Ik citeer maar even een stukje van de betreffende site.
Zie voor jezelf of het 'logisch' is of 'onzin' (maakt mij niet uit, en ik ga het ook niet verdedigen of bediscussiëren o.i.d.

, gewoon ter info

)
De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard gescheiden. Als een paard galopeert, is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm gesloten. Als een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet geschikt om gelijkertijd te eten en arbeid te verrichten. Dit zou niet effectief zijn tijdens het vluchten voor roofdieren.
Wanneer het paard iets in zijn mond heeft, wordt er een signaal naar de hersenen gestuurd die zegt "eten".
De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Ook wordt er speeksel aangemaakt. Tegelijkertijd wordt door de ruiter gevraagd om te bewegen en krijgen de hersenen tegenstrijdige berichten, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem worden tegelijkertijd geactiveerd.
Hierdoor komt er minder zuurstof in de longen die wel nodig is bij de beweging van het paard en zal leiden tot mindere prestaties.Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. In de natuur zal een paard nooit zo lopen en zeker niet op hogere snelheid automatisch gaat het hoofd omhoog om de luchtwegen voldoende vrij te maken.
Als er ook nog eens een bit zit wordt dit nog moelijker voor een paard om voldoende zuurstof binnen te krijgen.
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak loopt het paard dan trager en onregelmatig.
Paarden gebruiken hun hoofd voor de balans. Het hoofd van het paard maakt kleine bewegingen om de gang zuiver te houden; kan het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen worden de gangen minder effectief.
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond gesloten. Met een bit in kan het paard simpel weg zijn mond niet goed sluiten en loopt het paard met beetje geopende mond
Plaatje erbij: