Steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:26

mauss schreef:
randalinpony schreef:
@Maus: dan is het dus zaak je paard zodanig te leren steigeren en in het algemeen onder appel te houden, dat hij dat steigeren allleen doet als jij het wil.
En dat is dus nooit in de dressuurring.
Je paard mag in de ring ook niet galopperen als ie daar zelf zin in heeft of over de hekjes springen.
Galopperen of springen dan maar niet meenemen in de training? Stel dat ie het tegen je gebruikt.

Er is trouwens een levensgroot verschil tussen een steegs paard (hm..steegs...stegeman Clown ) en een dat op commando steigert, ook voor hoe het overkomt op de omstanders.

Ik blijf erbij, je kan een paard leren steigeren als je daar zelf nog niet aan toe bent of het karakter van het dier niet zodanig in kan schatten dat je de risicos niet ziet,
maar je kan ook de weg op met een jong paard terwijl je daar helemaal nog niet aan toe bent en totaal geen inzicht hebt in de gevaren die dát met zich mee brengt.

zeg het maar tegen die mensen die dus een steigerend paard hebben dat ze die paarden in bewang moeten houden en daarnaast wat jij wil joh. ik geef alleen maar mijn mening

Ik hoop niet dat je je persoonlijk aangevallen voelt Maus. Was niet de bedoeling.
Maar als je een mening geeft kan je wel verwachten dat een ander een andere mening heeft. Je gaf een reden waarom steigeren fout is waar ik het niet mee eens ben.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:29

ik voel me niet persoonlijk aangevallen hoor. zo ben ik niet dus dat scheelt

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:15

Toen ik mijn haf aankocht steigerde ze voor het alleminste. Uit paniek en angst, van enthousiasme, om mij eraf te krijgen,... We zijn jaren bezig geweest om ze dit af te leren, zonder enig succes.

Daarom heb ik toen beslist om het haar aan te leren op commando. Sedertdien doet ze het nooit meer zomaar, enkel maar op commando (uitzonderingen nagelaten)

Ik ben dus heel blij dat ik het haar op commando heb leren doen, want nu heb ik helemaal geen probleem meer.

(Ze doet het reeds 7 jaar op commando en heeft het nog nooit tegen me gebruikt)

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:29

hansje schreef:
Toen ik mijn haf aankocht steigerde ze voor het alleminste. Uit paniek en angst, van enthousiasme, om mij eraf te krijgen,... We zijn jaren bezig geweest om ze dit af te leren, zonder enig succes.

Daarom heb ik toen beslist om het haar aan te leren op commando. Sedertdien doet ze het nooit meer zomaar, enkel maar op commando (uitzonderingen nagelaten)

Ik ben dus heel blij dat ik het haar op commando heb leren doen, want nu heb ik helemaal geen probleem meer.

dat is dan wel beter dat het op die manier is want dan leer je het daar toch op een bepaalde manier af. had je trouwens geprobeerd tijdens het echte afleren met een waterbalon?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:32

mauss schreef:
hansje schreef:

dat is dan wel beter dat het op die manier is want dan leer je het daar toch op een bepaalde manier af. had je trouwens geprobeerd tijdens het echte afleren met een waterbalon?[/quote]

Sorry maar die manier slaat absoluut nergens op, dan is het steigeren afgeleerd maar je paard is wel gelijk bang voor water, dit hebben ze op de manege waar ik vroeger reed ook gedaan, paardje reed springwedstrijden hadden die eff pech, dat is nooit verder gekomen omdat hij niet over de sloot durfde.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:35

Lara_Silver schreef:
Sorry maar die manier slaat absoluut nergens op, dan is het steigeren afgeleerd maar je paard is wel gelijk bang voor water, dit hebben ze op de manege waar ik vroeger reed ook gedaan, paardje reed springwedstrijden hadden die eff pech, dat is nooit verder gekomen omdat hij niet over de sloot durfde.

dat is minder. ik heb het ook alleen maar gehoord

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:37

Tja dat hoef ook niet bij alle paarden zo te zijn dat ze meteen bang van water worden maar bij die was het iig zo.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:39

Lara_Silver schreef:
Tja dat hoef ook niet bij alle paarden zo te zijn dat ze meteen bang van water worden maar bij die was het iig zo.

ik kan het me enigsins voorstellen maar de achterligende gedacht was dat ze dan hun hoofd stoote en dat ze dan voor hun doen een wond hadden waardoor ze het niet meer deden. maar of het werkt weet ik niet want heb het alleen maar gehoord. Maar dat ze gelijk bang worden voor water wil je niet

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:09

mauss schreef:
hansje schreef:

dat is dan wel beter dat het op die manier is want dan leer je het daar toch op een bepaalde manier af. had je trouwens geprobeerd tijdens het echte afleren met een waterbalon?

