Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) DePretFlet schreef:paardrijden is een gevoel iets, wat niet valt te omschrijven
Suprirse1 schreef:Ik rij op dit moment zelf een Fjord, die nog wel eens het bit wil vast pakken.. Op dit moment dat hij het bit vast pak moet ik het bit/ teugel heel snel los gooien en weer vast pakken zodat hij het bit niet vast kan pakken. Ik weet niet of jullie dit met "kneepjes"geven vedoelen of gewoon met je vingers vriemelen zodat hij z'n kaak los laat.
want dan heb je zeker een los vast contact ELpatcho schreef:Suprirse1 schreef:Ik rij op dit moment zelf een Fjord, die nog wel eens het bit wil vast pakken.. Op dit moment dat hij het bit vast pak moet ik het bit/ teugel heel snel los gooien en weer vast pakken zodat hij het bit niet vast kan pakken. Ik weet niet of jullie dit met "kneepjes"geven vedoelen of gewoon met je vingers vriemelen zodat hij z'n kaak los laat.
okay dat is dus niet de oplossing tegen het bit vast pakkenwant dan heb je zeker een los vast contact
Jannickee schreef:Ik zie hier vaak in topics waar mensen om hulp vragen bij het aan de teugel rijden van hun paard dat mensen zeggen dat ze "kneepjes" moeten geven in de binnenteugel. Dit vat ik op als een los-vast-los-vast contact. Sinds ik fatsoenlijk les krijg heb ik geleerd dat je nóóit aan de teugels moet friemelen, je moet constant contact houden, geen los-vas-los contact. In alle boeken die ik ooit over dressuur heb gelezen heb ik ook nog nooit zien staan "Om je paard aan de teugel te rijden moet je aan de teugel friemelen."
Bedoelen deze mensen met dit kneepjes geven misschien het loslaten als je paard nageeft en het weer "tegenhouden" als je paard vastpakt? Of bedoelen ze letterlijk gewoon af en toe in de teugel knijpen? Ik ben hier een beetje in de war, wat denken jullie?
Assiej schreef:het lijkt me niet zo slim om je teugels los te gooien hahaa.. je hebt ook bitten die daar tegen zijn.. dat is misschien eerder een optie (ik zie het al voor me dat je paard steeds zijn bit beetpakt zodat de teugels losgegooid worden, zal ik ook lekker vinden)
) door de bak om dan opnieuw te beginnen. Niet dat ik haar meteen der zin geeft als ze ffekes uitbreekt, nee dan been erbij en scherper doorvragen.
Citaat:ze is namelijk íets te sterk voor me
OoappeloO schreef:Assiej schreef:het lijkt me niet zo slim om je teugels los te gooien hahaa.. je hebt ook bitten die daar tegen zijn.. dat is misschien eerder een optie (ik zie het al voor me dat je paard steeds zijn bit beetpakt zodat de teugels losgegooid worden, zal ik ook lekker vinden)
Toch moet ik met mijn paard ook zoiets doen. Niet helemaal losgooien, maar als ze een poos door blijft zeuren (noujaa zeuren, bit vastpakken, trekken, kantelen, dat soort gedoe), teugels los en alleen maar beenbeenbeen. Gewoon volluit (wel mét actieve achterhand) door de bak om dan opnieuw te beginnen. Niet dat ik haar meteen der zin geeft als ze ffekes uitbreekt, nee dan been erbij en scherper doorvragen.
Maar áls ze maar door blijft gaan is los de enigste oplossing, ze is namelijk íets te sterk voor me
Starbreeze schreef:Een paard dat op de teugels gaat hangen is altijd van het achterbeen af.
Zo eentje zou ik eens een scherper bit inhangen zodat ophoudingen wél doorkomen.
En het gebit eens na laten kijken.
nicky_f schreef:Ik krijg ook vaak te horen , een beetje knijpen in de binnenteugel als ze omhoogkomt.
Je meot het zien als een spons
Malenka schreef:Starbreeze schreef:Een paard dat op de teugels gaat hangen is altijd van het achterbeen af.
Zo eentje zou ik eens een scherper bit inhangen zodat ophoudingen wél doorkomen.
En het gebit eens na laten kijken.
Waarom een scherper bit? Zou je dan niet eerst eens kijken waar het probleem vandaan komt? Of het paard wel toe is aan het werk dat je van hem/haar vraagt?
Ik vind het zo oneerlijk om een scherp bit in te hangen. Dat paard heeft er niet om gevraagt om bereden te worden hoor. Wij stappen er gewoon op. Dan moeten wij er dus ook voor zorgen dat het leuk is voor het paard. Dat doe je niet door een scherper bit in te hangen en hem/haar daarmee te dwingen.
Je geeft zelf aan dat zo'n paard van het achterbeen af is. Daar moet je dus aan gaan werken. Een scherper bit doet daar niks aan.
(btw gebit is ok, ze is alleen erg sterk en 'dik' in de hals, en ze is een Faram, weet niet of je die kent? Faram's staan erom bekend dat ze erg moeilijk zijn in de mond..)
OoappeloO schreef:Als eerste, ik ben blij dat ik van de pessoa af ben!! Ten tweede, paard hangt niet op de teugels (ik geef andere voorbeelden)
Verder het paard is er wel aan toe hoor met der 14jaar en M2 te hebben gelopen(btw gebit is ok, ze is alleen erg sterk en 'dik' in de hals, en ze is een Faram, weet niet of je die kent? Faram's staan erom bekend dat ze erg moeilijk zijn in de mond..)
En bij íets te sterk had ik ook deze smilie staan:
Starbreeze schreef:Tjonge, sóms is een iets scherper bit nou juist wél de oplossing hoor. Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat iedereen hier er ontzettend veel verstand van heeft en niet aan het bit gaat lopen raggen. Een ophouding moet wel doorkomen bij een paard als er verder qua gezondheid niks aan de orde is, is daar niks mis mee. Ik vind het nog veel dommer om er maar vanuit te gaan dat het standaard dikke gebroken trensje ieder paard maar past. En kijken naar hoe het bit bij jou en je paard past, is zo gek nog niet of wel?