Elke dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Re: Elke dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:12

ik rijd 1 van m'n pony's elke dag
en de rest word afentoe eens bereden

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:23

Voordat mijn vp kreupel werd, werd ze 4x in de week gereden, 1x gelongeerd en de overige dagen losgegooit en in de wei.
Nu stap ik iedere dag met haar ivm d'r kreupelheid.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:58

Ik rijd wanneer ik tijd het op mijn bijrijdpony, mijn zus ook en de eigenaresse rijd meestal maar 1 keer per week, soms nog niet eens. Meestal is er wel een dag dat we niet kunnen ivm huiswerk ofzo. Dat maakt op zich niet zoveel uit omdat ze het toch niet gewend is en ik vind eigenlijk dat ze af en toe ook wel een een dagje rust mag hebben hoor Knipoog

tes_saa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:00

ik rij bijna elke dag (6x per week) op vrijdag heeft mn pony altijd een rust dag omdat ik meestal zaterdag op wedstrijd ga..

rissie1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:01

Ik rijd niet elke dag, maar zorg er wel voor dat mijn pony iedere dag uit haar stal komt.

Mijn pony staat op een stalling waar in de winter weinig tot geen weidegang is, waardoor ze als ik niet zou komen 24 uur op stal zou staan. Dit wil ik niet, dus vind ik het erg belangrijk dat ze iedere dag uit haar stal komt. Dan hoef je niet perse te rijden. Je kan ook gaan wandelen, longeren of loslaten in een paddock.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:08

Elke dag rijden in de bak word een beetje eentoning, voor paard en ruiter.
Vaak word er dan ook 2x per week in de bak dresuurmatig met hem gereden, 3x per week (lange) buitenrit. 1x per week aan de longe. 1 dag rust (stappen o.i.d.) Haha!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:14

Als je paard voor zijn beweging afhankelijk is van het rijden, dan moet je dat wel elke dag doen. Verder maakt het ook uit wat je traint. Als het echt om fysieke conditie gaat, kan je hem niet zomaar een week stilzetten, maar anders moet dat niet echt een probleem zijn. Dat gebeurt bij mij best regelmatig, als ik ziek ben ofzo, en ik merk eigenlijk geen verschil in de prestaties van mijn paard. In tegendeel, ik zie juist vaak een grote stap vooruit na een paar dagen 'bezinken'. De eerste dag dat ik dan weer rijd is nog niet echt beter, maar die tweede dag juist wel. En dat blijft dan ook zo.

Ik hou daar ook een grafiek van bij. Dat kan ik zeker aanraden. Je kunt dan duidelijk zien hoe het bij jouw paard werkt. Bij mij werkt het dus het beste om 3 dagen te rijden, 1 of twee dagen rust, dan weer 3 dagen rijden, enz. Dat geeft de meeste vooruitgang, maar een week stilstaan geeft geen terugslag. Maargoed, mijn paard loopt 24/7 buiten in een groep en komt dus niet helemaal hyper uit een stal na een paar dagen niet rijden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:30

Wat versta je onder rust? Alleen in de wei, of gewoon 24u op stal?
Ik vind dat een paard elke dag uit zn/haar box moet kunnen, maar vind zéker niet dat paarden 7 dagen per week gereden moeten worden. Kan me niet voorstellen dat er paarden zijn waar dat goed voor is.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:35

Ik heb zelf geen eigen paard.
maar ik vind ook belangrijk dat tie 1 keer in de week gelongeert wordt, dat is ook wel lekker.
losgooien of gewoon rust.
maar niet je paard stil laten staan wel dat hij/zij uit zijn stal komt.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:37

Ik zit zo'n beetje met de vraag of ik mijn paard elke dag zou moeten rijden.... Clown
Tijd is daar wel niet altijd voor met mijn fulltime job. Er staan er namelijk drie, waarvan ééntje nog in bevallingsverlof tot eind juni Haha!
Mijn pony rijd ik om de andere dag, soms zitten daar eens twee dagen rust tussen. Ik ondervind wel dat regelmatiger rijden en soms eens twee dagen na elkaar wel een beter resultaat geeft.
Mijn jong paard (allé jong, ze is zes jaar en sinds twee maand onder het zadel)probeer ik om de andere dag te rijden omdat ze zoveel moet leren, maar ik vraag me af of ik haar niet betere gedurende een periode 6à7 keer per week rijd( een 20 min.)...om wat vooruitgang te krijgen.
....Is me toch eens gezegd dat je een groen paard beter even een tijd doorrijd....
Schuldig ivm een eventueel tekort aan beweging voel ik me in elk geval niet want ze staan dagelijks van 7h tot 19h op de weide.
Ik kan me voorstellen wanneer je paard de meeste tijd in een stal moet doorbrengen dat elke dag bewegen welkom is.

