80 kilo op een D pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: 80 kilo op een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:16

Bloos dat dus mijn 1.70 kwpner niet veel meer kan dragen dan mijn D-pony had ik niet verwacht Gaaaap

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:17

sommige mensen hebben die keus niet, om af te vallen, moeten die dan maar achter de geraniums gaan zitten? kom nou, er zijn genoeg paarden die het met gemak kunnen hebben, die tabellen zijn leuk, maar slaan helemaal nergens op

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:17

Ik zou gewoon eens proberen, kijken of het paardje ervoor gebouwd is (korte rug enz) en kijken hoe de reactie van t paardje is.
Quarter horses zijn ook meestal D-pony's, daar zitten vaak grote mannen op van 70 á 80 kilo, plus nog eens een westernzadel van 20 kilo, dus het moet zeker kunnen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:19

Dana01 schreef:
sommige mensen hebben die keus niet, om af te vallen, moeten die dan maar achter de geraniums gaan zitten? kom nou, er zijn genoeg paarden die het met gemak kunnen hebben, die tabellen zijn leuk, maar slaan helemaal nergens op

Helemaal met je eens! Natuurlijk moet je wel rekening houden met je omvang als je een paard gaat aanschaffen, maar om nou meteen maar te zeggen dat iemand van 100+ kilo op geen enkel paard mag gaan zitten of alleen op een trekpaard vind ik erg kort door de bocht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:21

laartjuh schreef:
Dus als je boven de 104 kilo bent valt er niet veel te paardrijden voor je?

Gezien dit schema inderdaad niet. Daarnaast moet je eigenlijk eventueel overgewicht van het paard er ook aftrekken of paard laten afvallen, wat ook beter zou zijn ook omdat nogal wat paarden eigenlijk te dik zijn. En reken voor tuigage en eigen kleding ook al gauw 5-10kg. Voor een halfuurtje stappen eens per week kan je er wel 5% bij optellen, maar dan heb je het wel ongeveer gehad.
Paarden zijn veel kwetsbaarder dan ze eruit zien en aangeven dat iets niet gaat doen ze lang niet altijd. Daarnaast geeft overbelasting vaak pas op de langere termijn problemen. Om van mensen een voorbeeld te geven : op 12 beginnen met zware takkenbossen sjouwen en voor 30 permanent in die houding lopen met alle klachten die daarbij komen (Turkije platteland). Als je begint heb je alleen spierpijn, maar de slijtage en beschadigingen worden pas veel later zichtbaar.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:24

Dana01 schreef:
Miryamk schreef:
Dat zou betekenen dat ik ondanks mijn dieet *zucht ik nooit op mijn D pony zou kunnen rijden......Want ik denk eerlijk gezegd niet dat ik ooit nog onder de 70 kilo zou komen....Onder de 80 zou al heul errug leuk zijn. Bloos

maar das een halve haf, die kan het hebben Clown

Gelukkig maar Bloos

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:28

weet je had ooit een paard van 174 en dat kon nog maar net ..

dan mijn huidige en vorige pony .. die doen het met gemak
ligt zoveel aan de bouw en gesteldheid

volgens de tabel kan dit
dus niet
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PVGVFL8Y.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OZINJ4RG.jpg

en dit dus wel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L77VU64S.jpg

leuk tabel .. Haha! ben het er niet helemaal mee eens
daar de laatste in mijn ogen nog maar net kon
en de 1e 2 geen probleem is ..

nu weegt mijn zadel slechts 3 kg misschien dat dat t is Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:30

Alwiene schreef:
@ Russel, aangezien we 1,55 en 1.58 zijn is een pony toch echt wel het mooiste hoor Knipoog Een paardje tot 1.63 kan, maar is eigenlijk al groot.

Die witte in je profiel, is dat een D pony?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:32

Dana01 schreef:

zonder een mening te vellen over overgewicht, zijn er toch nog heel veel dingen die je kan doen met je paard als je niet kunt of wilt rijden hoor

wandelen, mennen, grondwerk etc

dus geraniums hoeven sowieso niet Haha!

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:34

Inderdaad gewoon kijken naar het type pony. Er zijn ontzettend veel ponyrassen of kruisingen die dat zeeeeker kunnen hebben.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:35

het was bij wijze van spreken... Haha!
ik heb gewrichtsklachten (en nee, niet vanwege overgewicht) waardoor wandelen en dergelijke voor mij geen optie is....
Mennen is leuk, maar niet in je uppie, blijft er verder dus erg weinig over Bloos

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:36

Maarja wat je dan niet gegrijpt is dat er 50kilo op een shetlander kan. Waarom in vergelijking dan zo weinig op een Dpony Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:36

JustAndy schreef:
Inderdaad gewoon kijken naar het type pony. Er zijn ontzettend veel ponyrassen of kruisingen die dat zeeeeker kunnen hebben.

helemaal eens Vork
en zijn er net zoveel , en grotere , die het absoluut niet kunnen hebben

dus zie je iets interessants wat net kleiner is als je zelf als ideaal dacht
ga dan gewoon kijken .. nee heb je , ja kan je krijgen Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:37

er zijn vast wel (trek)paarden met korte ruggen die > 100 kg kunnen dragen toch?

