Eerst op voorhand, dan op achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carry

Re: Eerst op voorhand, dan op achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:19

Betteke schreef:
Volgens mij is het gewoon een rotknol die eropuit is om de TS dwars te zitten. Haha!

Als je het zo stelt: ja, daarnaast ik wil het nog netjes houden. Ik moest met een spoor om van mijn instructeur hem eens flink schoppen. Ik heb de spoor geweigerd en het schoppen, dan doe ik net alsof krijg ik alleen maar harder te horen. Verder geeft hij wel goed les.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:22

Nou, Carry, voor het paard zou ik het heel graag uitleggen (vooral als ik meer info zou hebben, jullie bijvoorbeeld zou kunnen zien), maar zoals jij denkt bedank ik voor de eer. Een paard doet geen dingen om jou te treiteren.

Blijf maar lekker rommelen (wel erg jammer voor dit paard) en ik hoop dat je ooit de wijsheid krijgt om toch verder te kijken dan je neus lang is en die instructeur (wat een griezel) er uit te schoppen. Want dat had ik zeer zeker gedaan. Doei, doei

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:23

Carry:Omdat jij het dan niet goed doet,anders zou je hem vanaf het begin ook gelijk goed rijden.En zou ie goed lopen

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:24

Nadya schreef:
Nou, Carry, voor het paard zou ik het heel graag uitleggen (vooral als ik meer info zou hebben, jullie bijvoorbeeld zou kunnen zien), maar zoals jij denkt bedank ik voor de eer. Een paard doet geen dingen om jou te treiteren.

Blijf maar lekker rommelen (wel erg jammer voor dit paard) en ik hoop dat je ooit de wijsheid krijgt om toch verder te kijken dan je neus lang is en die instructeur (wat een griezel) er uit te schoppen. Want dat had ik zeer zeker gedaan. Doei, doei

Ik blijf zo door rommelen tot hij goed gaat lopen. Je kan wel zeggen: ga op een ander maar daar leer ik ook niets van. Over een jaar weet ik gewoon dat het beter gaat, tot die tijd doe ik het zo tot het goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:24

Ik denk nog éven met je mee, maar wanneer je volhoudt dat het allemaal aan het paard ligt en hij jou in de maling neemt, hou ik ermee op.

Wie heeft z'n rug, het zadel, het bit en het gebit gecheckt en wanneer is dit gebeurd?

De ligging van het zadel kan in een paar weken tijd al veranderen. Dus wanneer het paard klachten vertoont, is het wijs om toch maar weer een goede zadelmaker te laten komen.

Je zegt dat je handen alleen te hard zijn "als het nodig is". Lees: als jij het nodig vindt. Dat zijn twee verschillende dingen.

Het kan zijn dat je op ieder paard hetzelfde zit. En het kan ook heel goed zijn dat dit een super gevoelig paard is, die wèl ergens bang voor is en dit uit, die jouw spanning wèl opvangt en er wèl gevoelig voor is en er wèl op reageert.
Wees blij met zo'n gevoelig paard; hij uit zich tenminste, iets wat veel paarden al niet meer durven, omdat ze dan toch gestraft worden of er hard op hen ingewerkt wordt (zoals jij nu doet).
Luister naar dit paard, hij heeft je iets te zeggen en te leren....!

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:28

JoviBan schreef:
Ik denk nog éven met je mee, maar wanneer je volhoudt dat het allemaal aan het paard ligt en hij jou in de maling neemt, hou ik ermee op.

Wie heeft z'n rug, het zadel, het bit en het gebit gecheckt en wanneer is dit gebeurd?

De ligging van het zadel kan in een paar weken tijd al veranderen. Dus wanneer het paard klachten vertoont, is het wijs om toch maar weer een goede zadelmaker te laten komen.

Je zegt dat je handen alleen te hard zijn "als het nodig is". Lees: als jij het nodig vindt. Dat zijn twee verschillende dingen.

