Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:14

Ik snap niet heel goed wat dit met de tekst te maken heeft eerlijk gezegd:P
Als ik ook mijn mening mag geven Knipoog Wat ik er van vind ligt helemaal aan de mate van africhting. Denk ook niet dat je van 1 foto veel kan zeggen.
Ik zie een ruiter die idd te ver voorover zit, het onderbeen ligt te ver naar achteren en de tenen zijn naar voren gedraait. Verder 'zit' je ook niet in het zadel, waarschijnlijk door het klemmen van je benen (waardoor ze naar achter en naar buiten gedraait zitten) en je schouders/nek (het lijkt of je je schouders iets optrekt en je achterhoofd zegmaar naar benenden trekt waardoor je kin iets omhoog komt).
Ik zie het paard wel ondertreden, maar ik zie geen fijn ruggebruik, zelfs een iets weggedrukte rug. Hij lijkt ook wat 'spanning' in de mond te uiten maar dat kan ook een momentopname zijn (net als alles trouwens Tong uitsteken).
Maar zoals ik al zei, het is afhankelijk van de mate van africhting wat ik er van vind, dit is alleen wat ik zie (of dénk te zien, haha Knipoog).

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:18

Yamcha schreef:
http://i148.photobucket.com/albums/s33/piaffeforum/Yamcha%20bij%20ons/12.jpg
Ben benieuwd wat je hier dan van vindt. Paard liep niet met zijn hoofd naar beneden, maar treedt wel geweldig onder, gebruikt de rug fijn... Ik reed op een springzadel, niet mijn favo zadel, maar paard is van een vriendin en zij is een springruiter... (ik mag zelf wel iets meer rechtop zitten Clown )

Dit meen je niet hè? Als alles wat je hierboven beschrijft waar is dan heb je wel een hele slechte momentopname gekozen om het te demonstreren. Het ondertredend achterbeen wat je ziet komt door de beenzetting op het moment dat de foto is genomen en zegt weinig tot niets over het achterbeengebruik. Als je maar hard genoeg gaat ziet dat er bij ieder paard op dat moment zo uit. Fijn ruggebruik haal ik ook niet uit de foto. Bovendien vind ik het beeld als geheel niet prettig.

Je houding is, ongeacht op wat voor zadel je zit, alles behalve ontspannen en correct....

Nogmaals, het kan op andere momenten misschien goed zijn geweest maar op deze foto in ieder geval niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:23

Hmmm, zal volgende keer een beter moment kiezen. Dit paard is na een blessure weer 3 maanden onder het zadel. Zij is langzaam aan het opbouwen en ik reed er even op. Ik moet idd aan mijn houding werken, hoor, dat klopt. Ik heb idd de neiging mijn schouders wat vast te zetten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-07 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:24

Je beugels een aantal gaten langer doen zou al helpen Knipoog
Wat voor blessure was het? En wat liep het paard daarvoor qua niveau ongeveer?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:27

Allegra schreef:

Beter niet op een springzadel hoor.... Knipoog

Yamcha: Mijn bericht was niet zo bot bedoeld als het wellicht overkwam... Bloos

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:32

Prikkeldraad is nu gelukkig verleden tijd. Toen werd het als normaal gezien. En helaas veroorzaakte ook flink wat schade. Maar het is zo'n beetje wat natural nu ook nastreeft. Geen poespas, paard naar buiten, niet volproppen met krachtvoer en niet overbeschermen. Ik ben opgegroeid op het platteland dat scheelt natuurlijk ook wel flink in hoe paarden gehouden werden toen en nu. Daar waren zowiezo niet veel maneges en die er waren hadden flink veel land.

Van de foto valt weinig te zeggen behalve wat al genoemd wordt. Je moet iemand zien rijden en kijken hoe het gaat. Maar eerlijk gezegd zie ik liever ene totaal ontspannen paard dat zijn lichaam goed gebruikt met de neus naar voren dan een paard opgekruld en een en al spanning. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:34

Allegra schreef:
Wat voor blessure was het? En wat liep het paard daarvoor qua niveau ongeveer?

