Achter de loodlijn = altijd slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluusie

Re: Achter de loodlijn = altijd slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:51

het is de moeite om eens op http://www.youtube.com te kijken naar de videos van de "rollkur"....als je dat woord intypt dan zie je waarom het zo slecht is......paarden lopen op de voorhand, vol gas met de handrem er vol op.......dat doe je in de auto alleen in een slipcursus maar een paard is een veel te goedaardig dier en neemt het op de ko(o)p toe.....als je de uitgestrekte draf ziet van die paarden dan zie je dat ze door de mand vallen en niet zo'n klein beetje ook! De lijn van de voor en achterbenen moet namelijk dezelfde hoek maken met de grond en dan zie je dat de achterbenen wegvallen ten opzichte van de voorbenen terwijl de voorbenen spektakel laten zien.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:14

Goofy44 schreef:
Als je niet weet hoe een zuivere gang van een paard eruit ziet en hoe je dat kan beoordelen dan kan ik me voorstellen dat de je je beperkt tot de niet essentiele zaken. Cool

Oh alsjeblieft, ga nu maar niet zo uit de hoogte spreken. Ik vroeg wat jij verstond onder een niet zuivere gang. En daar geef je nog steeds geen antwoord op.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:17

@ pluusie, achter de ll is niet per definitie rollkur. Ik ken het filmpje maar heb niet echt de tijd of de zin om er een hele discussie aan vast te plakken. Daar zijn écht al topics zat over (over dit onderwerp overigens ook). De meningen zullen toch verdeeld blijven omtrent dit onderwerp. Iedereen moet lekker doen wat hij/zij goed acht, en een ander die wat anders doet ook in zijn waarde laten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:20

Goofy44 schreef:
Ik begrijp dat je het spottend bedoeld. Het zou goed zijn als mensen zich eens in gangen en bewegingsafwikkeling van gangen zou verdiepen. Dan laat je je ook minder snel iets aanpraten.....

Overigens ben ik het met Abrahams eens dat je werkelijk weinig kan aflezen over het gangwerk van een paard aan de hand van een foto. Tuurlijk kun je er het een en ander uit concluderen, maar ik heb al veel meegemaakt dat er van alles wordt beweerd over een paard wat men nooit kan zeggen vanaf een foto. Klinkt wellicht cliché, maar een foto van een minder gunstige momentopname is geen goed materiaal om conclusies uit te trekken.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:26

Een foto is slechts een moment opname, daar kan je inderdaad slecht een conclusie uit trekken of het een zuivere of onzuivere gang is. Dat ben ik compleet met VValar eens. Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:40

Jannickee schreef:
Wat vinden jullie? Is achter de loodlijn per defenitie slecht of kan een paard best op een goede manier achter de loodlijn lopen?

Ja, nee.

hc

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:00

Goofy44 schreef:
1/. Een paard dat iets achter de loodlijn loopt, kan ontspannen en over de rug gaan.
De gang kan op dat moment nooit zuiver zijn.

2/. Een paard dat iets voor de loodlijn loopt, maar met de rug volledig weggedrukt,
kan nooit zuiver gaan.

In beide voorbeelden, die verkeerd gekozen zijn, wordt het belangrijkste van dressuur niet
bereikt.

Omdat in dressuur zuiverheid van gangen en bewegingen alsmede lichtheid, het meest belangrijke
is wat je moet bereiken, is duidelijk waaraan een paard in training en tijdens berijden moet voldoen.

Op de eerste foto gaat het paard voor het gevoel van de ruiter misschien ontspannen, het paard
is beslist niet correct ontspannen om het goed te laten gaan. Waaraan zie je dat ? Het paard gaat niet zuiver. Dat komt niet door het paard, dat komt door de inwerking van de ruiter..... Dit volgt uit de basis bewegingsleer van het paard en die van dressuur. Er zijn tal van andere indicatoren (ook van foto's) waaraan te zien is of een gang of beweging goed wordt uitgevoerd. Daar wordt meestal aan voorbij gegaan, het wordt te simplistisch en verkeerd voorgesteld of als ongelukkige momentopname....... Dat gaat erin als koek. Het paard op de foto kan veel beter, mits het anders wordt gereden.

Nee, maar ik reageer duidelijk op een opmerking van iemand anders:
essiej_peace schreef:
ik zie persoonlijk liever dat paarden iets voor de loodlijn lopen dan achter de loodlijn
meestal ziet het er opgekropt, en gedwongen uit waardoor ik vind dat het plaatje niet mooi meer is
de beweging van het paard word vaak ook minder.
ook denk ik niet dat er echt verschil zit tussen; achter de loodlijn of achter de teugel.
het heeft allebei met het contact te maken die de ruiter met de paardenmond heeft, als die niet juist is(meestal te strenge hand) krijg je vaak dat het paard achter de loodlijn gaat lopen, en zzich gaat opkroppen .

