuances waren er niet) Zoals ik jullie begrijp is dat niet de bedoeling. Echter het gevolg is dat ik minder been hoeft te gebruiken, een losser en makkelijker te rijden paard heb, stiller zit en minder hulpen hoeft te geven. In dat opzicht lijkt mij dat toch echt wel een verfijning van de hulpen te zijn, of niet?

Vraag me af hoe de rest hierover denkt...

Ik ben tegen het spoortje als hulp bij het voorwaarts rijden, maar ik vind dat je heir een sterk punt hebt, ik den kdat ik het ook zo zou hebben opgelost. Ik zou nu wel weer proberen om af tebouwen met de soort spoor.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:01

Dat heb ik van de week gedaan, weer mijn gewone knopspoortje. Prompt niet meer vooruit te branden Boos! Dus helaas wachten we daar nog even mee. Gelukkig weet ik wel dat ik als ik het niet wil, ik hem ook niet raak met het spoor. Dus gelukkig kan ik mijn beenhulpen wel afbouwen in die zin.

Ik baal er eerlijk gezegd stevig van dat ik nu in B dressuur al met wielen rondrijdt hoor. Ik herinner me nog goed hoe ik vroeger op mijn ponytje lekker tot het M zonder spoor heb gereden. Maar ik wist het gewoon echt niet meer. 100.000 overgangen, tempowisselingen, en gewoon geen reactie. Ik maak een overgang, geef been, geen reactie, gebruik spoor of zweep, hij gaat naar voor, ik rijd even fijn, maar 5 min later de overgang opnieuw en voila...weer geen enkele reactie.
Ik vind het helemaal jammer dat het paard er waarschijnlijk niet zo veel aan kan doen omdat hij niet beter weet, altijd gereden met bijzetteugels en spoor waarschijnlijk, en niet te zuinig ook. Niet voor niks dat ze ermee vastgelopen zijn.
Verder is het overigens een schat van een paard ik ben er echt gek mee, alleen ik vind het gewoon niet grappig om continu schoppend op een paard te moeten zitten en iedere 5 min dezelfde correctie te moeten herhalen. Dan liever 1/2 keer grover inkomen en verder fijn kunnen rijden. Achjah ik heb de hoop nog niet helemaal opgegeven, blijf het gewoon proberen en dan over 1/2 weekjes maar weer eens mijn knopspoortje aan om te kijken of het beter gaat!

De gouden tip is nog altijd welkom Knipoog
Het gaat voornamelijk om de 'fijne nuances' overigens, het meer onderplaatsen van het achterbeen, het nageeflijk blijven. De overgangen zijn inmiddels wel vrij goed. Maar als hij echt moet gaan werken is ie gewoon een beetje lui. (hij kan het makkelijk hoor, dus dat is het niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:36

Ik denk dat je aan sporen moet beginnen als je je hulpen echt wil verfijnen tot het minimale, en vooral bij de oefeningen in de hogere dressuurklasses. Toen ik vandaag op Paard stapte en hij om te kwallen even niet meer vooruit wou en alleen nog maar omhoog kwam vond baasje het ook een idee om sporen om te doen. Mij niet gezien, geen sporen om een paard vooruit te schuppen. dan kan ie een flinke tik krijgen met een zweep, maar sporen zijn imo alleen voor de verfijning van hulpen en geen drijfmiddel. Lachen

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:32

Als ze echt bijna niet voorruit te branden zijn kan je sporen proberen,
meestal lopen ze dan wel fijner.

Sporen kan je ook gebruiken voor de hulpen (bijvoorbeeld ook wel handig als je hoger in de dressuur wilt).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:57

Hester schreef:
joy76 schreef:
Maar vind je het dan fair tegenover het paard dat jij wel met sporen gaat rijden? Ik noemde het al in een eerder berichtje, is het niet beter om gewoon je ambities tav. een dergelijk manegepaard een beetje bij te stellen?? Ik zeg dit niet om je aan te vallen hoor, ik wil je alleen vragen er eventjes over na te denken.

Als ik "mijn manegepaard" lekker rustig zou rijden, á la "je hebt al hard genoeg moeten werken deze week", dan gaat híj wel wat leuks verzinnen om te doen. De hoek bij de countrydansers ontwijken, de instructeur is duidelijk een gevaarlijk roofdier, en de open schuifdeur is ook een verschrikkelijke dreiging. Plus dat hij geen enkele reden meer heeft om op mij of mijn hulpen te reageren (ik vraag toch niets boeiends), en dan weigert ie elke vorm van stelling, zodat een volte al te veel gevraagd is. Laat staan een galopje.

