Wel of Geen les??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Re: Wel of Geen les??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:37

Ik heb vanaf dat ik met rijden ben begonnen les gevolgd, en heb nu nog steeds les.! Vork
Ben ook zeker niet van plan om te stoppen met lessen!
In de les kun je zoveel leren, en zoals in voorgaande reacties al werd gezegd; van geen les kun je jezelf erg veel 'verkeerde' dingen aanleren, met les word je daar weer op gecorriceerd..!
Dus ja, heb liever les ookal gaat het soms niet altijd even goed!
Het kan tenslotte niet altijd goed gaan! Tong uitsteken Clown

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:51

Ik heb sinds een paar weken weer les en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb.
Ik had al een jaar geen les meer gehad en ga nu weer met sprongen vooruit.
Ik wil volgend jaar wedstrijden gaan rijden en heb het dus ook wel nodig

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:05

DaanxBien schreef:
tja net als KsVrPy hobbel ik gewoon een beetje rond
als mijn pony iets niet zo lekker vind onder het rijden gaat ze erg bokken Tong uitsteken Het gaat gewoon erg goed en mochten er problemen ontstaan dan zal ik zeker weten wel les nemen!

Ik denk dat je najuist te laat met les bent als de problemen er al zijn. Je kunt beter uit voorzorg zo af een toe een les volgen. Het kost je meer tijd om een probleem op te lossen dan te voorkomen. Bijv. een paard dat scheef gereden is krijg je niet zo snel meer recht... Vind het ook eerlijker tegenover je paard om lessen te volgen, zodat kans op blessures, verkeerde dingen aanleren enz. kleiner is.

Ik heb les (zelfs van twee verschillende personen), omdat ik mezelf niet kundig genoeg vind om te kunnen oordelen of ik goed bezig ben. Oke ik rij wedstrijden, maar zal zeker ook les nemen als ik alleen nog maar recreatief zal rijden, puur omdat ik het beste voor heb met mijn paarden.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:09

Ik heb ook een lange tijd geen les gehad. Beetje rondhobbelen, buitenritjes maken en dat ging allemaal prima.
Nu rij ik af en toe in de les mee...en er zijn nog een hoop verbeterpunten. Sinds ik les heb loopt mijn paard toch net wat lekkerder, is mijn houding net wat beter.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:14

Vadisha schreef:
DaanxBien schreef:
tja net als KsVrPy hobbel ik gewoon een beetje rond
als mijn pony iets niet zo lekker vind onder het rijden gaat ze erg bokken Tong uitsteken Het gaat gewoon erg goed en mochten er problemen ontstaan dan zal ik zeker weten wel les nemen!

Ik denk dat je najuist te laat met les bent als de problemen er al zijn. Je kunt beter uit voorzorg zo af een toe een les volgen. Het kost je meer tijd om een probleem op te lossen dan te voorkomen. Bijv. een paard dat scheef gereden is krijg je niet zo snel meer recht... Vind het ook eerlijker tegenover je paard om lessen te volgen, zodat kans op blessures, verkeerde dingen aanleren enz. kleiner is.

Ik heb les (zelfs van twee verschillende personen), omdat ik mezelf niet kundig genoeg vind om te kunnen oordelen of ik goed bezig ben. Oke ik rij wedstrijden, maar zal zeker ook les nemen als ik alleen nog maar recreatief zal rijden, puur omdat ik het beste voor heb met mijn paarden.

Precies, dat is mosterd na de maaltijd, pas gaan lessen als je problemen hebt....

Ik rijd al ruim 30 jaar, heb mijn instructeursdiploma, en rijd geen wedstrijden meer, maar heb nog wel elke week een half uur privéles.....
Ik wil mijn paard graag netjes rijden, blessurevrij houden, en problemen proberen voorkomen. En ik vind het ook gewoon leuk. Je hebt elke week wel weer iets nieuws om aan te werken Ja

Dus mijn mening? ook als je alleen recreatief rijdt les nemen!!!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:25

Absoluut lessen, al is het maar 1 keer in de maand ofzo. Iemand ziet dan goed wat er verkeerd gaat en kan jou advies geven over je houding en waar je aan moet werken. Hier kun je dan even flink mee oefenen enz.
Je houding is erg belangrijk om je paard niet in de weg te zitten en ook de houding van je paard is belangrijk om geen blessures te krijgen enz. Af en toe laten checken of je het goed doet kan dus absoluut geen kwaad!