Begrijp dan ook helemaal niet waarom je nu begint over zuivere gangen, want daar ging de post van essiej_peace helemáál niet over. Als ik moet kiezen (en ga nou niet weer zwammen over zuivere gangen) tussen 2 bovenstaanden, kies ik liever iets achter de loodlijn.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:02

ik rijd zelf 3 pony's..Ook altijd iets te diep..Ik weet dat het niet hoort..Maar ht rijden vind ik persoonlijk fijner en ze blijven nageeflijk enz.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:07

Achter de loodlijn is zeker niet altijd slecht. Soms moet je om een paard echt nageeflijk te krijgen hem weleens dieper instellen, zodra hij goed nageeft heb je maar een ophoudinkje nodig en hij is weer bovenin. Het ene paard kan je nageeflijk rijden op of voor de loodlijn en de andere geeft pas na ver achter de loodlijn. Ik vind dat geen probleem zolang je maar ten alle tijden de neus weer voor de loodlijn moet kunnen brengen dus dat het paard de hand naar voren wil blijven opzoeken.

meel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:18

Ik vraag me af waar je al deze wijsheden vandaan haalt. Ik weet niet of je ervoor gestudeerd hebt ofzo of dat je ergens wat hebt horen vallen. Je gebruikt af en toe termen die nergens over gaan en ik heb het idee dat je zelf er echt achter staat met wat je zegt, maar ik zou nog ff de boeken nalezen, want veel praktijkervaring heb je naar mijn mening niet.
Wanneer je paard niet zuiver loopt bij het losrijden vanwege het achter de ll lopen is er toch iets met je paard aan de hand hoor. Deze paarden horen namelijk wel zuiver te lopen.
Maar als jij ze nou lekker voor de ll houdt of precies erop. Mag ook hoor. Als jij je paarden zo los wilt rijden moet je dat vooral doen. Moeten ze ook ff goed de rug wegdrukken.. rijdt een stuk beter en dan loopt hij iig wel zuiver.

meel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:19

meel schreef:
Ik vraag me af waar je al deze wijsheden vandaan haalt. Ik weet niet of je ervoor gestudeerd hebt ofzo of dat je ergens wat hebt horen vallen. Je gebruikt af en toe termen die nergens over gaan en ik heb het idee dat je zelf er echt achter staat met wat je zegt, maar ik zou nog ff de boeken nalezen, want veel praktijkervaring heb je naar mijn mening niet.
Wanneer je paard niet zuiver loopt bij het losrijden vanwege het achter de ll lopen is er toch iets met je paard aan de hand hoor. Deze paarden horen namelijk wel zuiver te lopen.
Maar als jij ze nou lekker voor de ll houdt of precies erop. Mag ook hoor. Als jij je paarden zo los wilt rijden moet je dat vooral doen. Moeten ze ook ff goed de rug wegdrukken.. rijdt een stuk beter en dan loopt hij iig wel zuiver.

sorry bericht was bedoelt voor goofy

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:22

De paarden die ik achter de loodlijn zie lopen, en dan heb ik het niet over met losrijden, maar gewoon de volledige trainingen, wedstrijden enzovoort, krijgen wel de punten, omdat het hoofdje in de krul loopt, maar ga het allemaal goed bekijken, en je zult zien dat ze bijna altijd wel zo lopen, om ergens onderuit te komen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:24

Dat is ook echt niet altijd waar hoor Jolienn. Je krijgt zeer zeker punten aftrek wanneer je paard te diep loopt in de proef. En diep lopen heeft niet altijd met het ontrekken aan het achterbeen te maken.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:45

ik vraag ook wel een door ... waardoor ze te diep loopt maar dat betekend toch niet dat het voor die ene keer zo slecht is ? (lees : als ze loopt te klooien....) ik heb bij youtube rollkur ingetypt en daar is ook 1 filmpje (volgens mij het 1e) dat heel veel uitleg geeft dus ben ik veder gaan kijken op de duur zie ik anky met crack c voorbij komen. ik heb anky een keer gezien toen ze een clinic gaf nou inderdaat heeel ver achter de loodlijn liep. wij hebben ook foto's dus ik net nog eens bekeken nou toen (een paar jaar geleden) vond ik dat mooi maar nu heb ik zo iets van nee dit hoort niet. ik heb liever dat paarden niet aan de teugel etc. lopen dan helemaal zo opgekropt!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:27

Citaat:
Ik vroeg wat jij verstond onder een niet zuivere gang. En daar geef je nog steeds geen antwoord op.