Dat zag ik ook, ja, toen ik de foto's terugzag.
SGWOllie schreef:
Allegra schreef:

Yamcha: Mijn bericht was niet zo bot bedoeld als het wellicht overkwam... Bloos

Ok, je had wel gelijk, hoor, ik weet dat ik nog een aantal werkpunten heb.
Het paard was 4 maanden onder het zadel, kreeg toen een rugblessure, doordat hij uitgleed in de bak, en daarbij hard op zijn zijkant terecht kwam, met de kont er half onder. Bekken gekneusd en een paar rugwervels verschoven. Osteopaat erbij geweest, die heeft een en ander rechtgezet. Toen bijna 6 maanden bezig geweest met revalidatie, veel stappen, af en toe longeren. Nu is hij sinds 3 maanden weer onder het zadel.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:36

SGWOllie schreef:

Heb geen ervaring met springzadels, maar volgens mij kunnen ze best iets langer, ze hoeft toch in verlichte zit Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:37

Ze gaan een volgende keer ook langer...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:37

Karuna, ik snap wel wat je bedoelt, hoor. Wat ik vooral als 'natural' na wil streven is dat mijn paard paard mag zijn, dus lekker buiten leven in zijn vaste clubje paarden, niet teveel krachtvoer en een regendeken gaat er alleen op als het echt extreem nat en guur weer is (en dat komt minder vaak voor dan men denkt, want ik hou het weer goed in de gaten). En dan nog hoeft het niet per se, maar ik doe het dan toevallig wel. Bloos
Een wintervacht vind ik prachtig, dat zou ik nooit willen missen. Lachen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:41

Idd, heerlijk als ze weer bolletje wol zijn Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:42

Allegra schreef:

Ja, vind ik ook, maar ik lees hier op bokt wel eens dat bepaalde mensen het afschuwelijk vinden. En het is zo paards, het hoort er gewoon bij. Dat kan ik echt niet begrijpen. Verward

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:53

Tis weleens onhandig, maar ik vind het heerlijk Haha!
Zomervacht vind ik ook prachtig, elke seizoenswisseling geniet ik weer van de verschillen.
Alleen het verharen, dat zou je over moeten kunnen slaan... Bij mijn gangenpaard valt het mee, maar van mijn fjordenmuts moet zoveel haar af, dat duurt altijd zo lang.
Denk dat ik maar een deal met Hästens sluit, ik hen paardenhaar leveren, zij mij korting geven op een matras Haha! Kan makkelijk met wat er af komt na de winter, kan je best een matras mee vullen Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:56

Allegra schreef:
Tis weleens onhandig, maar ik vind het heerlijk Haha!
Zomervacht vind ik ook prachtig, elke seizoenswisseling geniet ik weer van de verschillen.
Alleen het verharen, dat zou je over moeten kunnen slaan... Bij mijn gangenpaard valt het mee, maar van mijn fjordenmuts moet zoveel haar af, dat duurt altijd zo lang.
Denk dat ik maar een deal met Hästens sluit, ik hen paardenhaar leveren, zij mij korting geven op een matras Haha! Kan makkelijk met wat er af komt na de winter, kan je best een matras mee vullen Tong uitsteken

Haha! Haha! Haha!

Al moet ik zeggen dat mijn paard dit jaar binnen hele korte tijd in zomervacht stond. Ik heb me niet rot hoeven te borstelen, het viel echt heel erg mee. Maar ik kan me andere jaargangen herinneren, ja..... Knipoog

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:36

Trouwens Yamcha, lees net pas je post over de blessure, dan vind ik dat hij het best aardig doet, na een rugblessure. Duurt altijd zo lang dat soort dingen. En galop is sowieso een moeilijke gang om ze ontspannen te houden meestal.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:40

Nadya schreef:
Allegra schreef:

Ja, vind ik ook, maar ik lees hier op bokt wel eens dat bepaalde mensen het afschuwelijk vinden. En het is zo paards, het hoort er gewoon bij. Dat kan ik echt niet begrijpen. Verward

Niet iedereen rijdt maar een beetje recreatief. Kan je je voorstellen dat als een paard 4x per week flink getrained wordt dat het nogal warm is met een schapevacht? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:02

SuperPepeijn schreef:
Niet iedereen rijdt maar een beetje recreatief. Kan je je voorstellen dat als een paard 4x per week flink getrained wordt dat het nogal warm is met een schapevacht? Knipoog

Hier heeft Allegra op een vorige pagina al iets over gezegd:
Citaat:
Trainen kan prima met wintervacht hoor. Je kan ontzettend veel in stap doen. En als je zorgt voor een goede warming up en héél belangrijk, cooling down, kom je echt een heel eind. Misschien kan je niet zo intensief trainen als in de zomer, maar de basis conditie raakt je paard echt niet kwijt hoor in die tijd. Die pik je 's zomers dan zo weer op.
Als je oefeningen goed afwisselt met stap en wat langer de tijd neemt als anders is een wintervacht nauwelijks een probleem.