Petra_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:56

ik heb wel les om wat beter de techniek
te leren en om misschien later de wedstrijden
in te gaan!

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:16

ik heb al vanaf mijn 8e geen les meer Clown

Maar ik kan wel: aan de teugel rijden, strekken, wijken enzo. Lachen
Me houding is goed, me benen hangen stil etc.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:58

Ik vind dat je je paard tekort doet als je niet regelmatig les hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:02

@ Debortje_: Het gaat er niet om wat je kunt, het gaat erom dat je paard op 4 benen loopt, nageeflijk is, draagt en niet met de achterhand in tokio loopt. Aan de teugel rijden zegt niets. Het gaat erom dat het paard de rug niet wegdrukt.
Je basis moet goed zijn, daar heb je die les bij nodig, en zelfs Anky krijgt nog altijd zeer regelmatig les. Dus vertel me niet dat jen geen les nodig hebt.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:08

Wel les. Ik denk dat je niet zonder les kan. Het kan best zijn dat het voor je gevoel goed gaat allemaal, maar zodra er een instructrice bijstaat dan zou dat goede wel eens niet zo goed kunnen zijn. Ik ben blij dat iemand mij een half uurtje per week op mijn fouten wijst en mij helpt. Liever nog vaker zelfs. Komende week heb ik geen les, want dan heeft mijn lesmens een "bijschooldag" (lesmens heeft ook les!).

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:22

Iedereen heeft les nodig, of je nou recreatief rijdt of wedstrijden. Iedereen heeft toch wel eens dat je vast loopt op een probleem en niet goed weet hoe je het moet oplossen? Juist, daar is een lesgeefster voor..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:35

Yamcha schreef:
@ Debortje_: Het gaat er niet om wat je kunt, het gaat erom dat je paard op 4 benen loopt, nageeflijk is, draagt en niet met de achterhand in tokio loopt. Aan de teugel rijden zegt niets. Het gaat erom dat het paard de rug niet wegdrukt.
Je basis moet goed zijn, daar heb je die les bij nodig, en zelfs Anky krijgt nog altijd zeer regelmatig les. Dus vertel me niet dat jen geen les nodig hebt.

Joh, het is vast een natuurtalent, of................. Geen les meer vanaf haar 8e?? Hoe oud is ze nu dan, 9???? Knipoog

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:22

Zolang ik heb paardgereden heb ik lesgehad.

Maar ik moet ook een doel hebben tijdens het paardrijden, ben toch best wel fanatiek en wedstrijdgericht. anders ik het voor mijzelf gezien de moeite niet waard om te rijden.

Maarik vind ook dat iedereen les zou moeten hebben, al is het 1 keer in de maand, foutjes sluipen er zo snel in en kunnen in het nadeel werken van de pony.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:30

ik heb zelf liever les ( ben ik niet zo alleen ) maar jij moet het zelf weten

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:56

maaitjuh schreef:

Ik geloof niet dat je je paard tekort doet als je geen les neemt. Tenminste, niet als je enkel lekker wat buiten rijdt en geen enorme inspanningen van je paardje verwacht. Als hij genoeg beweging krijgt (in de wei of onder het zadel) is het ook niet zo dat zijn gezondheid er onder lijdt. Als je te weinig rijdt kan hij zich gaan vervelen, maar als hij maatjes in de wei heeft lijkt me dat ook nogal stug.

Het is een ander verhaal als je wedstrijden gaat rijden. De B kom je misschien nog wel door, maar jezelf oefeningen uit de hogere klassen aanleren lijkt me redelijk onmogelijk. Zeker als je niet weet hoe het aan moet voelen. Maar goed, dat is DaanxBien ook niet van plan geloof ik.

