Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Goofy44 schreef:Als je niet weet hoe een zuivere gang van een paard eruit ziet en hoe je dat kan beoordelen dan kan ik me voorstellen dat de je je beperkt tot de niet essentiele zaken.
Goofy44 schreef:Ik begrijp dat je het spottend bedoeld. Het zou goed zijn als mensen zich eens in gangen en bewegingsafwikkeling van gangen zou verdiepen. Dan laat je je ook minder snel iets aanpraten.....
Jannickee schreef:Wat vinden jullie? Is achter de loodlijn per defenitie slecht of kan een paard best op een goede manier achter de loodlijn lopen?
Goofy44 schreef:1/. Een paard dat iets achter de loodlijn loopt, kan ontspannen en over de rug gaan.
De gang kan op dat moment nooit zuiver zijn.
2/. Een paard dat iets voor de loodlijn loopt, maar met de rug volledig weggedrukt,
kan nooit zuiver gaan.
In beide voorbeelden, die verkeerd gekozen zijn, wordt het belangrijkste van dressuur niet
bereikt.
Omdat in dressuur zuiverheid van gangen en bewegingen alsmede lichtheid, het meest belangrijke
is wat je moet bereiken, is duidelijk waaraan een paard in training en tijdens berijden moet voldoen.
Op de eerste foto gaat het paard voor het gevoel van de ruiter misschien ontspannen, het paard
is beslist niet correct ontspannen om het goed te laten gaan. Waaraan zie je dat ? Het paard gaat niet zuiver. Dat komt niet door het paard, dat komt door de inwerking van de ruiter..... Dit volgt uit de basis bewegingsleer van het paard en die van dressuur. Er zijn tal van andere indicatoren (ook van foto's) waaraan te zien is of een gang of beweging goed wordt uitgevoerd. Daar wordt meestal aan voorbij gegaan, het wordt te simplistisch en verkeerd voorgesteld of als ongelukkige momentopname....... Dat gaat erin als koek. Het paard op de foto kan veel beter, mits het anders wordt gereden.
essiej_peace schreef:ik zie persoonlijk liever dat paarden iets voor de loodlijn lopen dan achter de loodlijn
meestal ziet het er opgekropt, en gedwongen uit waardoor ik vind dat het plaatje niet mooi meer is
de beweging van het paard word vaak ook minder.
ook denk ik niet dat er echt verschil zit tussen; achter de loodlijn of achter de teugel.
het heeft allebei met het contact te maken die de ruiter met de paardenmond heeft, als die niet juist is(meestal te strenge hand) krijg je vaak dat het paard achter de loodlijn gaat lopen, en zzich gaat opkroppen .
meel schreef:Ik vraag me af waar je al deze wijsheden vandaan haalt. Ik weet niet of je ervoor gestudeerd hebt ofzo of dat je ergens wat hebt horen vallen. Je gebruikt af en toe termen die nergens over gaan en ik heb het idee dat je zelf er echt achter staat met wat je zegt, maar ik zou nog ff de boeken nalezen, want veel praktijkervaring heb je naar mijn mening niet.
Wanneer je paard niet zuiver loopt bij het losrijden vanwege het achter de ll lopen is er toch iets met je paard aan de hand hoor. Deze paarden horen namelijk wel zuiver te lopen.
Maar als jij ze nou lekker voor de ll houdt of precies erop. Mag ook hoor. Als jij je paarden zo los wilt rijden moet je dat vooral doen. Moeten ze ook ff goed de rug wegdrukken.. rijdt een stuk beter en dan loopt hij iig wel zuiver.
Citaat:Ik vroeg wat jij verstond onder een niet zuivere gang. En daar geef je nog steeds geen antwoord op.
VValar schreef:Dat is ook echt niet altijd waar hoor Jolienn. Je krijgt zeer zeker punten aftrek wanneer je paard te diep loopt in de proef. En diep lopen heeft niet altijd met het ontrekken aan het achterbeen te maken.
meel schreef:sorry bericht was bedoelt voor goofy
VValar schreef:Overigens ben ik het met Abrahams eens dat je werkelijk weinig kan aflezen over het gangwerk van een paard aan de hand van een foto.
Goofy44 schreef:Ik vraag me af wat jouw kennis en ervaring is.
Je bla bla bla is gebaseerd op drijfzand en standaard kreten.
VValar schreef:Achja, met mijn in elkaar getrokken paard, en met het ontbreken van elk ruitergevoel in dat proces doen mijn paardje en ik het prima hoor. Ik kan hem tenminste weer omhoog rijden en houd er een fijn los, bewerkbaar en soepel paard aan over. Eens kijken of de meeste mensen dat ook kunnen zeggen..
.