Hoe vaak VIND jij dat een 3 jarige gereden kan/moet worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Re: Hoe vaak VIND jij dat een 3 jarige gereden kan/moet worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:05

runningkawa schreef:
Ik heb er nooit wat aan overgehouden hoor, door op 12 jarige leeftijd stallen te doen
En een ander vragen, waarom wij mensen zijn ook geen watjes Lachen

Als je goed had gelezen dan had je begrepen dat ik wilde aangeven dat een mens zijn grenzen kent en stopt als het te zwaar wordt. Een paard kan dat niet want de mens beslist dat voor het paard. Dus overbelasting ligt dan op de loer!

runningkawa schreef:
En een paard met beleid rijden met de 3, ook geen probleem.
Lekker de hele dag het land op en dan 3x per week 20 min wat rondrijden, vooral veel rechtdoor met af en toe een volte.
Nee daar slijt hij niet van Lachen Echt niet Lachen

Waar hij wel van slijt, mensen die een 2,5 jarige/ 3 jarige bijna elke dag een uur longeren, want dat is voorbereiding op het werk
Niet wetende dat juist longeren erg zwaar is.
Mensen die bij een 3 jarige vinden dat het allemaal wel goed gaat en dan 3x rijden, 3 kwartier tot een uur en daarnaast nog eens 2x longeren en het paard voor de rest voornamelijk op stal. Dus veel te weinig tijd voor vrije beweging van het dier.Lachen

Tja hier verschillen we dus van mening maar dat mag.

Je hebt in ieder geval de link gelezen begrijp ik. Ik betwijfel het of iedereen die hier reageert dit heeft gedaan. Er moet toch minimaal één iemand zijn die gaat nadenken? Of ben ik only the lonely Verdrietig

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:07

noortje schreef:
veel paarden lopen op 6 jarige leeftijd al L/M dressuur/springen.
En diezelfde paarden worden vaak ook nog eens gezond oud.. Knipoog
Als je rustig aan begint met een 3 jarige kan het niks geen kwaad.

En heel veel van deze paarden belanden voortijdig bij de slacht! (en als ze mazzel hebben op een weilandje waar ze vroegtijdig met pensioen mogen) En ik ken hier legio voorbeelden van helaas. Heb je de link gelezen?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:11

Juventus schreef:
als je alles maar met beleid doet en je paard goed in de gaten houdt,.. zo denk ik erover... en zo te zien de meesten

Tja vandaar de link in de hoop dat mensen zich nog een keertje over hun bol zouden wrijven. En zoals ik al zei we kunnen het niet allemaal met elkaar eens zijn. En omdat een ander het doet hoef jij dat toch ook niet te doen. Net zoals dat links opstijgen. Was ook een leuk voorbeeld toch? Wat is het nut?

Ik ben wel benieuwd naar de reacties van mensen op de opgegeven link!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:12

andere hebben vast ook de link gelezen, misschien al veel eerder dan dit topic Lachen
Maar omdat een paard niet voor 100% uitgegroeid is wil dat niet zeggen dat lichte arbeid hem meteen kapot maakt.

Ja ik had gelezen dat je als mens kunt stoppen bij arbeid als je nog niet uitgegroeid bent, maar ook jij weet wel dat dat niet altijd meteen kan. Soms moet iets gewoon af Lachen
Ook dan is er niets aan de hand Lachen Je maakt niet meteen van alles kapot in je lijf door eens wat meer te doen

Wel als dat je enige beweging is of als dat te vaak voorkomt.
Ik blijf, ondanks die link die ik al veel eerder heb gezien, bij de mening dat lichte arbeid geen kwaad kan naast weidegang.
Zware / teveel arbeid of te weinig weidegang kan imo wel kwaad.