Er is prima te trainen met een wintervacht, en dan spreek ik ook uit eigen ervaring.
Mensen die aangeven dat het niet te doen is, zijn dikwijls dezelfde mensen die in de zomer ook volop doortrainen, of het nu 23 of 32 graden is, en de wedstrijden gaan in de hitte ook gewoon door. Dan kan het allemaal wel en is het overmatig zweten geen bezwaar. Dat vind ik wat dubbel.
Maar goed, da's een andere discussie. Knipoog

Met de meeste mensen ben ik het hier verder helemaal eens. En NH en klassieke dressuur is goed te combineren.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 12:03

Ik scheer mijn paard elke winter. De wijze waarop ik mijn paard houd, hoe snel hij zweet en hoe intensief ik hem rijd, maakt dat ik hem ziek maak als ik hem niet scheer.

SP: ik bespeur enig cynisme bij jou.. welke bijdrage wil je nog aan dit topic leveren?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 12:06

Joviban, dat ik mijn paard scheer in de winter betekent niet dat ik hem met 32 graden rijd. Nee hoor.. dat doe ik hem niet aan. Zomers gewoon op het koelste moment van de dag (desnoods om 6 uur smorgens). In de zomer kan ik mijn paard afspuiten en mooi in het zonnetje laten drogen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:09

SuperPepeijn schreef:

Lees idd maar even wat ik daar al over gezegd heb. Het is maar net hoeveel rekening je met je paard wil houden wat betreft de wintervacht en hoeveel tijd je er voor wil nemen. Je komt nogal denigrerend over op de deze manier. Alsof je met wintervacht 'alleen maar een beetje' receatief kan rijden, perse een deken nodig hebt of een geschoren paard om te kunnen trainen, en alsof we zelf niet begrijpen dat als je geen rekening houd met de wintervacht het idd nogal warm kan worden ja :S
Misschien is hier ook gelijk weer een duidelijk verschil aangegeven tussen klassieke methode en modern. Aangezien je dus ontzettend veel in stap kan doen, wat goed af te wisselen is met draf en galop... Maar blijkbaar is dat dan niet 'flink trainen' in de ogen van sommige mensen Knipoog

Creool, kan je me uitleggen hoe het komt dat je paard ziek word als je hem niet scheert?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 12:18

Allegra: of hij daadwerkelijk ziek wordt heb ik nog nooit getest. Ik heb eerder wel een paard ziek de winter uit gekregen, verkouden. Ik kan natuurlijk niet keihard zeggen of dat door zijn wintervacht kwam of dat ik het verkeerd heb gedaan. Dit paard trainde ik volop in de winter. Na de training was hij nat, stapte ik af en ging ik hem met een wollendek uitstappen, net zolang tot hij nagenoeg droog was. Dan zette ik hem op stal met zijn winterdeken op.

Mijn huidige paard zweet heeeel makkelijk. Mijn ervaring uit het verleden heeft mij doen besluiten om hem te scheren. Daarbij is het natuurlijk ook gemakkelijker. Als ze geschoren zijn, zijn ze gewoon sneller droog.

Ik zie er in ieder geval absoluut geen kwaad in om het paard te scheren.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:53

JoviBan schreef:
Er is prima te trainen met een wintervacht, en dan spreek ik ook uit eigen ervaring.
Mensen die aangeven dat het niet te doen is, zijn dikwijls dezelfde mensen die in de zomer ook volop doortrainen, of het nu 23 of 32 graden is, en de wedstrijden gaan in de hitte ook gewoon door. Dan kan het allemaal wel en is het overmatig zweten geen bezwaar. Dat vind ik wat dubbel.
Maar goed, da's een andere discussie. Knipoog

Ik snap deze opmerking ook niet zo. Trainen met een wintervacht gaat lang niet zo goed. De beperkende factor voor een paard is de mogelijkheid tot afgifte van warmte. Dus leg ik optijd een deken op om vacht te beperken en in de zomer koel ik mijn paard met water zodat hij zijn warmte kwijt raakt.

