Maar hoop dat er nog wat reacties komen:)
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) is gekkenwerk...een getalenteerd paard met een minimum aan training Z laten bereiken is geen enkel probleem, daar zit nou net het verschil. LDRD schreef:Een ongetalenteerde 6 jarige Z laten bereiken door veelvuldig te trainen (dat kan alleen maar door een ongetalenteerde ruiter) is gekkenwerk...een getalenteerd paard met een minimum aan training Z laten bereiken is geen enkel probleem, daar zit nou net het verschil.
Ik heb een 6 jarige (van april) die Z loopt met 16 WP inmiddels en na de kampioenschappen Z2 gaat starten. Dit paard is met 3.5 zadelmak gemaakt en daarna tot 4 weer met rust gelaten. Hij wordt 5x in de week een half uur tot 3 kwartier gereden en 1x een uur. Verder komt hij gewoon op de wei. Hij wordt ongeveer 1x per maand meegenomen op wedstrijd. Dit maar even ter illustratie hoe het ook kan.
LDRD schreef:L1 begonnnen, maar inderdaad niet alles uitgereden. Maar maakt dat verschil dan? Het gaat er hier om of een 6 jarige Z kan lopen zonder hiervan fysieke problemen op te lopen en dat kan dus heel goed.
LDRD schreef:L1 begonnnen, maar inderdaad niet alles uitgereden. Maar maakt dat verschil dan? Het gaat er hier om of een 6 jarige Z kan lopen zonder hiervan fysieke problemen op te lopen en dat kan dus heel goed.
Misha schreef:inderdaad. Een blessure is vaak het resultaat van langdurige overbelasting.
xSharonax schreef:een paard bij mij op stal is met 5 jaar oas rustig aan ingereden, en springt nu (een jaar later ongeveer) al M. is daarvoor alleen lekker op de wei geweest en heeft lekker paard mogen zijn. het hoeft dus niet slecht te zijn, zij halen ongeveer elke wedstrijd minstens 1 wp dus ze stijgen snel
Misha schreef:Een blessure is vaak het resultaat van langdurige overbelasting.
LDRD schreef:Misha schreef:Een blessure is vaak het resultaat van langdurige overbelasting.
Hier zit de kneep. Menig recreatiepaard heeft het een stuk zwaarder.
WinBinChes schreef:LDRD schreef:L1 begonnnen, maar inderdaad niet alles uitgereden. Maar maakt dat verschil dan? Het gaat er hier om of een 6 jarige Z kan lopen zonder hiervan fysieke problemen op te lopen en dat kan dus heel goed.
Ben wel benieuwd hoe jij nu al kan zeggen op 6 jarige leftijd of hij daar wel of niet fysieke problemen van heeft? Meestal uit zich dat pas jaren later en wat HF zegt is het nooit na te gaan of het wel of niet door de te zware oefeningen komt, maar ik speel liever op safe
wannadance03 schreef:Hier zit de kneep. Menig recreatiepaard heeft het een stuk zwaarder.
LDRD schreef:wannadance03 schreef:Hier zit de kneep. Menig recreatiepaard heeft het een stuk zwaarder.
Nou, het gemiddelde recreatiepaard mag vaak uren aan de bak met iemand op zijn rug die in de regel geen idee heeft over hoe om te gaan met een paard.
Born2BCrazy schreef:En wat betreft die 'recreatiepaarden'.. er zijn mensen die dan bv maar 1 per week (of nog minder vaak) 'opeens een hun paard uit het land trekken' om maar even een uurtje (of langer te gaan rijden)..
Paard met geen conditie..vragen om problemen als je het mij vraagt..
(is even een extreem voorbeeld, maar het gebeurd wél)
Born2BCrazy schreef:daarom zei ik..
extreem voorbeeld
wannadance03 schreef:ik weet wel als het paard zeer snel in hoge klassering is "geraakt' en krijgt dan een peesklap of wat dan ook, dan is het denk ik egt niet goed geweest voor het beestje..
maar de recreatiepaarden hebben het denk ik egt nog niet zoo slecht. het paard krijgt zijn beweging, ok, als de ruiter egt slecht kan rijden , is het nog gee probleeem..maar veel mensen kunnen wel rijden en zijn gewoon recreatief bezig, die paarden hebben het dan egt niet slecht..
Born2BCrazy schreef:daarom zei ik..
extreem voorbeeld
) LDRD schreef:Ik zeg niet dat ze het allemaal slecht hebben, maar vergelijk het met een getalenteerd sportpaard bij een vakkundige ruiter.
Daarbij vind ik overigens óók een recreatiepaard een paard dat met zijn ruiter week in week uit op wedstrijd mag om ooit nog eens een paar winstpuntjes te sprokkelen. Thuis worden ze onvakkundig gereden of erger nog: staan een halve week stil om vervolgens de baas teleur te stellen in het weekend op wedstrijd.