Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schuim met rijden: Ontspanning of niet kunnen slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 06:51

Dirkje25 schreef:
Alles leuk en aardig maar rij dan ook zadelloos. De singel belemmert het paard ook in zijn ademhaling en het goed gebruik maken van zijn spieren. Een paard is sowieso niet gemaakt om op zijn rug door de homo sapiens bereden te worden. Wij zijn gewoon zo laf dat we het braafste dier gepakt hebben. En om dan alleen te zeggen dat het bit onnatuurlijk is vind ik wel een beetje erg kort door de bocht.

Zadelloos vind ik niet paardvriendelijk. Wanneer we op het paard gaan zitten, is het onze verantwoordelijkheid om dit zo verantwoord en vriendelijk mogelijk te doen en wat het zadel betreft, betekent dit o.a. een goede drukverdeling. Daarom een (liefst een boom-)zadel.
Dat een bit onnatuurlijk is, ben ik met je eens, maar daar gaat het mij niet eens om.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 06:57

Citaat:
En om dan alleen te zeggen dat het bit onnatuurlijk is vind ik wel een beetje erg kort door de bocht.

wil je beweren dat een bit wel natuurlijk is dan? Clown

Over schuimen: Waarom een paard schuimt weet ik niet, het enige wat ik weet is dat het door het bit verergerd word. Ik beschouw schuimen niet als een positief iets, mijn paard schuimt namelijk nooit als hij lekker rustig op de wei staat. Paarden in het wild schuimen ook niet, kortom het schuim word veroorzaakt door een onnatuurlijk iets. Mijn paard heeft wel eens geschuimd op een bitloos hoofdstel toen ik er voor de eerste keren mee reed, daarna nooit meer. Zosnel er een bitje in gaat begint het geschuim weer.. Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
Alles leuk en aardig maar rij dan ook zadelloos. De singel belemmert het paard ook in zijn ademhaling

Ben benieuwd naar je verdere theorie hier over. Want de longen zitten toch bij de borst ofniet? Nagelbijten / Gniffelen

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:17

JoviBan schreef:
runningkawa schreef:
Nee hoor niet stil houden
Dat maak jij ervan Lachen

Maar je krijgt steeds verwijten naar je kop, zielig dat, arm paard dat
Dat is óók de toon van het stukje is wat jij neerzet
Hoe gemeen we toch allemaal wel niet zijn

En dat is niet wat de bitrijders doen tegen de bitloosrijders

Wederom, het is maar net hoe je dat zelf beleeft c.q. interpreteert.
Zelf lees en schrijf ik nooit verwijten en termen als zielig, arm paard en gemene ruiters. Die toon lees en ervaar ik zelf ook niet.
Dat jij 'die toon' toch weer uit dat stukje tekst van de genoemde website haalt, is wederom jouw beleving daarvan.

Dat stukje is 'slechts' een stukje info. Doe ermee wat je wilt. Vind je het onzin, mij prima. Zit er toch logica voor je in, ook goed.

Het is misschien niet de toon maar wel de boodschap die er uit af te leiden valt. Als je in meervoudige denkpatronen tegelijkertijd kunt denken iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:52

Idd dirkje
De boodschap die je telkens maar weer moet bekeren van je slechte gedachte die je hebt...

Visconti
nee ebit is niet natuurlijk
onze omgang met ze ook niet, erop ziten ook niet
halster niet, in de natuur zit er niks omheen, ook geen bitlooshoofdstel, geen zadel, geen kar erachter en al helemaal geen ruiter erop
Zullen we maar stoppen met paardrijden?

Hoe kan het dan dat paarden die gelongeerd worden aan een halster, gewoon zonder bijzets, die goed aan het werk gezet worden ook gaan schuimen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:10

Goed aan het werk gezet worden?? RK! Dat was helemaal niet de bedoeling! Gewoon lekker boswandelen, en zodra hij gaat schuimen heb je teveel gedaan en moet je afstappen en lopend verder gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:16

Ow ja, natuurlijk sorry..bedankt voor je toevoeging Ja
Ja ik ben zo'n afbeuler met zelfs S&T, dus weet niet precies hoe het hoort Haha! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:19

[quote=]"ViscontiOver schuimen: Waarom een paard schuimt weet ik niet, het enige wat ik weet is dat het door het bit verergerd word. Ik beschouw schuimen niet als een positief iets, mijn paard schuimt namelijk nooit als hij lekker rustig op de wei staat. Paarden in het wild schuimen ook niet, kortom het schuim word veroorzaakt door een onnatuurlijk iets. Mijn paard heeft wel eens geschuimd op een bitloos hoofdstel toen ik er voor de eerste keren mee reed, daarna nooit meer. Zosnel er een bitje in gaat begint het geschuim weer.. Nagelbijten / Gniffelen

