Net onder het zadel en al aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Re: Net onder het zadel en al aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:16

Jana_en_Ik schreef:
Klinkt misschien stom, maar ik vraag het me toch af. Zie ik het ook goed dat het aan de teugel lopen eigenlijk bedacht is door de mens, omdat het paard op deze manier zijn rug versterkt om een ruiter te kunnen dragen? Het is toch niet echt natuurlijk voor een paard om met zijn hoofd gebogen te lopen? Van nature hoeft hij immers niemand te dragen.

Jawel, ook paarden die in het weiland een sprintje trekken een daarvoor kracht moeten zetten gebruiken op die manier hun rug, buikspieren en achterbenen.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:11

Urielle schreef:
Als ze erin zakt doe je natuurlijk niks met je hand, want de beloning voor aanleuning is juist dat het paard zo min mogelijk last van je heeft.

Nee ze bied het aan maar gaat tegelijkertijd een beetje op de teugels hangen.. Dit los ik nu op door haar voorwaarts te rijden maar dan gaat het koppie dus weer omhoog..
Mijn vraag was meer moet ik wanneer ze het aanbied en gaat hangen tegelijkertijd met het aandrijven met de teugels spelen?

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:24

ik vind wel dat je ze het beste gelijk aan de teugel kan rijden.
jong geleerd oud geleerd Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:25

Manderino schreef:
ik vind wel dat je ze het beste gelijk aan de teugel kan rijden.
jong geleerd oud geleerd Knipoog

Een paard hoeft dat niet te leren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:04

MissEvil schreef:
Als je het mij vraagt worden ze vaker naar beneden 'getrokken' dan dat ze dit echt uit zichzelf voorwaarts/neerwaarts doen.
Vaak lopen jonge paarden ook te diep/op de voorhand. Maar dit zien veel ruiters/amazones niet.
Jammer, maar goed, dat is wat ik eraan zie. Tuurlijk zijn er uitzonderingen hoor!

Idem hier. Tuurlijk zie ik ook veel combinaties die dat niet doen. Maar ik heb zelf met eigen ogen wel gezien dat dit gebeurt

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:22

Ik vind ook dat dit veel teveel gebeurt.
Een jong paard moet rechtgericht in balans op eigen benen leren lopen zonder al teveel steun van de ruiter als dit wordt beheerst kan er gekeken worden of het paard NAAR de hand TOE gereden kan worden en wil inzakken.
Het paard moet hiervoor ook sterk genoeg zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:26

Kiim schreef:
Urielle schreef:
Als ze erin zakt doe je natuurlijk niks met je hand, want de beloning voor aanleuning is juist dat het paard zo min mogelijk last van je heeft.

Nee ze bied het aan maar gaat tegelijkertijd een beetje op de teugels hangen.. Dit los ik nu op door haar voorwaarts te rijden maar dan gaat het koppie dus weer omhoog..
Mijn vraag was meer moet ik wanneer ze het aanbied en gaat hangen tegelijkertijd met het aandrijven met de teugels spelen?

Dat hangen doet ze omdat ze nog erg zwak is in het achterbeen. Dat is niet sterk genoeg om te dragen en daardoor mist ze dan af en toe balans. Het is ook niet niks om ineens een ruiter op je rug te krijgen natuurlijk! Om meer balans te zoeken gebruikt ze nu als het ware jouw hand als vijfde beentje.

Ik zou het hangen voor het moment accepteren (moet wel opgelost uiteindelijk natuurlijk, maar pas als ze wat sterker is in de achterhand) en gewoon lekker voorwaarts blijven rijden. Komt ze echt tegen de hand dan kun je je hand een keer sluiten om aan te geven dat het niet is wat je wilt zien, en als ze wel nageeflijk loopt uiteraard uitgebreid met je stem belonen en vertellen dat ze het super doet!
Maar ik zou van dat hangen nog geen halszaak maken hoor, dat lost zich wel op als ze sterker wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:29

Loontje_84 schreef:
Ik vind ook dat dit veel teveel gebeurt.
Een jong paard moet rechtgericht in balans op eigen benen leren lopen zonder al teveel steun van de ruiter als dit wordt beheerst kan er gekeken worden of het paard NAAR de hand TOE gereden kan worden en wil inzakken.
Het paard moet hiervoor ook sterk genoeg zijn.