Dat jij langer wacht vind ik prima Ja
Maar daarin proberen te overtuigen met dat linkje vind ik persoonlijk een beetje overdreven Lachen

Paarden die slecht gereden zijn gaan kapot, maar slecht rijden kan ook met de 6 Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-07 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:15

iedereen zijn eigen mening. heb de link gelezen, maar blijf bij mijn eigen mening. een paard moet kunnen groeien, maar dat betekend niet dat het niet belast mag worden. ik heb een pony die ik met 2 jaar en 10 maand gekocht heb. hij was toen al bereden (zelfs 5x in de week) ik heb besloten dit toen terug te zetten naar 1x in de week tot hij 3 was. heb toen hij 3 was naar 2x in de week gezet en nu zijn we ongeveer 3x in de week bezig. 1x hiervan loopt hij dressuur in de bak +/- half uurtje, met veel lange teugel en stapwerk. 2x daarvan gaan we naar buiten lekker rechtuit, veel lange teugelwerk en ook weer veel stapwerk. hij kan het prima aan, staat veel op de wei en vind het leuk om te werken. hij is zelfs van het kweken van de spieren wat stabieler geworden en je merkt hierdoor ook wat wendbaarder in de wei enz. ik bepaal zijn grens, want anders zou hij er inderdaad overheen gaan en we doen lekker rustig aan. goed naar je paard kijken en goede begeleiding is belangrijk en daarmee is het goed te doen. wel is dit voor ieder paard anders, mijn pony (pony's zijn over het algemeen ook wat eerder uitgegroeid) kan het prima aan en zijn bouw was ook al heel evenwichtig toen we begonnen zijn.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:16

die van mij is in mei 5 geworden en nu 4 maanden onder het zadel Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:16

Yinnar, ik heb die site al eens doorgelezen en kan me in heel veel zaken prima vinden.
Toch ben ik net ook met mijn 3,5 jarige begonnen met af en toe er op zitten en stappen. Waarom? Omdat ik denk dat hij het prima aan kan en hij het erg leuk vindt. Maar alles in alle rust en met beleid. Ik ben in de afgelopen 3 weken 4x op hem gaan zitten en zeker niet langer dan 10 minuutjes (eerder korter).

In mijn profiel kun je lezen wat ik al allemaal gedaan heb en hoe ik hem hou. Ik geloof niet dat 'ie iets te klagen heeft. Knipoog
De komende herfst/winter ga ik me weer meer richten op het grondwerk en volgend jaar, als 'ie 4 is, weer rustig verder opbouwen. Hij hoeft echt geen L/M te lopen/springen op zijn 6de, verre van. Daar hou ik persoonlijk ook niet van. Ik wil mijn paard ook niet gaan verslijten met zwaar werk. Hij mag in zijn leven bij mij vooral paard zijn zelfs. Lachen

Ook ik vind dat mensen zich wat bewuster moeten worden van het belasten van jonge dieren, net zoals al zo jong met bit rijden (dan zijn ze nog zo aan het wisselen). Maar echt helemaal wachten tot 6 jaar, tja, het zal best heel goed zijn, maar dat doe ik persoonlijk toch ook niet.

(en ik stijg op en - af en leid mijn paard aan beide kanten inderdaad. Vind dat linkerkant gedoe ook zwaar achterhaald).

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:19

runningkawa schreef:
andere hebben vast ook de link gelezen, misschien al veel eerder dan dit topic Lachen
Maar omdat een paard niet voor 100% uitgegroeid is wil dat niet zeggen dat lichte arbeid hem meteen kapot maakt.

Ja ik had gelezen dat je als mens kunt stoppen bij arbeid als je nog niet uitgegroeid bent, maar ook jij weet wel dat dat niet altijd meteen kan. Soms moet iets gewoon af Lachen

En toch stop je als het te zwaar wordt. Neem dat nu maar van mij aan. En daar komt bij dat het andere belasting is en een mens is geen paard!

runningkawa schreef:
Ook dan is er niets aan de hand Lachen Je maakt niet meteen van alles kapot in je lijf door eens wat meer te doen

Wel als dat je enige beweging is of als dat te vaak voorkomt.
Ik blijf, ondanks die link die ik al veel eerder heb gezien, bij de mening dat lichte arbeid geen kwaad kan naast weidegang.
Zware / teveel arbeid of te weinig weidegang kan imo wel kwaad.

