één of meerdere ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

Re: één of meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:50

McSquizzy schreef:
Pescootje schreef:
hééj liesbeth,
Ergens vind ik het erg kwetsend dat ik via bokt hoef te lezen dat ik geen goede bijruiter was
Naar mijn ervaring ben ik elke keer op de afgesproken dag geweest.
Wat de peesbeschermers betreft dat kan eventueel kloppen dat ik ze gebruikt heb maar dan was dit niet met mijn medeweten dat ze nieuw waren. Het spijt me dan ook dat ik ze gebruikt heb. Maar waarom heb je hier nooit iets van gezegd? Ergens vind ik het ook spijtig dat ik nu hoor dat er op mij niet te rekenen valt terwijl ik duidelijk gemaild heb dat ik niet meer mag rijden i.v.m met mijn rug op dokters aanraden.
met veel groeten,
Sara

Sorry maar ik denk dat je iemand anders in gedacht hebt hoor Bloos

Klopt... Mcsquizzy (Verena) is n goeie vriendin van me!We staan namelijk nu samen op stal en zijn goeie vriendinnen geworden ...
Normaal post ik nooit (omstandigheden die jij wel kent denk ik) en lees ik altijd.Als ik dan iets van HAW wil posten, omdat het zo goed gaat nu is de verleiding te groot ,doet Zij dat in mijn plek.
Maar dit vind ik zooooooo vervelend dat je denkt dat het om jou gaat... jij bent namelijk mijn bijruiter geweest. En ik kan over jou niets slechts zeggen, alleen dat ik het superjammer vind dat je niet meer komt omwille van je rug... Ik vond dat je SUPER sprong, dat je een ontzettend leuke meid was en mijn paard PERFECT behandelde!! Ik denk dat je dat wel weet, omdat ik vaak gezegd heb dat jullie zo'n goeie band en een klik hadden.
Als het beter wordt met je rug, mag je steeds terugkomen!!!( hoop ik stiekem op)
Je was goed voor het paard, voor het materiaal, ... Ik merk nu ook aan hem dat hij het springen best mist! Op het laatst ging het dan ook ontzettend goed!!

Het spijt met zo ontzettend van dit misverstand...ik kan wel begrijpen dat dit best raar overkomt ( op zn minst). Maar geen slecht woord over jou, ik hoop dat je dat best geloofd!!

Het is Verena die op mijn aanraden met die bijruiters begonnen is,en op korte tijd 2 slechte ervaringen gehad heeft! Ik heb het altijd fijn 'samenwerken' gevonden met jou!!
Als je graag nog wat meer opheldering wil graag via PB.
Mijn excuses!!

En nu terug on topic!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:55

LiNdA1986 schreef:
lotjj92 schreef:
ik heb een hekel aan bijruiters, de dag erna was ik altijd pist omdat er dan te hard in haar mond getrokken was. of dat mijn spullen weg waren ofzo. en nu ze aan huis staan of voor de manege staan ga ik er zelf liever elke dag op. dan maar een drukke dag. ik wil niet dat een ander aan mijn paard prutst, en al helemaal niet met mijn nieuwe paard want dat is er een met karakter en ik wil dat ze geen rare gewoontes aanleert.

Beetje kort door de bocht, vind je niet.
Niet alle bijruiters zijn zo hoor!

Ik ben zelf ook bijrijdster en ik heb nog nooit klachten gehad. Ik vind het zelf een ideale oplossing omdat ik zelf het geld niet heb om een eigen paard te betalen. Verder doe je er meestal de eigenaresse ook nog een plezier mee.
Ik lees hier weleens verhalen op bokt over bijrijdsters, dan denk ik echt van: pfff, vreselijk. Bijvoorbeeld dat er gelogen wordt, spullen gestolen worden e.d. dat vind ik echt niet normaal.
Zo zou ik gewoon nooit willen zijn in ieder geval...