Ik zie het dus andersom:
1) hoe kun je een paard rechtrichten dat nog geen juiste aanleuning aanneemt? Die gaat toch altijd ergens wringen in het lijf dan?
2) balans met een jong paard? daar moet hij eerst HEEL wat sterker voor zijn.
3) ik heb liever dat ze de aanleuning aannemen en dan in het begin iets zwaarder zijn op de hand, waar je ze na een paar maanden vanaf kunt rijden als ze sterk genoeg zijn, dan een paard dat onderhalsspieren aan het kweken is met alle moeite en pijn bij een paard weer rond moet gaan krijgen (want waarom zou een paard met plezier nageeflijk gaan lopen als het in het begin zo ontzettend zeer doet om daar te lopen? Veel gemakkelijker toch om dan tegen de hand te blijven?)

Voorbeeldje inrijden van mijn eigen paard:

paar daagjes onder het zadel:
Afbeelding
Erg bewogen foto. Wat zie je er wel op: paard loopt erg lang en zoekt steun op de hand. Ik vraag wel de achterbenen actief te gebruiken, maar het paard kan het nog niet aan en je ziet dat hij het linkerachterbeen buiten de massa plaatst.

een paar maanden later:
Afbeelding
Het paard is al iets sterker geworden. Hij loopt hier rechter, loopt meer taktmatig. Hij loopt nog wel te diep en iets achter de loodlijn maar dat was mijn fout (ik vond het spannend, de eerste keer op vreemd terrein buiten moeten rijden, dus ik hou teveel vast.). Het paard steunt een heel stuk minder op mijn hand.

en dit is meer het beeld waar we naartoe werken (behalve dat ik scheef zit Clown )
Afbeelding
Het paard loopt hier met de neus aan de loodlijn, enigszins opgericht en de achterbenen gaan actief onder de massa door.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:55

interessant topic, en urielle, wat een goede informatieve posts! blijf dit zeker volgen Ja

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 10:40

Urielle, inderdaad een goede post die laatste met de fotos Ja erg duidelijk.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:18

Jana_en_Ik schreef:
Klinkt misschien stom, maar ik vraag het me toch af. Zie ik het ook goed dat het aan de teugel lopen eigenlijk bedacht is door de mens, omdat het paard op deze manier zijn rug versterkt om een ruiter te kunnen dragen? Het is toch niet echt natuurlijk voor een paard om met zijn hoofd gebogen te lopen? Van nature hoeft hij immers niemand te dragen.

Nee, in de vrije natuur doen ze het ook.
Hier niet in de vrije natuur, maar wel zonder ruiter:
Afbeelding

@ Urielle;
Bij jou laatste post met die foto's; jammer dat je voorover zit, dat geeft gelijk het idee dat het paard niet op de teugels steunt, maar jij. Echter kun je aan de plaatsing van het achterbeen zien dat je hem niet tegenhoudt (of in ieder geval, niet in de weg zit).
Mooi paard hoor!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:09

Dat een paard in het begin op de voorhand loopt, ligt 9 van de 10 keer niet aan de ruiter. Hij moet zijn gewicht nog leren verdelen. En het makkelijkste is natuurlijk om het gewicht op de voorhand te dragen.
Ik geef toe, dat veel ruiters te ongeduldig zijn. Maar veel ruiters weten ook hoe het WEL moet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:35

MissEvil schreef:
@ Urielle;
Bij jou laatste post met die foto's; jammer dat je voorover zit, dat geeft gelijk het idee dat het paard niet op de teugels steunt, maar jij. Echter kun je aan de plaatsing van het achterbeen zien dat je hem niet tegenhoudt (of in ieder geval, niet in de weg zit).
Mooi paard hoor!

