Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:59

Is niet te beoordelen zo, je beugels hangen op half zeven en zonder zadel is het al helemaal niet goed te zeggen

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 02:09

zolang je niet te zwaar bent voor je paard geen probleem.dan ziet alleen het totaalplaatje wat minder uit. maar als je te zwaar bent( helpt meestal afvallen ook niet meer bij) dan vind ik het je eigen plicht om niet meer te rijden op je pony

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:53

Ik zelf denk niet dat ze er last van heeft, ze heeft nooit dr oren in dr nek ofzo of bokt uit zichzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:31

Dat zegt niks. Een paard laat het echt niet zien als hij/zij ergens last van heeft, om de simpele reden dat laten zien zwakte is. En zwakte is bij een paard opgegeten worden.
Ik denk dat je te groot en te zwaar bent, en ik vind dat je niet meer op deze pony zou moeten rijden.

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:51

Als de ruiter te zwaar is vind ik t erger dan te lang.. Dan belast je de rug toch ook?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 00:42

Yamcha schreef:
Dat zegt niks. Een paard laat het echt niet zien als hij/zij ergens last van heeft, om de simpele reden dat laten zien zwakte is. En zwakte is bij een paard opgegeten worden.
Ik denk dat je te groot en te zwaar bent, en ik vind dat je niet meer op deze pony zou moeten rijden.

Hmm te groot denk ik niet; haar beugels zijn veels te lang, ze kan zo haar hakken niet eens omlaag houden. Maar over dat te zwaar kan wel zijn, ze weegt 62 kg en het paardje is nogal tenger...

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:53

Hoi ik ben 1.65m, ben 50 kg en rijd op Shetlandpony's.

Ik merk niet dat ze er last van hebben. Wat vinden jullie?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 17:57

Qua gewicht valt dat wel mee, maar ik denk dat je nogal lang bent voor die pony's. Lees de vorige pagina maar eens door, daar kan je veel aan hebben.

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:19

Ja, maar ze merkt niks van mijn benen, hoor!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 18:24

_ocalinda_ schreef:
Hoi, Shetten zijn beresterk! Die beestjes geven het vlug genoeg aan als iemand te zwaar is, hoor, dan beginnen ze vlug te hijgen, worden vlot moe..

De lengte maakt al helemaal niks uit, zolang je maar niet springt... Haha!

Ik denk dat het belangerijk is dat je naar je beestje luistert... Dan merk je het snel genoeg!

Wat dacht je van lange kerels op Ijslanders? Die beesten geven echt geen sjoegge hoor! ik denk dat we wel eens te betuttelend kunnen zijn! Pling

Uhu, wat denk je als je een volte rijdt en een beetje te veel aan de stelling gaat denken en een beetje naar één kant hangt, dat dat niet uitmaakt, geloof me ook echt te groot zijn voor een pony is er slecht voor.
Ik reed in de zomer ook altijd op een shet, vorige zomer was ik 1.45 en nu 1.55 en geen haar op mn hoofd die er aan denkt er nog op te klimmen hoor.
Ik geloof dat Yamcha het al eerder zei, die paarden geven idd geen kik maar dat is instinct: zwakte tonen = worden opgegeten , dus een paard zal niet zo snel een kik geven hoor. En Ijslanders zijn wel een stukkie groter als shettie's, dat is trouwens een ander verhaal. Knipoog

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:29

Shetten zijn kleiner maar qua kracht zijn ze relatief het sterkste ras! wat een onzin, dat ze het niet aangeven; juist Shetlanders laten zich niet klein krijgen!

Zie al die vette zogenaamde knufjes in de wei staan; die zijn er slechter aan toe dan degenen die door grotere kids worden gereden volgens mij..

Nee, ik denk, dat ik er gewoon mee door ga. fanatiek dressuur doe ik toch neit, rijd voornamelijk buiten en dat vinden ze prachtig! Haha!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:33

_ocalinda_ schreef:
Shetten zijn kleiner maar qua kracht zijn ze relatief het sterkste ras! wat een onzin, dat ze het niet aangeven; juist Shetlanders laten zich niet klein krijgen!