Als ik een eigen paard zou hebben zou ik er liever weer niemand op hebben, tenzij ik zal weten dat diegene gewoon eerlijk is en lief voor me paard is en er goed mee om kan gaan. Maar ja, dat wil iedereen wel natuurlijk.

bedoel niet aan het feit dat ze bijrijders zijn, maar het feit dat ze op MIJN paard zitten. ik vind dat gewoon geen fijn idee.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:57

DeniseES schreef:
lotjj92 schreef:
ik heb een hekel aan bijruiters, de dag erna was ik altijd pist omdat er dan te hard in haar mond getrokken was. of dat mijn spullen weg waren ofzo. en nu ze aan huis staan of voor de manege staan ga ik er zelf liever elke dag op. dan maar een drukke dag. ik wil niet dat een ander aan mijn paard prutst, en al helemaal niet met mijn nieuwe paard want dat is er een met karakter en ik wil dat ze geen rare gewoontes aanleert.

Het kan best zijn dat jij een slechte ervaring hebt (of hebt gehoord), dat heb ik ook vaak zat, maar om dan te zeggen dat alle bijrijders 'slechte' mensen zijn gaat ook weer een beetje ver. Ik ben bijvoorbeeld voorzichtig met de spullen, laat er echt geen anderen op rijden en rij het paard met respect. Natuurlijk zijn er mensen die dat niet doen, maar jij beslist zelf wie er op je paard rijd, en het lijkt me handig als je van tevoren vraagt hoe ze is, je kijkt hoe ze rijdt en wat afspraken maakt.

ik bedoel ook niet dat het slechte mensen zijn, vaak zijn ze juist heel voor met paarden. omdat 'eigenaren' nogal slordig kunnen zijn. en bijrijders feitelijk er alles voor over hebben om het beste met dat paard om te gaan. alleen ik vond dat mijn bijrijder nogal slordig en makkelijk was. bijv een uur lang alleen maar galoperen en nauwelijks inrijden terwijl die een hele dag op stal stond. dus daar was ik niet zo over te spreken. maar je hebt heus mensen die wel heel goed zijn voor hun paarden!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:22

Ik heb op dit moment geen bijrijdster. Ik zou er ook eigelijk nooit aan willen beginnen. Iemand die jou paard rijd terwijl je er niet bij bent, die gene kan als jij weg bent met je paard doen die gene wil. Ook al lijken sommige bijrijdsters heel betrouwbaar je weet nooit wat ze achter je rug om met je spullen en/of je paard doen. Als je die persoon al lang kent het is familie of een goede vriend dan ligt het al snel anders maar ik zal nooit een advertentie plaatsen met "Bijrijdster gezocht voor mijn pony". Ik snap zo ie zo niet wat je met een verzorgster of bijrijdster moet, als je zelf geen tijd heb voor je paard waarom neem je dan een paard? Ook zal ik geen geld vragen, wees blij dat iemand zo aardig is om het vuile werk voor je op te knappen! Op de dag dat jij niet kan, rijd die ander jou paard (en misschien mest die persoon ook nog wel voor je uit!) ik zou die persoon juist héél erg dankbaar zijn en niet ook nog eens geld gaan vragen.

Ieder zn eigen mening, dit is die van mij;)

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:31

<= heeft een heel lief meisje van 13 die mn paard 2 dagen bijrijd, 1 daarvan is de woensdag dan doen we het samen en sinds kort mag ze in dr eentje de zaterdag doen. Ze doet met m knuffellen en lekkers geven, lang borstellen lekkeer veel aandacht geven helemaal leuk vind ik het.

Ik vind dat het erg goed gaat! ze rijd misschien niet de sterren van de hemel maar ik vind het er ook niet storend uitzien, en ze lijkt mn paard niet te hinderen in zn beweging.
En mn instructeur die overigens wel de sterren van de hemel rijd=) rijd m 1 dag in de week en doet grond oef. enzo met hem ben ook blij.
Hij is niet van de knuffellen etc. etc. maar vind m weer erg handig voor het goed berijden van mn paard.

