Paardrijden wordt té wedstrijdgericht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toverheks

Re: Paardrijden wordt té wedstrijdgericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 16:21

OoappeloO schreef:
Born2BCrazy schreef:
maar op zich..
is het alleen maar logisch dat de knhs de behaalde wedstrijdresulaten als 'graadmeter' neemt..
hoe moeten ze anders ooit die groepen indelen? Clown

Jaa daar heb je gelijk in Knipoog Maar als (áls!) ik me daarvoor zou aanmelden en alleen een paar onderlinge B proefjes als 'bewijs' heb en dus bij 'beginners' kom zou ik dat erg jammer vinden. Want ik kan namelijk makkelijk M en Z oefeningen rijden met mijn vzknol (en M hindernissen nemen). Alleen heb ik geen vervoer om op wedstrijden te komen!

Dit bedoel ik idd. Ik ben dan ook bang dat ik gewoon bij de beginners wordt ingedeeld. Maar dit komt allemaal wel goed daar niet van Knipoog. Het komt er alleen op neer dat het bijna alleen nog maar om wedstrijdniveau draait, terwijl er zoveel meer is in de paardensport/hobby.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:22

maar weet je wat het ook is..
ik geloof jou best hoor, maar iedereen kan wel zeggen..oh ik train thuis op Z niveau..
doordat je dan winst hebt behaald in die klasse, geldt dat als 'bewijs'..

Wel jammer dat het moet..maar dat is toch bij alle sporten zo..?
Bijvoorbeeld judo.. zegt iemand ik kan trainen op zwarte band nivo..laat m dat dan eerst maar waar maken Knipoog

Ik snap wel dat het door omstandigheden lastig is om op concours te gaan..maar denk dat het nu eenmaal zo gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:22

Maar dat zeggen er zoveel dat ze dat kunnen
En ik zeg ook niet dat jij dat niet kunt, maar ik denk dat zeker de helft zegt M te zijn, maar als ze het in een parcours of proef moesten doen, ze het echt niet haalde.

Veel die dat zeggen hebben vaak niet eens een parcours gesprongen
1 of 2 hindernissen is heel wat anders dan 10

Een proefje thuis, gaat altijd makkelijker dan op een vreemde waar paard en ruiter stress hebben

edit typo's
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-07-07 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:27

Ja daar ben ik wel mee eens.. Thuis gaat het vaak stukken beter.. Maar op wedstrijd, dan is alles weer in een keer anders. Dus dan kan je je meten, of het wel waar is wat je echt denkt..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:28

lijkt me voor jezelf ook wel een fijne bevestiging..

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:29

Ja, helemaal mee eens!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:30

Vroeger was het niet echt anders hoor.
Bij ons had je eigenlijk een beetje een tweedeling...
De ruitertjes die ouders hadden die haast nog fanatieker waren dan de ruiters zelf, en de rest.
De eerste groep was ik als kindje best jaloers op... die hadden een goede pony onder de kont en mochten wedstrijden rijden.
Ik niet. Mijn ouders hadden niks met paarden. Ik had dus altijd verzorgponies. En omdat ik vrij stevig in het zadel zat, had ik altijd het jonge grut, wat voor de handel was. Pas later kreeg ik verzorgponies waar ik wat langer op reed. Ook dat waren vaak probleemgevallen die totaal verreden waren. Maar toen ik eindelijk een echt goede pony onder m'n kont kreeg was ik al te oud voor de ponies. In eerste instantie ben ik met die pony bij de rijvereniging gaan lessen, later ben ik weer terug gekomen bij de ponyclub.
En ondanks dat die pony beter liep dan al die anderen bij elkaar, mocht ik niet in de hoogste les meerijden vanwege het ontbreken van wedstrijdresultaten.
Maar wedstrijden zijn eigenlijk ook niet mijn ding, ik word er een vreselijk mens van Clown Als het niet goed gaat tenminste Knipoog
Maar ondertussen word je er wel op beoordeeld.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:31

Dat klopt zeker wat RK oad zegt . En ben ik het ook mee eens.

(maar dan kom in toch stiekem weer bij dat meisje van 14 in het ZZ-L Knipoog )
Het heeft gewoon twee kanten.. en ik snap zeker wel dat ze een norm/grens moeten nemen.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:33

Ik kwam ook zonder wedstrijdresultaten op de ponyclub, maar mocht wel in de hoogste les meerijden, dus ik denk dat dat niet overal het geval is.. Maarja ik ben ook van mening dat je veel leert van de "lastigere" pony's.. Daar ga je stevig van zitten..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:33

Suprice schreef:
Ja daar ben ik wel mee eens.. Thuis gaat het vaak stukken beter.. Maar op wedstrijd, dan is alles weer in een keer anders. Dus dan kan je je meten, of het wel waar is wat je echt denkt..

