Met springen wel of niet met drafbalkjes beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Met springen wel of niet met drafbalkjes beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:56

Omdat in de draf vwnw over een balkje gaan, niet te maken heeft hoe een paard zich gedraagt op de sprong.
Ze leren niet basculeren door over een balkje te draven Lachen
Daarvoor moeten ze toch echt een spring beweging maken.

Ik ken paarden genoeg die lekker naar de hand toe vwnw draven, maar op de sprong niet echt fijne techniek hebben.

Ken ook paarden die balkjes niks vinden, te min of zo.
Daar half overheen vallen, lage sprongetjes dat is ook 1 leuk en dan breken ze ook bijna de nek, willen er vlak over heen heen racen of worden juist erg mat.
Maar komt er dan eindelijk eens wat aan hindernis, komen ze aan de hulpen, letten op, oortjes erop en kunnen ineens mooi rond over de sprong.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:55

@Niien. Das duidelijk uitgelegd hoor...ik denk dat je dezelfde mening deelt als runningkawa. Misschien moet ik mijn mening ietsjes bijstellen over het feit dat balkjes lopen wel toegevoegde waarde heeft w.b. ontspannenheid,vwnw maar om dit te bereiken kan dressuur natuurlijk net zo gebruikt kan worden dan. In dat opzicht zijn de balken lopen dan geen vereiste.
Ik ken trouwens ook veel paarden die pas op de sprong trekken wanneer er een degelijke sprong gebouwd staat,zoniet dan tikken ze de balk eraf. En dat terwijl de techniek op de sprong normaliter prima is...
(ik ben overigens absoluut geen springruiter hoor haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:58

Op de manege springen we niet zo vaak, maar als ze springen gaan we wel eerst over de drafbalkjes Lachen
We hebben er overigens ook jonge pony's tussen.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:00

Drafbalkjes vind ik niet nodig voor een pony die 1.30 spring(zo hoog spring mijn verzorgpony)
maar het ligt er denk ik ook aan hoe hoog het paard springt

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:03

Ik snap niet wat drafbalkjes met de hoogte te maken hebben? Verward
Qimm schreef:
Ik zie weinig toegevoegde waarde voor het springen om eerst uitgebreid balkjes te gaan lopen.
Ik doe het meestal ook niet, begin gewoon met een laag kruisje en vanuit daar opbouwen.

Idem

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:05

Wij beginnen ook altijd met draf balkjes op de manege.
Bij mijn vz-pony nooit, daar is het een paar keer lage kruisjes en we gaan steeds een beetje hoger.
Maar moet je bij balkjes nou in de verlichte zit, of mag je gewoon door blijfen lichtrijden Clown .
Want bij osn in de les mogen we blijven lichtrijden.
Ook springen we bijna nooit, 1 keer in de maand waarschijnlijk en als we dan gaan springen dan gaan we eerst een dik kwartier balkjes lopen en dan 5 minuten hoger. Want meestal beginnen we met een halfuur dressuur en dan komt ze er later express achter dat we nog zouden springen. Onze lesgeefster houdt niet zo van springen, terwijl bij ons in de les er wel een paar zijn die wel willen springen en dan ook hoger dan dat we anders doen(waaronder ik Bloos ).
Nouja hoop dat ik wat antwoorden krijg.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:06

het is wel handiger om met drafbalkjes te beginnen
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 19-07-07 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:08

Meestal wel! soms combineer ik het met een laag sprongentje..

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:23

Zo als ik het hier lees word het drafbalkje voor een hindernis weer stevig ondergewaardeerd.
De meeste mensen vinden een drafbalkje niks om dat hun paard niet uit komt struikelt of de balk aantikt. Dus word de balk maar weg gehaald. De reden hier van is dat het paard niet onder controle is. Niet goed aan het been, geen constante aanleuning of nog erger niet ontspannen. De drafbalk voor een hindernis moet worden gezien als een gymnastiek hulpstuk. Wat niet alleen gebruikt word om een paard op een bepaalde afstand naar een hindernis te krijgen maar ook de attentie waarden verhoogd. Wanneer een draf balk van 2 meter aangereden word is het ook van belang dat er over de eerste balk heen gedraafd word. De meeste ruiters rijden deze balk aan en laten het paard springen over de draf balk. Hier door word en in feiten een in uitje.

Wanneer dit gedeelte correct word uit gevoerd (het aanrijden) kan men zeggen dat het paard goed onder controle is! Dit is nodig om verder te trainen. Hier na kan dus begonnen worden met het gymnastiek gedeelte. Door dat het paard op de juiste afstand onder de sprong komt moet hij zijn lichaam goed gebruiken en in tegenstelling tot wat eerder is beweert moet hij dus basculeren. Wanneer het paard goed ontspannen is en goed word aangereden zou men in de training na enkele maanden een verschil moeten voelen in de sprong en de soepelheid van het paard. Wanner men nog verder wil gaan kun je zelfs op 3 meter achter de sprong een balkje leggen dit heet een galop balk. Hier door leert het paard ook na de sprong te kijken en te verzamel. Het stijltje of kruisje hoeft niet veel hoger te zijn dan 80 cm om het gewenste resultaat te bereiken. Dit soort gymnastische trainingen zijn erg belangrijk voor het ontwikkelen van een goede combinatie.

Voor meer informatie wanneer je dit soort trainingen wil gaan beoefenen is het ook verstandig om eens wat literatuur of een ervaren trainer te raadplegen.

Veel succes Robert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:35

Stop! Haha!

