Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Milly_ schreef:wanneer je paard al mooi is uitgegroeid en wat volwassener in zijn koppie word![]()
dat kan 3j zijn, dat kan 4j zijn, en dat kan zelf 5j zijn
Focussed schreef:Milly_ schreef:wanneer je paard al mooi is uitgegroeid en wat volwassener in zijn koppie word![]()
Dat KAN 3j zijn? Het is sowieso allang bewezen dat heen paard pas volledig is uitgegroeit op het 6e jaar, dat kun je dus niet zien aan het 'volwassener worden in het koppie' oid, dat het paard 'misschien' uitgegroeit is op zijn 3e of 4e jaar is ook niet waar.
.
)Nadya schreef:Een vriendin van mij had een 4-jarige KWPN, daar heeft ze echt nog een jaartje mee gewacht. Hij kon nog helemaal niet met die lange stelten van hem overweg, zwalkte nogal (was erg grappig) maar ook in doen en laten nog echt een veulen. Als hij 5 minuten achter elkaar met hetzelfde bezig was, was het echt lang.Focussed, ik ben zelf een voorstander van alles rustig aan doen en goed naar het paard kijken, maar wie wacht er nou tot 6 jaar??? Dat zijn er maar weinig. Kijk, van een IJslander is bekend dat je er pas rond het 5de levensjaar op mag.
En toch zie ik op MP regelmatig jongere IJslanders die al ingereden zijn......
Yamcha schreef:@ Nadya: hoe doe jij dat, bitloos en aan de lange lijnen? Lijkt mij erg fijn werken, maar kan er niet echt een plaatje van maken?
Ik vind het trouwens super hoe jij met je paardje bezig bent. Ik ben niet natural, wel NH, vind dat grondwerken en freestylen altijd zo goed met jonge paarden. Ze leren er veel van, maar op een speelse manier.
Ik ben niet echt een fan van longeren met jonge paarden, vind het vanaf het 4e jaar wel kunnen, maar daarvoor te belastend voor de benen. Laat ze eerst maar eens fijn rechtuit lopen, dat is al moeilijk zat.
Yamcha schreef:Een vriendin van mij had een 4-jarige KWPN, daar heeft ze echt nog een jaartje mee gewacht. Hij kon nog helemaal niet met die lange stelten van hem overweg, zwalkte nogal (was erg grappig) maar ook in doen en laten nog echt een veulen. Als hij 5 minuten achter elkaar met hetzelfde bezig was, was het echt lang.
Nu is hij 6 en kan netjes stappen en draven en galopperen en een beetje wijken en achterwaarts. En springen kan hij ook, maar 1 hindernis tegelijk, of 2 achter elkaar. Heel veel mensen vonden dat ze te lang wachtte met hem, maar wij zijn er heel blij mee, als hij eerder ingereden was, was het echt te vroeg geweest.
thanks! Wandelen vind ik ook wel leuk, hoor, maar ik heb een jong paard het liefst tot een jaar of 3 in de opfok, met leeftijdsgenoten. Dus vandaar dat ik daar liever later mee begin, dan neem ik een oude, wijze merrie mee, en nog een persoon, en dan schrikt dat jonkie ook niet zo snel. Lang leve oude, wijze, verkeersmakke paarden.

Focussed schreef:Milly_ schreef:wanneer je paard al mooi is uitgegroeid en wat volwassener in zijn koppie word![]()
Dat KAN 3j zijn? Het is sowieso allang bewezen dat heen paard pas volledig is uitgegroeit op het 6e jaar, dat kun je dus niet zien aan het 'volwassener worden in het koppie' oid, dat het paard 'misschien' uitgegroeit is op zijn 3e of 4e jaar is ook niet waar.
Citaat:Ik bedoel niet volledig uitgegroeid!Versta me niet verkeerd, maar er zijn paarden van 3 die er nog uitzien als jaarlingen (bij manier van spreken), dan laat je ze best nog een jaartje staan![]()
Zal even voorbeeldfotootje tonen, sec
Dan heb ik je even verkeerd begrepen
.