Paarden veel slaan met zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

Re: Paarden veel slaan met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:35

Zelf rij ik zo goed als zonder zweep. Pas als de pony egt irritant doet hou ik em erbij.

Op mijn shetlander heb ik 2 beginnende ruiters, en dan is ssn shetlander natuurlijk zo slim om midden in draf te stoppen. En ze rijden voor een goede houding zonder zadel dus dan moet mijn pony wel even doorlopen. Dat doet mijn pony puur om te etteren Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:17

Pony's doen niets om te etteren, zo zitten pony's en paarden niet in elkaar. Blijkbaar krijgt ze van die ruitertjes de ruimte om dat te doen, anders deed ze het niet. Goede oplossing is om haar te belonen als ze doorloopt. Maar ze moeten het leren en als ze een fout maken, zie je dat terug in de pony. Zo werkt dat. Ligt niet aan de pony, ligt aan de ruitertjes.
Als ze leren om mee te zitten in de beweging, en hun been eraan houden, zal de pony heus niet opeens stoppen. Maar mss is het verstandig eerst met zadel te leren lichtrijden. Je slaat nu een aantal stappen over, en je merkt de gevolgen daarvan.
Mss is een echte instructeur een goed idee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:49

Mensen die alleen maar slaan zijn geen paard waard...inleveren dat beest en koop maar een hobbelpaard...die kun je slaan zoveel als je wilt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:15

ik rijd met zweep maar als ik hem alleen al overpak schiet mijn paard naar voren dus waarom slaan.

paarden die geslagen worden met een zweep worden niet correct opgevoed of gereden. Zelf kan ik er niet tegen als iemand zijn paard slaat, want vaak zijn het frustratie`s van de ruiter. De ruiter doet het fout paard reageerd daar op maar dat is voor de ruiter niet goed dus krijgt hij een knal.

heel banketstaaf dat het zo gaat maar het is nu eenmaal zo.

bij mij in de buurt moet je nooit je paard slaan want dan duw ik de zweep achter in je strot

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:20

Ik rij regelmatig met zweep, ik gebruik em alleen zelden en als ik em gebruik is het een tikje onder het mom van : he ff opletten.

Slaan met de zweep doe ik niet (levensgevaarlijk op mijn paard Haha! Clown ) Maar vindt ik ook niet terecht. Ik kan er ook behoorlijk wat hinder van ondervinden, want mijn paard wordt er erg heet van, van dat geklap.

Ik heb er wel eens wat van gezegt. Maar meestal zijn deze ruiters niet echt voor rede vatbaar als ze zo zitten te meppen. Dus dan ga ik het maar uit de weg. En probeer in het vervolg niet samen met hen te rijden.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:21

Oh als er trouwens echt sprake is van 'mishandeling' dan ben ik overigens wel in staat de ruiter van het paard zijn rug te sleuren, en dan houd ik mijn mond echt niet.

_Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:23

Ik rijd ook met zweep, dit vooral om hem te corrigeren.
Luisterd hij niet naar mijn been tikje, volgende keer luister die wel.
Of even een klein tikje dat hij actief moet blijven Lachen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:25

nou van de week stond een meisje in het weiland naast mijn paarden een shetlander met een houten paaltje in zijn Buik, Rug en schoft te prikken. Ik ben zo uit mijn naad gegaan. Ze ging heel hard huilen en ze was echt niet blij met me maar dat is toch niet normaal.

de reden dat ze het deed was omdat het paardje moest lopen voor zijn stijven beentjes. Alleen hij liep met klomphoefjes en hij was zwaar bevangen. Vindt je het dan heel raar dat zo`n beestje niet wilt lopen

_Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:26

Ahh zielig!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:29

vreselijk het was dat ik met mijn paard stond en er een hek tussenstond anders had ik alles bij haar gedaan.

ik kan daar echt niet tegen ik vind het vreselijk als zoiets gebeurt. tuurlijk krijgt tie van mij wel eens een tikje maar echt slaan kan ik het niet noemen.

wat je hier bij ons allemaal ziet is bizar ik heb een meisje op stal gehad die had een mega lieve fjord kon je alles mee doen. En als dat paardje schrok sprong ze er vanaf en ging ze dat paardje schoppen echt vreselijk. Ik kan daar niet tegen vooral niet als je dan die verschrikte en zielige hoofdjes vaan de paardjes zelf ziet. Zij zelf hebben er geen idee van waarom het gebeurd toch.

Fantastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:35

Of ik met een zweep rij is nogal afhankelijk van het paard. Mijn pony was meestal niet vooruit te branden als ik geen zweep bij me had (niet dat ik hem veel moest gebruiken).

Ik heb ook wel eens mensen gezien die echt van hun paard af gingen om er vervolgens een paar keer flink tegen aan te slaan. Echt compleet belachelijk .

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:37

en die mensen zijn te bang om ze een tik te geven als ze erop zitten want dan gaat het paaardje rennen natuurlijk en dat is niet leuk.

Maar geloof me de angst die ik in die paardjes zie hoop ik maar zelden tegen te komen zo vreselijk vind ik het

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:47

Ja ik heb me daar wel eens heeel erg aan gestroort. En heeft iemand bij ons op stal gestaan die had losse handjes en die sloeg dat beest toch vaak met de zweep ook als er helemaal niks gebeurde ik had er al meerder keren wat van gezegt en ben zelf ik keer boos geworden en dat waren mee mensen bij ons op stal. Nu staat ze inmiddels ergens anders. Maar ik vond het echt verschikkelijk. Ze sleog hem af en toe helemaal in elkaar.

Fantastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:48

Als je dan zo nodig moet slaan moet je ook mans genoeg zijn om erop te blijven zitten. Als je af stapt dan snapt zo beestje er helemaal niks meer van.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:52

In het geval van tantjeuh vind ik het zweepgebruik onterecht.
Als je een paard zes weken stilzet kun je niet verwachten dat je gelijk weer op het niveau van zes weken terug kan beginnen te rijden.

Dan had ze beter na een half uurtje met lange teugel te rijden weer af kunnen stappen ipv het paard gelijk verrot te slaan.

Zelf rij ik wel met zweep en geef een tikje achter mijn kuit als het paard niet op het been reageert. Let wel een tikje dus niet slaan.

Zwepen op maneges verbieden is een onzinnige opmerking want wat denk je dat er dan gebeurd?

Paard reageert niet op been dus nog maar eens wat harder been en dan dus een schop. Ruiters nemen niet meer de moeite om het eerst te proberen met zacht been geven maar geven steeds hardere beenhulpen waardoor het paard zal afstompen en alleen nog maar op schoppen zal reageren.

Nou dan zijn gewone beenhulpen met af en toe even bijtikkken veel paardvriendelijker dan dat eindeloze geschop.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:57

Ik sta niet op een pensionstal of zoiets dus ik zie eerlijk gezegt niet zoveel 'leed' om mij heen.

Op een wedstr. of enkele manege waar ik zo af en toe kom, trekken mn tenen soms krom in mn schoen.

Zelf rijd ik op dit moment zonder zweep, maar heb ook zo nu en dan met zweep gereden, niet om te slaan want daar zijn ze in mijn ogen niet voor.
Ik kan me goed voorstellen dat je de bak uitgaat en het niet aan kunt zien, misschien is het bespreekbaar al ben ik bang dat je al snel als bemoeial zal worden bestempeld.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:11

Ik rij nu zonder zweep om mijn paard en mijzelf te beschermen. Het kwam, op een hand te tellen, maar toch nog te vaak, voor dat ik uit mijn dak ging. Mijn geduld was op die momenten heel ver te zoeken. Het gevolg was dat ik een niet begrijpend, en erna toch heel vergevingsgezind, paard en een ontzettend schuldgevoel ervan overhield. Nooit weer wil ik mij schuldig hieraan maken. Wanneer ik iemand constant hierop betrap, zeg ik er vrijwel altijd wat van. Een paard praat niet, dus doe ik het maar.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:22

Toen ik nog op de manege reed zag ik dat 'ramgedrag' ook vaak! Kijk, een tikje is niet erg, maar sommige slaan er echt op los! Dat slaat werkelijk nergens op, ze kunnen beter eerst een kijken of het probleem niet bij hunzelf ligt.