Op vroege leeftijd hoog in de klassering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wannadance03

Re: Op vroege leeftijd hoog in de klassering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 15:03

klopt, ik vind het wel leuk dat verschillende mensen andere meningen hebben Lachen
Maar hoop dat er nog wat reacties komen:)

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:31

Persoonlijk vindt ik dat je een paard ook de tijd moet gunnen zich te ontwikkelen.
Onze ene merrie is met 4 jaar pas zadelmak gemaakt ze is nu 5 en loopt , ze probeert ontzettend uit en heeft soms geen zin.

Gun paarden ook de tijd om te groeien.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:34

Een ongetalenteerde 6 jarige Z laten bereiken door veelvuldig te trainen (dat kan alleen maar door een ongetalenteerde ruiter Knipoog ) is gekkenwerk...een getalenteerd paard met een minimum aan training Z laten bereiken is geen enkel probleem, daar zit nou net het verschil.
Ik heb een 6 jarige (van april) die Z loopt met 16 WP inmiddels en na de kampioenschappen Z2 gaat starten. Dit paard is met 3.5 zadelmak gemaakt en daarna tot 4 weer met rust gelaten. Hij wordt 5x in de week een half uur tot 3 kwartier gereden en 1x een uur. Verder komt hij gewoon op de wei. Hij wordt ongeveer 1x per maand meegenomen op wedstrijd. Dit maar even ter illustratie hoe het ook kan.

Misha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:52

LDRD schreef:
Een ongetalenteerde 6 jarige Z laten bereiken door veelvuldig te trainen (dat kan alleen maar door een ongetalenteerde ruiter Knipoog ) is gekkenwerk...een getalenteerd paard met een minimum aan training Z laten bereiken is geen enkel probleem, daar zit nou net het verschil.
Ik heb een 6 jarige (van april) die Z loopt met 16 WP inmiddels en na de kampioenschappen Z2 gaat starten. Dit paard is met 3.5 zadelmak gemaakt en daarna tot 4 weer met rust gelaten. Hij wordt 5x in de week een half uur tot 3 kwartier gereden en 1x een uur. Verder komt hij gewoon op de wei. Hij wordt ongeveer 1x per maand meegenomen op wedstrijd. Dit maar even ter illustratie hoe het ook kan.

Dan ben je niet in de B begonnen....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:54

L1 begonnnen, maar inderdaad niet alles uitgereden. Maar maakt dat verschil dan? Het gaat er hier om of een 6 jarige Z kan lopen zonder hiervan fysieke problemen op te lopen en dat kan dus heel goed.

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 19:57

LDRD schreef:
L1 begonnnen, maar inderdaad niet alles uitgereden. Maar maakt dat verschil dan? Het gaat er hier om of een 6 jarige Z kan lopen zonder hiervan fysieke problemen op te lopen en dat kan dus heel goed.

6 vind ik wel erg jong om 6 te lopen... misschien zijn ze mentaal nog niet er op voorbereid, maar dan is het aardig snel gegaan met de punten of niet?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:57

LDRD schreef:

Ben wel benieuwd hoe jij nu al kan zeggen op 6 jarige leftijd of hij daar wel of niet fysieke problemen van heeft? Meestal uit zich dat pas jaren later en wat HF zegt is het nooit na te gaan of het wel of niet door de te zware oefeningen komt, maar ik speel liever op safe

Misha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:00

inderdaad. Een blessure is vaak het resultaat van langdurige overbelasting.

x_judiith_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:00

B12 begonnen maar wel goed op 6 jarige

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:01

Misha schreef:
inderdaad. Een blessure is vaak het resultaat van langdurige overbelasting.

klopt,,, ik ken iemand die dus telang heeft doorgereden en te snel.. en staat nou al paar maandjes met peesklap op stal..nou daar gaa je dan met je paard..

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:01

een paard bij mij op stal is met 5 jaar oas rustig aan ingereden, en springt nu (een jaar later ongeveer) al M. is daarvoor alleen lekker op de wei geweest en heeft lekker paard mogen zijn. het hoeft dus niet slecht te zijn, zij halen ongeveer elke wedstrijd minstens 1 wp dus ze stijgen snel Lachen

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:03

xSharonax schreef:
een paard bij mij op stal is met 5 jaar oas rustig aan ingereden, en springt nu (een jaar later ongeveer) al M. is daarvoor alleen lekker op de wei geweest en heeft lekker paard mogen zijn. het hoeft dus niet slecht te zijn, zij halen ongeveer elke wedstrijd minstens 1 wp dus ze stijgen snel Lachen

Ik vind als het maar niet te snel gaat,, paarden moeten zich ook wel kunnen voorbereiden vind ik... bij hun komt het ook als een klap (denk ik):P
Maar ik vind het wel goed als ze lekker rustig zijn ingereden en niet met haast..en eens een keer gewoon paar weekendjes laten staan en dn niet naar concours..hoe leuk het ook is en hoe goed het ook gaat..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:04

Misha schreef:
Een blessure is vaak het resultaat van langdurige overbelasting.

Hier zit de kneep. Menig recreatiepaard heeft het een stuk zwaarder.

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:05

LDRD schreef:
Misha schreef:
Een blessure is vaak het resultaat van langdurige overbelasting.

hoe bedoel je dat? ik denk het niet,,,die worden lekker rustig gereden en die hebben geen haast om hoger op te komen...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:06

WinBinChes schreef:
LDRD schreef:

Ben wel benieuwd hoe jij nu al kan zeggen op 6 jarige leftijd of hij daar wel of niet fysieke problemen van heeft? Meestal uit zich dat pas jaren later en wat HF zegt is het nooit na te gaan of het wel of niet door de te zware oefeningen komt, maar ik speel liever op safe

Omdat dit niet het enige paard is dat zo getraind/gereden is en deze nooit enig probleem hebben gehad. Het zit in het talent van het paard en de ruiter en de hoeveelheid trainingsarbeid.
Bovendien blijft altijd de vraag waar blessures vandaan komen, degene die dat met zekerheid kan zeggen is erg knap.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:08

wannadance03 schreef:

Nou, het gemiddelde recreatiepaard mag vaak uren aan de bak met iemand op zijn rug die in de regel geen idee heeft over hoe om te gaan met een paard.

