Slaan bij weigering ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paperclip3

Re: Slaan bij weigering ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:00

vandaag weer wat geoefend. Ik weet nu echt helemaal waar m´n fout zit. Ik ga in de wending voor de hindernis stoppen met rijden (stoppen met beengeven) en ik houd dan te veel druk op mijn hand, waardoor rex denkt dat hij moet stoppen. Nu heb ik geoefend blijven door te rijden voor de hindernis, niet belachelijk veel been geven maar gewoon je been eraan te houden! het ging hardstikke goed !

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 15:41

super !
Fijn dat je zelf ook door hebt waar de fout zit dan Ja

Heb ik ook hoor, dat ik goed moet kijken waar de fout zat. Zowel bij dress als springen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:50

Echt helemaal toppie hoe je het nu veranderd loes!
Keken zo maar meer mensen naar zichzelf en willen er wat aan proberen te doen Ja
Echt top OK dan!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:50

tja, 9 op de 10 keer is het de ruiter z'n schuld. Dan is een mep helemaal uit den boze. Ik heb het dan ook nog nooit gedaan.
Als je merkt dat je paard gewoon even in een etterbui is, dan kan een tikje op zijn tijd geen kwaad. Dan is het gewoon een kwestie van laten gehoorzamen.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 17:05

oke, ik zal ff vertellen hoe het in Bathmen is gegaan:
eerst maar ff dressuur niet dat dit toppic hier over ging maarja, het ging heel lekker 183 punten Haha!
springen: eerst had ik rustig ingereden en goed aan me been gemaakt, toen ging ik de ring in en heb ik eerst een rondje om de hindernissen gemaakt. Groeten ging goed maar toen ik wegreed voelde ik al wat spanning Slapen Verdrietig de eerste hindernis ging rustig maar toen blokkeerde hij, ik heb hem NIEt geslagen maar gerustgesteld en toen probeerde ik hem weg te rijden, maar hij ging niet meer vooruit
toen heb ik wel hem een tik gegeven Verdrietig ik kon me niet beheersen ... toen ik hem weer opgang had ben ik tot hindernis 5 gekomen, daar werd ik uitgebeld Verdrietig Verdrietig ik baalde heeel erg .... ik zit er nu over te denken om een tijdje alleen dressuur te doen maar ik denk aan de andere kan is dat ook weer niet goed want dan laat ik hem winnen... Ik weet het niet meer! Ziek Doei, doei

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:47

iemand?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:50

Slaan op een paard in nooit goed, een bevestigende tik vind ik dan iets anders. Kijk er zijn genoeg paarden die je juist voor de hindernis, of een paar meter voor de hindernis nog voelt treuzelen, dan kan een tik toch IMO een goede oplossing zijn. Voor hen een bevestiging om er toch voor te gaan.

Tja het straffen omdat een hindernis geweigerd word vind ik iets anders. Al kan ik wel in de frustratie's van de ruiter komen natuurlijk. (wat overigens niet wil zeggen dat ik het goedkeur)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:52

Tja, je ziet het echt heel vaak, oké als je paard kan je best boos worden en hem of een schop geven of een klap maar blijf dan niet door slaan of trappen want ik zie vaak mensen rijden van : weigering, ruiter gaat slaan, paard gaat naar voren ( doet het dus opzich goed want de ruiter wil hem weer opnieuw aan rijden) en de ruiter blijft nog door slaan en straft hem dus ook voor zijn goede reactie af..
Wat ik dan ook niet snap is dat sommige ruiters een paard een tikje bij geven alleen dan veel te laat, paard springt al en krijgt tijdens de sprong nog een tik.. dan denk ik ook waar slaat dat dan op? hij springt netjes en je straft hem.
Geef hem dan een tik, 2 galop sprongen voor de sprong als je net het extra wilt geven. (omdat hij bijvoorbeeld de keer daarvoor stopte).

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:54

Ook paarden kunnen treuzelen als ze aan het springen zijn. Als je voelt dat ze niet doorgaan, of zich inhouden kan een klein tikje tijdens de hindernis volgens mij wel veel doen, maar dat is dan mijn mening.