Het kan zijn dat je op ieder paard hetzelfde zit. En het kan ook heel goed zijn dat dit een super gevoelig paard is, die wèl ergens bang voor is en dit uit, die jouw spanning wèl opvangt en er wèl gevoelig voor is en er wèl op reageert.
Wees blij met zo'n gevoelig paard; hij uit zich tenminste, iets wat veel paarden al niet meer durven, omdat ze dan toch gestraft worden of er hard op hen ingewerkt wordt (zoals jij nu doet).
Luister naar dit paard, hij heeft je iets te zeggen en te leren....!

Ik luister ook naar hem, maar als een paard keihard op de muur afgaat alleen maar om jou dwars te zitten word je ook wel streng. Ik straf hem daarvoor af, want zodra hij met zijn neus omhoog loopt kan je absoluut niets meer met hem. Hoe hard hij ook gaat.

- check was een 8 weken terug. Door de zadelmaker en de tandarts. Hij is toen helemaal door de molen gegaan. Verder loopt hij wel goed onder dat zadel als de eigenaresse erop zit en ook op het bit. Rug door de veearts

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:30

Als je hier iets post en er wordt op gereageerd dat dat absoluut de manier niet is om te rijden en je zegt dat je het op die manier moet doen van je instructeur, waarom plaats je dat dan überhaubt hier Verward..

En nog even iets over een eerdere antwoord van jou.. Hij kan nageven op je hand, staat ergens op de 2e pagina.. Een paard hoort niet te kunnen geven op de hand, dat heet geen nageven meer dat heet in de krul trekken.

Als hij hard wilt, kan je hem dan niet op een volte zetten? Want ik reed altijd op een pony die ook alleen maar hard wilde, gewoon allemaal voltes rijden verkleine, vergroten en beetje aan het werk zetten?

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:31

DebbieY schreef:
Als je hier iets post en er wordt op gereageerd dat dat absoluut de manier niet is om te rijden en je zegt dat je het op die manier moet doen van je instructeur, waarom plaats je dat dan überhaubt hier Verward..

En nog even iets over een eerdere antwoord van jou.. Hij kan nageven op je hand, staat ergens op de 2e pagina.. Een paard hoort niet te kunnen geven op de hand, dat heet geen nageven meer dat heet in de krul trekken.

Als hij hard wilt, kan je hem dan niet op een volte zetten? Want ik reed altijd op een pony die ook alleen maar hard wilde, gewoon allemaal voltes rijden verkleine, vergroten en beetje aan het werk zetten?

Zodra ik hem dan op de volte zet gaat hij richting de B-E is het de vraag bij hem, links of rechts. Hij gaat gewoon rechtdoor en neemt een loopje met je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:34

Carry schreef:
Ik luister ook naar hem, maar als een paard keihard op de muur afgaat alleen maar om jou dwars te zitten word je ook wel streng. Ik straf hem daarvoor af, want zodra hij met zijn neus omhoog loopt kan je absoluut niets meer met hem. Hoe hard hij ook gaat.

Dit bedoel ik dus. Het paard doet alles om jou maar te pesten, jou in de maling te nemen en jou dwars te zitten.
Ik kap ermee. Doei, doei

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:35

JoviBan schreef:
Carry schreef:

Dit bedoel ik dus. Het paard doet alles om jou maar te pesten, jou in de maling te nemen en jou dwars te zitten.
Ik kap ermee. Doei, doei

Hoe wil jij het anders noemen, een paard gaat toch niet zomaar op de muur af terwijl jij hem op de volte zet?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:40

Carry schreef:
JoviBan schreef:
Ik kap ermee. Doei, doei

Hoe wil jij het anders noemen, een paard gaat toch niet zomaar op de muur af terwijl jij hem op de volte zet?

Jij snapt het echt niet, he???? Dieptriest voor dat paard, die jou zo duidelijk aangeeft dat je verkeerd bezig bent. Jammer dat je niet naar het paard wilt luisteren. Bij de eigenaresse doet hij het goed en bij jou niet. Overduidelijk.

