Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:02

Ik ga me er even in mengen..

Ik heb met engelse volbloeds gewerkt die de baan op moesten.
Deze volbloeds worden met 1,5 al ingereden.
persoonlijk vind ik dat ook te vroeg, maar het is niet anders in deze sport.
Maar die volbloeds van 1,5 waren al vrij makkelijk met inrijden.. Eigenlijk nooit problemen mee gehad..
Ze waren idd vrij jeugdig, maar spelenderwijs hebben we ze beleerd. Ze werden overigens maar 2x 10 minuten in de week gepakt..

Nogmaals, persoonlijk ben ik hier geen voorstander van, maar het is niet anders in die wereld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:13

Hoe oud worden die renpaarden?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:18

wanneer je paard al mooi is uitgegroeid en wat volwassener in zijn koppie word Lachen
dat kan 3j zijn, dat kan 4j zijn, en dat kan zelf 5j zijn Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:22

Vreselijk, die arme renpaarden.... Verdrietig
Ik kan dat echt niet snappen, hoor, op een 1,5 jarige gaan zitten, brrrrrr, walgelijk. Boos!

Ik heb een paardje van bijna 3,5 en ik ben ook vanaf zijn tweede begonnen met aan de hand lopen, wandelen en grondwerk (freestyling). Mijn paard staat het hele jaar door buiten met soortgenootjes en dat blijft ook zo als hij ingereden is, omdat ik het superbelangrijk vindt dat hij zijn hele leven 'vrij' mag zijn en niet alleen de eerste 3 jaar.

Ik heb nog niet op hem gezeten, maar ga deze zomer wel een begin maken met inrijden. Alles rustig en vanaf zijn 4de wat serieuzer, denk ik. Zie ik dan wel weer, we hebben alle tijd.

Mijn paard vindt het echt leuk om iets te doen, om te wandelen, samen even bezig te zijn, te tutten. Hij is erg leergierig en dol op aandacht. Juist doordat je het zo rustig opbouwt, wordt hij niet ineens overvallen dat er ineens van alles moet.
Het zadel is hij gewend, longeren doe ik overigens niet, ik werk los (freestyle) en werk met de dubbele lange lijnen in menpositie. Zo leert hij de stuurhulpen al en het remmen. Ik doe alles ook bitloos trouwens.

Succes met je paardje!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:23

Milly_ schreef:
wanneer je paard al mooi is uitgegroeid en wat volwassener in zijn koppie word Lachen

Dat KAN 3j zijn? Het is sowieso allang bewezen dat heen paard pas volledig is uitgegroeit op het 6e jaar, dat kun je dus niet zien aan het 'volwassener worden in het koppie' oid, dat het paard 'misschien' uitgegroeit is op zijn 3e of 4e jaar is ook niet waar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:25

Focussed, ik ben zelf een voorstander van alles rustig aan doen en goed naar het paard kijken, maar wie wacht er nou tot 6 jaar??? Dat zijn er maar weinig. Kijk, van een IJslander is bekend dat je er pas rond het 5de levensjaar op mag.
En toch zie ik op MP regelmatig jongere IJslanders die al ingereden zijn......

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:26

Focussed schreef:
Milly_ schreef:

Dat KAN 3j zijn? Het is sowieso allang bewezen dat heen paard pas volledig is uitgegroeit op het 6e jaar, dat kun je dus niet zien aan het 'volwassener worden in het koppie' oid, dat het paard 'misschien' uitgegroeit is op zijn 3e of 4e jaar is ook niet waar.

Ik bedoel niet volledig uitgegroeid!Versta me niet verkeerd, maar er zijn paarden van 3 die er nog uitzien als jaarlingen (bij manier van spreken), dan laat je ze best nog een jaartje staan Knipoog
Zal even voorbeeldfotootje tonen, sec

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:32

@ Nadya: hoe doe jij dat, bitloos en aan de lange lijnen? Lijkt mij erg fijn werken, maar kan er niet echt een plaatje van maken?
Ik vind het trouwens super hoe jij met je paardje bezig bent. Ik ben niet natural, wel NH, vind dat grondwerken en freestylen altijd zo goed met jonge paarden. Ze leren er veel van, maar op een speelse manier.
Ik ben niet echt een fan van longeren met jonge paarden, vind het vanaf het 4e jaar wel kunnen, maar daarvoor te belastend voor de benen. Laat ze eerst maar eens fijn rechtuit lopen, dat is al moeilijk zat Haha! .

