Rengalopje, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Rengalopje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:26

Tuurlijk is het meer risico. Maar het lijkt mij dat het meer risico is om met een slecht getraind paard een gewone galop te doen dan met een goed getraind paard (dat weet wattie doet) een rengalop. Vooral als je een geschikt pad uitkiest.

Als je je paard niet stoort of hindert slaat hij echt niet zomaar over de kop hoor!

Ik koos daar zelf ook altijd een geschikt stuk voor uit en dan lekker even gaan met die banaan.

Als je zelf een stukje keihard rent, vlieg je toch ook niet zomaar over de kop? Nee hoor, gewoon lekker ff doen als je het zelf vertrouwd vindt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:27

hier in de buurt zijn de echte ruiterpaden gelukkig heel goed. eigelijk altijd netjes vlak en geen rare onverwachtse gaten erin. dus een flink galopje zit er bij mij ook altijd in.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:29

ik doe het ook wel eens met mijn paard, maar laat het paard dan zijn eigen tempo lopen, ik jaag der niet op ofzow

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:30

Vind ook dat het goed kan hoor, zolang je idd maar controle houdt en een goed pad uitkiest, wat lekker breed, vlak en lang is, zodat je tijd hebt om terug te nemen. Ik doe het heel vaak met mijn verzorgpony, die gaat altijd superrr hard. En ondanks dat ze altijd zo vreselijk snel is, is ze heel makkelijk terug te nemen.
Dus een rengalopje kan volgens mij geen kwaad hoor, maar je moet wel weten of je je paard goed onder controle hebt! En wat betreft dat over de kop gaan: tuurlijk, er zitten altijd risico's aan hoge snelheden, maar op laag tempo kan je paard net zo makkelijk verongelukken. En als je het dan toch over risico's hebt: aan springen en sgw zitten ook hele grote risico's verbonden!

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:41

rengalopje moet best op z'n tijd wel eens kunnen ,
Maar pas wel op in bosrijke omgeving enz... dat er dieren zijn die gaten graven!!!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:06

ik laat mijn paard nooit in rengalop gaan. Je moet toch op elk moment de controle hebben over je paard waarbij het niet uithaald waar je rijd. Indien er een wijds en overzichtelijk is kun je altijd nog overwachts kuilen en opvliegende dieren tegenkomen. Nee hoor een handgalop zodra iemand erop zit het rengalop doen de paarden maar in het land.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:53

friesiszwart schreef:
ik laat mijn paard nooit in rengalop gaan. Je moet toch op elk moment de controle hebben over je paard waarbij het niet uithaald waar je rijd. Indien er een wijds en overzichtelijk is kun je altijd nog overwachts kuilen en opvliegende dieren tegenkomen. Nee hoor een handgalop zodra iemand erop zit het rengalop doen de paarden maar in het land.

Waarom zou je in rengalop niet die controle hebben over je paard? Ja, de remweg is wat langer, maar luisteren moeten ze sowieso. Rengalop doe je alleen daar waar je weet dat het pad geen problemen oplevert, dus geen kuilen heeft. Voorkeur heeft een pad dat heel ligt omhoog loopt, maar vlak kan ook. Nooit bergaf in rengalop doen, dat is wel een risico.
En als een paard echt lekker in een rengalop zit, dan zijn opvliegende dieren niet meer zo interessant, vanuit rengalop springen ze niet meer zo even opzij. Rengalop in het land lukt meestal niet zo goed, meeste weilanden in Nederland zijn daarvoor te klein, ik wil altijd een pad van minstens 1,5 km lang, liever meer.

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:42

ik laat bijna altijd me pony ff gaan en in het weekend het eik zelf een ritje gemaak waar ik toen alleen maar in rengalop zat ik denk er niet bij na over de gevolgen wat er kan gebeuren enzo want dan kan ik beter niet meer naar het bos gaan:P

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:47

ik doe het wel gewoon, ben meerdere malen gewaarschuwd. maar ik zie de risico's wel. maar ff lekker hard galoperen, daar zeg ik geen nee tegen Vork

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:49

Ik doe het zo vaak, en natuurlijk kan het misgaan, maar dat heb je met alles.
Vooral op het strand vind ik het heerlijk en mijn paard ook,

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:50

Ik doe het regelmatig Ja
Zolang het pad goed is, waarom niet Knipoog

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:02

idd
maar als je gwn ff kijk hoe het pad is is er tog niets aan de had:p

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:05

Rengalopje moet zeker kunnen, maar je moet de risico's die jij kunt beperken ook zeker beperken. Als je bijvoorbeeld met meerdere rijdt en je hebt er twee of meer paarden tussen zitten die een wedstrijdje niet uit de weg gaan en voorop willen lopen, weet ik niet of je er verstandig aan doet om vol gas te geven. Ook de kwaliteit van het wegdek speelt een belangrijke rol. En natuurlijk; heb jij je paard onder controle of denk je/weet je van je paard dat hij/zij zich zo sterk kan maken dat je nog maar weinig hebt in te brengen...?