Zoiets zie ik eerder als een bevestiging, in plaats van een slag. Maar met een tik bedoel ik dus ook geen slag op het achterste Knipoog

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:55

Ik sla bijna nooit na een weigering, behalve als het een heel erg gemene is. En dan sla ik nog maar 1 keer & niet zo hard. Wat ik wel doe, is als mijn pony teveel vertraagd naar een hindernis toe & ik krijg hem niet vooruit op benen alleen, is een klein tikje in de nek. Dat werkt altijd, en dat zie ik net zoals Soet zegt ook als een bevestiging en niet als slag. Ik heb mijn zweep enkel bij op jumping & me bij ze hebben is meestal genoeg want mijn pony kent goed het verschil Lachen

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:57

Soet schreef:
Ook paarden kunnen treuzelen als ze aan het springen zijn. Als je voelt dat ze niet doorgaan, of zich inhouden kan een klein tikje tijdens de hindernis volgens mij wel veel doen, maar dat is dan mijn mening.

Zoiets zie ik eerder als een bevestiging, in plaats van een slag. Maar met een tik bedoel ik dus ook geen slag op het achterste Knipoog

oké dat is jou mening, ik denk daar anders over. als je paard boven de hindernis niet zo goed door gaat had je dat van te voren al horen te voelen omdat hij dan zowiezo wel al heeft afgeremd of je hebt wel heel sloom aangereden, maar dan zou je dus alsnog daarvoor een tik kunnen geven dan heb je in ieder geval ook nog een nette sprong.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:01

het ligt er puur aan waarom...
als ie niet goed uit kwam of het echt eng vind doordat het beestje onervaren is zal ik niet slaan! (slaan klinkt weer zo erg ik geef liever tikken...)
wel geef ik tikken als het een ervaren beest betreft wat gewoon een beetje zit aan te klooien!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:57

Kijk eerst eens waarom ie weigert, misschien is er iets engs aan de hindernis, of kwam ie niet uit. zoek een reden! met slaan los je niks op!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:12

Ik vind dat als het paard de eerste x weigerd is het niet eerlijk om hem hard te slaan.. meestal ligt het namelijk aan de ruiter, en hoor je bij wijs van spreken jezelf te slaan Tong uitsteken

Zodra je zeker weet dat jij het goed doet, en je paard er een soort spelletje van maakt, vind ik wel dat je het recht hebt om hem aan te pakken.
Maar dan moet je wel zeker weten dat hij het durft te springen en dat hij je in de maling neemt!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:12

Ik vind dat de eerste keer meestal niet aan het paard zelf ligt maar aan de ruiter, maar weigert hij de tweede keer nog een (zonder dat de ruiter verkeerd aanreed) dan vind ik dat je hem best mag aanpakken, ze horen hier geen spelletje van te maken maar gewoon te luisteren. Je hoeft ze ook niet hard te slaan ofzo.. zolang ze maar weten dat jij de baas bent. Hindernissen zijn niet eng, ze denken dat gewoon.. ik bedoel een paard dat bang is voor een hindernis probeer die er maar overheen te krijgen zonder een zweep.. je mag best een beetje overtuigend over komen. Als het te lang duurt maken ze er gewoon een spel van.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:25

Ik vind persoonlijk dat er ook nog een enorm verschil zit in een tikje en je paard helemaal afmeppen. als mijn pony niet uitkomt en ik heb dan een weigering is dat pech, en m'n eigen schuld en dat weet ik. als mijn pony goed uitkomt, maar toch twijfelt geef ik wel eens een tikje ( dus geen pak slaag Haha! )
waar ik me aan kan ergeren is dat er mensen, kinderen zijn die hun pony ná de sprong/ weigering pas straffen, dus de pony neemt een aanloop en weigert, en dan krijgt ie me toch een pak slaag, en dan heb je van die ruiters die dan met het opnieuw aanrijden niets doen, en afwachten of ie zal springen of niet, stopt ie dan, krijgt ie weer een pak slaag, persoonlijk denk ik dan: als je goed uitkomt, tik je pony dan (normaal) van te voren bij als hij twijfelt en niet daarna!! Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:50

Gebruik van een zweepje vind ik helemaal niets mis mee bij een weigering. Maar dan ga ik er wel vanuit dat de ruiter éénmalig een tik geeft. Vijf in serie achter elkaar heeft weinig toegevoegde waarde. Een ruiter die trouwens de zweep in één hand neemt (meestal gepaard met dus meerdere keren om uit te halen) om eens zijn paard flink te meppen is imo niet goed bezig. Dat heeft niets meer met corrigeren te maken.