[/quote]

Kom maar hier kijken, Cloud schuimt ook gewoon op de wei hoor. Wellis waar omdat hij aan het spelen is met zijn tong en eet. Maar hij doet het dus wel en hij zal vast niet het enigste paard op de aardbol zijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:59

Visconti schreef:
Ben benieuwd naar je verdere theorie hier over. Want de longen zitten toch bij de borst ofniet? Nagelbijten / Gniffelen

Het hart zit onder de singel. Snoer zelf maar eens een riem om je hart en kijk dan eens of je lekker kunt ademhalen Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:55

Mensen zeggen dat het kauwen en schuimen{gevolg ervan} niet natuurlijk is,maar keek eens in de kudde.Een paard wat onderdanig is gaat ook altijd kauwen en ontspannen.Dus denk ik eerder dat het schuimen daar vandaan komt.Als ze niet konden slikken met bit in,dan zouden er allang een hoop paarden niet meer zijn.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:02

Citaat:
Visconti
nee ebit is niet natuurlijk
onze omgang met ze ook niet, erop ziten ook niet
halster niet, in de natuur zit er niks omheen, ook geen bitlooshoofdstel, geen zadel, geen kar erachter en al helemaal geen ruiter erop
Zullen we maar stoppen met paardrijden?

*zucht Rolleyes
Je kunt hier tegenwoordig ook niks meer zeggen of alles word weer lekker radicaal doorgetrokken, en dan hebben ze het bij natural over bekeringsdrang? Voor alle duidelijkheid het enige wat ik zei: "een bit is niet natuurlijk", gewoon een reactie van mij op een quote daar bedoelde ik niks mee. Kennelijk hebben sommige zo'n last van gewetenwroeting dat ze alles meteen op zichzelf betrekken en het als commentaar opvatten.

Citaat:
Een paard wat onderdanig is gaat ook altijd kauwen en ontspannen.

klopt, maar er komt maar zelden schuim bij te pas. En als er schuim komt is het niet te vergelijken met de hoeveelheid schuim die sommige paarden tijdens het rijden produceren.

Maar goed, ik ben geen dierenarts, heb geen idee waardoor het schuim nou werkelijk door word geproduceert en in hoeverre het paard er last van heeft. Maar ik ben blij dat mijn paard zijn mondje gewoon lekker droog houd met rijden Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:11

Ik denk dat het een combinatie is van ontspanning en kauwen/knabbelen (op het bit)..

Maar zoals gezegd..sommige gespannen paarden schuimen ook, maar die kauwen dan ook op het bit Knipoog

Dus regel geld niet altijd..Maar misschien wel in de meeste gevallen?

En rk: mij is ook altijd geleerd dat slierten kwijl niet goed zijn en schuim wel.. Blond

Enne met dat niet kunnen slikken..geloof ik niks van!
Lijkt me dat een paard ook geen zin meer heeft om aan het werk te gaan als het zo'n beetje stikt in zijn eigen speeksel..
Hoor ook geen rare geluiden tijdens het rijden (mbt ademnood) Clown

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:04

Of er wel of geen bit in de mond zit is niet de oorzaak van het schuimen. Er worden wel bitten in de mond gehangen met een wat sterkere smaak van het bit. Dat stimuleert dan speeksel vorming en als het een beetje meezit schuim. Het lijkt dan alsof het paard ontspannen is.

Een paard dat ontspannen is zal dan kauw- en maalbewegingen maken. Omdat het ons vaak wat te lang duurt kan je met het bit maar ook door afbuigen het kauwen en malen stimuleren. Daardoor ontstaat de speekselvloed en het schuim. Echter een paard wat verkeerd gereden wordt, waarbij de speekselklier onder druk gezet wordt door het inbuigen, kan meer speeksel produceren maar ook droog komen te staan, dus geen speeksel produceren. (er van uit gaande dat het paard bij het eten gewoon speeksel produceert en de speekselklieren dus in orde zijn).

Als je correct rijdt waarbij je de natuurlijke fysiologische reacties van het paard in de goede volgorde laat onstaan betekent schuimen met witte lippenstift op de lippen en af en toe de likken aflikken dat het paard ontspannen is.

Een paard dat sterk wordt ingebogen onder het motto rekken en strekken is goed, kan veel speeksel produceren en daarnaast schuimen. Dat schuimen kan de ruiter nog stimuleren. Het lijkt dan alsof er goed gereden wordt. Vlokken schuim uit de mond op het paardenlijf wordt tegenwoordig als correct beschouwd. Je bent dan goed bezig. Fysiologisch is het verkeerd voor het paard, je rekt en strekt misschien wel maar je zet de oorspeekselklieren overmatig en verkeerd onder druk. Dat heeft niets met correct rijden te maken. Het gaat voor goed rijden door.