Ik vind dit echt weer zo ´Natural´ opmerking waarin de mensen die kiezen op te sporten met hun paard een douw krijgen omdat het niet in het plaatje van de Natural past. Omdat ik sport met mijn paard ben ik nog niet slecht voor hem hoor!

Ik zie dus niet in waarom ik mijn paard niet zou helpen door er voor te zorgen dat hij zijn warmte kwijt kan. Alleen maar omdat jullie zeggen dat het niet natuurlijk is?

djedda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:54

mmm ik ben ook niet voor een wollige vacht..

Trainen met zo'n vacht komt niet ten goede van het paard vind ik. Misschien is het dan wel niet 'natuurlijk' maar bijna geen enkel paard leeft nog in het wild Knipoog

Anky traint traint toch ook niet met een paard die dik in zijn vacht zit?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:57

Je kan ook gaan fietsen met houten wielen, kan ook. Niet zo prettig natuurlijk, maar het werkt.

Als jij dat wilt doen met je paard moet je dat helemaal zelf weten hoor, vraag alleen niet dat iedereen dat doet Knipoog

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:00

Creool, dat is idd moeilijk te zeggen. Het ene paard is er gevoeliger voor als het andere, misschien was zijn weerstand op dat moment minder, je weet het niet. Ik denk iig niet dat het alleen door het niet scheren komt zegmaar. Mijn fjord kan ook best behoorlijk zweten. Ze krijgt geen deken op ofzo en staat ook in de winter dag en nacht buiten (wel met schuilstal). Als ze bezweet stap ik haar uit tot ze niet meer dampt, eventueel met een zweetdeken op. Vaak is ze dan nog wel nat, maar niet meer tot op de huid, alleen de bovenkant van de vacht. Zo zet ik haar gewoon op de wei. Ze heeft zo voldoende af kunnen koelen, en een natte bovenvacht is niet anders dan door de regen. Ze heeft nog nooit wat gehad, zelfs geen snotneus. In het wild gaat een paard zich bijvoorbeeld ook niet droogstappen na een achtervolging ofzo. En die krijgen er ook niks van. Ik noem maar een voorbeeld hoor.

Esperanza, ik zeg ook helemaal niet dat sporten slecht voor een paard is, in tegendeel. Ik zeg alleen dat sporten prima mogelijk is, mits je er genoeg rekening mee houd. Natuurlijk is het makkelijker voor jezelf, en fijner voor je paard als je niet op een andere manier concessies wil doen. Alleen kies ik er voor om niet mijn paard 24/7 met deken te laten lopen, terwijl ik misschien een uur per dag rij. Ik kies er voor om hem in zijn gewone vachtje te laten staan en zelf wat meer moeite te doen.
Ik zeg niet dat het ene slechter is als het andere, ik zeg alleen dat ik een andere keus maak. Maar dat trainen dus zo wel mogelijk is.

Djedda, waarom komt dit niet ten goede van het paard, als ie 24/7 buiten staat kan hij imo beter op een zo natuurlijk mogelijke manier staan.
En ik zie maar héél weinig Anky's voorbij komen hoor, dus wat dat betreft Knipoog Nee, maar Anky doet wel meer dingen die waar ik niet voor zou kiezen. Zij is ook niet heilig, en iedereen doet het op zijn eigen manier. Wat niet wil zeggen dat het minder goed is of wat dan ook.
Waar het om gaat in dit topic is dat het heel goed mogelijk is, trainen terwijl je je paard natuurlijk houd.

SP, dat doen we toch ook helemaal niet? Ik benadeel mijn paard echt niet. Net zo min als jij. Alleen kiezen we voor een andere manier dit op te lossen. Dat maakt het een niet minder goed als het ander. Wat dat moet houten wielen te maken snap ik niet. Ik ga ook niet met een slecht passend zadel rijden namelijk Knipoog
En ik leg ook zeker anderen mijn wil niet op.