Bij de beoordeling van een paard is het begrip zuivere gang en zuivere bewegingsafwikkeling gedefineerd. Dat betekent dat het een eenduidig vastgestelde begrippen zijn. Daarbij kan je als waarnemer kanttekeningen of opmerkingen maken en over de oorzaak van afwijkingen of verschillen een oordeel hebben. Als een paard bv ijzers onder krijgt, dan kan dat impact hebben op de afwikkeling van de beweging in tijd en ruimte binnen de 3 gangen van het paard.

De kenmerken van een bewegingsafwikkeling van een been, worden bepaald door de afwikkeling van de beweging van de verschillende onderdelen van een been in ruimte en tijd. Je praat dus over een traject (afgelegde weg of route), snelheid, versnelling/vertraging van verschillende onderdelen van een been. Het wisselwerking tussen aanspannen en loslaten van spieren bepaalt daarbij in grote mate het verloop van de bewegingsafwikkeling. Als de positie en stand van een onderdeel van een been in de tijd gezien, niet in overeenstemming zijn met wat dit zou moeten zijn, dan is er sprake van onzuivere gangen of bewegingsafwikkelingen. De grootte van een paard en met name de lengte van de ledematen bepalen de kenmerken die paardgebonden zijn. Per paard is de bewegingsafwikkeling in ruimte en tijd dus verschillend, maar bij een gezond en harmonisch bewegend paard altijd volgens dezelfde basis principes. Als je biomechanica bestudeert van paarden kom je hier achter, als je dit in relatie brengt met de anatomie van een paard, dan begrijp je daardoor waarom bepaalde zaken wel of niet gaan, als je zou verwachten. Inzicht in de fysiologie van het paard en de relatie met de andere gebieden (anatomie en biomechanica) geven de samenhang weer, waarmee de bewegingsafwikkeling kan worden verklaard maar ook per paard kan worden voorspeld.

Vanuit de anatomie, de fysiologie en de biomechanica gezien, is een paard dat op het moment dat het achter de loodlijn komt met het hoofd, niet in staat om zuivere gangen en bewegingsafwikkeling te laten zien. Bij training wordt je daarop niet beoordeeld en is dat op dat moment ook niet het trainingsdoel. Als je een proef rijdt, zal je normaal gesproken niet achter de loodlijn rijden. Althans dat zijn de regels, ook zal de nek dan het hoogste punt moeten zijn. Als aan die voorwaarden niet wordt voldaan, ben je als ruiter niet in staat om met een paard het gevraagde te tonen. Je kan dan alleen compenseren en maskeren wat er gevraagd wordt en aandacht op andere punten leggen. Bij warmlopen, inlopen, gymnastiseren is het doel anders. Je let dan ook op hele andere zaken. Uiteindelijk zal trainingsarbeid hoe je die ook uitvoert met welk systeem of methode dan ook tot gevolg moeten hebben, dan een paard harmonisch moet bewegen. Dat betekent een harmonische spierontwikkeling die hoort bij de anatomie van een paard en dus zijn manier van bewegen. Een goede ruiter kan een minder goede bewegingsafwikkeling van een paard postitief beinvloeden, dus de bewegingsafwikkeling verbeteren. Dat kan of door training maar ook door beinvloeding op de momenten waarvan je als ruiter weet dat het gebeurt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:42

Ik heb getraind volgens de "altijd op de loodlijn" methode bij een grand prix amazone, zeg maar klassiek, dat was vwnw losrijden en daarna dan continue het paard bovenin stellen, nu train ik LDR (ZZ-zwaar amazone)en dat is vwnw losrijden, dan dieper en ver achter de loodlijn instellen en wanneer dat allemaal goed is kan ik mijn paard overal instellen, ook op de loodlijn, ervoor en erachter. Mijn paard loopt met de tweede methode makkelijker, is losser en veel beter over de rug. Dat kan ook aan de manier van lesgeven liggen, toch prefereer ik momenteel het LDR gebeuren.

Hoewel ik sommige filmpjes op youtube er ook niet fijn uit vind zien, vind ik het er bij mijn paard absoluut niet naar uitzien, mijn instructrice is afgelopen week op mijn paard gestapt zodat ik het goed heb kunnen bekijken. Heb mijn paard nog nooit zo goed en fijn zien lopen!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:55

VValar schreef:
Dat is ook echt niet altijd waar hoor Jolienn. Je krijgt zeer zeker punten aftrek wanneer je paard te diep loopt in de proef. En diep lopen heeft niet altijd met het ontrekken aan het achterbeen te maken.

