Elastiek vriendelijker dan Slofteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frontalera

Re: Elastiek vriendelijker dan Slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:53

Slofteugel met elastiek er in is er ook, ben ik zeer tevreden over.
Het elastiek moet niet teveel rekken, want dan gaan de paarden er op hangen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:21

Slof met iets elastiek is wel een briljante uitvinding ja. Hoewel mensen die hun paard willen opknopen dat toch wel doen hoor, met of zonder stiek.
memerel schreef:
Mag ik dan vragen wat officieel de juiste manier van afstellen van een elastiek is?
Heb nooit met slof gereden, wel met elastiek (manege).
Maar vraag me nu dan af hoe je een elastiek op de correcte manier afstelt.
Bij mij hing het elastiek namelijk gewoon los op een gegeven moment...

Dat moet ook. Elastiek moet zo los afgesteld zijn, dat op het moment dat paard met hoofd omhoog loopt, het ding iets druk achter de oren geeft, meer niet. Als het paard dan lager komt (en dat hoeft bij lange ná nog niet aan de teugel te zijn, maar meer dat hij niet in een heel ongezonde houding loopt) dan moet de stiek ook loshangen. Paarden moeten er niet op kunnen hangen, dan zit hij te strak. En dan krijg je een paard dat drammerig wordt in de mond en vervelend.

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:23

jaa vind ik ook, als je de slof maar niet gebruikt om het paard er door heen te trekken laat ik maar zeggen..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:56

Bij goed gebruik zijn ze allebei even vriendelijk, al geef ik zelf de voorkeur aan de slof. Dit heb ik namelijk zelf in de hand en een elastiek niet. Maargoed, liever gebruik ik sowieso geen hulpteugels ;)

kinros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:58

wij hebben een slofteugel gebruikt om een pony af te leren dat hij heel de tijd zijn hoofdschud en omhoog doet
Na een half jaar was dat niet meer nodig en nu doet hij niets meer *\o/* :j
ik vond het eerst eigenlijk zeer slecht, maar het heeft wel geholpen :j
vroeger was die pony mishandelt ~~}> , dus eigenlijk had hij het geluk van de wereld dat onze manegebaas hem gekocht heeft! :#
nu krijgt hij eten en alles wat hij nodig heeft! *\o/*

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:49

ik snap het nut van elastiek of slof niet! Ik vind dat je je paard zonder die hulpmiddelen moet beleren en rijden. Je kunt van alles aan de voorkant eraan hangen en daarmee het paard in een houding dwingen, maar daar wordt hij niet beter van! Vaak gaan ze daardoor goed op de voorhand lopen en lopen ze vanzelf de benen kapot. En wat heb je dan? Meer problemen!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:11

anncor schreef:
ik snap het nut van elastiek of slof niet! Ik vind dat je je paard zonder die hulpmiddelen moet beleren en rijden. Je kunt van alles aan de voorkant eraan hangen en daarmee het paard in een houding dwingen, maar daar wordt hij niet beter van! Vaak gaan ze daardoor goed op de voorhand lopen en lopen ze vanzelf de benen kapot. En wat heb je dan? Meer problemen!

Ik ben het met je eens dat het beter is om het rijtechnisch op te lossen. Maar soms kan dat niet, kijk maar naar manegepaarden. Daar gaat ieder uur een andere ruiter op en dan mag je hopen dat die een beetje fatsoenlijk kan rijden en niet in de mond loopt te hangen. Dan doe ik er toch liever een elastiek of bijzet aan, omdat het paard dan minder makkelijk de rug weg kan drukken.
Of als je in het bos gaat rijden en je paard schiet steeds weg. Dan kan je een slof eraan doen en die niet gebruiken en het eerst zelf op proberen te lossen. Maar als het dan echt niet gaat dan heb je wel dat hulpmiddel nog steeds, wat ook veiliger is dan je paard helemaal niet meer terug kunnen krijgen.

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:23

die manegepaarden is een probleem, maar ik denk dat dat in de mond hangen van de ruiter anders opgelost moet worden, nl. de teugels niet aan het bit totdat iemand fatsoenlijk zijn handen stil kan houden. En in het bos als je paard wegschiet vind ik het altijd een goede oplossing om hem aan één teugel om te trekken voordat hij weg is. Dan kan hij nl. niet meer weg omdat je de voorhand uit de lijn van de achterhand haalt. Ja als hulpmiddel achter de hand kan je natuurlijk een slof hebben, maar ik hou er gewoon niet zo van...

supersalsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:56

Je kunt ze beter regelmatig met een touwtje of elastiek longeren, goed de achterhand eronder laten treden, dan kun je er ook niet teveel aan trekken!!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:03

Ik rij m'n paard af en toe met slof en net als hierboven wel staat, met elastiek kun je zelf niet ''nageven''. Met slof kan je de druk er evt. afhalen op het moment waar dat nodig is. Rij overigens zelf met loshangende slof, alleen met de les als we met de oprichting bezig zijn pak ik hem er af en toe bij.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:04

ik heb ook die slof met stiek die vindt ik wel fijn. ik rij op een jonge hengst met die slof. die slof hangt altijd los zelf als hij zijn hooft omhoog doet. maar die slof hanger er aan omdat hij hengst is en weet wat dekken is. en er staan ook merrie's dus dan vindt ik het veiliger om met slof te rijden, want als er dan z'n merrie is de bak komt en hij trekt er naar toe ben ik bang dat hij er op springt

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:22

ik heb ooit een B pony gereden maar die wilde niet nagefelijk, en ik snapte daar toen ook nog niks van. we hebben toen een tijdje met elastiek gereden, maar daar werd ze alleen maar sterker van. |( dus toen zijn we daar weer mee gestopt, uiteindelijk (zonder hulpteugels enzo.) is het helemaal goed gekomen. met slof heb ik nog nooit gereden. ik denk dat slof beter is omdat je die zelf vast hebt en ze kunnen gaan trekken aan de elastiek.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:17

aangezien dit topic 4 jaar oud is en niet bepaald de enige in zijn soort hier een slotje.