Maar ik geef toe het is wel moeilijk om de juiste persoon te vinden, ik had ook een keer een jonge dame die langs was geweest toonde geen liefde/interesse voor paarden had de simpele basis niet onder de knie en van klusjes en vroeg op staan moest ze eigenlijk niks weten, dus dat is niks geworden (achteraf bleek ze ook een beetje geflipt te zijn maar das weer een ander langer verhaal)

Ik vind trouwens als jij op een stal staat waar ze bijrijders kosten vragen of je betaalt gewoon veel dat je best een bijdrage mag vragen maar dan kan je niet ook uitmesten/rotklusjes vragen vind ik.
Ik hoef gelukkig geen bijdrage te vragen omdat ik hier goedkoop sta in ruil voor klusjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:56

Deesiej schreef:
Ik heb op dit moment geen bijrijdster. Ik zou er ook eigelijk nooit aan willen beginnen. Iemand die jou paard rijd terwijl je er niet bij bent, die gene kan als jij weg bent met je paard doen die gene wil. Ook al lijken sommige bijrijdsters heel betrouwbaar je weet nooit wat ze achter je rug om met je spullen en/of je paard doen. Als je die persoon al lang kent het is familie of een goede vriend dan ligt het al snel anders maar ik zal nooit een advertentie plaatsen met "Bijrijdster gezocht voor mijn pony". Ik snap zo ie zo niet wat je met een verzorgster of bijrijdster moet, als je zelf geen tijd heb voor je paard waarom neem je dan een paard? Ook zal ik geen geld vragen, wees blij dat iemand zo aardig is om het vuile werk voor je op te knappen! Op de dag dat jij niet kan, rijd die ander jou paard (en misschien mest die persoon ook nog wel voor je uit!) ik zou die persoon juist héél erg dankbaar zijn en niet ook nog eens geld gaan vragen.

Ieder zn eigen mening, dit is die van mij;)

Wacht maar tot je studeert en een hele dag op de faculteit moet zitten om aan je scriptie te werken. Of dat je een hele dag onderzoek moet doen, o ja en je moet ook nog af en toe werken: want pa en ma geven al lang geen zakgeld meer.
Ik heb een paard, omdat ik er alle dagen als het moet wél kan zijn, maar het gewoon wat relaxter vind om gewoon een dag niet heen te hoeven. én dat er iemand achter de hand is als ik ziek ben of op vakantie ga. Ik heb wel tijd voor een paard, maar er zijn ook andere dingen die ook moeten gebeuren (de studie vreet nu tijd bv). Ik moet in de winter zelf 2 keer per dag voeren, en dat red ik niet: dus heb ik met 4 meiden een voerschema opgesteld voor 2 pony's. Heerlijk toch dat je niet persé 2 keer per dag moet voeren? Lachen en dat er toch altijd iemand op je paard let? Soms heb je gewoon echt tijd te kort, en dan is het echt fijn dat er iemand is die wel een lange buitenrit kan maken op mijn pony ipv even longeren door tijdgebrek. Ik doe de pony een groot plezier en mezelf ook, dus waarom niet? Lachen
Als een bijrijdster iets achter je rug omdoet merk je dat snel genoeg (paard is dag erna lastiger te rijden, andere mensen hebben haar zien rijden bv) Lachen vooral aan de spullen: ik weet altijd hoe ik iets heb neergelegd en ik weet ook precies wat ik heb. Maar goed: ik heb een hele eerlijke en lieve bijrijdster en ik zou en mag niet eens geld van haar vragen Lachen
Ze rijdt misschien niet geweldig, maar ze rijdt hem met liefde en met zachte hand. Dat is voor mij voldoende Lachen
Als ze maar verantwoordelijk zijn en heel veel liefde hebben voor mijn pony, zijn ze al welkom. Nivo is niet van belang, een zachte hand wel en vooral: lol met de knol. En ja vuile klusjes horen erbij Haha! maar zijn niet verplicht: dat is mijn verantwoording, want het is mijn paard. Al zou ik zelf niet snel een advertentie plaatsen, ik kijk eerst liever in de bekenden kring Lachen