Ik heb het niet over 1 drafbalkje/galopbalkje voor de sprong
Dat was toch al eerder duidelijk dat het hier ging over balkjes draven?
Draf galop balkje doe ik praktisch altijd Ja

runningkawa schreef:
Wat wordt er met drafbalkjes bedoeld hier?

een tig balkjes achter elkaar
of een balkje een stukje voor de sprong?

Balkjes draven doe ik niet elke keer bij een ervaren paard.

1 drafbalkje voor een kruisje meestal wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-07 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:36

Op de manege doen wij altijd wel met balkjes.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:41

Drafbalkjes doen wij kwa springen ook niet zoveel, volgens mij gewoon een goede oefening voor elk paard op zijn tijd, maar niet als voorbereiding op het springen noodzakelijk.
Op de meeste maneges beginnen ze voor het springen wel met drafbalken, imo meer voor de ruiters, om te kijken of ze de verlichte zit kunnen. Lachen

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:02

Ik spring wat er staat.
als het hoog is dan even wat lager.
Maar drafbalkjes doe ik soms ook wel, krijgen ze mooie beenwerk van.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:09

Ligt eraan hoe oud de pony of het paard is...ik vind het wel een mooie manier van loswerken ook.
Bij de jongere dieren of de minder goede springers beginnen we absoluut met balkjes, draf en galop voordat we kruisjes gaan springen.
Wij doen bijna nooit hoogte sprongen...hoger dan 60 cm wordt er bijna niet geprongen ..behalve op een wedstrijd.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:13

ik vind het wel fijn om eerst een paar keer drafbalkjes te nemen:P maar volgens mij ligt het er gewoon aan wat je zelf fijner vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:14

Maar hoger als 60 noemen veel mensen maar amper springen..ik kan me voorstellen dat je dan balkjes doet..je moet wat met je tijd Tong uitsteken Clown
Met 60 beginnen er veel

dat is dus niet l*llig bedoeld, maar wel een verschil tussen springen en springen Lachen

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:20

runningkawa schreef:
Maar hoger als 60 noemen veel mensen maar amper springen..ik kan me voorstellen dat je dan balkjes doet..je moet wat met je tijd Tong uitsteken Clown
Met 60 beginnen er veel

dat is dus niet l*llig bedoeld, maar wel een verschil tussen springen en springen Lachen

amen.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:43

ik doe het wel altijd...

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 00:52

ik vind het meestal wel een leuke afwisseling voor dressuur, houd ze scherp en alert

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:05

@Sportstar. De discussie gaat over meerdere losse drafbalken lopen en absoluut niet over een drafbalk voor de sprong! We zijn het daar wel over eens dat die noodzakelijk is voor het bepalen van de afzet.

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:59

Oké dat is wat duidelijker.

Over het algemeen doe ik het zelf niet vaak maar het word wel gezien als een goede oefening om een paard zijn oog been coördinatie op te bouwen! Als een paard dit eenmaal heeft kan ik niet heel veel meer reden bedenken om dit nog te blijven doen. Wel is het handig om de valken een wat hoger te leggen als je er over heen draaft zo dat hij zich meer gaat dragen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:31

Met mijn pony doe ik gewoonlijk geen cavaletti's voor ik ga springen. Dit omdat hij ervaren genoeg is. Uiteraard begin ik wel met een laag kruisje dat opbouwt.
Dat ene drafbalkje voor de sprong leg ik er wel als ik alleen rijd, maar in de les rijd ik vaak als enige pony tussen een hoop paarden. Daar leggen ze vaak 2 balkjes. Nu kan je het draaien of keren hoe je wil, mijn pony van 1.40 loopt niet hetzelfde als een paard van 1.80, en dus komt het vaak echt niet uit, of moet hij enorm veel moeite doen om het uit te laten komen. Daarom vraag ik vaak om het eerste balkje weg te doen, zodat er nog maar een ligt.

nu ik daarover nadenk stel ik mij volgende vraag:

Stoot een groot paard op dezelfde plaats af als een kleine pony? Om eerlijk te zijn heb ik daar nooit echt op gelet.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:02

Ik heb met mijn paard nauwelijks balkjes gelopen, en sinds kort ben ik er weer mee begonnen. Fijn om de dressuurtraining mee uit te breiden, en als gehoorzaamheid voorafgaand aan het springen (paard ziet hout en vliegt er op af nl... Clown ).
Maar ach, als er gewoon een hindernis in de bak staat breek ik em niet eerst af voor balkjes en bouw em weer op om te springen... nee dan spring ik direct.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:06

ik leg soms wel de drefbalken voor een laag sprongetje
dus 3 drafbalken voor een kruisje bijvoorbeelt..
maar meestal begin ik gewoon met een laag sprongetje en bouw ik het op Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:43

Ik heb een keer tijdens een springles hindernissen gesprongen met balkjes er voor. Ik zat op een pony van school en ben zelf niet gewend om balkes voor de hindernis te leggen omdat onze eigen pony's het namelijk in een keer springen maakt niet uit hoe ver het van de hindernis ligt ze proberen het altijd vandaar dat ik liever of een balk tegen de hindernis aan legde (op de grond) of helemaal geen balk ervoor. Tijdens die springles op school lagen er dus balkjes voor. De eerste keer ging het goed. De 2de keer vergat de pony de achterbenen mee te nemen bij de hindernis zelf waardoor ik dus met paard onderuit ging Verdrietig. Dus voor mij geen drafbalken meer ervoor.