Bij sommige (zeker niet alle) paarden is het "veiliger" ze hard te laten werken. En bij mijn paard weet ik, dat hij 't leuk vindt om te werken. Hij heeft respect voor me, en wordt steeds liever naarmate ik meer vraag. En eisen doe ik niet, dat heeft (imo bij geen enkel paard) geen enkele zin.
En als hij een wat minder dagje heeft (of ik heb 't idee dat hij een wat minder dagje heeft) dan doen we wel wat rustiger aan. Net zoveel concentratie, minder uithoudingsvermogen.

Heb je het hier in één bericht over hetzelfde paard? Je zegt namelijk aan de ene kant dat hij niet graag aan het werk wil, en aan de andere kant dat hij zo graag voor je werkt? En het verschil wordt gemaakt door de sporen......?
Laatst bijgewerkt door Sientje op 10-08-07 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:59

natascha78 schreef:
Als ze echt bijna niet voorruit te branden zijn kan je sporen proberen,
meestal lopen ze dan wel fijner.

Ehm.. heb jij ergens in dit topic meegekregen waar sporen voor bedoeld zijn?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:37

Een spoor word dus gewoon , ook al geven de mensen het niet echt toe, vaak als gaspendaal gezie, net zoals het bit als rem.
Eigenlijk zou ej pas met sporen en bit mogen rijden als je echt rijden kan.
Daarom gebruik ik geen van 2;-)

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:34

midgie schreef:
Een spoor word dus gewoon , ook al geven de mensen het niet echt toe, vaak als gaspendaal gezie, net zoals het bit als rem.

Begrijp ik hier nu goed uit dat je van jezelf vindt dat je nog niet echt kan rijden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:18

Malin schreef:
midgie schreef:

Begrijp ik hier nu goed uit dat je van jezelf vindt dat je nog niet echt kan rijden?

Wanneer kun je goed rijden dan??

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:41

midgie schreef:

[/quote]
Ehm...volgens mij kunnen we daar wel een apart topic over beginnen Knipoog Ik maakte er uit op dat je niet met sporen en bit rijdt omdat je nog niet echt rijden kan. Misschien vindt je dat van jezelf; het is meer dat ik er niet aan gewend ben dat iemand het zo openlijk over zichzelf zegt (las je het zo bedoelde tenminste).
Wanneer kan iemand goed rijden? Daar blijven de meningen over verdeeld denk ik...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:12

Malin schreef:
midgie schreef:

Malin schreef
Ehm...volgens mij kunnen we daar wel een apart topic over beginnen Knipoog Ik maakte er uit op dat je niet met sporen en bit rijdt omdat je nog niet echt rijden kan. Misschien vindt je dat van jezelf; het is meer dat ik er niet aan gewend ben dat iemand het zo openlijk over zichzelf zegt (las je het zo bedoelde tenminste).
Wanneer kan iemand goed rijden? Daar blijven de meningen over verdeeld denk ik...[/quote]

Ja idd wanneer kun je goed rijden en dat vinden er dus veel van zichzelf, maar dan met allerlei hulp middelen, zonder zweep, sporen en al wat er bij hoort je paard rijden is een kunst, samenwerking vragen en geen sporen als gas en bit als rem en hulpteugels om zijn hoofd omlaag te krijgen.
Niet ongeduldig zijn als je paard het niet doet , want het ligt vaak aan jezelf en zelde aan je paard.
Paardrijden is samenwerken en waarom een spoor aan als je hem toch niet gebruikt, dat lees ik ook vaak, ik doe een spoor aan maar gebruik hem niet , waarom doe je hem dan aan??

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:54

joy76 schreef:
Hester schreef:

Heb je het hier in één bericht over hetzelfde paard? Je zegt namelijk aan de ene kant dat hij niet graag aan het werk wil, en aan de andere kant dat hij zo graag voor je werkt? En het verschil wordt gemaakt door de sporen......?
Sorry, waar zeg ik dat hij niet aan het werk wil? Ik zeg dat als ik niet met 'm aan 't werk ga, dat hij dan zijn eigen plan trekt, en dat ik er dan voor jan met de korte achternaam op zit.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:49

Ik zie sporen om bepaalde oefeningen hier en daar wat te verfijnen, niet om meer voorwaarts te rijden.

Shrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:58

Ik heb nooit met sporen gereden ik was er in het begin ook op tegen. Maar dat kwam ook omdat ik niet wist waar ze voor bedoeld waren,,:p Nu ik dat weet ben ik er niet meer op tegen. MAAR DAN MOETEN ZE WEL GOED GEBRUIKT WORDEN. Als ik strax wat hoger in de dressuur zit moet ik misschien ook wel overwegen sporen te gaan gebruiken. Aangezien mijn paard altijd met sporen gereden is. Ik vind alleen niet dat je het moet gebruiken omdat het leuk staat!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:39

ja mja als je hoger in de dressuur zit en geen zweep meer mag gebruiken is het ook een ideale oplossing. Maar idd, mitst je het goed gebruikt.