Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:26

Ik zou zo lang mogenlijk op een trens blijven rijden. Pas écht op het moment aangekomen dat het echt niet anders kan (en ik zou eerlyk gezegd niet eens weten waarom..) zou ik overgaan op S&T. Maar dan ook enkel in de les en op wedstrijd. Het paard moet scherp blijven op S&T, en het moet geen gewoonte worden lijkt mij...

Nog 2 voorbeelden van verkeerd S&T gebruik, laatst zag ik een meisje, en die had een paard gekocht. Paardje had Z gelopen, en vandaar was het altijd gereden met S&T, waardoor het op alleen trens niet meer goed te rijden was... Meisje werd dus 'verplicht' om met S&T te rijden, omdat anders het paard totaal niet goed luisterde naar de hand. Uiteindelijk moest ze zelfs meer doen met haar stang dan met de trens, en het arme kind had nog nooit met S&T gereden... Koe

Op mijn oude manege waren ook van die luitjes. 1 meisje was echt niet normaal. Paard had nog nooit wedstrijden gereden, maar het meisje vond het 'stoer' als ze met S&T reed. Dus, wat deed ze. Kocht een S&T hoofdstel + stang-bit. Hing het samen met een trensje in de mond, en reed weg. Arme beest.. kind rukte maar aan de teugels, en het paard kreeg alleen maar een vreselijke harde mond van al dat geruk met die stang in z'n 'waffel'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:29

Dat is idd heel verkeerd gebruik van de S&T

Grappige is dat ik op een club rij waar ook gesprongen word, eigenlijk op de les door bijna iedereen.
Een meisje dat ZZ-zwaar rijd en haar andere paard ZZ-licht komt gewoon met trens en springt mee Lachen
OOk ik spring altijd mee, ook toen ik Z was
Lekker voor de afwisseling Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:32

runningkawa schreef:
Dat ben ik gewoon helemaal met je eens
En als ik dat zie of lees word ik gewoon erg fel.
Een paard kan niet praten, dat moeten mensen voor ze doen.
Maar je kan je paard ook onrecht aandoen op een trensje, ook met een touw op de neus.
Als je grof bent, snel kwaad en dat soort dingen, dan hoor je gewoon niet op een paard thuis, maar een boksbal te kopen ofzo

Precies. Ik heb soms mijn dag ook niet en als ik dan wat kortaf reageer op een eigenwijze actie van mijn pony.. (Niet dat dat veel voorstelt, ik rijd spoor en zweeploos en straf met mijn stem. Voor mijn pony komt dat hard genoeg aan.) Nou dan zal ik dat weten hoor..! Clown
Iedereen heeft wel eens zijn dag niet natuurlijk. Maar er zijn mensen die alleen maar denken aan; "Je moet laten zien wie de baas is!" En als ze dan ook nog eens een paard hebben die alles over zich heen laat lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:35

Als ik een k..humeur heb dan rij ik of niet of ik longeer als ik denk dat de beweging noodzakelijk is die dag.
Maar ga echt niet een poging tot trainen doen, lukt dan toch niet. En je breekt dan alleen maar vertouwen af ipv dat je wat opbouwd

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:39

Dat is wel het beste wat je doen kunt. Maar ik stap soms heel vrolijk op mijn paard, en vervolgens gedraagt ze zich vreselijk. Dan ga ik niet stoppen en slijmen. Clown Dan wacht ik totdat er 1 ding goed gaat en stop ik. Haha!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:40

Marloez schreef:
Dat is wel het beste wat je doen kunt. Maar ik stap soms heel vrolijk op mijn paard, en vervolgens gedraagt ze zich vreselijk. Dan ga ik niet stoppen en slijmen. Clown Dan wacht ik totdat er 1 ding goed gaat en stop ik. Haha!

Jep , doe ik ook Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:44

Klopt, maaar als ik dan merk onder het rijden dat ik gewoon te snel gepikeerd ben, kan ik de travers gaan vragen die hij moeilijk vind en verlangen dat die goed gaat, terwijl als ik boos ben toch een net wat stuggere hand heb. Dus dat gedoemd is om te mislukken

Ik kan ook zeggen, ik vraag een galop wissel die hij handig heeft en daarmee afsluiten.
Ook afgesoten met wat goeds, waarvan ik van te voren weet dat die gaat lukken Lachen

En morgen weer een dag Lachen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:45

Ja , daar ben ik volledig mee eens! Al betrap ik mezelf er wel eens op dat ik dan expres iets moeilijks ga doen en dat het dan persé goed moet... vandaar dat ik met mezelf uitkijk om te gaan rijden in een chaggie bui.. Clown Ook niet eerlijk tegenover het paard namenlijk.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:03

Zo lang mogenlijk uitstellen en gebruik maken van de regeling dat je pas na het ZZ-Zwaar met stang en trens móet rijden.
Verder is dat per paard verschillend. Het paard dat ik rijd wil snel zijn mond openen en nu kan ik de sperriem nog ietsje aansnoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:04

die sperriem aan snoeren is juist gebruik van je harnachement....