Ik heb het ook niet perse over ontrekken aan het achterbeen, dan wel onder andere dingen uitlopen, en ik weet niet, misschien dat je bij jullie punten aftrek krijgen, maar hier in mijn kring & regio vinden de jury's het allemaal helemaal geweldig, want ja, het krulletje zit er in en het hoofdje is stil... En er lopen zoveel pony's achter de loodlijn bij ons ( en vaak nog getrokken ook...... )

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:09

meel schreef:
sorry bericht was bedoelt voor goofy

Ik vraag me af wat jouw kennis en ervaring is.
Je bla bla bla is gebaseerd op drijfzand en standaard kreten.
Probeer eens een keer iets uit te leggen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:23

VValar schreef:
Overigens ben ik het met Abrahams eens dat je werkelijk weinig kan aflezen over het gangwerk van een paard aan de hand van een foto.

Als je niet weet hoe gangen en bewegingen eruit horen te zien, niet weet wat onze ogen wel en niet registreren als we kijken, niet begrijpt wat een foto toestel wel en niet laat zien en dito een digitale video camera, dan kan ik me die reactie heel goed voorstellen. Het is de standaard dooddoener van mensen om een discussie te smoren om niet door de mand te vallen. Bij de bestudering van de gangen en bewegingsafwikkeling van paarden met behulp van digitale video en fotografie ben je in staat, om aan de hand van foto en video heel veel over een paard aan het licht te brengen. Zeker als je weet hoe een paard in elkaar zit, hoe het een beetje werkt van binnen en iets van bewegingen afweet en het gedrag van paarden goed kent. De meeste ruiters verdiepen zich hier niet in, op een enkeling na, maar dan vanuit een andere achtergrond en belangstelling. Het heeft weinig zin om aan een willekeurige persoon te vragen of de gangen van een paard zuiver zijn. Dat ziet hij/zij niet, gewoon omdat de mensen het niet weten. Dat heeft niets met uit de hoogte doen te maken, maar met de achtergrond, de opleiding en ervaring van iemand.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:01

Sorry hoor Goofy, maar ik vind jouw reacties altijd zo degenererend naar diegene die jou tegen spreken. Ik weet wel degelijk wat een video camera of een foto mij kan laten zien. En dan nog zal ik je zeggen om je niet blind te staren op een foto. Het is slechts een momentopname. IRL zul je pas daadwerkelijk een paard fijn kunnen beoordelen. Niet vanaf een plaatje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:20

Goofy44 schreef:
Ik vraag me af wat jouw kennis en ervaring is.
Je bla bla bla is gebaseerd op drijfzand en standaard kreten.

Welkom in de wondere wereld van Bokt (en de ruiterij in het algemeen) Haha!

Een groot probleem is dat 95% van de ruiters 'onbewust onbekwaam' is. Iedereen weet niet wat hij/zij niet weet doch het is voor voortgang essentieel dat je dát weet en 95% weet dat niet.

Het resultaat is een bonte schakering van de meest wonderlijke meningen die feitelijk niet terzake zijn omdat degene die ze ventileert geen benul heeft waar hij/zij het over heeft.
95% van de ruiters 'moet' gewoon accepteren wat de zeldzame expert zoals jij bereid is te delen. Daarvan léren ivp schijndiscusiëren.
Ik schrijf 'moet' want uiteraard is dat van de stap naar 'bewust onbekwaam' afhankelijk.

Mbt de loodlijn is het wiel al ééuwen erg goed onderbouwd uitgevonden en wie dat niet kan volgen kan volstaan met het simpele feit dat een paard sterk beperkt wordt in het blikveld door dat maffe achter de loodlijn.
Dat maakt het paard gedwongen hulpeloos en afhankelijk. Feitelijk is het achter de loodlijn dresseren een brevet van onvermogen van de ruiter.
Dat kan je dus beter níet laten zien Haha!

hc

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:16

Achja, met mijn in elkaar getrokken paard, en met het ontbreken van elk ruitergevoel in dat proces doen mijn paardje en ik het prima hoor. Ik kan hem tenminste weer omhoog rijden en houd er een fijn los, bewerkbaar en soepel paard aan over. Eens kijken of de meeste mensen dat ook kunnen zeggen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 09:16

VValar schreef:
Achja, met mijn in elkaar getrokken paard, en met het ontbreken van elk ruitergevoel in dat proces doen mijn paardje en ik het prima hoor. Ik kan hem tenminste weer omhoog rijden en houd er een fijn los, bewerkbaar en soepel paard aan over. Eens kijken of de meeste mensen dat ook kunnen zeggen..