Zie al die vette zogenaamde knufjes in de wei staan; die zijn er slechter aan toe dan degenen die door grotere kids worden gereden volgens mij..

Nee, ik denk, dat ik er gewoon mee door ga. fanatiek dressuur doe ik toch neit, rijd voornamelijk buiten en dat vinden ze prachtig! Haha!

denk dat jij nog heel veel mag gaan leren.
Verder zal ik er niet op in gaan

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 18:35

Ik ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:47

Tuurlijk, ocalinda. Vooral niet luisteren hoor!!! Gewoon doorgaan. Lekker je shets in de vernieling rijden. Als jij maar plezier hebt, toch? Nee, ik zou vooral zo doorgaan, en zéker niet naar iemand luisteren, hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:19

_ocalinda_: Wat een onzin! Als een paard in de kudde aangeeft, dat hij het niet meer aankan, zou hij vatbaar worden voor roofdieren. Een paard geeft dat niet aan! Net zoals een paard soms zijn pijn niet wil laten merken, dat is een teken van zwakte.
Misschien zonder dat jij het door hebt, zit je je paard hartstikke in de weg! Met je benen, die tegen zijn benen aankomen en met je bovenlichaam die hem uit balans brengt.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:21

Een paard is per definitie vatbaar voor roofdieren. Een paard ziet pijn laten zien neit als een teken van zwakte- een paard is een vlucht- c.q.loopdier, het instinct vertelt het dier door te gaan...

Ik moet eerlijk gezegd nog horen welke Shet er kapot is gereden door een te goort kind- neem me nou niet kwalijk. het zijn geen watjes, hoor!

Weet je wat je doet? Vraag eens theorieboeken aan van Machteld van Dierendonck, zij is ethologe bij uitstek (ethologe???).

MIsschien reageren jullie dan iets minder geemotioneerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:50

flappp schreef:
Ik moet eerlijk gezegd nog horen welke Shet er kapot is gereden door een te goort kind- neem me nou niet kwalijk. het zijn geen watjes, hoor!

MIsschien reageren jullie dan iets minder geemotioneerd.

Ethologie: gedragswetenschap. Ik ben bang dat ik niet echt zie wat dit met overbelasting van Shetten te maken heeft. Maar misschien iemand anders? Ben erg benieuwd naar een verband tussen de twee.

Maar geloof me: er zijn genoeg Shetten kapot gereden door te grote kinderen, echt. Je moet ze niet onderschatten, maar 40 kilo is voor een shet echt de max. Dat betekent dat een kind van 8 jaar al te zwaar is. Laat staan een van 14.
Denk dat mensen het eerder overschatten dan onderschatten.

Ik reageer zo emotioneel omdat het welzijn van de dieren mij aanhet hart gaat. Omdat ik niet kan aanzien en accepteren dat door onkunde, gebrek aan zelfkritiek of puur egoïsme dieren kapot gemaakt worden. Het is in mijn ogen hetzelfde als dierenmishandeling.
Dieren kunnen niet inzien wanneer ze te zwaar of verkeerd belast worden. Wíj mensen moesten er zo nodig op, laten we daarin dan ook onze verantwoordelijkheid nemen. Doen we dat niet, dan is dat opzettelijke nalatigheid. Je bent niet bezig met een stuk speelgoed, wat leuk en schattig is, maar met een levend, ademend, zeer gevoelig en intelligent wezen. Dat geeft een gigantische verantwoordelijkheid, die je niet zomaar even lichtzinnig af kunt doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 21:52

Amen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:38

flappp: Nou en ik kan je dus een verhaal vertellen van een shet die op 7-jarige leeftijd is afgemaakt omdat hij kapot is gereden door een te grote en te zware ruiter.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:38

Vertel! Ben benieuwd! By the way: Denkt iedereen niet op deze site: Ik ben zo betrokken bij mijn dier, alleen ik kan er goed voor zorgen, ik weet wat het beste is, etc.

