Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Nieke schreef:Ik zit zo'n beetje met de vraag of ik mijn paard elke dag zou moeten rijden....![]()
Tijd is daar wel niet altijd voor met mijn fulltime job. Er staan er namelijk drie, waarvan ééntje nog in bevallingsverlof tot eind juni![]()
Mijn pony rijd ik om de andere dag, soms zitten daar eens twee dagen rust tussen. Ik ondervind wel dat regelmatiger rijden en soms eens twee dagen na elkaar wel een beter resultaat geeft.
Mijn jong paard (allé jong, ze is zes jaar en sinds twee maand onder het zadel)probeer ik om de andere dag te rijden omdat ze zoveel moet leren, maar ik vraag me af of ik haar niet betere gedurende een periode 6à7 keer per week rijd( een 20 min.)...om wat vooruitgang te krijgen.
....Is me toch eens gezegd dat je een groen paard beter even een tijd doorrijd....
Schuldig ivm een eventueel tekort aan beweging voel ik me in elk geval niet want ze staan dagelijks van 7h tot 19h op de weide.
Ik kan me voorstellen wanneer je paard de meeste tijd in een stal moet doorbrengen dat elke dag bewegen welkom is.
LindyH schreef:Nieke schreef:Ik zit zo'n beetje met de vraag of ik mijn paard elke dag zou moeten rijden....![]()
Tijd is daar wel niet altijd voor met mijn fulltime job. Er staan er namelijk drie, waarvan ééntje nog in bevallingsverlof tot eind juni![]()
Mijn pony rijd ik om de andere dag, soms zitten daar eens twee dagen rust tussen. Ik ondervind wel dat regelmatiger rijden en soms eens twee dagen na elkaar wel een beter resultaat geeft.
Mijn jong paard (allé jong, ze is zes jaar en sinds twee maand onder het zadel)probeer ik om de andere dag te rijden omdat ze zoveel moet leren, maar ik vraag me af of ik haar niet betere gedurende een periode 6à7 keer per week rijd( een 20 min.)...om wat vooruitgang te krijgen.
....Is me toch eens gezegd dat je een groen paard beter even een tijd doorrijd....
Schuldig ivm een eventueel tekort aan beweging voel ik me in elk geval niet want ze staan dagelijks van 7h tot 19h op de weide.
Ik kan me voorstellen wanneer je paard de meeste tijd in een stal moet doorbrengen dat elke dag bewegen welkom is.
Ja, ik ken het dilemma. Ik denk dat je een jong paard dat net onder het zadel is beter een paar dagen achter elkaar kunt rijden, dan om de andere dag. Bijvoorbeeld 3 dagen wel, 1 dag niet. Elke dag kort rijden kan ook, maar het lijkt mij dat dat in de praktijk niet gaat werken als je krap in je tijd zit. Het kost toch het meeste tijd om er naartoe te gaan, te poetsen, zadelen enz. Je kunt dan beter als je er toch bent, ook meteen wat steviger rijden. Als dat allemaal goed gaat hoef je dat maar 2 á 3 maanden vol te houden tot de basis er goed in zit. Daarna kun je alweer minderen.
Het lijkt mij ook dat om de andere dag rijden niet zo nuttig is omdat het paard dan niet de kans krijgt om zich dingen eigen te maken. Even heel zwart-wit gezegd: voordat hij iets snapt of kan is de tijd alweer voorbij en twee dagen later is hij het vergeten en moet je weer van voor af aan beginnen. Door een paar dagen achter elkaar te rijden 'slijp' je nieuwe dingen er beter in. Die heeft het paard zich dan zo eigen gemaakt dat je hem gerust een paar dagen stil kunt zetten, want daarna weet hij het nog wel. Je kunt dan weer met iets nieuws beginnen, of verder borduren op wat je het vorige 'blokje' gedaan hebt. En dan boek je vooruitgang.
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje nutteloos om hier te roepen hoe vaak per week je rijdt, als je er niet bij zet wat het doel is met je paard; in conditie houden, wedstrijdklaar maken, wereldkampioen worden, of alleen zelf leren. En dan maakt het ook nog uit onder welke omstandigheden je paard gehouden wordt en wat voor beweging hij naast het rijden nog krijgt. Ook de leeftijd van je paard speelt een rol. Bij jonge paarden is regelmatig herhalen belangrijker dan bij oudere paarden.
Ik ken mensen die hun paard in een kudde hebben lopen en hem een keer in de maand voor de kar spannen en dan gezellig een ritje met het hele gezin gaan maken. Prima toch? Anderen zijn keihard aan het trainen voor een belangrijke wedstrijd en voelen zich al bezwaard als ze een keer een dag niet kunnen rijden. Kan ook. Het is maar net wat je wil met je paard.