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:17

Ja Maar dat zou dus met S&T niet meer kunnen. En daar ga je zeker commentaar op krijgen. Ik weet wel dat het ligt bij het rijtechnische gedeelte, en dat zou ook een reden om het gebruik van S&T uit te stellen tot hij het wel helemaal aankan van voren. Het is niet zo dat ik in zijn mond hang, maar als hij iets meer aan het werk moet achter, wil hij dit voor opvangen. Dan zou voor mij het gebruik van een stang en trens eerder een uitvlucht zijn dan verfijning van de hulpen Knipoog

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:24

Ik heb niet alles gelezen.

Marloez schreef:
Ik vind dat je pas echt goed kunt rijden als je met een gewoon trensje en zonder sporen diezelfde oefeningen rijdt..

Maar met gewoon kuit geef je een groffere hulp dan met sporen... want die heeft een veel kleiner oppervlak en kan veel gerichter op een klein plekje ergens een hulp geven dan je kuit/enkel/hak... dus eigenlijk klopt dat laatste niet echt wat je zegt lijkt me, maa raan de andere kant gebruiken veel mensen tegenwoordig sporen als middel om hun paard vooruit te krijgen, dus dan snap ik de redenatie wel.

Verder vind ik dat iedereen zelf moet weten of hij al dan niet klaar is of het al dan niet nodig is om met stang & trens te rijden. Zolang het op trens allemaal goed en naar wens gaat zou ik er denk ik zo snel niets anders in hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:24

Maar op een trens zou ik daarvoor de sperriem ook niet gebruiken, mijn vorige bericht was dus om eerlijk te zijn sarcastisch bedoeld.
Ik laat de sperriem gewoon los en oefen rustug verder Lachen

Wel super dat je daarom niet overstapt op S&T, dat zouden er helaas wel veel doen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:54

Ilsemarie schreef:
Ik heb niet alles gelezen.

Marloez schreef:
Ik vind dat je pas echt goed kunt rijden als je met een gewoon trensje en zonder sporen diezelfde oefeningen rijdt..

Maar met gewoon kuit geef je een groffere hulp dan met sporen... want die heeft een veel kleiner oppervlak en kan veel gerichter op een klein plekje ergens een hulp geven dan je kuit/enkel/hak... dus eigenlijk klopt dat laatste niet echt wat je zegt lijkt me, maa raan de andere kant gebruiken veel mensen tegenwoordig sporen als middel om hun paard vooruit te krijgen, dus dan snap ik de redenatie wel.

Verder vind ik dat iedereen zelf moet weten of hij al dan niet klaar is of het al dan niet nodig is om met stang & trens te rijden. Zolang het op trens allemaal goed en naar wens gaat zou ik er denk ik zo snel niets anders in hangen.

Met gewoon een kuit vind ik geen groffere hulp. Hoe groter het oppervlak hoe zachter het aan komt. Dat kleine oppervlak zorgt juist voor een fellere hulp.
Nou wordt een spoor natuurlijk niet gebruikt om je paard naar voren te drijven, maar wat krijg je als je paard struikeld? Meteen een dikke prik in zijn buik! Of als hij opzij springt omdat hij ergens van schrikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:55

Dan zit je toch wel erg l*llig op je paard als je dan meteen al prikt Lachen Clown

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:59

Ja oké, op die manier kan je het ook bekijken... inzicht in natuurkunde had ik nog nooit ondanks dat ik een 7 stond Clown Maar toch is het wel zo dat je met spoor wel een veel gerichtere en kleinere hulp kan geven, juist omdat het oppervlak kleiner is!

voor de rest ga ik met kawa mee.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:01

Denk je? Alsje paard naar beneden struikelt een stuk, of wat voor onverwachte beweging ook, dan klem je over het algemeen je benen om het paard heen anders lig je eraf. Dat is een onbewuste reactie. Je zit op onverwachte struikel/schrikmomenten meestal wel behoorlijk l*ulligop een paard.. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:03

Ik heb dat 1x geflikt, teveel spoor...en ja een paar passen later lag ik er ook langs..meneer vond mijn been niet lief Duivel

En hij was kampioen in streken uithalen, als ze dat maar genoeg doen, kun je ook wel zitten zonder sporen te rammen Lachen
Dat is net zo een kwestie van oefenen
Daar ga ik dus niet met je mee Lachen
Dat een klein opervlakte strenger in komt is zeker zo Ja