En zo heeft ieder zijn of haar mening. Ik denk echt er (vandaar ethologie), dat mensen veels te veel bezig zijn hun emoties in hun dier te verplaatsen. het zijn paarden, geen mensen. Zo superintelligent zijn ze nou ook weer niet, hoor! En zwakte? dat laten ze echt wel zien!

Vind het overigens (als dat inderdaad de oorzaak is) wel zielig voor die Shet dat die kapotgereden is. Ik vraag me dan ook af of gewicht de oorzaak is of roekeloos gedrag; lomp rijden, etc.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:51

Ik verplaats juist helemaal niet mijn emoties in mijn dieren. Een dier is een dier simpel zat en ik ga mijn dieren echt neit met mensen vergelijken.

Dieren laten echt niet snel pijn zien, ik weet dat mijn pony een spierblessure had maar je kon dus echt niet zien dat hij pijn had pas na een tijdje zijn we er achter gekomen. Dus je kan mij dan neit wijs maken dat hij het wel zou laten merken als er een uur een te zware en/of te lange ruiter op zit. Denk eht niet.

Die shet werd vanaf 4 jaar gereden door een meisje dat zonder zadel mee kon lopen, gelukkig reed ze dus wel met zadel. Meisje was echt veel te groot dus, als ze galoppeerde en ze verzitte even schoot de hele shet opzij zoals je helaas hier op forum ook geregeld ziet. Wat zal ze gewogen hebben een kilo of 50 denk ik. De shet was een breed gebouwde pony van ongeveer een meter. Ze reden best verantwoord altijd keurig warm rijden koeling down. Nooit geen gekke dingen behalve dan dat ze er gewoon niet op paste naar mijn mening. Toen eht diertje zeven jaar was hebben ze dus besloten om hem in te laten slapen omdat hij rugproblemen had doordat ze met dr kont in een klein zadel zat rond te rijden waardoor dus de druk niet verdeeld werd. De pony had een beschadiging aan zn spieren/pezen waardoor hij chronisch kreupel liep. Beestje was helemaal afgestomp had geen lol meer in het leven en had elke dag pijn. Dus vertel mij neit hoe belangirjk het is dat ook shetten op een normale en verantwoorde manier gereden worden.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:58

Ik vind te zwaar erger dan te groot.
Te groot zijn ziet er vaak niet mooi uit ( en kan belemmerend zijn voor het beestje.) maar te zwaar is dat zeker.
Toch vind ik het wat te simpel om te stellen dat als je te groot ben voor je pony meteen een andere te kopen. Je hebt een band met zo'n beestje, tis een dier geen ding.
Dat zelfde geldt voor te zwaar. Er zijn vast andere oplossingen waardoor je toch nog op een andere manier plezier aan je paard/pony kan beleven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:00

Dat is toch onzin, ik rij niet op mijn eigen paarden maar daarom heb ik er echt niet minder plezier van. Dta hoor je zo vaak als een van onze ruitertje te groot worden moeten ze stoppen met rijden, als zelfs zulek kleine kinderen snappen dat het beter voor de pony is snap ik niet waarom je soms mega lange mensen op shetten ziet rond hobbelen en vrolijk zeggen maar ik ben neit te zwaar of hij kan het makkelijk houden

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:15

Uhm Karoliena, slaat jou reactie op mij?!
Want volgens mij zeg ik helemaal niet dat je alleen maar plezier van je paard kunt hebben als je er op rijd, maar dat er genoeg andere manieren zijn.
Maar correct me if i'm wrong Nagelbijten / Gniffelen

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:18

Meestal lijkt het alsof een zwaar iemand een paard kapot rijd, maar een paard kan wel meer dan sommige mensen denken. Maar tuurlijk moet je er op letten, want op een gegeven moment ben je wel te zwaar of te lang.