Castache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:37

3 dagen pewr week rijden is al voldoende,vind ik. Clown

wizzards

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:07

ik rij mijn paard meestal 3 dagen en dan een dag rust.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 00:39

Nieke schreef:
Ik zit zo'n beetje met de vraag of ik mijn paard elke dag zou moeten rijden.... Clown
Tijd is daar wel niet altijd voor met mijn fulltime job. Er staan er namelijk drie, waarvan ééntje nog in bevallingsverlof tot eind juni Haha!
Mijn pony rijd ik om de andere dag, soms zitten daar eens twee dagen rust tussen. Ik ondervind wel dat regelmatiger rijden en soms eens twee dagen na elkaar wel een beter resultaat geeft.
Mijn jong paard (allé jong, ze is zes jaar en sinds twee maand onder het zadel)probeer ik om de andere dag te rijden omdat ze zoveel moet leren, maar ik vraag me af of ik haar niet betere gedurende een periode 6à7 keer per week rijd( een 20 min.)...om wat vooruitgang te krijgen.
....Is me toch eens gezegd dat je een groen paard beter even een tijd doorrijd....
Schuldig ivm een eventueel tekort aan beweging voel ik me in elk geval niet want ze staan dagelijks van 7h tot 19h op de weide.
Ik kan me voorstellen wanneer je paard de meeste tijd in een stal moet doorbrengen dat elke dag bewegen welkom is.

Ja, ik ken het dilemma. Ik denk dat je een jong paard dat net onder het zadel is beter een paar dagen achter elkaar kunt rijden, dan om de andere dag. Bijvoorbeeld 3 dagen wel, 1 dag niet. Elke dag kort rijden kan ook, maar het lijkt mij dat dat in de praktijk niet gaat werken als je krap in je tijd zit. Het kost toch het meeste tijd om er naartoe te gaan, te poetsen, zadelen enz. Je kunt dan beter als je er toch bent, ook meteen wat steviger rijden. Als dat allemaal goed gaat hoef je dat maar 2 á 3 maanden vol te houden tot de basis er goed in zit. Daarna kun je alweer minderen.

Het lijkt mij ook dat om de andere dag rijden niet zo nuttig is omdat het paard dan niet de kans krijgt om zich dingen eigen te maken. Even heel zwart-wit gezegd: voordat hij iets snapt of kan is de tijd alweer voorbij en twee dagen later is hij het vergeten en moet je weer van voor af aan beginnen. Door een paar dagen achter elkaar te rijden 'slijp' je nieuwe dingen er beter in. Die heeft het paard zich dan zo eigen gemaakt dat je hem gerust een paar dagen stil kunt zetten, want daarna weet hij het nog wel. Je kunt dan weer met iets nieuws beginnen, of verder borduren op wat je het vorige 'blokje' gedaan hebt. En dan boek je vooruitgang.

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje nutteloos om hier te roepen hoe vaak per week je rijdt, als je er niet bij zet wat het doel is met je paard; in conditie houden, wedstrijdklaar maken, wereldkampioen worden, of alleen zelf leren. En dan maakt het ook nog uit onder welke omstandigheden je paard gehouden wordt en wat voor beweging hij naast het rijden nog krijgt. Ook de leeftijd van je paard speelt een rol. Bij jonge paarden is regelmatig herhalen belangrijker dan bij oudere paarden.
Ik ken mensen die hun paard in een kudde hebben lopen en hem een keer in de maand voor de kar spannen en dan gezellig een ritje met het hele gezin gaan maken. Prima toch? Anderen zijn keihard aan het trainen voor een belangrijke wedstrijd en voelen zich al bezwaard als ze een keer een dag niet kunnen rijden. Kan ook. Het is maar net wat je wil met je paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 07:32

Ik heb 4 keer per week les, meestal 1 keer wedstrijd en de andere dagen rijd ik óf voor mezelf óf stap ik met hem.
Hij kan ook niet langer als 3 dagen achter elkaar gereden worden, dan wordt hij verschrikkelijk vervelend Knipoog

WybO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:28

een dagjes rust kan egt geen kwaad hoor;)

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:44

LindyH schreef:
Nieke schreef:

Ja, ik ken het dilemma. Ik denk dat je een jong paard dat net onder het zadel is beter een paar dagen achter elkaar kunt rijden, dan om de andere dag. Bijvoorbeeld 3 dagen wel, 1 dag niet. Elke dag kort rijden kan ook, maar het lijkt mij dat dat in de praktijk niet gaat werken als je krap in je tijd zit. Het kost toch het meeste tijd om er naartoe te gaan, te poetsen, zadelen enz. Je kunt dan beter als je er toch bent, ook meteen wat steviger rijden. Als dat allemaal goed gaat hoef je dat maar 2 á 3 maanden vol te houden tot de basis er goed in zit. Daarna kun je alweer minderen.

