3 x per week rijden of toch 4 x per week gaan rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: 3 x per week rijden of toch 4 x per week gaan rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 18:29

Beccaa_ schreef:
Ik heb naar de argumenten van de andere gekeken en dan ben ik het met hun eens dat je niet 4x in de week moet gaan rijden. Doe het gewoon lekker rustig aan met hem. En probeer veel afwisseling met hem te hebben. Ga met hem spelen in de bak ofzo. Probeer niet alleen een band te krijgen als ruiter en paard, maar ook gewoon een band als goeie maatjes. En vraag niet te veel inspanning van hem. Hij moet tenslotte nog uitgroeien.

we zijn de beste maatjes heb hem al sinds hij een jaar was en hij ziet mij ook al maatje. als handpaard ging hij vaak mee dan liep hij naast mn pony alleen staat die al een tijd kreupel. dus kan ik hem daar niet naast meenemen naast de fiets vind ik te gevaarlijk als er iet is ben ik niet zo 1-2-3 van mn fiets af. mijn pony daarintegen speelt er zelf al op in. spelen in de bak doen we elke dag al. dat is het eerste wat ik doe als ik savonds aankom(heb sochtends niet altijd de tijd daarvoor). en door vd zorg ik dat hij me ook meer als baas blijft zien. inspannen gaat niet is hij niet het type voor hij moet mij zien of voelen en zodra dat niet is raakt hij in paniek en begint me te zoeken. hebben al vaker aan de lange lijnen geprobeert te werken. inspanning is hooguit 2 x per week als we gaan lessen en een bosrit dat is meer beetje conditie opbouwen op de wei rijden is gewoon puur de oefeningen herhalen van de les en hem ontspannen alle gangen laten lopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:34

Je lest 2 x in de week met hem?? Dat is met dat 2 x een half uur stappen...vind ik erg veel hoor...2 x veel rechtuit het bos in en 1 x per week zo'n les is meer dan voldoende voor zijn leeftijd...tenminste das mijn mening.
Ik zou absoluut niet meer met hem gaan werken,je bent al lekker elke dag met hem bezig zou het voorlopig een jaartje...minimaal een half jaar zeker zo laten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 18:35

Tinky12 schreef:
Je lest 2 x in de week met hem?? Dat is met dat 2 x een half uur stappen...vind ik erg veel hoor...2 x veel rechtuit het bos in en 1 x per week zo'n les is meer dan voldoende voor zijn leeftijd...tenminste das mijn mening.
Ik zou absoluut niet meer met hem gaan werken,je bent al lekker elke dag met hem bezig zou het voorlopig een jaartje...minimaal een half jaar zeker zo laten.

ik les 1 keer per week en rij zelf 1 keer per week in de wei en herhaal dan wat oefeningen uit de les. en meestal 1 keer naar het bos.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:40

Ah...sorry...heb ik daar waarschijnlijk overheen gelezen...maar alsnog...meer dan voldoende,absoluut nog niet opvoeren.Paarden die vroeg zijn ingereden zijn vroeg versleten.
Vergeet niet dat de gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland maar 7 jaar is...dit oa vanwege de draf-en rensport waarbij paarden al rond hun 2e levensjaar in volle training zijn!!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:17

Ik heb een draver van 6 en die koerste op zijn 2e al, en werd daarvoor al aan de hand meegenomen naast de sulky. Ik vind dat veel te vroeg, maar daar kan ik nu niks meer aan veranderen. Op dit moment merk ik er nog niets van, dat hij vroeg al getraind werd, maar wie weet later wel.
Jij kunt dat nog wel veranderen ikke20...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 18:36

mijn paard koerst niet op zn 2de die liep toen hij 3 was naast mn pony mee door het bos. en reed hij 1 keer per week een paar rondjes door de bak. vind ik wel een groot verschil hoor.

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:35

Minidroppie schreef:
Ik vind dat je hem makkelijk naar 4x in de week kunt rijden. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je paard is. Is hij al uitgegroeid etc.
Als je gewoon rustig rijd. En hem niet 4x in de week super aan het werk zet kun je makkelijk een 4e keer gaan rijden Lachen

Succes!

Helemaal mee eens. Kijk waar je paard aan toe is.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:37

hoi ikke20. Ik volg dit topic nu al paar dagen, maar er valt mij 1 ding op. Zodra mensen zeggen dat ze er niet voor zijn word je beetje boos, of heb je je antwoord alweer klaar waarom het wel zou kunnen? Niet boos bedoeld hoor!
Alleen waarom doe je dan niet gewoon wat je wilt, adviezen kun je aannemen en in de wind slaan................succes!

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:21

Allereerst: Vind het super dat hij lekker veel op de wei staat, bij alle paarden belangrijk maar bij jonge paarden extra.

voor de afwisseling doen we vd. grondwerk vind hij niks aan. vreemde situaties kent hij ook al en verkeersmak is hij ook.[/quote]

Dat is aan de ene kant hartstikke mooi! Maar aan de andere kant misschien een teken aan de wand: jong paard dat nergens meer van opkijkt..... ?