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:39

Nadya schreef:
Focussed, ik ben zelf een voorstander van alles rustig aan doen en goed naar het paard kijken, maar wie wacht er nou tot 6 jaar??? Dat zijn er maar weinig. Kijk, van een IJslander is bekend dat je er pas rond het 5de levensjaar op mag.
En toch zie ik op MP regelmatig jongere IJslanders die al ingereden zijn......
Een vriendin van mij had een 4-jarige KWPN, daar heeft ze echt nog een jaartje mee gewacht. Hij kon nog helemaal niet met die lange stelten van hem overweg, zwalkte nogal (was erg grappig) maar ook in doen en laten nog echt een veulen. Als hij 5 minuten achter elkaar met hetzelfde bezig was, was het echt lang.
Nu is hij 6 en kan netjes stappen en draven en galopperen en een beetje wijken en achterwaarts. En springen kan hij ook, maar 1 hindernis tegelijk, of 2 achter elkaar. Heel veel mensen vonden dat ze te lang wachtte met hem, maar wij zijn er heel blij mee, als hij eerder ingereden was, was het echt te vroeg geweest.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:42

Ik pieker me suf, maar wat is een vzp??? Een veelzijdigeheidspaard? Of een afkorting van een ras. Sorry voor mijn deuzigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:43

een verzorgpaard. Wat is deuzigheid?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:47

Yamcha schreef:
@ Nadya: hoe doe jij dat, bitloos en aan de lange lijnen? Lijkt mij erg fijn werken, maar kan er niet echt een plaatje van maken?
Ik vind het trouwens super hoe jij met je paardje bezig bent. Ik ben niet natural, wel NH, vind dat grondwerken en freestylen altijd zo goed met jonge paarden. Ze leren er veel van, maar op een speelse manier.
Ik ben niet echt een fan van longeren met jonge paarden, vind het vanaf het 4e jaar wel kunnen, maar daarvoor te belastend voor de benen. Laat ze eerst maar eens fijn rechtuit lopen, dat is al moeilijk zat Haha! .

Dank je wel. Lachen
Gewoon lange lijnen aan mijn bitloze optoming doen.. Ken je de freestyling dvd's van Voest? Daar zie je hem ook bitloos werken met lange lijnen. Werkt prima, hoor, zolang je het maar rustig opbouwt en door grondwerk te doen van te voren, leert hij het goed snappen. Ook het achter je paard lopen bouw je op (dus eerst aan de zijkant en dan steeds meer in menpositie gaan). Haha, in het begin liep ik te klooien met die lijnen, hoor, het is niet makkelijk bij een jong paard, die alles nog moet leren. Haha!

Ik ben ook geen grote fan van longeren, maar los werken doe ik wel. En dan niet te lang en vooral in stap en af en toe draf. Mijn doel is dat mijn paard en ik leren communiceren door lichaamstaal. Galop vind ik niets op de cirkel, te heftig. Maar stappen, draven, halt houden, keren en naar mij toe komen wel. Het gaat mij niet om de beweging, maar om het samen leren communiceren.

Mensen om me heen snappen niet wat ik doe, die denken 'joh, zet hem aan de longeerlijn en er op'. Maar zo doe ik het dus niet.

Maar dat wandelen is wel handig om al op 2-jarige leeftijd te gaan doen, hoor. Verkeersmak maken, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, want met sommige paarden is dat nog een hele klus. Als je maar niet meteen uren gaat, want voor zo'n jong dier gebeurt er zoveel onderweg en dat moeten ze ook weer verwerken. Gewoon rustig aan, spelenderwijs, niets forceren. Lachen
En verder lekker buiten laten staan bij zijn vriendjes in de wei..... Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:55

Yamcha schreef:
Een vriendin van mij had een 4-jarige KWPN, daar heeft ze echt nog een jaartje mee gewacht. Hij kon nog helemaal niet met die lange stelten van hem overweg, zwalkte nogal (was erg grappig) maar ook in doen en laten nog echt een veulen. Als hij 5 minuten achter elkaar met hetzelfde bezig was, was het echt lang.
Nu is hij 6 en kan netjes stappen en draven en galopperen en een beetje wijken en achterwaarts. En springen kan hij ook, maar 1 hindernis tegelijk, of 2 achter elkaar. Heel veel mensen vonden dat ze te lang wachtte met hem, maar wij zijn er heel blij mee, als hij eerder ingereden was, was het echt te vroeg geweest.

