joy76 schreef:Maar vind je het dan fair tegenover het paard dat jij wel met sporen gaat rijden? Ik noemde het al in een eerder berichtje, is het niet beter om gewoon je ambities tav. een dergelijk manegepaard een beetje bij te stellen?? Ik zeg dit niet om je aan te vallen hoor, ik wil je alleen vragen er eventjes over na te denken.
Als ik "mijn manegepaard" lekker rustig zou rijden, á la "je hebt al hard genoeg moeten werken deze week", dan gaat híj wel wat leuks verzinnen om te doen. De hoek bij de countrydansers ontwijken, de instructeur is duidelijk een gevaarlijk roofdier, en de open schuifdeur is ook een verschrikkelijke dreiging. Plus dat hij geen enkele reden meer heeft om op mij of mijn hulpen te reageren (ik vraag toch niets boeiends), en dan weigert ie elke vorm van stelling, zodat een volte al te veel gevraagd is. Laat staan een galopje.
Bij sommige (zeker niet alle) paarden is het "veiliger" ze hard te laten werken. En bij mijn paard weet ik, dat hij 't leuk vindt om te werken. Hij heeft respect voor me, en wordt steeds liever naarmate ik meer vraag. En eisen doe ik niet, dat heeft (imo bij geen enkel paard) geen enkele zin.
En als hij een wat minder dagje heeft (of ik heb 't idee dat hij een wat minder dagje heeft) dan doen we wel wat rustiger aan. Net zoveel concentratie, minder uithoudingsvermogen.
Dus ik vind 't best wel fair om met sporen te rijden.
Dus helaas wachten we daar nog even mee. Gelukkig weet ik wel dat ik als ik het niet wil, ik hem ook niet raak met het spoor. Dus gelukkig kan ik mijn beenhulpen wel afbouwen in die zin.