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:11

LDRD schreef:
wannadance03 schreef:

Nou, het gemiddelde recreatiepaard mag vaak uren aan de bak met iemand op zijn rug die in de regel geen idee heeft over hoe om te gaan met een paard.

ik weet wel als het paard zeer snel in hoge klassering is "geraakt' en krijgt dan een peesklap of wat dan ook, dan is het denk ik egt niet goed geweest voor het beestje..
maar de recreatiepaarden hebben het denk ik egt nog niet zoo slecht. het paard krijgt zijn beweging, ok, als de ruiter egt slecht kan rijden , is het nog gee probleeem..maar veel mensen kunnen wel rijden en zijn gewoon recreatief bezig, die paarden hebben het dan egt niet slecht..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:13

Sja nou die van mij is ook 6 en heeft dit jaar zijn 1e wp in het Z1 gehaald..
is met 3,5 jaar pas zadelmak gemaakt en ruim 4 toen ie voor het eerst mee ging..
(en heb wel alle klasses tot ong 15 wp uitgereden)

Maar dit paard leert vrij snel en heeft op de een of andere manier die uitdaging ook nodig..

Ben het wel met LDRD eens, dat er een verschil is tussen een getalenteerd paard wat 'zomaar' in de Z beland dan een paard die veel (eindeloos) getrain en gepush per se met 6 Z moet zijn..

Oke ik geef toe, het was ook mijn doel.. maar als het langzamer was gegaan..had ik er ook vrede mee gehad..

En wat betreft die 'recreatiepaarden'.. er zijn mensen die dan bv maar 1 per week (of nog minder vaak) 'opeens een hun paard uit het land trekken' om maar even een uurtje (of langer te gaan rijden)..
Paard met geen conditie..vragen om problemen als je het mij vraagt..

(is even een extreem voorbeeld, maar het gebeurd wél)

Oja, nog even dit ..
blessures kun je idd toch nooit voor zijn..
ook al doe je alles volgens 'de voorschriften' en doe je heeeel rustig aan..
kan ie ook zomaar kreupel worden..

Het ene paard is er nou eenmaal gevoeliger voor dan het andere..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:13

en als je even nagaat..
de meeste mensen willen ook wel dat hun (getalenteerde) paard verder komt dan die Z1/Z2, dus dan ben je er heus wel zuinig mee hoor!
Tenminste ik wel! Lachen

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:15

Born2BCrazy schreef:
En wat betreft die 'recreatiepaarden'.. er zijn mensen die dan bv maar 1 per week (of nog minder vaak) 'opeens een hun paard uit het land trekken' om maar even een uurtje (of langer te gaan rijden)..
Paard met geen conditie..vragen om problemen als je het mij vraagt..

(is even een extreem voorbeeld, maar het gebeurd wél)

Ok, dat is waar. dat vind ik ook belachelijk!
maar ze zijn niet allemaal zoo:)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:17

daarom zei ik..
extreem voorbeeld Knipoog

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:17

Born2BCrazy schreef:
daarom zei ik..

Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:17

wannadance03 schreef:
ik weet wel als het paard zeer snel in hoge klassering is "geraakt' en krijgt dan een peesklap of wat dan ook, dan is het denk ik egt niet goed geweest voor het beestje..
maar de recreatiepaarden hebben het denk ik egt nog niet zoo slecht. het paard krijgt zijn beweging, ok, als de ruiter egt slecht kan rijden , is het nog gee probleeem..maar veel mensen kunnen wel rijden en zijn gewoon recreatief bezig, die paarden hebben het dan egt niet slecht..

Ik zeg niet dat ze het allemaal slecht hebben, maar vergelijk het met een getalenteerd sportpaard bij een vakkundige ruiter.

Daarbij vind ik overigens óók een recreatiepaard een paard dat met zijn ruiter week in week uit op wedstrijd mag om ooit nog eens een paar winstpuntjes te sprokkelen. Thuis worden ze onvakkundig gereden of erger nog: staan een halve week stil om vervolgens de baas teleur te stellen in het weekend op wedstrijd.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:19

Born2BCrazy schreef:
daarom zei ik..

voordat ik allemaal brandbrieven/-pb's krijg omdat ik degenen die zich aangesproken voelen, belachelijk heb gemaakt oid..
(en omdat mijn paard ook al vroeg hoog loopt Nagelbijten / Gniffelen )

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:20

LDRD schreef:
Ik zeg niet dat ze het allemaal slecht hebben, maar vergelijk het met een getalenteerd sportpaard bij een vakkundige ruiter.

Daarbij vind ik overigens óók een recreatiepaard een paard dat met zijn ruiter week in week uit op wedstrijd mag om ooit nog eens een paar winstpuntjes te sprokkelen. Thuis worden ze onvakkundig gereden of erger nog: staan een halve week stil om vervolgens de baas teleur te stellen in het weekend op wedstrijd.

Maar ook vakkundige mensen kunnen verkeerd doen, toen ik paard zocht om te kopen,
dan zie je pas egt hoeveel paarden verkeerd worden getraind, 1 die loopt op z'n kop, de ander wordt over tempo gereden, nou dat vind ik niet egt vakkundig trainen..