Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suus27 schreef:ik rijd met elastiek. Ik vind het ideaal om er mee te rijden. Het is een hulpmiddel en als het goed gaat, dan gebruik ik het elastiek niet meer. Tijdens het longeren gebruik ik ook een bijzetteugel, de pessoa.
Ik vind het raar dat de meeste het niet prettig vinden om met een bijzetteugel te rijden, maar ze het wel bij het longeren. Ik vind dat bijna hetzelfde.
Isaa___ schreef:Ik vind dat je je paard de baas moet zijn zonder bijzet
bijzet vind ik het teken dat je je paard niet aankan

maar of het ook handig dat weet ik niet want ik heb het nog nooit gedaan. wat ik wel eens heb gedaan is rijden met een elastiek, daarbij kan het hoofd nog wel omhoog gaan mar door het elastiek word het weer teruggetrokkenCarry schreef:Hallo,
Ik wil graag een discussie starten over rijden met bijzetteugels. Heeft een van jullie het ooit eens gedaan? En waarom?
Ik heb een keer V gereden met bijzet omdat ik hem niet meer durfde los te laten. Na die ene keer met bijzet, dat hij niet zijn hoofd omhoog kon gooien en wegrennen, ging het rijden steeds beter (ben door andere redenen dan het rijden ermee gestopt). Ik vind het zelf wel goed, de bijzet trok hem niet in de krul en ik durfde mijn hand mee te geven. Verder onderving het paard er ook geen hinder van.
Wat vinden jullie? Rijden met bijzet goed of juist heel slecht? En waarom bijvoorbeeld bij longeren wel en bij rijden niet.
Groetjes carry
Citaat:Die zijn er wel hoor.Een vrouw bij mij op stal gebruikt haar slof ook daarvoor, zodat haar paard met zijn neus op zijn borst loopt..