Klopt, ik zit voorover omdat ik een hernia op 3 plekken in mijn rug heb (weet ik sinds kort) waarmee ik gewoon echt niet recht kan zitten, maar zoals je idd opmerkt loopt mijn paard daar wel echt op zichzelf, zonder dat ik hem rond sleur. Zoals jij al zegt: als ik hem rond trek, blokkeer ik zijn achterbeen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:41

Hé, dat is vervelend! Beterschap (als het beter kan worden dan)..
Maarja, er is inderdaad een heel verschil in. Je zit je paard niet tegen, dus het is alleen het 'plaatje' wat stoort dat je niet recht zit, maar het paard stoor je totaal niet.
Er zijn er genoeg die niks mankeren en tóch het paard zó in de weg zitten, vooral bij jonge paarden is dat heel jammer. En tuurlijk is het normaal dat jonge paarden op de voorhand lopen, maar dat je eraan werkt, dat doen er veel niet.

En maaykuhhh: toch vind ik dat ze eerder doen alsof ze weten hoe het moet, maar het niet weten. Of ze denken het te weten, maar doen het niet. Zonde toch?
Maar zulke zul je nooit horen hier Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:44

Een jong paard loopt altijd op de voorhand simpel omdat hij zo gebouwd is. Die hals en dergelijke wegen veel zwaarder dan de achterhand. Het jonge paard loopt dus altijd op de voorhand, later door het trainen van de spieren leren we het paard geleidelijk meer gewicht over te nemen op de achterhand.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:46

MissEvil schreef:
Jana_en_Ik schreef:

Nee, in de vrije natuur doen ze het ook.
Hier niet in de vrije natuur, maar wel zonder ruiter:
Afbeelding

Nee daar ben ik het niet mee eens. In de natuur lopen paarden over het algemeen niet aan de teugel. Het is bedacht door de mens. Niet echt natuurlijk zeg je, maar is het natuurlijk dat er op een paard gereden wordt? Nee dus. Een paard heeft in de natuur geen aanleuning, omdat hij het niet nodig heeft. Maar door de ruiter komt er toch een heel gewicht op het paard en moet die dingen veranderen: Beter ruggebruik, betere balans/evenwicht etc.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:23

Ik zeg toch ook niet altijd, en jij zegt ook over het algemeen niet. Dus ze doen het wel Haha!
En tuurlijk is het niet natuurlijk dat er mensen op rijden, dat hoor je mij ook niet zeggen.
Maar een paard kan best zonder ruiter (en wat voor hulpmiddelen dan ook) uit zichzelf de hals buigen om beter ruggebruik te verkrijgen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:29

Ik denk dat het dragen van de ruiter fundamenteel iets verandert. Als je zelf iemand op je rug pakt terwijl je op de grond zit span je ook automatisch je buikspieren aan en probeer je je rug rond te maken om meer draagkracht te krijgen.
Met een holle rug kan het ook maar krijg je last van je rug.

Daarnaast is het om een paard op de achterhand te kunnen zetten wel nodig om die aanleuning te hebben, en blijvend op de voorhand doorkachelen is ook niet gezond voor een paard.

Ik denk dus dat het niet zozeer bedacht is door de mens alswel een natuurlijk principe is, wat verder is uitgewerkt om het fysiek van het paard gezond te houden.
(he wat moeilijk om te omschrijven, ik hoop dat het duidelijk is wat ik denk Clown )

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 15:05

@ Urielle: ja duidelijk ja. Verklaard het voor mij in ieder geval wel Ja

shakiira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:56

maakt toch niet uit als je je paard dat van het begin of aan al aan leert

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:52

Oud topic, slotje.