Nou, ik zou bijna toegeven dat het paard je dwars zit, maar ja, ik denk als een mens. Een paard dus niet. Zet die rare gedachte nou eens uit je hoofd en kijk eens goed naar jezelf. Of haal er eens een goede, paardvriendelijke instructeur bij die echt weet wat 'ie doet. Ik ga slapen. Doei, doei

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:43

Nadya schreef:
JoviBan schreef:
Ik kap ermee. Doei, doei

Jij snapt het echt niet, he???? Dieptriest voor dat paard, die jou zo duidelijk aangeeft dat je verkeerd bezig bent. Jammer dat je niet naar het paard wilt luisteren. Bij de eigenaresse doet hij het goed en bij jou niet. Overduidelijk.

Nou, ik zou bijna toegeven dat het paard je dwars zit, maar ja, ik denk als een mens. Een paard dus niet. Zet die rare gedachte nou eens uit je hoofd en kijk eens goed naar jezelf. Of haal er eens een goede, paardvriendelijke instructeur bij die echt weet wat 'ie doet. Ik ga slapen. Doei, doei

Zeg dan waar dat gedrag vandaan komt, maar dat doe je ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:56

Carry schreef:

Is al aangegeven, maar je wuift alles weg.
Angst. Pijn.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:58

JoviBan schreef:
Carry schreef:

Is al aangegeven, maar je wuift alles weg.
Angst. Pijn.

Omdat het dat niet is, waarom vertrouw je me dan niet op mijn woord?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:05

Een paard kan je niet in de maling nemen. Alleen leggen ze heel snel een verband.

Zoals:

Ruiter A rijdt altijd erg netjes, paard vindt het fijn, swingt de bak door.
Ruiter B is hard in de hand. Paard gaat teugelkreupelen. Paard gaat op stal.

Een paard leert heel snel door associatie. Dus na een tijd heeft het paard het door. Kreupelen is op stal. Maar toch doen ze het in de eerste plaats omdat er fout mee gereden wordt. Want de kans is erg groot dat hij met ruiter A gewoon netjes blijft lopen.

Ander voorbeeld (heb ik zelf meegemaakt).
Wanneer je dit paard borstelde aan de buik of een voorbeentje vroeg ging hij liggen. De eigenaar vond het zo schattig en ging hem aaien en erbij liggen. Van mij kreeg hij een tik op zijn borst of ik liet zijn been los en het was over. Op een gegeven moment kon de eigenaar niet eens meer aansingelen zonder dat hij ging liggen. Met mij deed hij dat nooit. Gewoon door associatie. Niet omdat dat paard denkt: hey, ik kan met haar voeten rammelen.

Je zegt zelf: na het strenger zijn loopt hij aan een los teugeltje. Dat is achter de teugel dan, want een paard aan het werk hoort je hand op te zoeken.
Het feit dat hij de muur wil opknallen is omdat hij je spanning voelt, en zelf niet begrijpt wat je wilt. Bij mij klinkt het als een kwestie van vertrouwen.

Het punt is: paard begon grof te doen en dus beantwoord jij dat zo terug. Er komt een dag, dat hij een nieuw wapen vindt vrees ik en dan sta je verder van huis.

Wat vindt de eigenaar hiervan trouwens?

Ik snap ook wel dat het erg frustrerend is als iets niet werkt, persoonlijk zou ik dan liever een paard naar mijn niveau nemen dan zo een kwartier lang te moeten rijden telkens (mijn lesgeefster had je trouwens allang van het paard geschopt of je hoofdstel eraf gehaald en ze zou lang niet zo aardig blijven).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:07

Hahaha, Joviban, ik ben nog steeds wakker (zit te wachten op mijn vriend die zo thuis komt). Haha!

Maarre, Carry, een paard heeft geen gedrag om jou een loer te draaien. En zo denk jij wel, maar zo werkt het bij paarden niet. Heb ik al eerder aangegeven. Helaas wordt dat wel geleerd op diverse maneges, maar ik heb me inmiddels genoeg in de paardenpsyche verdiept om te weten dat het echt niet zo werkt. Het paard geeft echt iets aan, iets wat jij en anderen blijkbaar niet zien. En wat dat is, kan jouw manier van rijden zijn, maar ook iets anders.
Maar ja, daar wil je niet aan, he?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:10

Ik geef het op! Huilen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:13

Voor dit paard geef ik liever niet op, maar voor de berijdster, tja.... zucht..... hele diepe zucht.

