antoinne de bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: antoinne de bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:04

Zit Antoine de Both eigenlijk zelf wel eens op een paard? Haha! Toen hij toendertijd bij ons op stal was, werd er door iemand gevraagd of hij dan wel eens op haar paard wou aanvoelen waar "het probleem zat" en toen kreeg ze als antwoord "Ik ga er nooit op".
Verward

Mag die beste man mij eens uitleggen hoe hij dan het "ruitergevoel" wil overbrengen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:07

Het gaat in deze discussie voornamelijk over mensen die net begonnen zijn met rechtrichten volgens mij. Ik rij al langere tijd op deze manier en leer mijn paard gewoon alle oefeningen aan en daar wordt ook been en zit bij gebruikt en weinig tot geen hand.
Ik les niet bij AdB zelf, omdat ik moeite heb met de man als persoon en sommige dingen die hij zegt zijn inderdaad gewoon onzin.
Voor de duidelijkheid, mijn paard heeft geen HKO of ooit gehad, ik vind deze manier van rijden gewoon goed werken voor mezelf en voor mijn paard.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:08

Cayenne schreef:
Zit Antoine de Both eigenlijk zelf wel eens op een paard? Haha! Toen hij toendertijd bij ons op stal was, werd er door iemand gevraagd of hij dan wel eens op haar paard wou aanvoelen waar "het probleem zat" en toen kreeg ze als antwoord "Ik ga er nooit op".
Verward

Mag die beste man mij eens uitleggen hoe hij dan het "ruitergevoel" wil overbrengen.

Hij zat zelf regelmatig op een paard en kan fantastisch rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:11

Afbeelding
dit is het kromme paarden lijf
je zit daar in het midden op, en daar waar het pijltje staat druk je hem met je linkerbeen en vang je dat op met je rechterhand.
Maar je eerste hulp is been, met weinig hand.
Snap dus die omgetrokken halzen niet, daar zit het probleem namelijk niet
Snap die hoge handen niet, daar zit het probleem niet. Dat is frutten aan de voorkant
Verder zie ik nog steeds paarden op de voorhand, liefst hangend in de hand...en dat zal zo blijven als die mortor van achter niet aan gaat Lachen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:14

Zoals ik al zei, dit betreft allemaal beginners. Ruiters die gevorderd zijn hebben hun paard wel op de achterhand lopen of in ieder geval 50/50.
Kijk maar eens bij een HAW topic van Yulan, die rijdt als een trein met haar pony, geleerd bij AdB. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:16

Maar dan leer je beginners het verkeerd om
Je begint namelijk nooit van voor, ook een beginner niet
Als die beginner niet verder komt omdat ze het zo wel genoeg vinden rij je juist een paard naar de hoefkatrol toe door het maar op de voorhand te laten hangen.
Krijgt er nog een betonnen bek bij ook Lachen

Ik zie ook foto's,
Maar dan hangt een paard al een jaar op de voorhand, helemaal uit elkaar.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:41

Mmmmmm, dan doe ik het verkeerd waarschijnlijk. Haha!
Ik hang niet in mijn paard zijn bek en hij loopt niet op de voorhand, rarara. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:44

Jij niet, omdat je verder bent, zoals je zelf ook al eerder aan gaf Lachen

Maar bij de beginners is dat dus wel het geval, omdat er eerst teveel met de voorkant gewinkeld wordt.
Jij hebt de ambitie om verder te gaan, maar die heeft niet iedereen.
Wat is er dan zo goed aan de methode?
Winkelen van voor met te weinig been? Lachen
Dat werkt toch juist last van HKO in de hand? Lachen
Juist het begin is, been, ontslasten van die voorkant...ook voor de beginner Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:03

Hoe hoog is hand hoog??