Jammer dat we het niet eens kunnen worden hierover. Maar zoals gezegd ieder heeft recht op zijn eigen mening. De link spreekt wat mij betreft voor zich. Dit tezamen met de vele afgeschreven gevallen die ik in mijn omgeving heb gezien maakt dat ik er 100% achter sta. Wel leuk dat we op een leuke manier konden blijven discusieren over dit onderwerp!
Maar we zullen waarschijnlijk wel niet op 1 lijn komen samen. Knipoog

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:22

Yinnar schreef:
noortje schreef:
veel paarden lopen op 6 jarige leeftijd al L/M dressuur/springen.
En diezelfde paarden worden vaak ook nog eens gezond oud.. Knipoog
Als je rustig aan begint met een 3 jarige kan het niks geen kwaad.

En heel veel van deze paarden belanden voortijdig bij de slacht! (en als ze mazzel hebben op een weilandje waar ze vroegtijdig met pensioen mogen) En ik ken hier legio voorbeelden van helaas. Heb je de link gelezen?

Goed presterende sportpaarden die bij de slacht belanden Verward

De meeste paarden die bij de slacht belanden, zijn daar niet omdat ze met 3 jaar voorzichtig hun eerste ruiter dragen, eerder omdat ze met 3 jaar onproffessioneel/verkeerd zijn ingereden waardoor hij gebreken gaat vertonen op latere leeftijd. Maar dit kan ook gebeuren met een paard dat op 6 jarige leeftijd verkeerd aan het werk word gezet

Als een paard met 3 jaar goed word klaargemaakt door ervaren personen op de juiste wijze dan is er niks mis mee.

en ja ik heb de link gelezen..

ik vind 4 jaar een mooie leeftijd, maar met 3 jaar is niks mis.
5 en 6 vind ik nogal overdreven.. zoals eerder gezegd, op die leeftijd presteren ze vaak al goed in de sport, zonder dat ze op 12 jarige leeftijd gebreken gaan vertonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:26

Dan zal ik wel een apart mens zijn, want nee ik stop niet
toen ik 12 was niet en nu ook niet
En ik heb fulltime lichamelijk arbeid verricht vanaf mijn 16, dus ken mezelf in die zin wel.
Maar goed tegenwoordig hoor ja al mensen ziemelen over zware boekentassen, terwijl vroeger niemand daarover klaagde Haha! Soms denk ik dat we steeds meer de hype van stil zitten en niet bewegen krijgen (terwijl mensen vroeger op het land werkte en geen dicht geslibte aderen en overgwicht hadden) en deze hype door slaan naar de dieren??

En ben voorzichtiger met mijn paard als met mezelf Haha!
En nogmaals denk ik daarom niet dat een paard kapot gaat van 20 min rijden, 3x in de week

Die link spreekt voor mij ook voor zich Ja
Dan kun je zien wanneer een paard uitgegroeid is, dus dat je dan rustig aan moet doen.
Die link is voor mij geen ding waarmee ik ga zeggen, paard ik haal je met de 6 wel uit de wei.
nee is voor mij het gegeven pas op zijn vroegst te gaan rijden met de 3 en dat met grote mate

Verder vind ik dagelijks weidegang een vele grotere must, hoe staat het daarbij bij jou paard?

