Christine W. : op zich zichzelf staand geval of symptoom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Christine W. : op zich zichzelf staand geval of symptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:54

Wat ik typisch vond/vind is dat je vaak bij inrijhallen van de dressuur niet mag kijken. Zo was ik vorig jaar op Aachen, heel gaaf.. Maar je zag de paarden alleen in de kring tijdens de kur. het inrijden/warmrijden kon je niet zien. Bij het springen was de inrijhal wel te zien..

Dat viel mij toen op en vond ik typisch.

Ik weet bijna wel zeker dat dit geen uniek geval is en dat heel veel paarden zo gereden worden, helaas..

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:27

ik heb de verhal in een duitse forum gelezen... maar het zal in veel stallen zo gaan... jammer.. misschien niet zo extreem, maar toch... vooral de dressurpaarden... in sommige stallen lopen ze enkele dag met stang de oefeningen... en de hengsten worden vaak met niet fijne praktijken gehoorzaam gemaakt... mijn dierenarts en hoefsmid enz enz hebben me verhalen vertellt... Misselijk Frusty
het is echt jammer dat het zo doorgaat...
maar cw is echt extreem...
iederen is een keertje ongerecht tegenover zijn paard, maar ongerecht en mishandelen zijn toch nog twee verschillene dingen...
hopen we dat mensen begrijpen dat het zo niet gaat en dat groote successen over een lange periode niet mogelijk zijn zonder een goede relatie tussen mens en paard...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:19

Ik kan me niet voorstellen dat dit het topje van een ijsberg is...
Volgens mij moet dat wel echt in je zitten, om een dier zo te kunnen mishandelen en dan nog langdurig ook! De meeste ruiters zijn toch ooit begonnen omdat ze er zoveel plezier aan beleefden? Als je net begint heb je nog geen succes, dus dat kan dan nooit de eerste motivatie zijn..

Er zullen best meer ruiters zijn die hun paarden mishandelen en ik hoop dat mensen die weten dat bepaalde personen dat doen ook de moed hebben om er wat tegen te doen.. maar dat dit op hoger niveau meer zou gebeuren denk ik toch niet.
Ik zie ook nog altijd meer manegepony's met zo'n zielige dode blik lopen dan dressuurpaarden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:12

Ik denk dat dit zowel een op zichzelf staand geval is, als iets wat overal gebeurt.
Een op zichzelf staand geval, omdat ik betwijfel of er veel ruiters zijn die zó extreem ver gaan.
Iets wat overal gebeurt, omdat van de laagste tot de hoogste klasse, in welke tak dan ook, voornamelijk de prestatie geld. En wat je daarvoor moet doen, dat moet je dan blijkbaar maar doen.

B ruiters die aan alle kanten aan het plukken zijn, zodat het paard uiteindelijk van ellende zijn hoofd maar laat zakken, tot en met het military gebeuren waarna een paard afgemaakt moest worden omdat de ruiter de laatste hindernis nog gesprongen heeft. Er werd gezegd dat zij niet doorgehad heeft dat het paard gewond was. Er werd ook gezegd dat iemand die op dit niveau rijd het paard niet moedwillig de vernieling in rijd. En nee, ik denk niet dat zij moedwillig het paard dood gereden heeft. Ik weet wél zeker dat ze het gevoelt heeft, maar verwachtte dat hij het parcours wel af kon maken. Toch doodzonde om voor de laatste hindernis te stoppen?? Het was de eerste 4 sterren military van dat paard, dan wil je wel meteen goed eindigen. Ze heeft wel degelijk doorgehad dat er iets was, anders was er niet meteen na de finish afgesprongen. Ze heeft alleen de risico's afgewogen, en vond dit een aanvaardbaar risico. Uiteindelijk bleek dat dus niet het geval. Had ze nou maar voor het paard gekozen, ipv voor de prestatie...... Maar ook in de basissport, zoveel mensen die hun paard IN de vernieling rijden, ipv dat ze ze zo trainen dat ze het werk aan kunnen.

Citaat:
Als je net begint heb je nog geen succes, dus dat kan dan nooit de eerste motivatie zijn..

Vreemd genoeg is dat vaak dus wél de motivatie.... Want door even flink te schoppen en wat aan de voorkant te plukken, buigt het paard de hals en lijkt het alsof het paard aan de teugel loopt. En helaas trappen veel juryleden daar in. En als je paard een oefening niet wil/kan doen, dan schop je maar wat harder. Vooral niet even je wedstrijden stopzetten en thuis even doortrainen, nee, die resultaten moeten NU want met 6 jaar moeten we Z zijn....En als we er dan een slof aan moeten hangen of naar andere hulpmiddelen moeten grijpen, das dan jammer.