Het lijkt mij ook dat om de andere dag rijden niet zo nuttig is omdat het paard dan niet de kans krijgt om zich dingen eigen te maken. Even heel zwart-wit gezegd: voordat hij iets snapt of kan is de tijd alweer voorbij en twee dagen later is hij het vergeten en moet je weer van voor af aan beginnen. Door een paar dagen achter elkaar te rijden 'slijp' je nieuwe dingen er beter in. Die heeft het paard zich dan zo eigen gemaakt dat je hem gerust een paar dagen stil kunt zetten, want daarna weet hij het nog wel. Je kunt dan weer met iets nieuws beginnen, of verder borduren op wat je het vorige 'blokje' gedaan hebt. En dan boek je vooruitgang.

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje nutteloos om hier te roepen hoe vaak per week je rijdt, als je er niet bij zet wat het doel is met je paard; in conditie houden, wedstrijdklaar maken, wereldkampioen worden, of alleen zelf leren. En dan maakt het ook nog uit onder welke omstandigheden je paard gehouden wordt en wat voor beweging hij naast het rijden nog krijgt. Ook de leeftijd van je paard speelt een rol. Bij jonge paarden is regelmatig herhalen belangrijker dan bij oudere paarden.
Ik ken mensen die hun paard in een kudde hebben lopen en hem een keer in de maand voor de kar spannen en dan gezellig een ritje met het hele gezin gaan maken. Prima toch? Anderen zijn keihard aan het trainen voor een belangrijke wedstrijd en voelen zich al bezwaard als ze een keer een dag niet kunnen rijden. Kan ook. Het is maar net wat je wil met je paard.

opzich vind ik dat wel mee vallen hoor, dat je met een jong paard elke dag zou moeten rijden. paard dat k heb ingereden vorige zomer heb ik in het begin eigenlijk 1 a 2 x in de week gereden en dan maar iets van 20 min. En afgelope winter eigenlijk ook maar 2 a 3 keer per week, en momenteel rijd ik haar zon 4x per week. maar ik heb absoluutniet het gevoel dat ze dingen is vergeten die je de keer ervoor hebt gedaan. als ze een week ertussen heeft stilgestaan deed ik wel langer losrijden natuurlijk, en niet in te hard aan het werk zetten.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:22

Mijn paard reageert niet goed op elke dag trainen, rijd hem dus regelmatig wat vrijblijvender of op buiten ritten. Wordt per week 3 tot 5 keer gereden. Staat vrijwel elke dag daarnaast in een ruime wei met 2 andere paardjes.

Macken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:48

Mijn paard heeft opzich nooit vrij.. We longeren 4x per week, en 3x per week longeren we met zadel en gaan er daarna op.. Als het nou echt slecht weer is, of de longeerbak is te blubberig, dan gaan we gewoon stappen.. Maar van stappen verbeterd je paard niet, en van trainen (rijden, longeren enz.) wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:40

ja, je paard verbeterd wel bij stappen en rust (rust is wel uit de stal)
Spieren hebben die rust juist nodig om sterkter te worden.

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:42

ik rij 4/5 keer per week.. andere dagen heeft ie vrij of longeer ik m!

lOraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:53

Bij ons op de manege rijden de pony's ook wel is niet,
maar ze bedoelen denk ik dat ze niet 3 dagen stil moeten staan dan is dat beestje erg stijf maar 1 dag maakt niet zoveel uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:55

stil staan, met als niet uit de stal komen vind ik sowieso nooit kunnen.
Bij mij betekend stil staan niet rijden of longeren, maar wel in de wei staan

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:38

mijn paard gaat s ochtends in de wei en s avonds in de trainingsmolen, stap, draf , snelle draf 3 kwartier, tussen hekken, zitten niet vast, als ze een "rust"dag heeft. Vind ze altijd erg leuk. Heb 1 of 2 van die rustdagen per week, en dit werkt beter dan elke dag rijden. Ik doe altijd minimaal een zon dag, ik merk dat ze daarna juist fijner te rijden is dan als ik 0 rustdagen per week heb , na 2 weken wordt ze dan wat chagrijnig

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:28

Mijn paard staat elke dag buiten of ik nu wel of niet ga rijden. Aleen als ik wel ga rijden haal ik ze rond een uur of 7 op en als ik niet ga rijden pas rond een uur of 10/11 helemaal als het mooi weer is. Ik heb een hekel om hem op te sluiten en doe dat zo weinig en zo kort mogelijk. Daarbij staatn de luiken altijd open voor lekkere frisse lucht.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:52

Ik rijd pellie bijna elke dag. Af en toe staat hij een dagje stil, maar erg leuk vind hij dit niet.
Omdat hij toch graag beweging wil graaft hij maar een dik gat in de bak Clown
Als ik hem een keer niet wil/kan rijden longeer ik hem een half uur tot 3 kwartier. Dan is hij toch bezig en heb ik net iets meer rust (pfeiffer).
Ik heb hem laatst wegens omstandigheden 3 dagen achter elkaar niet gereden, en het gat in de bak was ook behoorlijk diep. Verveling.
Hij staat in een inloopstal die uitloopt op de bak. Dus kan binnen en buiten zijn, wat hij wilt. Dat is wel makkelijk hoor Haha!