Niemand rijdt exact zo als jezelf, maar als je iemand hebt die ook met zachte hand rijd en rustig, maar consequent is dan zal je (bijna) geen verschil voelen. Dan zal de gevoelige pony nog even gevoelig zijn als jij er weer op stapt. Maar ik moet wel zeggen, ik had eerst geen vertrouwen in haar rijkunsten. Dus zijn wij een half jaar lang samen heen gegaan, en heb ik haar wat uitleg geven (pony was haar de baas Nagelbijten / Gniffelen ) en nu mag ze alles doen wat ze maar wil: ik vertrouw haar!

(een bijrijdster geeft je wat meer adem Lachen )

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:06

Ieder zn eigen mening, die van mij heb ik gegeven. Ik vind het geen fijn idee om iemand anders met mijn paard te laten die ik niet ken. Wat als ik ga studeren? (zijn jou zaken niet maar omdat je zo aandringt) Dan kan ik nog steeds mijn paard doen, er zijn genoeg studies die te combineren zijn met het doen met je paard. En anders gaat mn moeder Midget doen of ik laat een bekend iemand mn paard doen. Niet iemand die reageerd op een advertentie. Mijn ouders betalen mijn paard zo ie zo en daar gaan ze echt niet mee stoppen als ik ga studeren, juist niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:11

Welshcobfan schreef:
Als een bijrijdster iets achter je rug omdoet merk je dat snel genoeg (paard is dag erna lastiger te rijden, andere mensen hebben haar zien rijden bv)

Euh ja ik had een bijrijdster en daar ging van alles mee mis. Helaas voor mij en mn paardje vonden mijn stalgenoten haar aardiger dan mij. Ik kreeg dus helemaal niks te horen behalve van toevallig Deesiej. Toen ik mn bijrijdster confronteerde zei ze dat Deesiej loog. Deesiej is 13 en mn bijrijdster 18. Gebaseerd op die leeftijd mag je aannemen dat mn bijrijdster verstandiger, volwassen en verantwoordelijker te werk gaat dan Deesiej. Ook die stalgenoten namen het voor mn bijrijdster op. Gelukkig na verloop van tijd ben ik erachter gekomen hoe ze daadwerkelijk was. Ik had gewoon een schijnheilige tr*t. Ik ben blij dat ze weg is. Heb in ieder geval geleerd om voor mezelf op te komen. Nu sta ik nog wel op dezelfde stal, maar een andere locatie. Nog steeds na alles wat mn bijrijdster me geflikt heb kijken die andere stalgenoten mij met hun nek aan.
Het boeit me allemaal niet meer. Ik heb gewoon niemand meer nodig voor hem. En ik heb met mezelf afgesproken dat ik ook niemand meer neem. Ben veel te bang voor herhaling.

En mijn paard was een bikkel, die liet zich niet kennen. Na een paar maanden merkte ik pas wat ze met hem had uitgespookt. Al die tijd was mn paard gefrustreerd maar liet het mij niet merken. Toen ik erachter kwam was ik op zn zachtstgezegd niet blij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:16

Deesiej: Rustig maar Haha! Ik wil ook de andere kant laten zien waarom mensen wél een bijrijder nemen. Ik dring nergens op aan, maar je bent pas 14: het echte leven moet nog beginnnen Tong uitsteken Ik laat je mijn kant zien Lachen ik dacht ook altijd, ik wil geen bijrijdster want waarom neem je anders een paard? maar naarmate de jaren vordere en ik minder tijd had vond ik het wel fijn dat mijn pony extra aandacht kreeg ipv een kort bezoekje. Mijn ouders betalen ook mijn pony, tijdens mijn gehele studie. Ik heb ook bewust voor een goede bekende gekozen: ik ken haar al haar hele leven (ze woont tegenover mij).
Er zijn idd genoeg studies die te combineren zijn met een paard: maar je kiest een studie vanwege interesse en niet vanwege de tijd.

