Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

de eerste hindernis ging rustig maar toen blokkeerde hij, ik heb hem NIEt geslagen maar gerustgesteld en toen probeerde ik hem weg te rijden, maar hij ging niet meer vooruit
ik kon me niet beheersen ... toen ik hem weer opgang had ben ik tot hindernis 5 gekomen, daar werd ik uitgebeld
ik baalde heeel erg .... ik zit er nu over te denken om een tijdje alleen dressuur te doen maar ik denk aan de andere kan is dat ook weer niet goed want dan laat ik hem winnen... Ik weet het niet meer!
Soet schreef:Ook paarden kunnen treuzelen als ze aan het springen zijn. Als je voelt dat ze niet doorgaan, of zich inhouden kan een klein tikje tijdens de hindernis volgens mij wel veel doen, maar dat is dan mijn mening.
Zoiets zie ik eerder als een bevestiging, in plaats van een slag. Maar met een tik bedoel ik dus ook geen slag op het achterste
)
En je paard moet toch ook vertrouwen in mensen hebben... ik vind het ook niet normaal een paard meppen/tikken als hij weigerd.
Wat ik zelf dan ook zo vreselijk vind is dat sommige instructeurs/intructrices gaan zeggen: slaan hij móét erover!