De conclusie dat een paard ontspannen is als het schuimt ook kort door de bocht, net zoals wanneer een paard niet schuimt in de mond.

Als een paard niet schuimt in de mond, dan moet je eerst kijken of het paard wel speeksel op de goede manier produceert, dus dat de oorspeekselklieren in orde zijn. Je kan dat in de mond van een paard aan twee kanten heel eenvoudig en snel controleren. Als het paard speeksel levert en niet schuimt in de mond dan weet je dat het paard geen maalbeweging met de kaken maakt. Het is de maalbeweging die het schuim doet ontstaan en het schuim naar de lippen van het paard brengt. Als het paard ontspannen is, zal een paard enkele keren met het puntje van de tong het schuim van de lippen halen.

Als je een paard laat inbuigen in de nek, dan komt de oorspeekselklier onder druk te staan. De deinende beweging van het paard verhoogt en verlaagt de druk op de oorspeekselklieren. Daarom is het spelen met de vingers van de hand zo in, omdat de onderkaak beweegt en door de drukveranderingen er speeksel in de mond van het paard komt. Omdat je dat kort en afwisselend met beide handen doet, masseer je die klieren. Het lijkt dus alsof het paard ontspannen is. Het paard hoeft beslist niet ontspannen te zijn. Die manier van rijden is gewoon "nep" en wordt gebruikt omdat echt leren rijden veel langer duurt. Je hebt nu de indruk dat je vooruitgang boekt. Als iedereen dat dan denkt, dan ben je het met elkaar eens en denk je dat je goed bezig bent. Niet dus. Het zijn trucjes om ons ego te bevredigen. Het leuke is dat als je goed kan rijden, dat net als bij mensen ook bij paarden met gedragspsychologie gedrag kan aanleren. M.a.w. als je met kneepjes het paard het bit laat afkwauwen, dan is het paard met een aktiviteit bezig die het pas zou doen als het paard ontspannen is. De werking is dus omgekeerd aanwezig, je wekt de indruk door laten afkauwen dat er ontspanning is terwijl je dat nog niet bent. Door die oefening leert het paard te ontspannen, door de ontspanning gaat het paard zelf afkauwen en wordt het effect versterkt. Een paard kan je dus sneller of dieper laten ontspannen met kneepjes, maar alleen met goede eerlijke handen. Die goed eerlijke handen kan je pas hebben als je voortreffelijk zit. Zolang je niet goed kan zitten heb je geen goede handen en is kneepjes een trucje voor schuim en nageven. Het is dan farce.

In het nekgebied van het paard is sprake van een klein gebied, waarbij tal van funktie kritieke zaken van het paardenlijf bij elkaar komen en zitten. Als in dat gebied iets fout gaat, is dat te merken in het hele paardenlijf. Wat dan gebeurt is dat men op de plaatsen waar dit tot uiting komt een paard gaat bewerken met oefeningen, terwijl het "issue" het probleem in het nekgebied zit.

Je kan vaststellen of er problemen in het nekgebied bestaan. Als een paard achter niet goed gaat, lossen we het vaak achter op. In werkelijkheid zit het probleem dan wel eens van voren. Het is de kunst of liever je vakmanschap om dat te herkennen, ook als ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:39

natuurlijk wordt het doorgetrokken
jij hebt het over niet natuurlijk en daar geef ik je zelfs helemaal gelijk in
Maar wat wij met paarden doen is sowieso niet natuurlijk..ook zonder dat bit

het niet kunnen ademen en slikken is gewoon een verzinsel om te drammen (sorry, weet niet hoe ik het anders moet nomen)
Anders lagen er elke dag paarden dood onder de ruiter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:07

runningkawa schreef:
het niet kunnen ademen en slikken is gewoon een verzinsel om te drammen (sorry, weet niet hoe ik het anders moet nomen)
Anders lagen er elke dag paarden dood onder de ruiter...

En nu ben jij aan 't drammen. Nogmaals, er wordt niet beweerd dat paarden met bit niet kunnen ademen en slikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:15

JoviBan schreef:
Ik citeer maar even een stukje van de betreffende site.
Zie voor jezelf of het 'logisch' is of 'onzin' (maakt mij niet uit, en ik ga het ook niet verdedigen of bediscussiëren o.i.d. Knipoog , gewoon ter info Knipoog )