@ indian lady: dat is idd k*t! ik ben gezegend met erg oplettende mensen die rondom de stal wonen Lachen . Die hebben mij er ook wel op gewezen dat er een andere meid op mijn pony reed (was de bijrijdster, maar dat wisten zij niet Haha! )

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:19

<- sluit zich volledig bij welshcobfan aan mee eens

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:24

Welshcobfan schreef:
Deesiej: Rustig maar Haha! Ik wil ook de andere kant laten zien waarom mensen wél een bijrijder nemen. Ik dring nergens op aan, maar je bent pas 14: het echte leven moet nog beginnnen Tong uitsteken

Lekker l.ullig om zo neer te zetten.. Mjaa ieder zn eigen mening.
Ik heb gewoon bij heel veel mensen gezien hoe het niet goed liep met een bijrijdster en ben er daarom tegen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:26

Kan mij dat heeeeel goed voorstellen Lachen
Ik heb ook wel slechte bijrijders gezien helaas... en ook goede bijrijders die het niet troffen met de eigenaar. Ik ben dan ook heeeel kieskeurig Lachen

(en met de leeftijd bedoelde ik niet l*llig, maar ik bedoelde: jij hebt al minder verantwoording: je ouders zijn nog (financieel) verantwoordelijk en het middelbaar is nog een 'veilige' plaats met structuur. Jij wordt niet aan je lot overgelaten Lachen )

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:50

Als je voltijds werkt of hogere studies doet is het soms erg moeilijk om je paard ermee te combineren.
Vaak is het niet enkel de tijd maar ben je ook moe of wil je graag wat aandacht aan vriendlief besteden.

Ik heb zelf al bijruiters gehad, goede en minder goede. En ik was ook blij dat zij er waren...
Mijn laatste bijruiter bijvoorbeeld daar had ik spijt van dat zij om medische reden moest stoppen ( zie boven pagina). Ze sprong zeer goed met mijn paard, ze voelden elkaar goed aan en hij had er plezier in! Dus dat was voor mij een erg positieve ervaring...

Maar als je er slechte ervaringen mee hebt gehad, zoals de TS, dan kan ik begrijpen dat het vertrouwen zoek raakt!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:55

Dame_blanche & Welshcobfan:

Vragen/vroegen jullie ook geld voor het berijden van je pony?

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:19

nou als het elke keer zo is gegaan heb je er ook geen vertrouwen meer in.
als ik jou was zou ik verlopig het lekker alleen doen en als je echt iemand op je pad komt
die je aan spreekt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:09

Deesiej schreef:

Nee Lachen ze doet mij een dienst (ik ben principieel tegen een bijrijder elke maand een bedrag te laten betalen. Dan zie ik liever dat zij meebetalen aan spullen als die vervangen moeten worden, omdat zij daar ook gebruik van maakt. ) en ik maak haar ook blij dat zij op mijn pony mag rijden. Zo staan we quite Lachen
Bovendien: voor alles wat zij doet voor mijn pony en wil doen (door de blubber hooi en stro slepen, met paard naar de hoefsmid ect) zou ik haar nog bijna geld toe willen geven Haha! maar dat hoeft niet: zij doet het met alle liefde en plezier Lachen

Maarre TS: heb je geen mensen in je straat of in je bekendengroep die kunnen paardrijden? (en die je eventueel kan strikken als bijrijder?)

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:39

Welshcobfan schreef:
Deesiej schreef:

Nee Lachen ze doet mij een dienst (ik ben principieel tegen een bijrijder elke maand een bedrag te laten betalen. Dan zie ik liever dat zij meebetalen aan spullen als die vervangen moeten worden, omdat zij daar ook gebruik van maakt. ) en ik maak haar ook blij dat zij op mijn pony mag rijden. Zo staan we quite Lachen
Bovendien: voor alles wat zij doet voor mijn pony en wil doen (door de blubber hooi en stro slepen, met paard naar de hoefsmid ect) zou ik haar nog bijna geld toe willen geven Haha! maar dat hoeft niet: zij doet het met alle liefde en plezier Lachen

Maarre TS: heb je geen mensen in je straat of in je bekendengroep die kunnen paardrijden? (en die je eventueel kan strikken als bijrijder?)