Jonge paarden leren snel (noem jij ook, paard heeft alles snel door) maar zijn mentaal ook weer snel vermoeid!! Dat is in mijn ogen een zeer belangrijke wetenschap om met je trainingsopbouw rekening mee te houden. Anders raken ze geestelijk overprikkeld en afgestompt. Ook een paar rondjes spelen aan longetouw geeft indrukken en vergt geestelijk en lichamelijk enige inspanning van zo'n jonkie. Telt daarom allemaal mee, snap je. Je intentie is goed, je probeert het allemaal zo goed mogelijk te doen, veel wei, veel variatie (buitenrijden, les, grondwerk) maar alles bij elkaar is het dan ineens best een hoop. Misschien doe je te hard je best?
Neem de optie om paard paar maanden lekker in de wei te laten ook in overweging. Je hoeft het niet te doen, maar het lijkt of je denkt 'paard is ingereden dus nu kan dat niet meer' ?

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:28

ikke20 schreef:
mijn paard koerst niet op zn 2de die liep toen hij 3 was naast mn pony mee door het bos. en reed hij 1 keer per week een paar rondjes door de bak. vind ik wel een groot verschil hoor.

Daar heb je gelijk in, is ook groot verschil. Maar in vergelijking tot een paard dat hele dag met vriendjes in de wei staat doet hij wel weer veel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:52

laurentia schreef:
ikke20 schreef:

Daar heb je gelijk in, is ook groot verschil. Maar in vergelijking tot een paard dat hele dag met vriendjes in de wei staat doet hij wel weer veel.

mijn paard staat ook heel de dag ind e wei met zn vriendinnetje. alleen als ik er niks mee doet staat hij zich te vervelen en gaat kattekwaad uithalen. dus probeer wel elke dag wat te doen(als is het maar even spelen of vd). en als ik vergelijk met de meeste paarden van 4 heeft hij geen klagen heel de dag op de wei met gras. en pas als het weer enrom slecht is hoeft hij in een stal. daar kunnen de meeste paarden van deze leeftijd alleen maar van dromen. en een paard wat met vriendjes in de wei staat speelt ook en loopt ook te stoeien enz. dus die krijgt ook veel indrukken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:16

vergelijken met andere paarden heeft geen nut toch? Daar wordt jouw paard niet beter of slechter van. Je zegt dat je paard in paniek raakt als hij jou niet kan zien, ik zou dan met hem gaan grondwerken en jullie relatie zo verbeteren dat hij blindelings op je vertrouwt. Goed voor geest en lichaam Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 20:41

Kinke schreef:
vergelijken met andere paarden heeft geen nut toch? Daar wordt jouw paard niet beter of slechter van. Je zegt dat je paard in paniek raakt als hij jou niet kan zien, ik zou dan met hem gaan grondwerken en jullie relatie zo verbeteren dat hij blindelings op je vertrouwt. Goed voor geest en lichaam Lachen

hij raakt alleen in paniek als ik erachter blijf lopen en hij mij niet voelt of kan zien. als ik dat gewoon los in de wei doe vind hij het goed maar zodra hij tussen de lijnen moet raakt hij in paniek. onze relatie kan niet beter hij vertrouwt mij blindelings. en grondwerk zelf vind hij niks aan, dus zal er ook niet zn best voor doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:59

ikke20 schreef:
Kinke schreef:

hij raakt alleen in paniek als ik erachter blijf lopen en hij mij niet voelt of kan zien. als ik dat gewoon los in de wei doe vind hij het goed maar zodra hij tussen de lijnen moet raakt hij in paniek. onze relatie kan niet beter hij vertrouwt mij blindelings. en grondwerk zelf vind hij niks aan, dus zal er ook niet zn best voor doen.

Nog niet blindelings blijkbaar, want hij heeft je in zijn zicht nodig. Lijkt me een mooi punt om op te gaan trainen, heb je toch nog iets om samen te overwinnen Knipoog

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:13

ALs je gewoon elke dag rustig rijd, kan je er makkelijk een dagje bij prikken, en een dagje stappen door het bos, zal die altijd wel lkr vinden Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:15

inderdaad Angela, dat bedoelde ik dus ook Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 22:01

hij vertrouwd me wel blindelings anders kan ik niet op zn rug zitten en rijden. al hij denkt iets eng te vinden op de weg en ik zeg tis goed en klop hem op zn nek loopt hij er gewoon langs vind dit toch wel een erg grote vorm van blindelings vertrouwen. hij moet mij gewoon of zien of voelen. hij is erg naar mensen gericht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 06:11

ik snap je reactie niet. Je paard heeft nu nog de leeftijd om dit te kunnen verbeteren, waarom werk je daar niet aan ipv het te ontwijken. Als hij je blindelings vertrouwt doet hij dat in alle situaties, dus ook als jij achter hem loopt en hij je niet kan zien of voelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:49

Ik snap je ook niet Ikke20. ipv dat je vraagt naar hoe het het vertrouwen van je paard nog meer kunt vergroten, zeg je alleen maar dat je paard het nog niet kan. Natuurlijk super dat je paard al zoveel op je durft te vertrouwen als het je ziet of voelt, maar waarom dit niet gaan uitbouwen tot genoeg hebben aan bijvoorbeeld alleen stem??