Ik zie namelijk erg veel mensen rijden met handen die beneden de teugellijn komen, ze drukken het paard letterlijk naar beneden aan de voorkant. De hand zou precies in lijn met de mond moeten zijn, en door de onderkant (buik) omhoog te vragen, komt de rug omhoog, en daardoor kan het paard zijn hals laten zakken. Als de hals zakt, en hij netjes in aanleuning gaat en de hand naar beneden volgt, dan kan de hand iets lager zijn, enkel omdat daar nou eenmaal de teugel in lijn zit. Maar dan nog: je vraagt je paard niet naar beneden op je hand, maar op je zit/been. Een hoge hand voorkomt dat je het paard aan de voorkant naar beneden KAN vragen. Het haalt de focus juist van de voorkant af, omdat je je paard naar beneden moet gaan vragen op je zit.....

Het plaatje van runningkawa dus, maar dan een slag naar links draaien (en dan is dat van de zijkant gezien van het paard).

Bovendien met een naar beneden drukkende hand, kom je sneller uit het zadel, als met een dragende hand. En juist de zit moet goed in het zadel blijven om met je paard te communiceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:06

Naar beneden drukken hoort ook niet, dat is de andere kant van verkeerd Lachen
Maar bij AdB zie ik regelmatig ook geen lijn in onderarm - teugel, maar deze lijn ook onderbroken zijn door de hoge hand(en)

Dat plaatje heb ik gemaakt als zijnde je erop zit Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:10

Dat snapte ik.

Toch zie ik liever een teugel die naar boven toe gebroken wordt, als een teugel die naar beneden toe gebroken wordt. Een naar boven gebroken teugellijn maakt in ieder geval dat het paard uit zichzelf naar beneden gaat, en bij een naar beneden gedrukte teugel gaat hij vaak naar beneden om de druk van de teugel te ontlopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:25

even van de anky site afgeplukt:

Afbeelding
Teugellijn (mond, hand, elleboog) is netjes, hooguit iets naar boven gebroken.
Niet dat ik nou zo'n anky-fan ben, maar ze heeft wel een nette teugellijn.

Kijk op HAW en je ziet erg vaak een teugellijn die naar beneden is gebroken. Zelf tot bijna gestrekte ellebogen aan toe..... En dat is pas je paard op de voorhand zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:27

Vind het gewoon allebei niks Lachen

Verder hoeft een naar beneden gebrachte teugel niet perse vervelend te zijn, doe je dit zonder druk en voldoende van achteruit gereden, zal een paard daar bijv ook de hand op willen gaan zoeken.
De hand hoog houden kan imo minder snel met druk

Gestrekte armen geven altijd een stugge arm, dus zeker verkeerd Ja
Maar dat heb je met te hoog ook

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:02

Betteke schreef:
horseyfries schreef:
Juist, en dan moet je verder.....
en ik hoor veel over de verbluffende resultaten van het rechtrichten, maar daarna???

Hoe bedoel je "daarna"?

Simpel, het opleiden van een paard is toch niet van begin tot einde alleen maar rechtrichten?
Ik zie telkens hetzelfde staan, maar nooit hoe men daarna het paard verder opleidt en hoe de oefeningen als appuyeren en galopchangementen aangeleerd worden door AdB.
Je blijft toch niet de rest van je leven met hoge handen in de rondte slingeren hoop ik?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:04

Ik kan mij inderdaad een topic herinneren van een AdB leerling (zal geen naam noemen) waarbij de armen echt absurd hoog gehouden moesten worden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:04

Ik ben het met eerder genoemde standpunten eens. AdB is niet zaligmakend, goede instructie leert je ook goed rechtrichten.

Maar aan de andere kant heeft hij wel een hoop mensen doen realiseren dat hun rijstlijl aangepast moet worden omdat het nu ten koste gaat van hun paard. Er zijn veel mensen die geen idee hebben wat rechtrichten inhoud en waarom je dat in godsnaam moet doen.