Dat klinkt helemaal geweldig. Deed iedereen dat maar zo, als dat nodig is.... Ja

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:57

dat ligt aan het paard zelf, sommige paarden zijn er al klaar voor op hun 3e. Sommige zijn op hun 7e er klaar voor. als het paard alleen maar wilt spelen vind ik het te vroeg, maar ik heb er geen verstand van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:59

@ Nadya: Oké, dank je wel, voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag. Ik kon er niet echt een plaatje van maken, nu wel Lachen thanks! Wandelen vind ik ook wel leuk, hoor, maar ik heb een jong paard het liefst tot een jaar of 3 in de opfok, met leeftijdsgenoten. Dus vandaar dat ik daar liever later mee begin, dan neem ik een oude, wijze merrie mee, en nog een persoon, en dan schrikt dat jonkie ook niet zo snel. Lang leve oude, wijze, verkeersmakke paarden.
ja, dat was zó goed, dat ze wachtte met hem!!! Geen spijt van gehad, we waren altijd van het inrijden met 4 jaar, maar zijn we op teruggekomen. Dit werkt veel beter!! Zo grappig, hij is nu 6, maar zó speels, hij gedraagt zich alsof hij 4 is. Maar ik vind het wel leuk. Liever dit dan een 4-jarige die zich gedraagt alsof hij 15 is, zo heb ik ze nl. ook wel gezien,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:13

Graag gedaan, hoor. Lachen
Maar het is voor een jong paard ook heel wat om alleen over de weg te gaan, ja. Bij mij gaat er soms een ouder paard mee, maar ik wil ook graag dat Sam zich op mij leert richten, zeker als er iets 'spannends' voorbij komt op de weg.
Het gaat op zich redelijk goed, maar vrachtwagens en tractoren die van achteren aan komen rijden blijven spannend of er nou een ervaren paard bij is of niet. Maar gelukkig blijft hij wel bij mij. Ik hoor ook wel eens verhalen van mensen bij wie het paard echt aan de haal gaat en dat wil ik echt voorkomen. Want ik wil juist in de toekomst naar buiten met hem en dan moet ik die weg over en vaak ook alleen, vrees ik.

Ben jij echt voor opfok met leeftijdgenoten? Ik ben meer voor opfok of weidegang met paarden van allerlei leeftijden, dus zowel jong als oud. Mijn paard speelt ook met de oudere paarden, hoor, hij rent wat af en ik speel ook regelmatig met hem in het land. Hij is supersociaal en heeft zware behoefte aan vriendjes maken. Ik ben allang blij dat zijn kudde redelijk constant is, want je ziet vaak ook zoveel gerommel in die kuddes en dat vind ik niet prettig. Ik zie bij ons (we hebben meerdere kuddes staan) vaak veel gewissel en dat geeft zo'n onrust bij de paarden.

Ik vind ook dat je niet van te voren kan bepalen wanneer je gaat inrijden. Als je rekening houdt met het paard, hangt het van zoveel zaken af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:46

Ja, opfok vind ik echt goed. Ook om de verleiding te weerstaan om te vroeg te beginnen, maar ook omdat ik vind dat ze de eerste jaren zoveel mogelijk met andere paarden moeten doorbrengen, al dat getut met jonkies vind ik maar niks. Zou idd wel ideaal zijn als er een paar oudere paarden bij waren om de jonkies wat manieren bij te brengen, daar ben ik wel voor, ja. Maar wat jij zegt over Sam vind ik het grote voordeel van opfok (en sowieso van paarden in kuddes) ze worden er erg sociaal van. Als ik mijn zin kreeg, konden paarden tot ze 5 waren in de opfok (maar helaas, ik krijg mijn zin niet).