Shetjes kunnen relatief veel dragen omdat ze ontzettend compact en stevig gebouwd zijn.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 22:38

Nick jij kent me, ik moet niet op een groot paard toch?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:40

Ik heb een pony van maar 1.40m., en die draagt mij zonder probleem. Zoek even geen rijfoto op.
Maar de pony is wel in mijn onderschrift te zien.
Ze is niet zo lomp of overdreven breed gebouwd, maar ook niet luxe en iel.
Ik kan wel spreken dat op de meesten Cobs zonder problemen volwassenen rijden, en die zijn nooit zo heel groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:40

@ Arno8: Precies! Een shet is echt een natuurpaardje, kan 20% van zijn eigen gewicht dragen. De luxere, rijtypische pony's zijn veel lichter gebouwd en kunnen dus maar 12% van hun eigen gewicht dragen. Dat is best een verschil.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:41

cobs zijn inderdaad ook hele geschikte paardjes Ja

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:44

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:45

neh ..niet te groot nee ..dan krijg je een HE PAARD waar ga je met dat meisje naartoe Haha!

het moet gewoon beetje in verhouding zijn

heb net een trektocht van 4 dagen gedaan met een D die dus volgens de tabel
niet zou kunnen , tijdens de rit na een pauze kwam hij steeds enthosiast op me af stappen
en vandaag foto;s genomen van zadels
iedere keer als ik met een zadel voorbij kwam rende die direct naar het
hek en begon te hinnekken van joehoeeoeoeoe
dus denk niet dat die het zo zwaar gehad heeft Knipoog

Citaat:
Shetjes kunnen relatief veel dragen omdat ze ontzettend compact en stevig gebouwd zijn.
.

ja en nee
weederom ligt aan het type
de "tuigpaard"type shetjes kunnen erg erg veel in verhouding kunnen dragen ( mits volwassen en uitgegroeid (7 jr dus!)
maar wij hebben bv een slanker type van 90cm die kan echt niet meer dan een kilo of 35/40 is echt de max !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:45

Dana01 schreef:

Ik snap de frustratie, maar die tabellen komen niet uit de lucht vallen. Daar gaat flink wat onderzoek aan vooraf. Je zit als ruiter ook op het zwakste punt, nl op de "brug" tussen de pilaren(benen) in.
Er is de laatste jaren flink wat onderzoek gedaan naar al dit soort zaken op paardengebied. Dat er in de praktijk anders gedacht wordt, omdat mensen het om zich heen op korte termijn goed zien gaan zegt niks over wat eigenlijk verantwoord is. Er gebeuren op paardengebied een heel aantal zaken alleen doordat mensen ongeduldig zijn, vervolgens klagen dat paarden zo kort leven en dan moet alles nog sneller.

Levensverwachting :
volgens Xenophon 40-50 jaar (lijkt me niet dat er toen ook pensioenvoorzieningen waren voor paarden, dus ze moeten levend nuttig geweest zijn)
Sportpaard gemiddeld 7 jaar
voor de verzekering 17 jaar (bruikbaar, daarna teveel kosten)
Ergens tussen Xenophon en nu is er dus iets flink fout gegaan.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:48

Tamary.... als ik even uit ga van mijn Haf merrie (inmiddels verkocht)
die is pas zadelmak gemaakt met 7 jaar, was dus helemaal uitgegroeid, ze is 1.50 hoog, en kon mij met gemak dragen, toen ik haar ging rijden , woog ik ruim 100 kg.... nu wel al stukken minder, maar vanwege het feit dat ik weinig sporten kan beoefenen, zal het nooit een licht gewicht worden....

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:50

heeey lang niet gesproken joh Knipoog

Toch weer op zoek naar een paardje! leuk zeg!

Ik vind het wel kunnen. Mijn vorige paardje was ook 1,45 en ik woog toen ook rond de 85 Bloos ook hij was niet super grof, maar kon het echt prima aan!
denk als je een beetje normaal rijd, en niet tegenwerkt het geen probleem moet zijn.

Je hebt ook wel eens foto's van mn haf gezien, en ik ben nog steeds niet de lichtste hoor Knipoog
ook die heeft er geen moeite mee Tong uitsteken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:52

Dana01 schreef:
Tamary.... als ik even uit ga van mijn Haf merrie (inmiddels verkocht)
die is pas zadelmak gemaakt met 7 jaar, was dus helemaal uitgegroeid, ze is 1.50 hoog, en kon mij met gemak dragen, toen ik haar ging rijden , woog ik ruim 100 kg.... nu wel al stukken minder, maar vanwege het feit dat ik weinig sporten kan beoefenen, zal het nooit een licht gewicht worden....

Voor een korte periode kan een boel, maar de problemen komen pas op langere termijn. Heb zelf RSI (2e x) had ook geen last toen ik begon met werken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:01

rsi komt niet door gewicht maar door iets in een verkeerde houding te lang / te vaak doen en daardoor overbelasten
heb zelf pees spier en bot reuma ..