RK, dat gedoe met de hals wat ze bij AdB doen lijkt mij (ik ben er nooit geweest hoor dus hou me ten goede) het aanpassen van de hoofdhouding voor het veranderen van de balans?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:05

@ Horseyfries: daarna volgt gewoon de rest van het scala hoor Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:07

Je gaat een paard zijn hoofd toch niet naar buiten trekken (want het is echt met veek druk) voor een andere balans?
Dat bouw te toch gewoon netjes op?
Je leert het aar rechter worden in zijn lijf, dan komt de balans toch vanzelf goed?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:08

Splinter schreef:
@ Horseyfries: daarna volgt gewoon de rest van het scala hoor Ja

Waarom zie ik dat dan nooit voorbijkomen en lijkt iedereen te blijven hangen in het rechtrichten?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:12

Elisa2 schreef:
Ik vind het een prima methode als je een echt heel scheef paard hebt...maar het is niet de enigste weg naar jeruzalem.

nee, maar het is wel een weg naar een recht paard Ja

Wij hebben er ontzettend veel aan gehad, wji hebben een paard met ''hoefkatrol'' oke, dat zal dan wel nooit in verdiept want we konden gewoon rijden en doen enzo. Tot ze opeens kreupel liep, geen dik been oid. En in de bak los, zonder ruiter en zadel ofzo liep ze perfect.. Oké wat nu? Nouja, heel internet afgespeurd en terecht bij ADB gekomen. Hij is langsgeweest en heeft bij ons een clinic en lessen gegeven. En je zag de paarden opknappen.. Nouja nu blijven we op die manier rijden en is hoefkatrol lucht voor ons geworden.

Als je alle paarden voor de scan zet en je zegt dat ze kreupel zjin, zulle ze (bijna) allemaal atrose/spat/hoefkatrol oid hebben.. Er zijn al verschillende DA die inzien dat het toch klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:13

Maar ook niet de enige weg naar een recht paard Lachen

En net als horseyfries mis ik ook de ruiters die zeggen, door AdB ben ik nu succesvol Z of hoger
Zie op bokt ook voornamelijk B ruiters Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:19

noekje schreef:
Het rechtrichten wordt misschien wel door iedere instructeur verteld, maar vertellen ze je ook wat het precies inhoudt..
Bij ons kwam hij ook maandelijks op stal, nu helaas ook niet meer. Vind dit erg goed, ben sommige dingen met hem eens en sommige niet. Maar het zal je nog gaan verbazen als je eens rond gaat vragen aan mensen wat rechtrichten is.

Ja, dat is ook een deel, hier word gezegt; alle goeie instructeurs hebben het daarover. Maar dat is gewoo niet zo, ze zeggen dat je paard recht moet lopen, oke héhe zover zijn we zelf ook neem ik aan. Maar scheve paarden, die altijd scheef lopen gaan andere spieren ontwikkelen, nouja, ze zjin niet meer gelijk aan elkaar, een paard wat altijd naar links heeft gekeken heeft een de rechterkant langere spieren. Zo een paard kun je niet hoppatee zonder gevolgen naar rechts laten kijken, want de spieren aan links zijn daar te kort voor. Dit moet je dus trainen, oefenen, en de ADB is daar een goeie methode voor, en heus er zullen andere mensen zijn die het óok zo doen, maar die zijn gewoon niet zo bekend..
Laatst bijgewerkt door Farouche op 25-06-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:21

En 20 keer AMEN!!
Ben duidelijk niet de enige die er zo over denkt! Tong uitsteken
Ach iedereen moet t zelf weten hoor...maar ik vind het 10 x niks!!!!!!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:21

runningkawa schreef:
Maar ook niet de enige weg naar een recht paard Lachen

En net als horseyfries mis ik ook de ruiters die zeggen, door AdB ben ik nu succesvol Z of hoger
Zie op bokt ook voornamelijk B ruiters Lachen

Wie zegt dat je naar een hoger niveau word geholpen door ADB? En waarom mag een B-ruiter niet zeggen dat ADB geweldig, fantastisch en blablabla is?
Ik rijd geen wedstrijden, geen zin. Vind springen leuker, dus ik rjid geen Z dressur, mijn paard is daar ook niet aan toe en ik niet om haar erheen te trainen, maar dat heeft niks met de hele methode te maken. Ik snap ook niet waarom je die link legt?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:22

maaykuhhh schreef:
En 20 keer AMEN!!
Ben duidelijk niet de enige die er zo over denkt! Tong uitsteken
Ach iedereen moet t zelf weten hoor...maar ik vind het 10 x niks!!!!!!

Voegt niks toe? Op wie slaat je ''20x amen'' ?