Maar al dat getut met die jonkies is niks voor mij. Als ze een voetje kunnen geven, en ze kunnen een beetje meelopen, en je kunt ze (1 of 2 minuutjes) vastzetten, vind ik dat heel keurig. In mijn ogen moet een jong paard vooral heeeeel veel spelen, en netjes leren omgaan met andere paarden. Al dat serieuze gedoe komt later wel, en dan nóg moet een paard z'n hele leven kunnen spelen. Een paardwaardig bestaan vind ik wel zo belangrijk, lekker overdag op het land in een stabiele kudde, geen gewissel en gedoe. Kan me daar idd ook vreselijk aan ergeren. Stabiliteit en regelmaat is vreselijk belangrijk voor een paard. Ik ken paarden die raken echt overstuur van wisselingen in de kudde, of verandering van de dagelijkse gang van zaken.
Maar volgens mij gaan wij offtopic, verder via pb?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:26

Ik zou met het echte inrijden pas beginnen rond de 5 jaar. Daarvoor zou ik al wel grondwerk doen en buiten wandelen, net als Nadya.
Met IJslanders is het algemeen bekend dat je beter pas kunt inrijden met 5 jaar, maar daarvoor gebeurt het ook al (net zoals 'gewone' paarden die al worden ingereden als ze 1.5 zijn, dat zijn echt niet alleen renpaarden) . Als er hier een topic is op bokt van een 3-jarige ingereden IJslanders valt iedereen erover heen, maar een 3-jarig paard wat al is ingereden wordt niet moeilijk over gedaan, terwijl dat eigenlijk ook gewoon veel te vroeg is..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:12

Focussed schreef:
Milly_ schreef:

Citaat:
Ik bedoel niet volledig uitgegroeid!Versta me niet verkeerd, maar er zijn paarden van 3 die er nog uitzien als jaarlingen (bij manier van spreken), dan laat je ze best nog een jaartje staan Knipoog
Zal even voorbeeldfotootje tonen, sec

Oh ok Knipoog Dan heb ik je even verkeerd begrepen Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:27

Hangt inderdaad per paard af. Minimum leeftijd vind ik toch wel 3 jaar, maar persoonlijk zou ik pas beginnen met 4 jaar. 3,5 met longeren e.d. maar pas 4 jaar met erop rijden en pas echt intensief van 5 jaar (of 4 en half, ligt eraan hoe snel dat paard het rijden dan oppakt). Je kan je paard echt enorm verpesten door te vroeg te gaan inrijden (hoe goed het ook moge gedaan zijn, het zijn de spieren/botten e.d. die het probleem zijn), dus echt niet gehaast willen zijn Knipoog.

XHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:31

ik zou rond de 3 jaar beginnen met zadelmak maken.. en dat je rond de 4 jaar begint met echt inrijden en dingen bijleren..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:46

ik vind het zo appart dat sommige mensen een half jaar of een jaar nemen om te longeren. In 1 maand kun je een paard leren longeren met hoofdstel en zadel op en beginnen met inrijden.
wat heeft een 2 jarig paard eraan om aan de longe te lopen als je met 3 pas gaat inrijden en met 4 wil door rijden daar heb je geen 2 jaar voor nodig.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:04

Idd, in een goeie 2 maanden kan een paard ingereden zijn..
Van te lang longeren knapt een paard alleen maar af, bovendien krijgen ze teveel conditie..

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:30

Ik vind persoonlijk 4 een mooie leeftijd. Dan zijn ze wat verder uitgegroeid en wat volwassener dan bij 3. Maar dit verschilt wel per paard. Het ene paard is er nog niet klaar voor met 4 en het andere met 3.
Persoonlijk doe ik het ook liever rustig aan. Ik wil het paard niet overbelasten. Je kunt het zo snel doen als je wilt. En sommige paarden pakken dingen ook snel op, anderen minder. Met geduld kom je het verste denk ik. Met geweld kom je jezelf wel tegen. Je kunt het paard onwetend veel aan doen, spieren/gewrichten.
Dus ik zou beginnen met 4, anderen met 3. Zolang het goed en diervriendelijk gebeurd is er niets aan de hand. Longeren zou ik wel doen tussen het 3e en 4e levensjaar. Dan heb je een opstapje voor het echte werk.
Mijn mening Knipoog