Ik heb zelf wel les. Ik heb geen eigen paard, anders zou ik misschien ook geen les nemen. Nu rijd ik een uurtje per week, recreatief. We doen wel dressuuroefeningen als wijken en sb, maar ik ben niet zo fanatiek.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:04

Ik heb les omdat ik nu een lease pony heb en niet meer op manege pony's rijd en dat is toch een verschil.
Mijn houding was/is bagger en word dus nu aan gewerkt, mijn pony heb ik beter onder controle en ik leer nog elke keer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:06

Malin schreef:
maaitjuh schreef:

Ik geloof niet dat je je paard tekort doet als je geen les neemt. Tenminste, niet als je enkel lekker wat buiten rijdt en geen enorme inspanningen van je paardje verwacht. Als hij genoeg beweging krijgt (in de wei of onder het zadel) is het ook niet zo dat zijn gezondheid er onder lijdt. Als je te weinig rijdt kan hij zich gaan vervelen, maar als hij maatjes in de wei heeft lijkt me dat ook nogal stug.

Het is een ander verhaal als je wedstrijden gaat rijden. De B kom je misschien nog wel door, maar jezelf oefeningen uit de hogere klassen aanleren lijkt me redelijk onmogelijk. Zeker als je niet weet hoe het aan moet voelen. Maar goed, dat is DaanxBien ook niet van plan geloof ik.

Ik heb zelf wel les. Ik heb geen eigen paard, anders zou ik misschien ook geen les nemen. Nu rijd ik een uurtje per week, recreatief. We doen wel dressuuroefeningen als wijken en sb, maar ik ben niet zo fanatiek.

Ook als je alleen maar buiten rijdt moet je wel van achter naar voor rijden, en niet met een uit elkaar gevallen paard een beetje rondhobbelen. Dat is heel slecht voor benen en rug, en schaadt de gezondheid wel degelijk. Je basis moet in alle gevallen goed voor elkaar zijn en als je geen natuurtalent bent, vrees ik dat je dan toch echt instructie nodig hebt. Fouten sluipen er heel makkelijk in, je hebt het zelf vaak niet eens in de gaten, maar de persoon die op de grond staat wel...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:08

Malin schreef:
maaitjuh schreef:

Juist als je "enkel lekker wat buitenrijdt" is les gewenst. De meeste paarden zullen bij het buitenrijden in enige mate op de voorhand lopen, om dat binnen de perken te houden heb je gewoon les nodig. Dat is de enige manier om het paard comfortabel in beweging te houden en al werkend oud te laten worden.
Mate van verveling is per paard verschillend, waar het ene paard volstrekt tevreden mee is, verveelt een ander zich helemaal te pletter.

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:19

Juist als je "enkel lekker wat buitenrijdt" is les gewenst. De meeste paarden zullen bij het buitenrijden in enige mate op de voorhand lopen, om dat binnen de perken te houden heb je gewoon les nodig. Dat is de enige manier om het paard comfortabel in beweging te houden en al werkend oud te laten worden.
Mate van verveling is per paard verschillend, waar het ene paard volstrekt tevreden mee is, verveelt een ander zich helemaal te pletter.[/quote]

Ik geloof niet dat les de enige manier is om een paard comfortabel in beweging te houden en te zorgen dat hij ook een dagje ouder wordt... Verveling is idd een relatieve kwestie, dat zul je dus per paard moeten bekijken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:28

Malin schreef:
Ik geloof niet dat les de enige manier is om een paard comfortabel in beweging te houden en te zorgen dat hij ook een dagje ouder wordt... Verveling is idd een relatieve kwestie, dat zul je dus per paard moeten bekijken.

Er zijn maar heel weinig mensen die zelf voldoende kennis en kunde in huis hebben om zonder les het paard lekker door het lijf te laten lopen, daarom vooral maar wel les.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:42

Yamcha schreef:

Heb ik gezegt dat ik geen les nodig heb dan?

Ohja ik was vergeten bij te zeggen, dat ik hulp krijg van een vrouw van stal die les geeft ergens anders.
Ik rij trouwens nooit in de bak, alleen recreatief Knipoog

@BitchyWitchy: heel grappig Lachen

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:43

Ik heb wel les omdat ik niet kan zien hoe ik op een paard zit en ik altijd nog kan leren.Hoelang je er ook opzit.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:05

Debortje_ schreef:
@BitchyWitchy: heel grappig Lachen

Afgod

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:10

Ik vind dat iedereen die serieus met zijn paard om wilt gaan het aan zijn paard verplicht is 1 keer in de week te lessen.