Ik weet dat het gemiddelde paardenvolk stronteigenwijs is, maar zo eigenwijs???? Pfffffff......

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:25

Het is erg moeilijk om gedrag te verklaren via internet. Zeker zonder foto's of video is het eigenlijk onmogelijk. Ik snap wel waar JoviBan en Nadya tegen zijn, het klinkt allemaal erg onvriendelijk en je verklaart het gedrag alsof het paard gevoelens van wraak heeft. Je hebt een negatieve houding t.o.v. het paard wat je rijdt en dat is niet een goede basis.

Dit is kennelijk een paard wat voor jou moeilijk te rijden is. Hij heeft waarschijnlijk al een heel register aan "trucjes" om niet te doen wat jij vraagt. Meestal komt dat door de vraag die je stelt.
Zoals poes ook schrijft kunnen paarden goed en snel verbanden leggen, en een negatief verband onthouden ze sneller. Frustratie en boosheid horen niet thuis op het paard. Een paard houdt je altijd een spiegel voor, dus als hij als een idoot door de bak rent, nou dan zal er dus ook wel ......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:30

Evelijn schreef:
Het is erg moeilijk om gedrag te verklaren via internet. Zeker zonder foto's of video is het eigenlijk onmogelijk. Ik snap wel waar JoviBan en Nadya tegen zijn, het klinkt allemaal erg onvriendelijk en je verklaart het gedrag alsof het paard gevoelens van wraak heeft. Je hebt een negatieve houding t.o.v. het paard wat je rijdt en dat is niet een goede basis.

Dit is kennelijk een paard wat voor jou moeilijk te rijden is. Hij heeft waarschijnlijk al een heel register aan "trucjes" om niet te doen wat jij vraagt. Meestal komt dat door de vraag die je stelt.
Zoals poes ook schrijft kunnen paarden goed en snel verbanden leggen, en een negatief verband onthouden ze sneller. Frustratie en boosheid horen niet thuis op het paard. Een paard houdt je altijd een spiegel voor, dus als hij als een idoot door de bak rent, nou dan zal er dus ook wel ......

Precies Evelijn, een paard houdt je de spiegel voor. En dat is heel confronterend, maar laat wel zien dat het paard eigenlijk altijd gelijk heeft. Gaat het niet zoals je wilt, kijk dan eerst naar jezelf. Zoals TS de boel beschrijft kan ik me al een aardige voorstelling maken. Clown
En dat vind ik nou zo jammer van mensen die totaal niet bereid zijn naar zichzelf te kijken. Of mensen die al zover van zichzelf qua gevoel af staan om aan te voelen dat ze echt iets fout doen. Van een paard kun je zo ontzettend veel leren, mits je er maar voor openstaat. Het zijn dieren die al zo veel van ons pikken en met ons willen samen werken.

En TS, ik ben ook niet perfect, hoor, ik krijg ook mijn stemmingen altijd terug van mijn paard. Ik weet dat en pas de 'training' daarop aan. Maar straf mijn paard er nooit voor af. Dat zou ik onrechtvaardig vinden en zo'n relatie wil ik niet met mijn paard. Het moet leuk blijven voor allebei, anders neem ik liever een stapje of hele stappen terug.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 02:07

Anders gesteld: bij de eigenaar loopt die wel netjes, hoe rijdt die hem dan? Als die het namelijk kan zonder eerst even streng te zijn, dan weet je gewoon dat het bij jou ligt en niet bij het paard.. En het zou spijtig zijn om het paard daarvoor te laten opdraaien toch? Er is niks ergs aan een stap terug te durven zetten in het paardrijden. De basis is het moeilijkste, wie een paard netjes aan elkaar kan rijden, kan in principe alles.
Ik blijf me trouwens afvragen wat de mening van de eigenaar is hierover?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:41

Poes, ik vind dat je het super hebt uitgelegd!
Ik hoop echt dat de ts nu eens naar zichzelf gaat kijken om de problemen op te lossen, ipv het paard de schuld te geven.

