fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:39

Petra_O schreef:
een paard zal zoiets nooit expres doen!

Mijn ervaring leert dat ook dáár uitzonderingen op zijn. En níemand die mij nog wijs kan maken dat dat niet zo is. Nagelbijten / Gniffelen

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:41

Ilzjuh schreef:
Petra_O schreef:
een paard zal zoiets nooit expres doen!

Mijn ervaring leert dat ook dáár uitzonderingen op zijn. En níemand die mij nog wijs kan maken dat dat niet zo is. Nagelbijten / Gniffelen

Daar zijn zeker uitzonderingen op ja Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik denk wel dat 99,99 % van de tijd de fout bij de ruiter ligt.
Het moet klikken denk ik. Paarden hebben ook karakter.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:47

Ik denk ook dat in de meeste gevallen de fout bij de ruiter ligt. Maar toch geven wij allemaal (de meeste dan) het paard tijdens het rijden altijd te schuld..

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:49

Elke87 schreef:
Maar toch geven wij allemaal (de meeste dan) het paard tijdens het rijden altijd te schuld..

In eerste instantie zoek ik de schuld toch echt altijd bij mezelf. Lachen Soms zelfs onterecht.
Maar ik geloof er zeker in dat negen van de tien keer de schuld bij de ruiter ligt.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:52

Hoeveel ruiters nemen niet een nog langere zweep en nog langere sporen, omdat hun paard niet doet wat zij zeggen? Ik zie het helaas erg veel..

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:55

Dat is zeker jammer, en onnodig. Als mijn paard niet op mijn hulpen reageert kijk ik eerst of er niks mis is met de hulpen die ik geef, vaak komt dit inderdaad voort uit dat het paard het niet snapt.
Maar sommige mensen zijn te trots om in eerste instantie de schuld bij zichzelf te zoeken (dat je het vervolgens niet bij jezelf kan vinden, oke), en dat is jammer. Lachen

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:57

Fout ligt bij de ruiter. Ik denk ook dat alle paarden alle basis oefeningen fysiek aan kunnen, ook paarden die qua bouw niet helemaal aan de standaard voldoen (tenzij het een ernstige afwijking is)
Toch zeg ik ook vaak dat mijn paard het niet deed of geen zin had. Dat betekend niet dat ik niet dondersgoed weet dat ik dus iets niet goed heb gedaan. Op dat moment reageerde hij/zij niet op mijn hulp of had zijn hoofd ergens anders bij. Ik ben me er dan wel van bewust dat het aan mij ligt omdat ik mijn aandacht laat verslappen of mijn hulpen niet duidelijk geef.
Ik ben wel van mening dat het ene paard heel anders kan reageren, op wat dan ook, dan een ander paard.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:58

jah precies. Ik merk dat zelf nu heel erg.. Had mijn verzorgpony super netjes aan het lopen. Maar wegens omstandigheden heeft er een tijd iemand anders opgereden en ze loopt echt nergens meer naar.. Maar kan haar daar zeker niet de schuld van geven..

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:59

Stravero schreef:
De fout ligt 9 van de 10 keer bij de ruiter! Fany_Loverr, ben het niet met jou eens Knipoog Als jij je paard op een EEEEERLIJKE manier wat vraagt, doet hij/zij het meteen Knipoog Hoe eigenwijs je paard ook is.

Het ligt bijna altijd aan de ruiter! Punt uit.

Dan nog heb je paarden die een lolletje trappen, of uit joligheid een bok geven.
het is dan wel aan de ruiter om dit op te lossen, maar het paard doet iets waar de ruiter heb niet toe aangezet heeft.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:01

jah precies. zolang je maar weet dat de fout bij jou ligt. dan kun je alsnog een keer boos worden op je paard (misschien onterecht) maar zolang je weet dat je zelf fout zit, ben je denk ik al een heel eind goed op weg. want denk dat de meeste ruiters de fout nog steeds niet bij zichzelf zoeken.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:03

Ik vind zelf een jolige bui geen fout.. Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:37

Fouten liggen ALTIJD bij de ruiter! naast opvoeding etc.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:41

KiWiKo schreef:
fout ligt altijd bij de ruiter Lachen Lachen ook al is het paard zo naar, dan alsnog ligt de fout bij de ruiter

Dit ben ik met je eens. Knipoog

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:47

zelfs een vals paard, is een fout van de mens..

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:48

Ik ben ook van mening dat het altijd aan de ruiter ligt. Nou hoeft het niet meteen te betekenen dat het per sé ligt aan de ruiter die er op dat moment op zit. Er zijn zat paarden die een dag nadat de verzorgster geweest is een stuk vervelender zijn en minder willen werken.
Ze denken, in hoeverre ze denken, gister was het een heel gemakkelijk dagje, als ik nou eens hetzelfde probeer als gister. misschien lukt het me vandaag ook dan wel... en ik denk dan pech dat lukt dus net even niet :-p

Maar ben van mening dat als er iets niet lukt op een paardje, dat het geheel aan mij ligt. dat ik iets fout doe of dat ik onbewust gestressd ben, waardoor het niet lukt...

