Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:33

Echt geweld werkt averechts bij een paard en zal ik dan ook niet gebruiken, al vind ik dat veel paarden nog veel te vergevingsgezind zijn...
Het kan wel zijn dat een paard onder het rijden wat meer aanmoediging nodig heeft om een oefening goed uit te voeren, dan kom ik wel even wat sterker in met m'n hulpen om daarna gelijk de ontspanning op te zoeken. Als een paard niet doet wat ik wil dan bekijk ik eerst of ik mijn hulp goed gegeven heb en of het paard wel snapt wat ik wil, vooral bij nieuwe oefeningen.

Als ik in een slechte bui ben dan klim ik niet op m'n paard, het risico dat ik me ga afreageren op hem is mij dan te groot, dus doe ik dat hem en mijzelf niet aan, maar ik wil de mensen niet de kost geven die dan toch op het paard klimmen met alle gevolgen van dien. Voor de rest heeft hij altijd twee keuzes, een met een aangename actie tot gevolg en een met een onaangename actie van mij tot gevolg. Bijvoorbeeld, hoofd omhoog is veel druk op bit, hoofd naar beneden is lichte druk en ontspanning.

Het voorbeeld wat Stef gaf over dat springpaard, ik zou me dan echt gaan afvragen of ik nog wel wil springen met dat paard, het is overduidelijk dat je dat paard er geen plezier (meer) mee doet, waar de oorzaak ook mag liggen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:18

Geweld is een verkeerd gekozen woord. Maar paarden communiceren ook met elkaar door lichaamshouding en aanraking. Een paard mag bestraft worden met een tikje of een duw, vind ik. Zolang het eerlijk is en het paard beseft wat het betekend. Je kunt helaas niet tegen je paard gaan zeggen: He, je liep daar dwars door me heen. Wil je dat in het vervolg alsjeblieft niet meer doen want je doet me zeer.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:57

Geweld en dieren is nooit een goede combinatie

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:38

je moet met een paard GEEN geweld gebruiken.
zo maak je meer kapot dan goed.
en krijgt kan dat je paard nog bang van je wordt ook.
ik denk dat je van een paard toch niet wint.maar het is toch ook zielig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:44

ligt aan het paard.... sommige paarden zijn helemaal onder de indruk van een foei, andere paarden moet je helemaal de vernieling in skuppen voordat ze gaan beseffen dat wij mensen een stuk kwetsbaarder zijn dan hun

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:25

Het ligt inderdaad ook wel aan het paard. De een is bijvoorbeeld al bang bij het zien van de zweep terwijl de ander dat niet af kan schrikken.

Natuurlijk mag een paard of pony niet 'over je heen lopen'. Een paard/pony hoort je niet te bijten je kan dan met een kleine tik aangeven dat hij dat niet meer moet doen. Dit soort gevallen noem ik niet eens geweld, maar gewoon je paard laten zien dat jij de baas bent en dat hij dat niet nog eens moet flikken.

Maar ik heb het ook wel eens gezien dat een meisje in de stal stond met een zweep bij een pony om die pony te slaan zodra die pony maar even met haar neus in de buurt van het meisje kwam. Ik ben toen naar dat meisje gegaan en heb gevraagd waar ze mee bezig was. Zei ze dat ze er niet van was gediend als de pony haar aan wilde raken met haar neus. Toen heb ik die zweep gepakt en ben ik ermee naar de manege eigenaar gelopen en verteld wat dat meisje deed. Toen is ze dus wel mooi van ponykamp verwijderd. En dit soort gevallen noem ik wel geweld en dit vind ik dus niet kunnen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:36

__Robijn__ schreef:
ik weet niet of het hier goed staat sorry daarvoor anders

ik wilde wel eens weten wat mensen hier ervan vinden als je ziet dat iemand zijn paard gewoon echt hard slaat of schopt, onder het rijden in de mond aan het rukken is,
je ziet het steeds meer, word dit een gewoonte ofzo?
Naar mijn idee bereik je er niet veel mee, een tik is goed, een paard moeten weten wie de baas is, maar soms overdrijven mensen te erg. Wat vinden jullie er van, kun je dingen met geweld oplossen of zie je het vaak gebeuren, heb je dan de neiging om er iets van te zeggen? of zwijg je liever

Volgens jou weet een paard als je hem een tik geeft dat jij de baas bent? Dat werkt zo niet hoor, als je een paard slaat wordt hij bang voor je, de dominantieverhouding veranderd niet. Niet op een positieve manier in ieder geval.
Ik zie hier op bokt ook wel is topics waarin dat geweld wordt gebruikt wat jij hierboven beschrijft, ik kan daar niet tegen.
Of ik er wat van zeg IRL, hangt ervan af.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:40

Als je een paard slaat word ie bang van je? Hoe bedoel je dat, want ik bedoel als die van mij echt super vervelend is krijgt ie een goeie mep met de zweep, doet ie het nog een keer, oke prima nog een tik, maar bang issie niet voor me, hij is nog zo aanhalig als wat. Ik vind hij mag tikken hebben als het nodig is, anders niet. Nu is er ook een verschil tussen slaan, Ik ken iemand die heeft is zo hard geslagen dat het bloed uit de striemen kwam., nou sorry maar dat gaat mij te ver!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:51

snoeske schreef:
Als je een paard slaat word ie bang van je? Hoe bedoel je dat, want ik bedoel als die van mij echt super vervelend is krijgt ie een goeie mep met de zweep, doet ie het nog een keer, oke prima nog een tik, maar bang issie niet voor me, hij is nog zo aanhalig als wat. Ik vind hij mag tikken hebben als het nodig is, anders niet. Nu is er ook een verschil tussen slaan, Ik ken iemand die heeft is zo hard geslagen dat het bloed uit de striemen kwam., nou sorry maar dat gaat mij te ver!