Ik zie zo ontzettend veel dingen gebeuren, thuis, als ik ergens op bezoek ben en op wedstrijd, dat ik het ongelooflijk vind dat het altijd maar genomen word. En dat er zo weinig juryleden zijn die er wat van zeggen. Een hengst hinnikt op wedstrijd, verder doet hij helemaal niks: drie meppen met de zweep. Hoe vaak hoor je op inrijterreinen (in alle klassen) wel niet de term Rotknol?

Citaat:
Als ik als jury iemand zie die voldoet aan bovengestelde feiten staan ze per direct op rapport! Kunnen ze zich verantwoorden voor de tuchtcommissie!! En of ze op dat moment wel of niet onder de indruk zijn boeit me voor geen meter, zijn ze onbeschoft neem ik ook dat mee in de rappotage.

Geweldig!! Waren er maar meer juryleden die er zo over denken (en het dan ook nog doen natuurlijk hè Clown )

Deze amazone is overduidelijk te ver gegaan, maar hoeveel mensen hebben haar dit zien doen en er niks tegen gedaan? Zijn zij niet net zo fout?

Als iedereen nou wat meer paard zou rijden om het wezen paard, om tot een samenwerking met het paard te komen, ipv om de prestaties. Dan zouden er heel wat minder wegdstrijden en ruiters zijn, maar dit soort dingen zouden véél minder voorkomen.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:30

Lalidan schreef:
Als iedereen nou wat meer paard zou rijden om het wezen paard, om tot een samenwerking met het paard te komen, ipv om de prestaties. Dan zouden er heel wat minder wegdstrijden en ruiters zijn, maar dit soort dingen zouden véél minder voorkomen.

oef... je haalt de woorden uit mijn mond. die discussie heb ik dus ook altijd op mijn stal; je 2 type wedstrijd ruiters. type 1: toetst zichzelf op een wedstrijd (samenwerking-paard). type 2: willen het liefste anky zijn en gaan naar westrijden voor de prestatie. Dit laatste type snappen er, naar mij inzien, soms totaal niks van. Die maken ook de domste fouten en denken dat een paard een robot is. totaal geen idee van training, afwisseling in rijden (springen, buitenrijden etc) en slof eraan wanneer je niet wild (prik, trek, zwiep).

Verschrikkelijk verhaal van ..(sorry naamvergeten) over het paard wat afgedroogd werd met een stang. brrrr dan voel jeje zo machteloos. hoop dat er werk van gemaakt is en het paard er uiteindelijk beter van geworden is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:06

Ik heb niet alles gelezen...maar ik denk dat iedereen gewoon eerlijk tegen zichzelf moet zijn. Ik denk dat veel paarden die in de top lopen wel eens een keer een dergelijke behandeling hebben gehad als Christine W. haar paarden gaf. Het is walgelijk, maar wel waar. Ik denk niet dat je wilt weten wat er gebeurt op sommige topstallen. Op concours zie je meestal een braaf paard, met een lekker rijdende ruiter die de perfecte combinatie vormen. Maar wat er thuis gebeurt zie je niet...

En wat dacht je van de handelsstallen of andere stallen die aanbieden je paard zadelmak te maken....Na 3 weken krijg je een compleet zadelmak paard terug (in veel gevallen, er zijn uiteraard uitzonderingen, de paarden die hun wil niet laten breken door een zweep of spoor Knipoog ), mensen, dat is toch praktisch onmogelijk! Als ik een braaf paard inrij ben ik meestal al wel een ruime maand onderweg voordat de eigenaar/eigenarese er een keer op kan om uit te stappen of iets dergelijks...!!!

Ik ben niet iemand die begint te piepen als een ruiter er een zweep bij pakt want ook ik pak wel eens een paard aan. Maar wat Christine deed ging veel te ver. Ik hoop echt dat dat sekreet nooit meer op een paardenrug mag klimmen Hamer

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:16

mijn trainer kent die Christine W en haar moeder. En geloof mij, het is voor haar de normale gang van zaken, het was echt de eerste keer niet, het is een rotverwend nest die ze allemaal kant en klaar koopt en als ze niet meer willen komen ze bij mijn trainer terecht voor de handel (en zo ken ik nog een paar "top"ruiters.....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:55

DEnk idd dat het niet een op zichzelf staand geval is. Ik zie zoveel mensen die echt vreselijk omgaan met hun paarden.... het lijkt soms wel alsof, wanneer het geld of de punten erbij komen, dat het paard een middel is om die punten te halen.
Er zijn imo veel mensen die meer van rijden houden, en meer van de punten dan van het paard. Het is een hele slechte ontwikkeling.
Ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar denk wel dat het goed is als mensen zich eens bewust worden van hun eigen gedrag. En als het dan half NL verboden wordt om een paard te hebben/berijden, is dat imo alleen maar beter voor de paarden.