Rijden op een te kleine pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

o0Michelle0o

Re: Rijden op een te kleine pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:51

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:53

ik heb een verzorgpony, de eigenaresse is zelf best lang, net zo lang als ik bijna.. ze heeft die pony al heel vaak verkocht maar ze kwam steeds weer terug omdat die nieuwe baasjes zoveel problemen met haar hadden.. ze bijt, schopt, laat zich niet vangen, bokt, kortom, egt niet makkelijk!! de eigenaresse rijd af en toe, weet verder niet meer wat ze moet doen, heeft de pony al van kleins af aan.. ze heeft een paar verzorgstertjes gehad maar t klikte gewoon niet, die stoute pony!!
ik werk op de stal waar ze staat en ze vroeg of ik het eens wilde proberen.. ik ben 1.84..
als ik dr aan t poetsen ben denk ik echt dat ik te groot ben..
als ik aan het rijden ben, wat dus erg goed gaat, vraag ik het aan mensen en die zeggen steeds dat het nog wel kan.. dat ik niet te zwaar ben enz.. ik weet t zelf echt niet, ik zal wat foto's plaatsen, wil echt weten of ik beter kan stoppen, zou dat wel jammer vinden, want dan staat die pony alleen maar stil, en oud is ze ook nog niet..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:53

sneeuwpop schreef:
Neem nou een ladder bijv. Als je die recht omhoog houdt, is hij veel zwaarder, dan wanneer je 'm onder je arm draagt.

Laat me raden; natuurkunde is niet je sterkste vak... Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:00

Kuggur schreef:
sneeuwpop schreef:
Neem nou een ladder bijv. Als je die recht omhoog houdt, is hij veel zwaarder, dan wanneer je 'm onder je arm draagt.

Laat me raden; natuurkunde is niet je sterkste vak... Haha!

En toch heeft ze wel een beetje gelijk hoor.. Hoe til jij liever een ladder? Een ladder omhoog of onder je arm? Ik onder me arm, dan omhoog. Als ik hem omhoog til raakt hij snel uit evenwicht.

Verder rijd ikzelf op een redelijk kleine IJslander en ik ben 1.68 (groei niet meer, hooguit een cm). Tja, het gaat prima. Ik weet mijn evenwicht te behouden en verder rijden er ook volwassenen op IJslanders (ze hebben tenslotte een heel andere bouw). Maar als ik sommige eigenwijse mensen op een shet zie rijden . En dan maar commentaar geven als er iets van word gezegd.. 'de pony vind het toch nog leuk, dus wat dan nog?' Zucht, een pony vind zoveel leuk maar die weet ook niet altijd wat goed voor hem is (en daarvoor hebben ze een verzorger/eigenaar).

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:12

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:14

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:16

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TIFY3KHF.jpg
laat ik er maar niet teveel plaatsen..
ik wil erg graag een toppic openen maar weet niet of het verstandig is.. bokt kennende, dan krijg ik veel minder leuke reacties denk ik..
wat denken jullie, moet ik het doen?

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:21

Ik vind dit zo'n ongeloofelijke zinloze discussie. Ik ben zelf 1.80 en had een pony van 1.53. Ik kreeg vaak kommentaar van mensen wanneer koop je nou een echt paard die bij je lengte past, maar dan hadden ze me nog niet zien rijden. Als je ons bij elkaar zag dat paste gewoon (dat werd ook altijd gezegd). Ik werd zo ziek van die opmerkingen. Ik was stapel gek met mijn pony en ik heb veel mensen er uit gereden die daar over liepen te zeuren. Sorry, je kan het natuurlijk wel te erg maken. Ik moet niet op een shetlander gaan zitten, want dan kan ik zelf niet goed zitten, maar zo lang je zelf netjes kunt zitten maakt het niet uit dat je een iets te kleine pony hebt. Het gaat dus om hoe de ruiter er op zit. Niet of bepaalde mensen de pony te klein vind. Hoeveel mensen hebben niet een te groot paard?!!!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:22

