Rijden met bijzet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suus27

Re: Rijden met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:53

ik rijd met elastiek. Ik vind het ideaal om er mee te rijden. Het is een hulpmiddel en als het goed gaat, dan gebruik ik het elastiek niet meer. Tijdens het longeren gebruik ik ook een bijzetteugel, de pessoa.

Ik vind het raar dat de meeste het niet prettig vinden om met een bijzetteugel te rijden, maar ze het wel bij het longeren. Ik vind dat bijna hetzelfde.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:56

suus27 schreef:
ik rijd met elastiek. Ik vind het ideaal om er mee te rijden. Het is een hulpmiddel en als het goed gaat, dan gebruik ik het elastiek niet meer. Tijdens het longeren gebruik ik ook een bijzetteugel, de pessoa.

Ik vind het raar dat de meeste het niet prettig vinden om met een bijzetteugel te rijden, maar ze het wel bij het longeren. Ik vind dat bijna hetzelfde.

Elastiek zou ik zelf niet mee rijden, je paard word naar beneden gedwongen en gebruikt dan de verkeerde spieren.
lichteraan hoe je er mee omgaat natuurlijk.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:59

Isaa___ schreef:
Ik vind dat je je paard de baas moet zijn zonder bijzet

bijzet vind ik het teken dat je je paard niet aankan

Heeft niks met de baas zijn te maken.

Ik heb er één keer mee gereden maar toen kwam m'n moeder gillend naar buiten dat ik dat ding er af moest halen. Knipoog

Als je paard ontspannen is heb je hem niet nodig. Lachen

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:06

klopt, je pony wordt gedwongen om naar beneden te lopen, maar als hij met zijn kop omhoog wilt gaan, kan dat ook.
Ik gebruik de elastiek juist ervoor om de juiste spieren te bereiken. e spieren die de in de hals die verbinding maken met de rug zijn bij mijn pony nog niet goed ontwikkeld en door mijn pony goed naar beneden te rijden, worden deze spieren ontwikkelt.
Als je het niet goed weet hoe je een elastiek moet gebruiken, overleg dan met je instructrice of met iemand die er wel verstand van heeft, dan weet je altijd of je het elastiek goed gebruikt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:11

De funkties van een bijzetteugel en een slof zijn totaal verschillend. Een bijzetteugel is passief en trekt niet. Het paard krijgt daardoor vertrouwen in de verbinding met de mond. Met een ruiter op het paard is een bijzetteugel alleen nuttig voor zitlessen. Het paard moet dan wel voldoende vertrouwen in bijzetteugels of een eerlijke ruiterhand hebben..... Het gebruik van elastiek benadert niet de werkelijkheid van normaal spiergebruik. Je kan er ook niet de juiste spieren mee ontwikkelen. Als er zich iets ontwikkelt, is het verkeerd.

djoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:31

haii, je kan denk ik wel rijden met een bijzetteugel Lachen maar of het ook handig dat weet ik niet want ik heb het nog nooit gedaan. wat ik wel eens heb gedaan is rijden met een elastiek, daarbij kan het hoofd nog wel omhoog gaan mar door het elastiek word het weer teruggetrokken
http://www.bokt.nl/wiki/Afbeelding:Elastiek.jpg kijk maar eens bij die link, daar zie je een plaatje van een elastiek.

Carry schreef:
Hallo,

Ik wil graag een discussie starten over rijden met bijzetteugels. Heeft een van jullie het ooit eens gedaan? En waarom?

Ik heb een keer V gereden met bijzet omdat ik hem niet meer durfde los te laten. Na die ene keer met bijzet, dat hij niet zijn hoofd omhoog kon gooien en wegrennen, ging het rijden steeds beter (ben door andere redenen dan het rijden ermee gestopt). Ik vind het zelf wel goed, de bijzet trok hem niet in de krul en ik durfde mijn hand mee te geven. Verder onderving het paard er ook geen hinder van.

Wat vinden jullie? Rijden met bijzet goed of juist heel slecht? En waarom bijvoorbeeld bij longeren wel en bij rijden niet.

Groetjes carry

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:49

Als het elastiek strak komt te staan, trekt het elastiek het hoofd omlaag, via het nek gebied. Als je daar naar beneden trekt, is de reflex terugtrekken omhoog. Als je daar zou duwen, is de reflex terug duwen. Door het omhoogkomen wordt de spanning in het elastiek en daarmee de kracht waarmee getrokken wordt groter. Een paard zal als normale reactie harder terugtrekken. Als het paard het hoofd laat zakken, gebeurt dat niet door ontspanning. Als het paard het hoofd laat zakken, moet dat via het uitstrekken van de hals. Het uitstrekken van de hals en het laten zakken van het hoofd is rijtechnisch een basis voorwaarde die naadloos aansluit bij de natuurlijke reactie van het paard. Het is een "oplossing" die je heel vaak ziet, maar die rijtechnisch of om reden van veiligheid ogenschijnlijk het gewenste resultaat misschien oplevert, maar in werkelijkheid niet.

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:04

ik vind het geen goeie manier!
je paard word zo nooit nagevelijk
en moet je altijd met bijzetteugels rijden.
ik ben er optegen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:21

Citaat:
Die zijn er wel hoor. Knipoog Een vrouw bij mij op stal gebruikt haar slof ook daarvoor, zodat haar paard met zijn neus op zijn borst loopt..

Ik ken mensen die zelfs 'als hun paard niet braaf was geweest met rijden (denk aan: niet in de krul lopen) dat hij dan straf kreeg. Oftewel, hij moest een paar uur lang met bijzet of slof vastgeknoopt in de stalstaan zodat hij 'in de krul' in zijn stal stond.

Ikzelf longeer alleen met dubbele longe, rijden (alleen met springen en soms op buitenrit) met martingaal.

Groetjes

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:27

ik HAAT hulpteugels behalve bij het longeren en een martingaal kan er ook wel door maar al de rest HAAT ik!