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:10

Ik kan me niet voorstellen dat je elke onverwachte beweging van een paard kunt uitzitten maar oké. Haha! Je weet zelf heel goed wat het beste is voor je paard, en hij laat het je duidelijk weten als je het niet goed doet.. Nagelbijten / Gniffelen In dat opzicht lijkt jou paard veel op de mijne.
Dat is alleen maar in z'n voordeel. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:14

nee ik zit niet alles uit, maar ik prik ook niet bij elke beweging die ik niet uitzit.
Het kan natuurlijk wel eens gebeuren, maar om daarvoor de spoor uit te laten?
Nou nee, zo vaak geen last van Lachen

Overigens is eigenlijk in elke klasse sporen verplicht op wedstrijd.
Maar omdat er in de B en L ruiters rijden die beginnend zijn en daardoor minder controle kunnen hebben over hun benen hebben die dispensatie Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:22

Dat verplichte blijf ik toch een vreemd verhaal vinden..
Als een paard zonder net zo goed loopt, of zelfs beter, dan is dat toch alleen maar mooi meegenomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:24

Van mij mag de verplichting er ook af en zelfs een verbod in de B.
Aan de andere kant mensen die er wel mee om kunnen gan moeten toch ook de mogelijkheid heben.
Jury's zouden imo dus wel veel strenger mogen worden op het jureren van de hulpen Ja

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:11

RK, dan zijn we het daar over eens Haha! Sperriem wordt de laatste tijd ook niet meer zo asociaal aangesnoerd als eerst hoor. Nieuw hoofdstel en gaatjestang is weg. Goede reden om eens te kijken hoe mijn paard wél zijn kaken op elkaar gaat houden Tong uitsteken

Om even terug te komen op de spoor: Van mij mogen ze het ook verbieden in de B. Ik heb beide paarden in de B zonder sporen gereden en daar veel profijt van gehad. Ze moeten gewoon respect hebben voor je been, je moet niet eindeloos hoeven prikken. Ik vind zelfs dat je voor het grootste deel je kuiten ( dus alleen de binnenkant aanleggen zonder een schop/prik beweging) en verder je zit moet gebruiken.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:46

runningkawa schreef:
nee ik zit niet alles uit, maar ik prik ook niet bij elke beweging die ik niet uitzit.
Het kan natuurlijk wel eens gebeuren, maar om daarvoor de spoor uit te laten?
Nou nee, zo vaak geen last van Lachen

Overigens is eigenlijk in elke klasse sporen verplicht op wedstrijd.
Maar omdat er in de B en L ruiters rijden die beginnend zijn en daardoor minder controle kunnen hebben over hun benen hebben die dispensatie Lachen

dát maak jij er van..
vind persoonlijk dat je nu wel een beetje alles over één kam scheert, niet zo fair..
Omdat jij toevallig hoger hebt gereden?

Ben het verder met het gros van de reacties wel eens..
wil je S&T gebruiken als verfijning en kan je er goed mee omgaan, geen probleem.
wil je m gebruiken om m even goed achterop en in elkaar te trekken.. Hamer
maar ja dat geld in principe voor alle hulpmiddelen..

als je bijvoorbeeld met sporen bij elke pas loopt te prikken, vind ik dat die je ook wel afgepakt mogen worden Clown

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:53

Ik start Shine nog steeds op trens in het Z2, heb zelfs een keer in het Z1 gehad dat er een jury uit het hokje kwam om te vragen of ik wel wist dat ik op S&T mocht Verward ???

Toen ik M2 plus een hoop punten was ben ik voorzichtig aan begonnen met S&T, ze pakte het erg fijn op. 1e winstpunt in de Z1 gewoon op trens gehaald (principekwestie Knipoog , was ook meteen de 1e proef raak!), daarna maar een keer of wat op S&T gestart omdat ze er gewoon brutaal op werd. Kreeg net de verfijning niet voor elkaar die ik wél op trens had. Dan mag het er wel chiquer uitzien maar Mirjam is gekke henkie niet en dan gaat gewoon de S&T van in totaal dik €600,- weer de zadelkamer in om weer met dat lekkere fijn afgestemde gevoel op trens rond te gaan rijden Ja!

Sommige paarden zie je absoluut verbeteren op S&T (mits juist gebruikt, maar ik denk dat we allemaal dat onderscheid wel kunnen zien) maar sommige veranderen niet of worden slechter. Aan de ruiter om dan zo eerlijk te zijn tegenover zichzelf om die S&T weer weg te hangen, want het is voor sommigen toch een stap. S&T wordt vaak toch écht als statussymbool gezien helaas plus dat er vaak best wel wat centen in zijn gaan zitten zo stiekem en dat het ergens wel weer zonde is.....