Bij ons op stal gebruiken ze een ei Clown

Nog even terug op het feit dat paarden geen plezier hebben om een ruiter op de rug te dragen: Ik ken wel degelijk paarden die graag werken. Paarden werken (VRIJWEL) altijd graag voor een leider, ze voelen zich er prettig bij (uitzonderingen daar gelaten). Mijn paard is ook niet altijd even blij om te werken, maar af en toe vind ze het heerlijk, ze werkt in alles mee. Loopt heerlijk in de hand en is super braaf, wie mag hier dan claimen dat ze het stom vond? Huilen

We kunnen natuurlijk niet kijken in de gedachtes van het paard, maar toch Duivel

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:10

Een ei vind ik een geschiktere methode, ik bedoel ik denk niet dat het uitmaakt dat ze bang worden van eieren. Clown

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:11

Hahah ja:P En een ei is minder groot dan een waterballon, dus makkelijker meenemen/op z'n hoofd duwen Clown

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:15

Ik ben Absoluut tegen! Snap het nut er niet van het te leren, een paard heeft op twee benen altijd minder balans dus de kans dat er een keer iets fout gaat is groter dan als hij met beide Knipoog in het geval van een paard ALLE benen op de grond staat

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:04

Focussed schreef:
Hahah ja:P En een ei is minder groot dan een waterballon, dus makkelijker meenemen/op z'n hoofd duwen Clown

ROFL ik zie het al voor me *pats*, is wel gezond voor de manen. Ja Clown

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:08

Oja? Wist ik niet Haha! Haha dat is ook nog eens een tipje Knipoog

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:11

Je zal tch een paard kopen wat heeft aangeleerd om te steigeren en je weet niet op welke hulp/command.
Ik zou me niet echt veilig voelen Clown .

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:16

Kwestie van uitproberen eh. Gewoon een ervaren iemand opzetten en dan maar commando's zoeken.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:54

k vind dat je het het beste alleen met mini shets of shets gewoon kunt doen, waar je niet op rijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:21

Unni schreef:
Je zal tch een paard kopen wat heeft aangeleerd om te steigeren en je weet niet op welke hulp/command.
Ik zou me niet echt veilig voelen Clown .

Dat zou ik je er wel bij vertellen, hoor, als ik je een paard verkocht wat dat kon. Zou je ook laten zien hoe en wat. Clown

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:22

@ Lab_iris: Het is even gevaarlijk, met alle paarden, alle rassen , het is niet persé slecht, maar altijd gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 19-06-07 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:24

ik heb mn pony het stijgeren wel aangeleerd. zochten een uitdaging. daarbij is ze makkelijk in omgang en zal ze het nooit tegen je gebruiken. ook heb ik verschillende commando's aan elkaar gekoppelt en dan doet ze het pas. dus je kan nooit per ongeluk dat commando geven. daarbij verkoop ik haar nooit en er zijn er maar 2 die haar rijden en die weten het.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:35

Ikke, mag ik vragen wat voor commando je dn gebrukt? Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:12

Als je basisvertrouwen bevestigd hebt met je paard en het dier je respecteert, dan denk ik dat je het dier het kunt aanleren. MIsschien is de join up in eerste instantie wel een beginsel om aan de gang te gaan?...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:22

VIPPIEKIPPIE schreef:
Ikke, mag ik vragen wat voor commando je dn gebrukt? Lachen

leggen zweepje tegen haar schouder(let op slaan NIET) zeggen tegelijk up en leggen onze been naar achter en aan. en dna gaat ze. we hebben wel een hele geode vertrouwensband. ken haar al 14 jaar. en weten wat we bij elkaar kunnen en mogen doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:02

Wat leuk, zeg! Is dat de pony van 30? Wijs dat je nog zoveel met haar doet!

Zelf heb ik een lusitano hengst een paar keer gereden en als je je benen naar voren legde en klikte kwam hij ook omhoog! Echt gaaf!

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:00

ik heb niets meer aan je toe te voegen je haalt me de woorden uit de mond

waarom in godsnaam Nors opkijken