En nogmaals, verkeerd rijden is slechter dan goed rijden met de 3
En een paard kapot rijden kan met de 3 met de 6 maar ook gerust met de 10 Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-07 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:27

niet! gewoon beetje longeren, af en toe zadeltje op en hoofdstelletje in. vanaf z'n vierde pas gaan rijden. maar dat is mijn mening Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:28

Wat is af en toe longeren?
Longeren is namelijk zwaarder dan rechtdoor met ruiter Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:31

arabiandevil schreef:
niet! gewoon beetje longeren, af en toe zadeltje op en hoofdstelletje in. vanaf z'n vierde pas gaan rijden. maar dat is mijn mening Lachen

Longeren heb ik nog nooit gedaan met mijn 3,5 jarige zelfs. Wel los werken en hij kan prima op de cirkel lopen aan een lijn, maar ik ben niet zo van het longeren persoonlijk. Hoofdstel heeft 'ie ook nog nooit 'in' gehad, want wij doen alles bitloos. Clown
Het kan dus ook 'anders'. Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:10

Mijn paard is nu bijna 4. Ik ben op 3.5 jarige leeftijd begonnen. Met licht longeren. Stemcommando's aanleren en niet alleen op de volte maar ook veel lange lijnen (dat ik dus mee loop). Dat deed ik 2x in de week 10 a 20 min. Toen begonnen met hele losse touwtjes. Dat ze iets druk voelde als ze heel erg de kop omhoog deed. Anders hingen de touwtjes los. Nu rij ik 1 a 2x per week 20 a 30 min. En longeer ik d'r ook nog een keer. Ik doe ook veel (grondwerk) spelen in de bak. Op kleine aanwijzingen volgen, achteruit en wijken dat soort dingen. Maar ook over zeilen stappen en slaommen door pionnetjes.

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:15

[quote="Sim0ne"]Niet, want ik heb een ijslander, daar zijn we met 4 jaar en 9 maanden mee begonnen met rijden.[/quote]

een ijslander is veel kleiner dus die moet je niet te zwaar belasten maar een kind kan er wel op
een tinker kan weer wel maar ook niet te zwaar zo is elk paard ponny verschillend en wat voor type sport ik vin d dressuur met 4 jaar en springen 5 jaar maar lekker [b]in het bos 3 en half [/b]das mijn menig en gelukkig zijn wij niet allemaal het zelfde maar ik zie graag dat ze wat later ingerednen wordt groetjes boswatje

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 23:38

ik heb pas een 3jarige fries ingereden (rijd haar nu nog)

Ik rijd haar ongeveer 3 keer per week en dan max 20-30 minuten. Verder staat ze lekker in de wei te ravotten.
En soms is het 3 keer in de week longeren ipv rijden en soms 2 keer rijden 1 keer longeren, of gewoon 1 keer lekker spelen samen in de bak of tutten, niet te veel in elk geval, mooi rustig aan!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 23:55

boswatje schreef:
Sim0ne schreef:
Niet, want ik heb een ijslander, daar zijn we met 4 jaar en 9 maanden mee begonnen met rijden.

een ijslander is veel kleiner dus die moet je niet te zwaar belasten maar een kind kan er wel op
een tinker kan weer wel maar ook niet te zwaar zo is elk paard ponny verschillend en wat voor type sport ik vin d dressuur met 4 jaar en springen 5 jaar maar lekker in het bos 3 en half das mijn menig en gelukkig zijn wij niet allemaal het zelfde maar ik zie graag dat ze wat later ingerednen wordt groetjes boswatje

Formaat en gewicht van een paard geeft niet aan hoe veel en wanneer hij werk aan kan!