Het gedrag hoeft niet uit pijn of angst te komen, ookal denk ik wel dat hij onder de druk /gezaag van het bit wil uitkomen (en terecht)
Maar het paard reageerd op jouw hulpen, wanneer deze niet goed zijn, zal het paard ook niet (in jouw ogen) goed reageren.

Wanneer hij bijv rechtuit loopt ipv op de volte, zal je waarschijnlijk te weinig of teveel (druk) begrenzen met je buitenhand. bij teveel druk wil hij zich wil onttrekken (en dan heeft het weer paard gelijk)

Dat het in stap lukt en in draf niet, wil echt niet zeggen dat jij het goed doet, juist niet. Het zou juist makkelijker moeten zijn in draf, omdat je met meer "gang" goed van achter naar voren kunt rijden. Als het paard in draf niet wil, dan doe je het niet goed of/en hij zal z'n rug niet ontspannen.

Dat hij z'n rug niet ontspant lijkt mij vrij duidelijk, aangezien je 'm met dwang (druk en hard spelen) aan de teugel rijdt.

Ik hoop dat je het nu met al onze goede bedoelingen (hulp) gaat nadenken en inzien waaraan het ligt.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 16:36

superwoman schreef:
Poes, ik vind dat je het super hebt uitgelegd!
Ik hoop echt dat de ts nu eens naar zichzelf gaat kijken om de problemen op te lossen, ipv het paard de schuld te geven.

Het gedrag hoeft niet uit pijn of angst te komen, ookal denk ik wel dat hij onder de druk /gezaag van het bit wil uitkomen (en terecht)
Maar het paard reageerd op jouw hulpen, wanneer deze niet goed zijn, zal het paard ook niet (in jouw ogen) goed reageren.

Wanneer hij bijv rechtuit loopt ipv op de volte, zal je waarschijnlijk te weinig of teveel (druk) begrenzen met je buitenhand. bij teveel druk wil hij zich wil onttrekken (en dan heeft het weer paard gelijk)

Dat het in stap lukt en in draf niet, wil echt niet zeggen dat jij het goed doet, juist niet. Het zou juist makkelijker moeten zijn in draf, omdat je met meer "gang" goed van achter naar voren kunt rijden. Als het paard in draf niet wil, dan doe je het niet goed of/en hij zal z'n rug niet ontspannen.

Dat hij z'n rug niet ontspant lijkt mij vrij duidelijk, aangezien je 'm met dwang (druk en hard spelen) aan de teugel rijdt.

Ik hoop dat je het nu met al onze goede bedoelingen (hulp) gaat nadenken en inzien waaraan het ligt.

Ik heb veel druk idd, maar dit komt omdat als ik weinig/minder druk geef hij gewoon een loopje met me neemt. Ik heb het lief en zacht en netjes geprobeerd maar dit wil dus niet lukken daarom ben ik op dit overgegaan.

Verder: sorry voor me taal en hardheid, zo wil ik niet overkomen, ik sta door de examens van deze weken behoorlijk onder druk, vroeg eruit, veel doen, nog veel meer paarden rijden en dan ook nog eens leren. Ik denk dat het gewoon een fase is, don't worry, over een week gaat het denk beter Knipoog

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:31

Ik denk in de eerste plaats dat jij een verkeerd beeld hebt van hoe een paard "goed" loopt. Er is namelijk geen paard dat los door zijn lichaam loopt op het moment dat hij hardhandig in de krul wordt getrokken. En dat is wat hier gebeurd.