Wel VValar, dat klinkt erg zelfvoldaan en iedereen kan dat zeggen. Sterker nog, juist de 'onbewust onbekwamen' zúllen dat zeggen.

Ik weet dat ik in relatieve zin heel extreem bekwaam bezig ben doch wellicht daardoor ben ik me er zeer bewust van dat is voor een groot deel nog láng niet bekwaam ben. Ik heb al vele malen ervaren dat er telkens een nieuwe kennis- en vaardigheidshorizon opdoemt en hoewel ik niet weet hoeveel er zijn weet ik wel dát het er nog veel zijn.
Exáct hetzelfde geldt uiteraard ook voor paarden. Ook bij hen moet een 'aha'-muntje vallen voor iets voor hen eigen kan worden.
Mijn dressuurmethode is erop gericht mijn paarden bewust bekwaam te laten worden. Dat kan niet door 'hulp'teugel, achter de loodlijn etc. Dat is programmeren, niet aanléren.

Terug op de uitleg van Gooffy wil ik er op wijzen dat begrip van wat er met de binnenachterpoot aan de hand is het begin en einde voor begrip van het foute van achter de loodlijn is.
Om in de bocht te kunnen buigen zonder naar binnen te hellen moét het paard de middelpuntvliedende kracht compenseren Pling
Ideaal doet het paard dit met de binnenachterpoot doch met de snoet achter de loodlijn en de nek vast kán dit (o.a. buik aanspannen) niet en zie je dan een knik in de schouder. De hartlijn helt dan schuin voorover naar binnen in plaats van schuin naar achter.
Ik weet niet wat jij met omhoog rijden bedoelt, maar ík zie dat niet zo bij wat ik de 'plaatje-rijder' noem.

Terug naar jouw opmerking VValar. 'Een los paard'..., hoe los? Losse teugel? Losse handen? In het vrije veld? Begríjpt jouw paard dit, met vrije wíl?
Tip aan jou persoonlijk. Hang eens een set registrerende 'unsers' tussen bit en teugels.. Dat is géén kritiek maar echt een tip voor joú. Je weet niet wat je niet weet en dit zou jou een zeer nuttig gemeten weetje geven.
Je hoeft er niet op te antwoorden en ook het reskutaat niet te schrijven, want we spreken niet dezelfde taal, maar je zou jezelf een gróót plezier doen met gewoon doén.

hc

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 09:26

Los als in ontspannen in rug en kaken, vanuit ontspannig naar aanspanning kunnen rijden, paard volgt gewillig de hulpen op en loopt daarbij in een mooie losse verbinding (lees: niet met losse teugels of losse handen???) van achteren naar voren toe waardoor hij met een juist gebruik van het achterbeen tot de juiste oprichting kan komen. Wellicht klinkt dit zelfvoldaan, maar ik ben er dan ook erg tevreden mee wanneer ik dit bereik. En ik ben er altijd hard voor aan het trainen dus zoiets komt niet vanzelf... En vat het liever niet op als uit de hoogte komen wanneer ik zoiets schrijf, ik reken mezelf echt niet tot de top (in tegendeel). Ik rij M met dit paard, maar ik ben blij dat ik mijn paard op deze manier kan voorstellen in deze klasse. En daar hoef ik geen boomloos of bitloos oid voor te rijden (iedereen het zijne toch?) maar ik bereik dit door mijn paard in ontspanning los te rijden en te trainen (ja achter de ll met zijn neus, wat een wereldramp!!). Als mijn paard daardoor ontspannen en fijn door zijn lijf loopt en ik hierdoor de de snelheid en kracht van het achterbeen ontwikkel (waar alles mee valt of staat...) dan vind ik persoonlijk niet dat jullie in de positie zijn om tegen mij te zeggen dat ik elk ruitergevoel mis doordat ik zo rijd, of dat ik onbewust, onbekwaam bezig ben, of zelfs dat mijn paard zich hieronder niet fijn kan ontwikkelen. Dát vind ik een beetje uit de hoogte komen persoonlijk. Ik lever ook geen kritiek op de manier waar jullie je paarden op rijden. Als die manier voor jullie werkt, prima dan toch!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:03

@Jannickee: Ik begrijp wat je bedoelt en ben het met je eens. Maar ik probeer toch altijd te voorkomen dat mijn paard achter de loodlijn loopt. Gelukkig doet ze dat bijna nooit Lachen.