Dan vind ik er opzich niks ergs aan alleen ik zou er zelf nooit aan willen beginnen omdat ik mn paardje gewoon liever zelf verzorg. En in mijn eerste bericht stond ook "willen'', dus als het echt niet anders kan door omstandigheden.. Bij ons op stal staan ook een paar mensen met een bijrijder die geld vragen terwijl ze elke dag zelf kunnen komen en het alleen voor het geld doen Knipoog En dan vind ik het fout. Voor de rest vind ik het niet slecht of fout of whatever ik zou er alleen zelf nooit aan willen beginnen.

Ceres_olisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:02

ik rij er aleen op, af en toe mijn nichtje of tante maar ik ben de vaste ruiter. zeg maar,

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:23

Deesiej schreef:
Ik snap zo ie zo niet wat je met een verzorgster of bijrijdster moet, als je zelf geen tijd heb voor je paard waarom neem je dan een paard?

Rekening gehouden met onvoorziene omstandigheden als bv zwangerschap? Toch zonde als je paard zolang stil staat! (je kan ook niet direct na de bevalling er weer op ivm bekken en door een degelijke ruiter kan je paard toch netjes op conditie blijven en heb je dat zelf zo weer bijgelopen) Of andere omstandigheden zoals nog niet overwonnen angst door een eerder ongeluk met hetzelfde paard?

-----

Maar naast sommige slechte bijrijders kan je volgens mij ook wel een boek schrijven over het gedrag van sommige eigenaren... want je kan hier wel fitten op bijrijders maar eigenaren kunnen er ook heel wat van Nagelbijten / Gniffelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:34

Ik heb eigenaren meegemaakt die gewoon winst maakten op de bijrijder!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:41

Ja ik ken dr ook n paar die besloten er nog een paar paarden bij te nemen en om vervolgens de maandelijkse kosten van de bijrijder te verhogen...

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:06

Ilsemarie schreef:
Deesiej schreef:
Ik snap zo ie zo niet wat je met een verzorgster of bijrijdster moet, als je zelf geen tijd heb voor je paard waarom neem je dan een paard?

Rekening gehouden met onvoorziene omstandigheden als bv zwangerschap? Toch zonde als je paard zolang stil staat! (je kan ook niet direct na de bevalling er weer op ivm bekken en door een degelijke ruiter kan je paard toch netjes op conditie blijven en heb je dat zelf zo weer bijgelopen) Of andere omstandigheden zoals nog niet overwonnen angst door een eerder ongeluk met hetzelfde paard?

-----

Maar naast sommige slechte bijrijders kan je volgens mij ook wel een boek schrijven over het gedrag van sommige eigenaren... want je kan hier wel fitten op bijrijders maar eigenaren kunnen er ook heel wat van Nagelbijten / Gniffelen

Zwangerschap oid is toch iets anders? Ik heb het hier over vasten dagen! en dan nog meerdere per week.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:21

Deesiej schreef:
Ik heb het hier over vasten dagen! en dan nog meerdere per week.

Kan toch zijn dat je zelf 5 dagen per week tijd hebt, en twee dagen niet?
daarvoor gaan de paarden vast niet weg.
Als je tevreden kunt zijn over je bijrijder zie ik geen probleem, zelfs niet als diegene meerdere dagen zou rijden.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:59

Ik zou zelf geen paard nemen als ik de helft van de tijd geen tijd heb voor het beestje, maarja dta moet ieder voor zichzelf bepalen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:13

Citaat:
Zwangerschap oid is toch iets anders? Ik heb het hier over vasten dagen! en dan nog meerdere per week.

Als je zwanger bent kun je gewoon niet de hele week rijden, paardrijden wordt je áfgeraden als je zwanger bent! Dan zit je toch echt 9 maanden zeker aan een verzorger vast hoor!