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard gescheiden. Als een paard galopeert, is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm gesloten. Als een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet geschikt om gelijkertijd te eten en arbeid te verrichten. Dit zou niet effectief zijn tijdens het vluchten voor roofdieren.
Wanneer het paard iets in zijn mond heeft, wordt er een signaal naar de hersenen gestuurd die zegt "eten".
De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Ook wordt er speeksel aangemaakt. Tegelijkertijd wordt door de ruiter gevraagd om te bewegen en krijgen de hersenen tegenstrijdige berichten, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem worden tegelijkertijd geactiveerd. Hierdoor komt er minder zuurstof in de longen die wel nodig is bij de beweging van het paard en zal leiden tot mindere prestaties.
Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. In de natuur zal een paard nooit zo lopen en zeker niet op hogere snelheid automatisch gaat het hoofd omhoog om de luchtwegen voldoende vrij te maken.
Als er ook nog eens een bit zit wordt dit nog moelijker voor een paard om voldoende zuurstof binnen te krijgen.
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak loopt het paard dan trager en onregelmatig.
Paarden gebruiken hun hoofd voor de balans. Het hoofd van het paard maakt kleine bewegingen om de gang zuiver te houden; kan het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen worden de gangen minder effectief.
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond gesloten. Met een bit in kan het paard simpel weg zijn mond niet goed sluiten en loopt het paard met beetje geopende mond
Plaatje erbij:
Afbeelding

Eerste dik gedrukte
dus zou een paard niet kunnen slikken of hij krijgt minder zuurstof binnen, maar hoe kan Salinero dan zolang een proef volhouden?
Of een endurance paard met bit?
want door de reflex wil hij slikken, dat betekend dus stikken

Zo staat jouw eigen aangehaalde stukje

en de titel dan?
wat wordt daar gezegt?

Ik zeg dus dat het onzin is, maar nu dram ik, jij plaatst zo'n dram stukje en nu heb ik het gedaan??

ja hoor, gooi het maar op mij, toe maar, wil wel je matje zijn hoor..je zegt het maar...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:26

Ik rijd endurance, met bit Ja , en zelfs drinken gaat met bit Ja

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:18

horseyfries schreef:
Goed aan het werk gezet worden?? RK! Dat was helemaal niet de bedoeling! Gewoon lekker boswandelen, en zodra hij gaat schuimen heb je teveel gedaan en moet je afstappen en lopend verder gaan!

runningkawa schreef:
Ik zeg dus dat het onzin is, maar nu dram ik, jij plaatst zo'n dram stukje en nu heb ik het gedaan??

ja hoor, gooi het maar op mij, toe maar, wil wel je matje zijn hoor..je zegt het maar...

Verward

Gezellig discussietopic is dit weer

Dit gaat echt nergens over....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:20

idd, blij dat je dat ook opmerkt Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:21

Voor alle bitpro's; je moet mijn jonge paard eens een bit indoen en dan zien wat er gebeurt.
Nee hoor , totaal niets paardvriendelijks aan. Hij vindt het helemaal niks.

Ja, ik moet er maar aan laten wennen? Nee hoor, geen haar op mijn hoofd. Sigaar
Hij reageerde heel anders op zijn (overigens boomloze) zadel. Daar liep 'ie zo relaxt mee weg.

Ik heb de laatste tijd veel gelet op ruiters die met bit rijden (het gros Haha! ).
Nou, ik heb genoeg gezien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:25

Toen ik zanda een gebroken bit inlegde vond hij dat ook niks, heeft hij te weinig plek voor
Legde hem een ongebroken trens in en hij stond gewoon te kijken zoals altijd

Dat je kijkt naar de mond en je paard is natuurlijk wel een vereiste

je helaas ken ik die trekkers ook, die dan overstappen naar bitloos, want hij pakt het bit vast en dat soort loze kreten als argument...daar zullen de paardjes echt blij van worden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:26

De bitrijders hier stappen niet over naar bitloos, hoor. Vinden ze veel te gevaarlijk. Clown
Dan zijn ze hun (zogenaamde) controle kwijt. Tja, als ze zich nou eerst eens verdiepen in het onderwerp.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:28

We gaan erg offtopic,maar Nadya je mag mijn paard wel komen rijden zonder bit... Ik probeer het regelmatig maar dat gaat echt niet
Misschien omdat het een ex-renpaard is, maar ik heb hem echt nodig Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:28

dat komt nog wel dat ze overstappen..die zijn dadelijk ook de contole op het bit helemaal kwijt..dan moeten ze wat...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:31

griebels schreef:
We gaan erg offtopic,maar Nadya je mag mijn paard wel komen rijden zonder bit... Ik probeer het regelmatig maar dat gaat echt niet
Misschien omdat het een ex-renpaard is, maar ik heb hem echt nodig Ja

Zo waren er meer die riepen dat het bij hun paard ECHT niet kon....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:32

zoals ik al zei, je mag het proberen Ja

er zijn gewoon paarden die niet WILLEN luisteren Knipoog
Ik woon in NB dus je mag het komen laten zien. Als het je lukt wil ik graag van je weten hoe je dat voor elkaar hebt gekregen Ja