gebroken lijn rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraV93

Re: gebroken lijn rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:51

bij gebroken lijn blijf je op dezelfde hand rijden, dus op andere been gaan lichtrijden heeft geen zin (vind ik)

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:01

dat heb ik nooit geleerd Tong uitsteken
ik vind het ook een beetje maf klinken Tong uitsteken

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:02

poeniwoeni schreef:
bij gebroken lijn blijf je op dezelfde hand rijden, dus op andere been gaan lichtrijden heeft geen zin (vind ik)

mee eens Knipoog

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:07

Cookiee schreef:
poeniwoeni schreef:

mee eens Knipoog

hier ben ik het ook mee eens Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:27

Cookiee schreef:
poeniwoeni schreef:

mee eens Knipoog

Tuurlijk heeft het wel zin, want je paard moet op X de andere kant op buigen!

In een proef moet je niet van been verwissellen, maar ik doe het altijd automatisch.

Als je een slangenvolte 3 bogen rijdt, dan doe je toch ook elke keer van been verwissellen?
En toch kom je op de dezelfde hand uit! Waarom dan toch van been verwissellen?
Omdat je paard de andere kant omgebogen moet worden. Knipoog

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:59

Maar bij een slangevolte rij je wel (al is het maar voor even) op de andere hand en dan vind ik het wel logisch om van been te wisselen.
Bij een gebroken lijn rij niet op de andere hand, zelfs niet een klein stukje dus is het in mijn ogen niet nodig.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:07

Dit is toch bij hand verranderen?? Koe Dat je een pasje door moet zitten?

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:17

Heb ik nog nooit van gehoord Clown

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 04:43

Volgens mij moet je officieel niet van been veranderen. Althans: niet in de proef. Kan me voorstellen dat als je thuis rijdt, en je merkt dat het paard het er moeilijk mee heeft, het voor het gemak wel doet. Ik schijf regelmatig bij een jury lid wat vrij streng is op dat soort dingen (van been veranderen) in de klassen B en L.

Het is ook zo dat je bij van hand veranderen pas vlak voor je laatste hoek (bijv. F-X_H), dus vlak voor H, van hand mag veranderen. De hele diagonaal hoort bij de linkerhand, pas vanaf H ga je op de rechterhand. Dus ook pas voor H mag je van hand veranderen, niet op de X, zoals veel mensen al doen. Dus als je dan de gebroken lijn rijdt, verander je officieel niet van hand, dus ook niet van been. Je komt nooit bij de tegenover liggende letter aan. Als ik me niet vergis staat het ook zo in de "regelementen" van de KNHS (het verhaal over van hand veranderen) maar ik kan het mis hebben.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:41

ik heb er nog nooit van gehoort
en je blijft toch op de zelfde hand

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:49

Vanessa24 schreef:
Maar bij een slangevolte rij je wel (al is het maar voor even) op de andere hand en dan vind ik het wel logisch om van been te wisselen.
Bij een gebroken lijn rij niet op de andere hand, zelfs niet een klein stukje dus is het in mijn ogen niet nodig.

Maar als je op de linkerhand een gebroken lijn rijdt, dan moet je op x een wending naar rechts rijden.
Met stelling en lb naar rechts en je paard moet dus om je rechterbeen buigen.
Ik vind het dan dus makkelijker om doorvoor van been te verwisselen zodat dat ook makkelijker gaat.
(het paard loopt in de wending toch precies alsof je op de rechterhand rijdt?)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:29

Dit is voor het eerst dat ik zoiets hoor, moet zeggen dat dit echt nog nooit in me op is gekomen. Er zit wel iets van logica in, maar volgens mij hoor je echt gewoon op hetzelfde been te blijven lichtrijden.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 07:51

asjemenou schreef:
Vanessa24 schreef:

Maar als je op de linkerhand een gebroken lijn rijdt, dan moet je op x een wending naar rechts rijden.
Met stelling en lb naar rechts en je paard moet dus om je rechterbeen buigen.
Ik vind het dan dus makkelijker om doorvoor van been te verwisselen zodat dat ook makkelijker gaat.
(het paard loopt in de wending toch precies alsof je op de rechterhand rijdt?)

Dat is waar, maar zal dat alleen gelden op het moment dat je buigt en niet voor de rest van de gebroken lijn? Het kleine stukje waarop je dan van been wisselt is dan zo klein, dat het voor in mijn ogen te verwarrend is om dan iedere keer van been te wisselen, dan om het zo te laten.

Maar om het wel te doen, of om het niet te doen klinkt voor mij allebei heel logisch.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:02

Nouks schreef:
Je verandert dan wel niet van hand, maar je maakt wel een wending de andere kant uit dan op welke hand je reed. En aangezien het beter voor de belasting en balans is om op je buitenvoorbeen te gaan staan, zou je dus ook verwachten dat je in die bocht ook op je buitenvoorbeen voor díe bocht zou gaan staan.