Als je niet met je schouders boven je pony uit mag komen. voel ik me eigen erg zielig Ach gut
Ik kom bij veel pony's niet met mijn schouders erbovenuit. Maar dat betekend niet dat ik er nog op rijdt. Verder denk ik dat je ook naar de pony qua bouw moet kijken. Een lange ruiter op een stevige pony ziet er anders uit dan op een smalle.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:24

@bbje: Idd, voor mij is menig paard te groot, dat vindt ik nog storender dan als je je beest goed voor elkaar hebt en te lang bent.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:28

daar ben ik het ook mee eens Knipoog
ben ook van plan wedstrijden te starten met die pony.. zal wel moeilijk worden om al die reacties aan te horen..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:31

Gewoon negeren! Als jij hem goed voor elkaar hebt kom je er ook wel. Ik zit eraan te denken misschien toch een e-pony te nemen. Dat word mij afgeraden. Waarom: Omdat een paard toch betere beweging heeft enz. Maar het stomme is, ik pas helemaal niet mooi op een paard

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:33

naja, t moet nog ietsje beter gaan en dan denk ik dat ik t gewoon doe, laat ze maar praten idd Tong uitsteken

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:36

Mijne is 95 cm en ikzelf ben 1.75 dat is ook de allergrootste reden waarom ik er niet op rijd.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:30

guanacotje schreef:
casanova schreef:
netjes rijden en kunnen stilzitten en je pony dus niet storen vind ik wel belangrijk.

waar ik wel rekening mee houd is dat de grotere meiden wel in het zadel moeten passen,te groot voor het zade?,dan is het tijd voor een andere pony.

dus meiden van 14 in een 15 inch zadel?
dat vind ik niet kunnen.

Helemaal mee akkoord.
En een groter zadel nemen kan niet; want dan past het de pony niet meer.

Verder wil ik nog even reageren op de 'ik heb net gereden met een te kleine pony maar hij vond het wel leuk'-reacties.
Als het is een enkele keer is kan de pony het best leuk vinden, maar op termijn wordt het -hoe je het ook draait of keert- te zwaar voor hem/haar.
Als je uit je pony gegroeid bent, zoek dan gewoon een leuk paardje Lachen

Ikzelf zal gelukkig niet snel last hebben van te kleine pony's met mijn smurfgestalte van 1m50 Tong uitsteken

De shet waar ik op rij, rij ik af en toe.. ja nu paar daagjes achter elkaar..
met zadel komen mijn benen iets onder het zadel uit..
Shet: 1.15
Ik: 1.64
Ik gewicht: 48 kilo

Ik zeg ook helemaal niet dat ik er niet te groot voor ben..
want dat ben ik ook wel.. maar op zich gaat het net wel..
Ik rij zelf nu op mn eigen tinker van 1.56 dus..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:39

rockyloveU schreef:
tjah ik weet nooit zo goed of ik te groot voor mijn pony ben, ik zelf vind van niet
maar hier is een foto ( als dit niet de bdoeling is om foto's te plaatsen sorry !) : http://www.mijnalbum.nl/Album=YVSXVFEM
Ik ben de rechter

ben benieuwd

Ik vind je te groot voor die pony, vooral omdat het zo'n tenger ding is.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:27

Ik heb een welsh als versorg pony maar daar rij ik 1 keer in de week op of wel minder ik ben he aan he afbouwen want ik word ook veeelst te groot Knipoog!

Zappa_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:11

Om even per onderdeel te reageren;

Ik heb een aantal maanden gereden op een pony van 1.35m terwijl ik zelf 1.65m ben(weeg 60kg). Ik vond dit ook te groot, maar niet in zoverre dat het de pony benadeelde. Wel heb ik samen met de eigenaresse besloten dat het beter was om de pony te verkopen aan een kleiner meisje die er nog lang plezier van kon hebben. (zelf kon ze er niet op rijden vanwege haar gewicht en lengte).

Zelf heb ik in die maanden een veulen gekocht van 1,5 jaar oud. Via via was ik terecht gekomen bij hem en gezien de situatie waarin hij verkeerde kon ik hem niet laten staan. Uiteindelijk (nu 3 jaar oud) heeft hij een schofthoogte van 1.41m. Hij wordt op dit moment beleerd en wil hem ook gaan starten op wedstrijd. Wel in mijn achterhoofd dat ik open sta om hem te verkopen als ik een leuk jongentje of meisje voor hem tegen kom, waarvan ik weet dat hij het goed krijgt.