Mwah, hoe meetbaar is het met die jury's en proeven van tegenwoordig?
Een jurysport is verschrikkelijk persoonlijk. Ze zien tegenwoordig het liefst een paard met spectaculaire gangen. Met een normaal paard wat wel netjes doet wat er gevraagd wordt maak je al weinig kans meer. Ook al rijdt de ruiter met het spectaculaire paard minder correct.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:37

Wendy schreef:
Suprice schreef:

Mwah, hoe meetbaar is het met die jury's en proeven van tegenwoordig?
Een jurysport is verschrikkelijk persoonlijk. Ze zien tegenwoordig het liefst een paard met spectaculaire gangen. Met een normaal paard wat wel netjes doet wat er gevraagd wordt maak je al weinig kans meer. Ook al rijdt de ruiter met het spectaculaire paard minder correct.

Ja dat is wel waar.. Als je paard iets mindere gangen heeft, dan wordt je daar wel op afgestraft. Natuurlijk wordt er wel gezegd dat dit niet zo is, maar ik zie toch duidelijk dat dit wel gebeurt. En dan praat ik niet over mezelf (al hoewel mijn pony ook niet de beste gangen heeft Bloos ), ik zie het gewoon. Ook bij mij op wedstrijd, dan denk ik dat iemand goed netjes heeft gereden, krijgen ze nog geen winst.. Maarja als je correct rijdt kan een jury er eigenlijk niet omheen om je geen winstpunt te geven. Je zult waarschijnlijk mindere punten krijgen als het paard met de betere gangen maar dat is logisch. En dat het paard met de betere gangen en een paar foutjes hogere punten krijgt, tja.. Dan ziet het er allemaal net wat spectaculairder uit en dan is de jury toch snel geneigd hogere punten te geven en die paar foutjes de ruiter te vergeven..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:41

Suprice schreef:
Maarja als je correct rijdt kan een jury er eigenlijk niet omheen om je geen winstpunt te geven. Je zult waarschijnlijk mindere punten krijgen als het paard met de betere gangen maar dat is logisch.

Waarom is dat dan logisch? Het is toch geen bestgaande rijpaard rubriek?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:44

Nee dat is waar, maar het gaat ook om de graad van africhting ed. en hoe het paard zich toont.. En ja als het paard betere gangen heeft, dan toont het zich vaak beter en kan je bijvoorbeeld een beter verschillen tussen arbeidsdraf en middendraf zien. Vaak is de draf bijvoorbeeld ook meer verheven enzo en draagt hij gemakkelijker..

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:49

hehe.. gelijkgelijk..
Mij valt op dat jury's zich (aangezien ze ook mensen zijn) nog wel eens laten verlijden tot hogere punten geven bij iets spectaculairs. Dat is niet de bedoeling.. maar ik neem ze het niet kwadelijk.. na 4 uur heeft een jury het ookwel gehad en na de 10e gewoon wel nette proef is ééntje die uhh anders door de baan gaat een welkome afwisseling.

Maargoed dit is nogal off-topic Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:25

Tuurlijk wilde ik als 14 jarige ook rijden op een paard dat bleef
IPV op een handelstal en alles dat verkocht werd.
Ik had ook geen ouders die het me konden geven.
Door stallen mesten ed, kreeg ik les op een plaatselijke handelstal.
Zo betaalde ik als 11 jarige mijn eigen lessen.
En ja dat is op die leeftijd zuur als je een ander alles ziet krijgen.

Maar nu veel jaar later zie ik dat ik heel veel geleerd heb in die tijd
Ik had nooit geen dwang van ouders.
En later kun je nog zoveel wedstrijden rijden als je wilt Lachen
Dus ik kijk er erg positief op terug Ja
Mooie leerzame tijd Ja

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:27

Er moet te veel, maar iedereen denkt te weinig. Helemaal met je eens. Ja
Maar ik ben zelf wel van de wedstrijdsport.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:48

Jodie_ schreef:
Ik ben het er zeker mee eens dat paardrijden tegenwoordig zó een wedstrijdsport is geworden, dat veel recreatieve ruiters totaal worden ondergewaardeerd, terwijl dat vaak juist de ruiters zijn die veel liefdevoller met hun paard omgaan en hun paard an sich veel meer waarderen.
Veel - niet alle uiteraard - wedstrijdruiters rijden zo erg voor de winst en het plaatje dat hoe hun paard zich er bij voelt en dat er ook lol zou moeten zijn in een hobby er dan bij inschiet.

Je haalt de woorden uit m'n mond! Dit geld vast niet altijd zo, maar zeker heel vaak. De omgang van recreatieruiter -> paard en wedstrijdruiter -> paard vind ik zeker verschillen. En dat paardrijden te wedstrijdgericht wordt ben ik het ook wel mee eens. Af en toe een wedstrijdje vind ik wel leuk hoor, maar zeker niet elke maand ofzo. Zeg niet dat ik nooit wedstrijden zal gaan rijden, maar zal dan zeker niet de omgang met mijn paard veranderen. Echt zo, dat je je paardje voor de sport hebt. Maar het moet juist een vriendje voor het leven zijn en dat is bij de meeste wedstrijdruiters niet zo het geval als bij recreatieruiters. Af en toe een wedstrijdje, leuk, zowel voor jezelf als voor je pony. Maar altijd trainen, alleen de sport, weinig een buitenritje of op de wei of ontspanning... Hmmm nee, laat mij dan maar meer een recreatieruiter zijn Knipoog