Dus als jouw paard vervelend is sla je hem gewoon hard? Een 'goeie' mep? Verward Ik walg daar echt van.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:07

Geen nut.
Gewoonlijk word het dan alleen maar erger. Je kan beter waarschuwingen geven zoals stampen, EU ofzo roepen etc. (wat ook bij JRT stond)
Maar denk dat de meeste hier op bokt geen geweld gebruiken Lachen

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:09

Elisa2 schreef:
Paarden reageren alleen maar op hun ruiters,je moet hun niet afstraffen als het niet gaat maar jezelf.Maarja helaas zijn sommige zo dom om te denken dat een paard dingen bedenkt om tegen te werken...terwijl paarden zo werkwillig zijn en altijd goed mee willen werken. Geweld is absoluut NOT DONE!

jij haalt de woorden uit mijn mond Tong uitsteken idd als een paard iets niet doet ligt het aan de ruiter en kijk dus altijd eerst naar je zelfd. Of juist als een paard iets wel doet heb jij misschien zonder dat je het weet het toe gelaten. Slaan heb ik nog nooit gedaan en heb een hele hechte band met me paarden en ze zijn zo mak als een lammetje (haha nee hoor ze hebben nog wel pit Knipoog )

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:09

Marilyn_ schreef:
Geen nut.
Gewoonlijk word het dan alleen maar erger. Je kan beter waarschuwingen geven zoals stampen, EU ofzo roepen etc. (wat ook bij JRT stond)
Maar denk dat de meeste hier op bokt geen geweld gebruiken Lachen

Hangt ervan af wat je onder geweld verstaat. Een goeie mep geven zoals Snoeske doet, vind ik ook al geweld. Als je geweld pas vindt als je een foto ziet staan van een bebloed paard met een ruiter erop, dat zul je idd niet zo gauw tegenkomen hier op bokt, niet omdat het niet gebeurd maar omdat diegene het niet kan goedpraten tegenover andere mensen (bokt dus).

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:11

haha, ik vind geweld al een goede mep uitdelen. En marilyn zeker ook Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:13

aartlover schreef:

Marilyn blijkbaar niet, zij zegt dat de meeste mensen op bokt geen geweld gebruiken. Knipoog

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:15

Laat maar. Had tegelijkertijd met jouw bericht en gelukkig had je me bericht wel goed begrepen. (Ik heb soms moeite met schrijven. Niet echt schrijven maar bedoel schrijven met wat mijn doel is Knipoog )

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:16

Inge_ schreef:
aartlover schreef:

Marilyn blijkbaar niet, zij zegt dat de meeste mensen op bokt geen geweld gebruiken. Knipoog

Oeh heb ik nou een heel ander beeld van bokt? Scheve mond Zijn er dus wél veel mensen die geweld gebruiken?

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:17

Inge_ schreef:
aartlover schreef:

Dan snap je het denk ik anders... veel mensen op Bokt geven geen meppen, veel ook weer wel. Maar ze is nieuw dus kent nog niet veel... maar ik ken marilyn al een tijd en heeft nog nooit paard een mep gegeven! Haha!

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:21

Inge_ schreef:
aartlover schreef:

Dan snap je het denk ik anders... veel mensen op Bokt geven geen meppen, veel ook weer wel. Maar ze is nieuw dus kent nog niet veel... maar ik ken marilyn al een tijd en heeft nog nooit paard een mep gegeven! Haha!

Ik zou eerder mezelf een mep verkopen Nagelbijten / Gniffelen

Oeps is iets misgegaan met die quotes Scheve mond

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:41

Marilyn_ schreef:
Inge_ schreef:

Oeh heb ik nou een heel ander beeld van bokt? Scheve mond Zijn er dus wél veel mensen die geweld gebruiken?

De meeste mensen zeggen dat nou niet echt openlijk he, 'Ja ik gebruik geweld' maar soms tussen de regels door kun je wel wat lezen, bijvoorbeeld Snoeske, die haar paard een goeie mep verkoopt. Ook zie je in foto topics wel is dingen die ik niet normaal vindt..

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:42

idd ik heb eerst of al tijd geleden een topic gestart: tikken. en allemaal mensen die het raar vonden en vaak ook hun paard achterna rennen met zweep en dan proberen te raken... dan ben je echt niet lekker...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:45

ach, ik vind het altijd veel erger als er een eigenaar zijn paard staat uit te foeteren een kwartier lang schreeuwen tegen het dier.... dan kan je het dier imo beter een goede skup onder de kont geven en in alle rust weer verder gaan met waar je mee bezig was

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:45

KiWiKo schreef:
ligt aan het paard.... sommige paarden zijn helemaal onder de indruk van een foei, andere paarden moet je helemaal de vernieling in skuppen voordat ze gaan beseffen dat wij mensen een stuk kwetsbaarder zijn dan hun

Die andere paarden waar jij het over hebt, kun je ook op een andere manier de verhoudingen bijbrengen hoor..

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:46

idd schreeuwn of schoppen? vind ik allebei geweld. geduld kan ook Lachen ZONDER schreeuwn Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:48

maarja Inge, zal je toch echt eerst de verhoudingen recht moeten zetten Lachen Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:52

KiWiKo schreef:
maarja Inge, zal je toch echt eerst de verhoudingen recht moeten zetten Lachen Lachen

Maar dat kun je ook zonder geweld en schreeuwen doen.