Ik vind het gewoon heel moeilijk om afstand van hem te doen alleen maar omdat het voor het zicht misschien niet helemaal kloppend eruit ziet. Daarnaast heb ik aan de DA en degene die hem nu zadelmak maakt gevraagd of ik er echt nog wel op kon en beide verzekerde mij dat dit geen kwaad kon. Degene die hem zadelmak maakte heeft me alleen wel geadviseerd om hem uiteindelijk wel te verkopen aan een klein meisje of jongentje. Zeker als ik verder wil in de paardensport.

Ook voor mij is er echt wel een grens. Uit pure noodzaak kan ik het wel begrijpen, maar er zijn ook andere manieren om een pony beweging te geven als je er te groot voor bent (geworden). Dingen die net zo leuk zijn voor jou en de pony. Het vraagt alleen wat meer creativiteit.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:13

luister naar je paard, dan weet je wat het beste is.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:31

als je te lang bent kan je hem ook uit balans brengen.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:52

Ja, maar dat laat hij dan wel merken.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:55

Ik verdien mn geld met het beleren van pony's/paarden. Als me dan gevraagd wordt een kleinere pony te leren doe ik dat, maakt geen verschil. Toevallig had ik dit jaar 3 kleintjes klaar staan om te beleren, stokmaat tussen de 1.14 en de 1.22. Daar stap ik rustig op hoor met mn 1.79, geen probleem! Ook voor de pony's niet. Het ziet er niet uit maar we zijn er wel van verzekerd dat het beleren op een verantwoorde manier gaat en dat het niet in het beginstadium fout gaat doordat er kinderen op komen die er misschien wel mooier op staan maar die niet mans genoeg zijn om te kunnen beleren. Zodra de pony mak is schuif ik em door naar een stalgenootje die er beter op past. Daarna moeten ze de kinderlessen in.
Maar ik ga er ook gerust mee op buitenrit hoor. Om dezelfde reden, ze moeten toch verkeersmak?! Dan liever een keer gek doen met mij dan met een kind.
Buiten dat vind ik die kleintjes super leuk, en ze geven heus wel aan als ze er geen zin meer in hebben hoor.
Komt bij dat ik niet zwaar ben, dat scheelt wel. Als ik zwaarder was geweest was het een ander verhaal.
Gelukkig heb ik voor mezelf wel nog een paard waar ik beter op pas met mn lange benen Knipoog

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:34

ik reed ook wel eens op kleinere pony's maar vind het er niet echt om gaan of het er wel uit ziet of niet.. het gaat er meer om wat fijn is voor de pony of wat niet.. ik heb toen nog gevraagd maar de pony kon nog net voor mijn lengte

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:19

Ik ben 1.60/1.65 ben 12 (bijna) en weeg nog niet 40 kilo, (dus misschien 37/38/39 Tong uitsteken).
Mijn pony is een ''iel'' welshje, en is 1.18/1.21.
Ik rij er nog wel op, maar als ik mijn benen loshang, kom ik sowat bij zijn knieeen... Ik weet wel dat ik te groot ben, maar qua gewicht kan het nog makkelijk... Nu ga ik ook naar het gymnasium, en we hebben er 7, en daarvan nu 3 om te rijden... Dat zou ik NOOIT redden, dus het is waarschijnlijk beter, om hem te verkopen aan een kleiner jongetje/meisje...
De reden hiervan is dus ook gewoon het gymnasium, plus dat hij in de wedstrijdsport wel hoogerop kan komen.
En dan is hij beter af bij een ander Ja
Tot mijn grote verdriet Verdrietig

Doei!

Edit @ ik heb nog een pony van 1.48, daar rij ik met alle plezier op, en ik heb een paard van 1.68 dat nogal een hittepetit is, dus het is beter dat Tarzan weg gaat denk ik Verdrietig Verdrietig ..

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:24

Tarzan is die kleine