Als het echt niet gaat(dressuuren dan he) ga ik vaak ook gewoon lekker buiten rijden ofzow of een sprongetje nemen. En als de eigenaar dan vraagt hoe t ging zeg ik, ik deed iets fout en het lukte dus niet echt... Vind ze meestal ook wel best want ze weet dat ik het paard nooit de schuld zal geven en de woede dus op hem af reageer. (Als ik echt boos wordt tijdens het rijden ga ik even stappen om te ontladen/ontspannen)

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:58

Daar zijn inderdaad uitzonderingen op.
Meestal ligt de fout bij de ruiter.

Hoevaak zie je ook wel niet dat de ruiter boos wordt als het paard de hindernis niet neemt omdat de ruiter niet de goede hulpen geeft?
Dan geven ze het paard meestal wel de schuld, maar zij doen het.

Meestal ligt dus de fout bij de ruiter, maar zeker ook wel eens bij het paard.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:42

De fout ligt altijd bij de ruiter.
Ik merk het gewoon wanneer mijn paard niet helemaal lekker loopt en mijn instructrice zegt "doe het eens zo" en mijn paard loopt meteen een stuk beter, dat bewijst weer dat ik het weer fout deed Knipoog
Ook als ze aan het klieren is om onder het werk uit te komen, dan ligt de fout nog steeds bij mij want ik moet haar dan maar zo rijden dat ze de kans niet krijgt om te gaan klieren.

Ik geef mijn paard dus niet snel de schuld.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:17

Over het algemeen zijn paarden bereid om het nodige voor je te doen. Het zijn slechts weinig uitzonderingen die deze regel bevestigen. Het gedrag van het paard weerspiegelt de kundigheid van zijn berijdster/berijder. De meeste paarden die problemen geven, zijn paarden die door de berijdster/berijder verkeerd zijn geconditioneerd. Het echte probleem na correctie van een paard, ligt meestal bij een correctie van de ruiter. Vaak kan een ruiter dat niet of wil dat niet inzien, instructeurs zullen dat ook niet altijd tegen leerlingen zeggen, omdat het geen goed nieuws is. Je zou er meer door geholpen zijn...... Op die manier (het probleem niet oplossen) hobbel je van het ene probleem naar het andere probleem en als je het positief ziet of brengt hobbel je van de ene uitdaging naar de andere. Zowel het paard als de ruiter schieten er dan niets mee op. Van genieten van het paardrijden komt dan ook weinig terecht.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:33

Ben het er mee eens dat het (op uitzonderingen na) altijd aan de ruiter ligt.
Zo hoor je vaak bij het springen dat een paard zo lomp en raar springt ect. Maar het paard zit daar niet fout, nee.. Dat is toch echt de ruiter! Ik wil soms uit woede ook nog wel eens mijn paard afranselen maar weet me dan toch wel te beheersen (gelukkig!) en dan maar even nagaan wat ík fout doe.. Als ik het met geduld en een goede oplossing dan weer goed krijg ben ik er een stuk meer tevreden over (en mijn paardje trouwens ook Haha! ).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:48

9 van de 10 keer is het zeker de fout van de ruiter, dat is gewoon zo. Het paard kan ook weleens een foutje maken, maar meestal is het toch echt de ruiter

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:21

Ik vind het hier juist andersom! De fout ligt altijd bij de ruiter of het is iets medisch. Natuurlijk, zeker met het rijden ligt de fout 9 van de 10 keer bij ons. Maar een paard dat het bit vast pakt, of dominant over je heen loopt. Natuurlijk als wij ons juist aanpassen lossen we het weer op. Maar hiermee is het paard begonnen. Ik vind het bijna beledigend dat je zegt dat alles bij ons ligt. Dan wil je bijna zeggen dat een paard een robotje is zonder enig eigen iniatief.

(Ik geef mijn paard overigens nooit de schuld. Een klierend paard is meestal een spelend paard, en die zijn het gelukkigst)

omie_rulezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:01

De fout licht meestal bij de ruiter idd.
Maar als je paard het echt niet kan, is er iets mis met je paard.
Als je paard zijn rug vast zet, is dat iets wat de ruiter kan weghelpen.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:06

De fout ligt niet altijd bij de ruiter, de oplossing wel Lachen Deze uitspraak zei supernany ooit eens tegen ouders van vervelende kinderen en ik vind dat het hier ook wel past

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:11

wat je vaak hoort met een wedstrijd heb ik zelf ook wel eens gehad.

is dit:
ja ik wilde dat maar me paard deed dit.

terwijl als je logisch nadenkt het paard reageert op jou en meestal door de spanning gaat het mis.

ik vind dat de fout bij de ruiter ligt die moet de oplossing ervoor zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:26

Krips schreef:
Maar een paard dat het bit vast pakt, of dominant over je heen loopt. Natuurlijk als wij ons juist aanpassen lossen we het weer op.

Een paard pakt het bit niet zomaar vast natuurlijk Knipoog En een dominant paard had dan al eerder door de ruiter gecorrigeerd moeten worden, als de ruiter dat zomaar toestaat ligt de fout toch echt niet bij het paard.