superwoman schreef:Poes, ik vind dat je het super hebt uitgelegd!
Ik hoop echt dat de ts nu eens naar zichzelf gaat kijken om de problemen op te lossen, ipv het paard de schuld te geven.
Het gedrag hoeft niet uit pijn of angst te komen, ookal denk ik wel dat hij onder de druk /gezaag van het bit wil uitkomen (en terecht)
Maar het paard reageerd op jouw hulpen, wanneer deze niet goed zijn, zal het paard ook niet (in jouw ogen) goed reageren.
Wanneer hij bijv rechtuit loopt ipv op de volte, zal je waarschijnlijk te weinig of teveel (druk) begrenzen met je buitenhand. bij teveel druk wil hij zich wil onttrekken (en dan heeft het weer paard gelijk)
Dat het in stap lukt en in draf niet, wil echt niet zeggen dat jij het goed doet, juist niet. Het zou juist makkelijker moeten zijn in draf, omdat je met meer "gang" goed van achter naar voren kunt rijden. Als het paard in draf niet wil, dan doe je het niet goed of/en hij zal z'n rug niet ontspannen.
Dat hij z'n rug niet ontspant lijkt mij vrij duidelijk, aangezien je 'm met dwang (druk en hard spelen) aan de teugel rijdt.
Ik hoop dat je het nu met al onze goede bedoelingen (hulp) gaat nadenken en inzien waaraan het ligt.
Ik heb veel druk idd, maar dit komt omdat als ik weinig/minder druk geef hij gewoon een loopje met me neemt. Ik heb het lief en zacht en netjes geprobeerd maar dit wil dus niet lukken daarom ben ik op dit overgegaan.
Verder: sorry voor me taal en hardheid, zo wil ik niet overkomen, ik sta door de examens van deze weken behoorlijk onder druk, vroeg eruit, veel doen, nog veel meer paarden rijden en dan ook nog eens leren. Ik denk dat het gewoon een fase is, don't worry, over een week gaat het denk beter