P.s. stond er niet in de paardensport bij het tuchtcollege gedeelte dat een ruiter een boete en ontzegging van wedstrijden voor enkele maanden is opgedaan nav hiervan? De ruiter had in de ring overmatig zweepgebruik laten zien, combinatie verliet de ring met een stukgeslagen zweep en een duidelijk tot bloedens toe geslagen paard. Dit heeft toch wel een staartje gekregen voor deze combinatie.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:12

Het is ALTIJD de schuld van de ruiter, een paard weigert in het wild toch ook niet, die weet perfect wanneer hij moet afzetten en hoeft dus niet te weigeren.
Dus als een paard weigert is het omdat hij uit balans wordt gebracht door de ruiter. Dan vind ik dat je geen recht hebt je paard aan mootjes te slaan "omdat hij je laat zitten" , zo zijn paarden niet.
Ok en als er zich eens een situatie zou voor doen waarin het paard ook echt weigert uit onwil dan vind ik dat je aan 1 tik genoeg hebt, maar dan ook meteen en niet een halve minuut later.
Ik moest altijd na een weigering het paard recht voor de sprong zetten en drijven, weet ook niet waarom maar het hielp wel.
Veel wedstrijdruiters slaan hun paard ongeloofelijk onterecht om dat ze alleen maar denken aan hun eigen, aan hun eigen behoefte om te winnen.

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:13

dat moet je idd niet doen mess ligt het wel niet aan het paard maar aan je zelf dat jij hem onbewust het gevoel geeft dat het niet veilig is dat ze er bang voor moet wezen het is beter het nog een keer te proberen en lukt hewt uit uiteindelijk wel gewoon goed belonen

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:17

Een paard moet echt niet geslagen worden als hij weigert. Hij weigert niet voor niks. Of hij komt verkeerd uit of hij durft het niet aan. En als je hem dan gaat slaan met de zweep heb je alleen maar dat je zijn angst bevestigd of dat je er dwars door heen gaat. Gewoon kleine volte draaien er weer naar toe sturen en nog een keer proberen. Ik kan wel begrijpen dat mensen denken van hé oliebol niet gelukt, maar om nou daarom je paard met een zweep te slaan is niet de oplossing

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:15

Paard slaan omdat hij er niet over wil vind ik ook niet normaal. Als jij moet gaan springen over iets maar je durft niet of je weet dat het toch niet goed gaat en je weigerd. Geeft iemand jou dan ook een mep? Gelukkig niet Lachen En je paard moet toch ook vertrouwen in mensen hebben... ik vind het ook niet normaal een paard meppen/tikken als hij weigerd.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:19

Slaan bij een weigering is niet normaal, vind ik. Ik vind het gewoon zielig, niet alleen voor het paard, maar ook van de persoon zelf. Als mijn pony weigert stel ik hem eerst gerust (mocht hij geschrokken zijn ) en maak een volte. Als hij weer een beetje rustig is ga ik opletten of ik iets fout doe. Vaak springen we er dan weer gewoon rustig overheen Lachen Wat ik zelf dan ook zo vreselijk vind is dat sommige instructeurs/intructrices gaan zeggen: slaan hij móét erover! Scheve mond

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:21

idd dat deden ze vroeger op een manege waar ik reed... hup mep pats en er over! Fleur moet soms een paar keer het overnieuw doen (mijn paard) omdat ze het gewoon niet zo leuk vind. Maar zonder enige mep of echte dwang springt ze erover en dan zijn we klaar voor die dag met springen Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:51

Ik vind slaan om een hindernis over te gaan echt niet kunnen. Vorig jaar was ik op een springwedstrijd om te kijken en ook daar zag ik het.. Meisjes van 10 op hun kleine pony'tje en zelfs die sloegen hun pony al echt hard om hem erover heen te laten gaan..

Je kunt beter de weigering negeren en het opnieuw proberen en als hij er dan over heen gaat goed belonen, zodat je paard merkt dat eroverheen springen het beste is..

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:17

oke, jullie zeggen allemaal wel dat het verkeerd is (is het misschien ook wel) maar zeg nou eerlijk, hebben jullie je paard/pony zelf nooit geslagen bij een weigering?