Ik geloof dat er in september een boek verschijnt dat mensen in dit topic misschien wel interessant zullen vinden:
Training van het Sportpaard - verschijnt in september
Van wetenschap naar praktijk
Dr. Eric van Breda
Uitvoering:
-2007-nederland-formaat 21 x 28 cm-kleurenfoto's-gebonden met stofomslag
Aantal pagina's:
128
In vergelijking met alle kennis die er over humane atleten is verzameld, is er tot nu toe maar weinig aandacht besteed aan de atletische ontwikkeling van de super-atleet bij uitstek, het paard.
Kennis van paardentraining wordt meestal via mond op mond doorgegeven.
De meeste paardenboeken die er zijn concenteren zich voornamelijk op rijtechnische aanwijzigingen. Deze aanwijzingen zijn feitelijk meer gericht op de leerschool van de ruiter, dan op de ontwikkeling van het paard als (top)atleet. Dit boek wil juist in die laatste behoefte voorzien. Interessant is dat de adviezen die op wetenschappelijk onderzoek zijn gebaseerd ook nog heel nauw aansluiten bij de traditionale technische training.
Training op kracht, uithoudingsvermogen, coordinatie, souplesse en snelheid zijn de vijf essentiele trainingsvormen die toegepast worden bij training. Deze vijf trainingsvormen worden in dit boek vertaald naar de trainingspraktijk voor sportpaarden in alle disciplines springen, dressuur, samengestelde wedstrijdsport, endurance rijden en aangespannen rijden. De kern van dit boek wordt gevormd door het derde en laatste deel waarbij de wetenschappelijke theorie wordt omgezet naar pratische adviezen voor de gekozen discipline. Dit boek wijst een gezonde en verantwoorde weg.
Het eerste in zijn soort! FNTN
Ik denk dat ik dit wel ga aanschaffen. Iemand hier al iets over gehoord?