Het klopt dat je daarna geen druk meer op je teugels hebt, en ik kan mij heel goed voorstellen dat dat voor jou erg prettig voelt zeker als je eerst een trekkend paard in je handen had. Daar komt bij dat je veel meer controle over je paard hebt als je hem in de krul hebt ipv het hoofd in de lucht. Maar bedenk goed dat de enige reden dat hij zo loopt is omdat hij probeert zoveel mogelijk pijn te ontwijken. Je hebt een ijzeren staaf in zijn mond. Daaraan trekken doet pijn. Daar heel hard aan trekken, zelfs vanaf de grond (!) doet enorm veel pijn.

Iemand die nog nooit op een paard heeft gereden die echt los door zijn lichaam is, voelt alleen maar dat hij geen druk meer in zijn handen heeft en meer controle heeft. Niet dat een paard zich van voor naar achter heeft vastgezet. En ik denk dat dat hier aan de hand is.

Wat gebeurd er als je met je zadel en hoofdstel aan komt lopen? Of zelfs maar met een halster? Ik heb het vermoeden dat ik het antwoord wel weet. Oren naar achter, misschien zelfs wat dreigen, niet kunnen vangen als hij los staat. Los van wat jij verder vind van alle adviezen, je paard vindt het rijden op dit moment niet leuk. En ik neem toch aan dat dat plezier ook voor jou voorop staat.

Wat de oplossing is? heel simpel: zoek een goede instructeur die je leert rijden, niet een die je leert je eigen fouten te maskeren met een hoop kracht en dwang. Als je aangeeft in welke regio je woont zijn er misschien bokkers die je kunnen helpen aan een goede instructeur. Mocht je in de buurt van assen wonen wil ik graag een keer langskomen om te kijken of ik je kan helpen.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 17:36

laurae schreef:
Ik denk in de eerste plaats dat jij een verkeerd beeld hebt van hoe een paard "goed" loopt. Er is namelijk geen paard dat los door zijn lichaam loopt op het moment dat hij hardhandig in de krul wordt getrokken. En dat is wat hier gebeurd.

Het klopt dat je daarna geen druk meer op je teugels hebt, en ik kan mij heel goed voorstellen dat dat voor jou erg prettig voelt zeker als je eerst een trekkend paard in je handen had. Daar komt bij dat je veel meer controle over je paard hebt als je hem in de krul hebt ipv het hoofd in de lucht. Maar bedenk goed dat de enige reden dat hij zo loopt is omdat hij probeert zoveel mogelijk pijn te ontwijken. Je hebt een ijzeren staaf in zijn mond. Daaraan trekken doet pijn. Daar heel hard aan trekken, zelfs vanaf de grond (!) doet enorm veel pijn.

Iemand die nog nooit op een paard heeft gereden die echt los door zijn lichaam is, voelt alleen maar dat hij geen druk meer in zijn handen heeft en meer controle heeft. Niet dat een paard zich van voor naar achter heeft vastgezet. En ik denk dat dat hier aan de hand is.

Wat gebeurd er als je met je zadel en hoofdstel aan komt lopen? Of zelfs maar met een halster? Ik heb het vermoeden dat ik het antwoord wel weet. Oren naar achter, misschien zelfs wat dreigen, niet kunnen vangen als hij los staat. Los van wat jij verder vind van alle adviezen, je paard vindt het rijden op dit moment niet leuk. En ik neem toch aan dat dat plezier ook voor jou voorop staat.

Wat de oplossing is? heel simpel: zoek een goede instructeur die je leert rijden, niet een die je leert je eigen fouten te maskeren met een hoop kracht en dwang. Als je aangeeft in welke regio je woont zijn er misschien bokkers die je kunnen helpen aan een goede instructeur. Mocht je in de buurt van assen wonen wil ik graag een keer langskomen om te kijken of ik je kan helpen.

Hij is juist heel vrolijk, kijkt me aan, oren naar voren. Met aansingelen lijkt het of hij eerst wilde bijten maar eigenlijk is het meer van: wat doe jij en wil dan een lekkere knuffel krijgen. Alleen zodra ik erop ga wordt het dus een ander verhaal.

Bij de eigenaresse loopt hij wel lekker los en zij is heel tevreden over de instructeur, dus ik denk dat dat geen optie is bij mij.