Ik ben nu bezig met een paardje van 3. Om de dag (ongeveer) longeer ik een kwartier tot 20 minuten met zadel en hoofdstel. Verder ben ik nog niet Tong uitsteken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:28

Yinnar, die link heb ik ook meerdere malen voorbij zien komen en ik heb hem destijds helemaal gelezen. Ik ga helemaal met RK mee.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:36

ik ben pas begonnen met een 3 jarige ruin.
Hij is eerst zadelmak gemaakt (3/4 weekjes weggeweest) en nu rij ik om de dag (3x per week) een kwartiertje ongeveer. Longeren komt later wel. Verder loopt ie iedere dag lekker met zn vriendjes in de wei.
Het is voor mij al lang geleden dat ik zelf een paard ingereden heb, en ook weer ff wennen aan alles. Je wordt er zelf nl ook best moe van als ie nog niet zo voor het been is Haha! (ja moet echt wat aan eigen conditie doen haha). We doen het gewoon rustig aan, hij moet het leuk blijven vinden. Haast hebben we niet.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:48

WinBinChes schreef:
Yinnar, die link heb ik ook meerdere malen voorbij zien komen en ik heb hem destijds helemaal gelezen. Ik ga helemaal met RK mee.

Tja en ik heb de link ook helemaal binnenste buiten gekeerd en zal mijn 4 pony's van resp. 2,5 en 3 jaar pas op 6 jarige leeftijd inrijden. Voor die tijd geen belasting. Slechts wat grondwerk op 4,5 - 5 jarige leeftijd.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:50

2 à 3 keer in de week maximum een half uurtje, moet dan niet altijd bereden zijn, es aan de longe en andere dagen misschien eens aan de hand wat gaan "wandelen".
Niet forceren alsinds.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:55

Tja ik interperteer die link anders. Serieus rijden zit er tot zijn 6e niet aan, maar er niks mis wat lekker basis werk. Als 6 jarige kan je ook te hard van stapel lopen. Misschien wel sneller, want ja hij is 6 en moet het toch wel aan kunnen...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:23

Hoe vaak een 3-jarige gereden kan worden? Door een onervaren ruiter niet vaak. Door een handige/ervaren ruiter enkele keren per week een kwartiertje is zat.

Het ligt er niet altijd aan hoe VAAK je het doet, maar eerder aan WAT je doet, hoe handig en hoe ervaren je bent. Een ervaren ruiter zal aanvoelen wanneer het genoeg is en zal het paard rustig een paar keer per week kunnen pakken zonder het te overbelasten. Die zal ook in kunnen schatten dat met name bij hele angstige of brutale paarden het beter is om ze wat vaker in handen te hebben/kort te rijden. Die stemt dus zijn training af op het paard.

Een kluns kan een jong paard al overbelasten/verpesten als hij die maar 1 keer per week rijdt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:22

Ik ga mee met runningkawa.

Wat ik het belangrijkste vind bij een jong paard verder onder de training is dat die ontspannen blijft lopen. Dan vind ik het vaak al wel goed. lekker voorwaarts, niet teveel mieren en prutsen, nee gewoon rijden, gaat dat goed, met 20 minuutjes ben ik er vaak al af. vanuit daar bouw ik vaak wel op maar daar gaan maanden overheen.

Verder kijk ik onder de training ook wat het paard zelf aangeeft, waar die klaar voor is, en vanuit dat standpunt begin ik met opbouwen, een keer 20 minuutjes een keer 30 minuutjes. Daarnaast veel afwisseling met aan de longe, een keer in de stapmolen etc.

En verder. Lekker op het land. Lekker een drie jarige laten wezen!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:22

jasmijn78 schreef:
Hoe vaak een 3-jarige gereden kan worden? Door een onervaren ruiter niet vaak. Door een handige/ervaren ruiter enkele keren per week een kwartiertje is zat.

Het ligt er niet altijd aan hoe VAAK je het doet, maar eerder aan WAT je doet, hoe handig en hoe ervaren je bent. Een ervaren ruiter zal aanvoelen wanneer het genoeg is en zal het paard rustig een paar keer per week kunnen pakken zonder het te overbelasten. Die zal ook in kunnen schatten dat met name bij hele angstige of brutale paarden het beter is om ze wat vaker in handen te hebben/kort te rijden. Die stemt dus zijn training af op het paard.

Een kluns kan een jong paard al overbelasten/verpesten als hij die maar 1 keer per week rijdt.

Amen Vork