Precies, lichtrijden, (ofwel zitten als in een bocht het buitenvoorbeen aan de grond is en staan als het buitenvoorbeen weer naar voren gaat, van de grond los), doe je om het paard in balans te houden in een bocht. Nou zal het paard echt niet direct omvallen wanneer je dat niet doet Clown , maar je verandert bij een gebroken lijn wel degelijk even van hand bij X om vervolgens bij de hoek weer dezelfde kant op te draaien als waarmee je de gebroken lijn begint Lachen .

De jury zal vast niet moeilijk doen als je even blijft doorzitten om de bocht door te komen, als je daarna tenminste wel weer op het goede been gaat lichtrijden, maar je zit wel op het verkeerde been bij X als je gewoon constant op hetzelfde been blijft rijden.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:05

Nee ik heb altijd gebroken lijn op wedstrijden gereden zonder van been te veranderen enne nooit opmerkingen overgehad!

misschien staat het in het dressuurboekje, maar volgens mij blijf je op het zelfde been, je verandert namelijk niet van hand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:09

Nooit geleerd ofzo, maar het klinkt logisch Lachen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:21

ELpatcho schreef:
misschien staat het in het dressuurboekje, maar volgens mij blijf je op het zelfde been, je verandert namelijk niet van hand!

Je verandert wel van hand bij X, om vervolgens in de hoek weer op dezelfde hand verder te rijden als waarmee je de gebroken lijn begon Lachen . Zie de uitleg een stukje hierboven.

Wat is namelijk 'op de linkerhand' of 'op de rechterhand' rijden? Dan gaat het er om welke kant het paard in gebogen is. Als jij op de rechterhand rijdt (waarbij het paard in de hoeken in de rechter stelling gebogen is), en je maakt een gebroken lijn F-X-M, dan rijd je in de hoek bij F op de rechterhand, bij X op de linkerhand (je buigt je paard tenslotte linksom daar) en bij M weer op de rechterhand.

En om het nog wat duidelijker te maken wat er gebeurt als je op het verkeerde been rijdt, dus lichtrijdt op het binnenbeen:

Stel, je bent een rondje naar rechts aan het fietsen of scooteren. Dan leun je schuin naar binnen. Wat gebeurt er als er dan nog eens een zwaar gewicht aan je rechterschouder of rechterkant van het stuur gehangen wordt? Dan val je nóg meer naar binnen, of je valt zelfs om.

Dat is bij een paard ook, zeker bij een jong paard dat nog niet goed in balans is en nog niet optimaal bespierd is. Als je in een bocht gewicht zet op het binnenvoorbeen op het moment dat het paard dat neer zet, dan valt hij nóg meer naar binnen. Je wending wordt mooier, beheerster, als je op het buitenbeen lichtrijdt Lachen .

Maar meestal zijn jury's vrij coulant hierbij, dat klopt Lachen .

*Edit* Stukje toegevoegd.

IlbaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:09

Ik heb dat nog nooit gedaan,een gebroken lijn en dan op x van been wisselen,denk ook niet dat het zo altijd moet ?

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:50

nou volgens mij niet,,, ik heb nog nooit gehoord maarjaa mischien licht het aan mij? Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:51

Nee, het moet ook niet!

Maar voor je gevoel is het logischer dus doe ik het wel, maar op wedstrijd moet je het eigenlijk niet doen.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 00:53

waarom zou je dat doen? je verandert niet van hand..
wel vind ik dat je je paard een beetje moet omstellen..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:07

Omdat je een wending de andere kant op rijdt...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:16

Ik zit bij de gebroken lijn in de "knik" altijd twee passen door, dus dubbel van been verwisselen zeg maar. Dit inderdaad om de balans goed te houden.

Maar ik rijd geen wedstrijden dus weet niet hoe het daar zit Haha! Het lijkt me logischer als daar ook iets dergelijks gevraagd zou worden.

Edit; sowieso zit ik bij bij het rijden van oefeningen best vaak door, bij bet rijden in het algemeen eigenlijk (behalve als ze te "zwaar" wordt en tijdens het losrijden) omdat ik ze meer met de zit rijd dan de teugels. Been en teugel is ze erg gevoelig op dus de volgorde van belangrijkheid is voor mij zit-been-teugel. Maar dat geheel ter zijde Haha!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 07:54

Even over het van hand veranderen... natuurlijk verander je wel van hand. De eerste contragalop oefening is tenslotte een gebroken lijn rijden!

Van X terug naar de hoefslag is echt de andere hand. Als je op de hoefslag komt, verander je dus weer van hand.