Ik denk dat dit zowel een op zichzelf staand geval is, als iets wat overal gebeurt.
Een op zichzelf staand geval, omdat ik betwijfel of er veel ruiters zijn die zó extreem ver gaan.
Iets wat overal gebeurt, omdat van de laagste tot de hoogste klasse, in welke tak dan ook, voornamelijk de prestatie geld. En wat je daarvoor moet doen, dat moet je dan blijkbaar maar doen.
B ruiters die aan alle kanten aan het plukken zijn, zodat het paard uiteindelijk van ellende zijn hoofd maar laat zakken, tot en met het military gebeuren waarna een paard afgemaakt moest worden omdat de ruiter de laatste hindernis nog gesprongen heeft. Er werd gezegd dat zij niet doorgehad heeft dat het paard gewond was. Er werd ook gezegd dat iemand die op dit niveau rijd het paard niet moedwillig de vernieling in rijd. En nee, ik denk niet dat zij moedwillig het paard dood gereden heeft. Ik weet wél zeker dat ze het gevoelt heeft, maar verwachtte dat hij het parcours wel af kon maken. Toch doodzonde om voor de laatste hindernis te stoppen?? Het was de eerste 4 sterren military van dat paard, dan wil je wel meteen goed eindigen. Ze heeft wel degelijk doorgehad dat er iets was, anders was er niet meteen na de finish afgesprongen. Ze heeft alleen de risico's afgewogen, en vond dit een aanvaardbaar risico. Uiteindelijk bleek dat dus niet het geval. Had ze nou maar voor het paard gekozen, ipv voor de prestatie...... Maar ook in de basissport, zoveel mensen die hun paard IN de vernieling rijden, ipv dat ze ze zo trainen dat ze het werk aan kunnen.
Citaat:
Als je net begint heb je nog geen succes, dus dat kan dan nooit de eerste motivatie zijn..
Vreemd genoeg is dat vaak dus wél de motivatie.... Want door even flink te schoppen en wat aan de voorkant te plukken, buigt het paard de hals en lijkt het alsof het paard aan de teugel loopt. En helaas trappen veel juryleden daar in. En als je paard een oefening niet wil/kan doen, dan schop je maar wat harder. Vooral niet even je wedstrijden stopzetten en thuis even doortrainen, nee, die resultaten moeten NU want met 6 jaar moeten we Z zijn....En als we er dan een slof aan moeten hangen of naar andere hulpmiddelen moeten grijpen, das dan jammer.
Ik zie zo ontzettend veel dingen gebeuren, thuis, als ik ergens op bezoek ben en op wedstrijd, dat ik het ongelooflijk vind dat het altijd maar genomen word. En dat er zo weinig juryleden zijn die er wat van zeggen. Een hengst hinnikt op wedstrijd, verder doet hij helemaal niks: drie meppen met de zweep. Hoe vaak hoor je op inrijterreinen (in alle klassen) wel niet de term Rotknol?
Citaat:
Als ik als jury iemand zie die voldoet aan bovengestelde feiten staan ze per direct op rapport! Kunnen ze zich verantwoorden voor de tuchtcommissie!! En of ze op dat moment wel of niet onder de indruk zijn boeit me voor geen meter, zijn ze onbeschoft neem ik ook dat mee in de rappotage.
Geweldig!! Waren er maar meer juryleden die er zo over denken (en het dan ook nog doen natuurlijk hè
)
Deze amazone is overduidelijk te ver gegaan, maar hoeveel mensen hebben haar dit zien doen en er niks tegen gedaan? Zijn zij niet net zo fout?
Als iedereen nou wat meer paard zou rijden om het wezen paard, om tot een samenwerking met het paard te komen, ipv om de prestaties. Dan zouden er heel wat minder wegdstrijden en ruiters zijn, maar dit soort dingen zouden véél minder voorkomen.