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:52

ik ben het hier helemaal mee eens.
Om die reden ben ikook van ponyclub verandert.
omdat mijn tinker nou niet zo "elastisch" is als normale paarden mocht ik geen wedstrijden rijden.
gewoon omdat men bang was dat ik het niet goed zou doen..
ik ben trouwens niet alleen daarom van pc verandert, ook omdat ik me er niet meer op mijn plaats voelde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:53

Gelukkig ken ik een heleboel andere wedstrijd ruiters Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:38

Ik ook Haha! Ik vind het erg kortzichtig om die scheiding tussen wedstrijd en recreatie aan te brengen. Ik ken ook recreatieruiters die hun paard alleen komen doen als het zonnetje schijnt, 20 graden maar niet te veel dazen... Clown daar beoordeel ik ook "de recreatieruiter" niet op. Knipoog

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:48

Er zijn ook een heleboel "goede" wedstrijdruiters en een heleboel "slechte" recreatieruiters. Dus ben ik het ook eens met Runingkawa en Urielle. Ik ken er ook genoeg van beide.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:03

tinkerXXlufX schreef:
ik ben het hier helemaal mee eens.
Om die reden ben ikook van ponyclub verandert.
omdat mijn tinker nou niet zo "elastisch" is als normale paarden mocht ik geen wedstrijden rijden.
gewoon omdat men bang was dat ik het niet goed zou doen..
ik ben trouwens niet alleen daarom van pc verandert, ook omdat ik me er niet meer op mijn plaats voelde..

Nouja zeg, dat slaat echt nergens op! Je weet zelf heus wanneer je kunt starten en wanneer je pony er klaar voor is.
Mijn bijrijdt pony is erg snel en het lijkt alsof ze er vandoor gaat (dat dacht ik ook altijd toen ik haar nog niet zo goed kende en ze nog met haar baasje sprong) tot ik zelf ging rijden met haar, ik weet nu gewoon dat je altijd zelf het tempo kan bepalen enzo maar dat ze gewoon snel is en eht dus geen zin heeft haar gigantisch terug te rijden maar goed op de club vonden ze het bij mij ook geen goed idee dat ik met jolly ging springen want het was veel te gevaarlijk enz. uiteindelijk dus wel gestart en het gaat super zo, maar vaak kijken sommige clubgenootjes me nog steeds raar aan omdat ze niet snappen waarom ik nog met zo'n ''gevaarlijke pony'' rij.

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 00:23

Coentjuh schreef:
Jodie_ schreef:
Ik ben het er zeker mee eens dat paardrijden tegenwoordig zó een wedstrijdsport is geworden, dat veel recreatieve ruiters totaal worden ondergewaardeerd, terwijl dat vaak juist de ruiters zijn die veel liefdevoller met hun paard omgaan en hun paard an sich veel meer waarderen.
Veel - niet alle uiteraard - wedstrijdruiters rijden zo erg voor de winst en het plaatje dat hoe hun paard zich er bij voelt en dat er ook lol zou moeten zijn in een hobby er dan bij inschiet.

Je haalt de woorden uit m'n mond! Dit geld vast niet altijd zo, maar zeker heel vaak. De omgang van recreatieruiter -> paard en wedstrijdruiter -> paard vind ik zeker verschillen. En dat paardrijden te wedstrijdgericht wordt ben ik het ook wel mee eens. Af en toe een wedstrijdje vind ik wel leuk hoor, maar zeker niet elke maand ofzo. Zeg niet dat ik nooit wedstrijden zal gaan rijden, maar zal dan zeker niet de omgang met mijn paard veranderen. Echt zo, dat je je paardje voor de sport hebt. Maar het moet juist een vriendje voor het leven zijn en dat is bij de meeste wedstrijdruiters niet zo het geval als bij recreatieruiters. Af en toe een wedstrijdje, leuk, zowel voor jezelf als voor je pony. Maar altijd trainen, alleen de sport, weinig een buitenritje of op de wei of ontspanning... Hmmm nee, laat mij dan maar meer een recreatieruiter zijn Knipoog

Dat is bij mij gelukkig niet zo, mijn lieve pony Hyper!
En ik ken inderdaad zulke mensen Vriendjes zijn?

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:28

Sommige mensen zijn zo gericht op prestatie, dat hun paarden de buitenlucht niet meer ruiken, en alleen nog buiten komen om in en uit te stappen van de trailer.. alleen mar oefenen en oefenen en niet eens een lekker buitenritje.. dat vind ik dus echt niet kunnen. dan ben je alleen maar bezig met jezelf en niet met wat je paard voelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:35

Ik ken ook recreatie mensen die alleen in de bak rijden omdat ze niet naar buiten durven
Maar omdat het wedstrijd mensen zijn is het fout, maar recreatie mensen is het goed?