dressuur+een goede aanleuning is de basis??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: dressuur+een goede aanleuning is de basis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:05

De basisopleiding voor een paard en een ruiter loopt tot en met de Z2. Simpeler gezegd "groep 8" in de mensenwereld is "Z2 in de paarden/ruiter wereld". Alles wat je binnen de basis doet t/m Z2 moet naadloos op elkaar aansluiten om daaruit een betrouwbaar fundament op te bouwen om verder te kunnen. Ritme, ontspanning, aanleuning, schwung, rechtgericht, verzameld zijn slechts voorwaarden waaraan bij het rijden in de basis moet voldoen om vervolgonderwijs te kunnen en mogen volgen.
Als je dus in L2 of M2 blijft steken of niet verder komt, dan heb je je basisschool / - opleiding niet afgemaakt, je paard niet en jij de ruiter niet. Aanleuning is de goede basis voor dressuur als statement, is dus onzin, hooguit een leuke kreet die nergens op slaat en zonder enige inhoud. Aanleuning is een van de voorwaarden en haakt in op andere voorwaarden waaraan het paard en de ruiter bij hun opleiding moeten voldoen, om een goede basis afleiding af te kunnen maken. Een rechtgerichtpaard is niet de basis van dressuur. Het is een van de vele voorwaarden waaraan je bij het rijden in de basis opleiding moet voldoen om de basisopleiding van een rijpaard/dressuurpaard goed te kunnen af ronden. (je basisschool afmaken ....).

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:01

Ik ben nu ongeveer 2 jaar (pak en beet) met de basis bezig, en nu heb ik een les terug het wijken meegenomen, en hij kan het al.
Mijn instructrice begint al over galopwissels, terwijl ik nog steeds die basis perfect wil hebben. Maar die zit er al zo goed in, dat hij het steeds sneller snapt en meewerkt. Als ik mijn zadel pak, komt hij aangelopen, hij vind het prachtig om te werken.
Dáár gaat het om, beide plezier hebben.

En idd. de basis is alles. Ik sluit me wat dat betreft aan bij Goofy44.
Zonder basis kún je niet verder, maar de basis duurt lang. En veel mensen hebben dat geduld gewoon niet.

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:37

De basis is voor mij dat je een paard met gevoel nageefelijk kan laten lopen zonder zichtbaar te snijden met je handen. Alle overgangen 'bijna' perfect rijden en alle basis + nevengangen ervan onder de knie hebt. Zoals draf: uitgestrekte draf en middendraf enzovoort.

Als je dit niet goed onder de knie hebt kan je voor mij niet goed rijden, ook al zit je in de M-klasse

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:09

Uitgestrekte draf vind ik eigenlijk al best flink voor de basis.