Ik denk dat je er verder (op zaakjes zoals hierboven na dan) verder niet te veel bij na moet denken...Als je na gaat wat er allemaal kan gebeuren op het moment dat je op de rug van een paard klimt zou je toch denken dat alle Bokkers levensmoe zijn Clown Knipoog

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:23

o ik rij af en toe nog een paardje bij mij op stal en die lkaaat ik helemaal vool uit gaan gwn teugels lang en maar aansporen :p

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:35

Ik doe wel eens met een stal genootje die net zo gestoord is als ik wedstrijdje buiten, Vinden wij en de paarden erg leuk, en geloof me dat gaat hard! Gecontroleerd langere teugels niet zo lang dat ze er in kunnen stappen o.i.d maar wel zo dat ze genoeg lengte kunnen maken, beugels korter en gaan met die banaan Clown .......

Als je je paard onder controle hebt, het pad goed is, er geen andere ruiters rijden/mensen lopen. Je paard het aan kan, je zelf geen nat/bruin zadel veroorzaakt, kan je het wel doen.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:47

even lekker goed de benen strekken op een plek waar je zeker weet dat het kan, dan zou ik het zeker doen..
kijk is het een stuk die je eigelijk niet kent moet je het niet doen..
als jij een gewoon galopje maakt en je paard struikeld dan bv dan kan je dr ook afliggen..
en het paard vind het zelf ook even lekker hoor ( denk ik zelf)
even de knop op 0 en gaan met die banaan zeggen we maar even Knipoog Haha!

idd niet te kort houden kunnen ze goed zien waar ze rennen en in de verlichte zit dan gewoon lekker rennen haha
als je maar genoeg tijd nog over heb om je paard weer op adum te stappen voor je weer gaat draven..
Laatst bijgewerkt door Squit op 07-05-07 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:48

Ytjuuuh schreef:
Als je erover nadenkt wat er kan gebeuren allemaal, dan is het eigenlijk best gevaarlijk. Vork

Daarom vidn ik het best wel eng, ga nooit helemaal voluit Bloos

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:55

imd schreef:
Ytjuuuh schreef:
Als je erover nadenkt wat er kan gebeuren allemaal, dan is het eigenlijk best gevaarlijk. Vork

met alles wat je doet kan er wat gebeuren..
als je gaat fietsen kan er ook wat gebeuren..
als je je paard bv in de paddock zet kan dr ook wat gebeuren hihi

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:03

Squit, je moet juist altijd eerst draven voordat je gaat stappen na een rengalop Knipoog
Dit om de hartslag te laten recouperen...
Dat is veel beter voor het herstel en de verzuring van je paard Ja

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:49

imd schreef:
Ytjuuuh schreef:

Ik ook niet hoor. Ik vind een gewoon, rustig galopje meer dan genoeg. En dat is toch ook geen probleem, of wel?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:52

Nee hoor, een rustige handgalop is ook heel lekker! Ik baal soms zelfs als mijn pony loopt te drammen dat ze harder wil als ik lekker wil gaan genieten van een ontspannen 'schommel' galopje Tong uitsteken Maar ik zo hard crossen heeft ook wel iets, het geeft zo'n geweldige kick vind ik altijd Haha!

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:55

Ik ga voor de wel.....

Begeleid buitenritten en met deze mensen wordt er geen rengalop gedaan, wel af en toe eens een versnelling of een bultje op, maar geen gerace. Zelf ben ik eigenlijk ook wel van het meer relaxtere rijden, soms ben ik al 2 uur stappend onderweg en bedenk dan dat ik nog niks gedaan heb. Af en toe eens knallen op de paden die ik ken, heerlijk, maar wel met een pony onder me die ik vertrouw en waarvan ik weet dat HO ook HO is.

Ach en in rengalop zonder dat je het wilt, ook zo vaak gebeurd, gelukkig weet meneer waar het kan en stopt hij netjes aan het eind, dan vind ik het ook niet zo erg dat hij onder me onploft, zou het anders zijn zou ik geen galop meer op hem wagen.

En ja, in de stap kan je pony struikelen, kun je eraf vallen en verkeerd op een stronk terecht komen, als je daar over na moet gaan denken is er geen plezier meer aan het buitenrijden is mijn mening. Maar je moet alleen dingen doen als je dat zelf durft, anders komen er ongelukken van.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:00

Julia_14 schreef:
Nee hoor, een rustige handgalop is ook heel lekker! Ik baal soms zelfs als mijn pony loopt te drammen dat ze harder wil als ik lekker wil gaan genieten van een ontspannen 'schommel' galopje Tong uitsteken Maar ik zo hard crossen heeft ook wel iets, het geeft zo'n geweldige kick vind ik altijd Haha!

Dat heb ik ook altijd Haha! Mja, heb wat minder goede ervaringen met het paard (op hol buiten, onstopbaar) dat ik haar niet meer los laat. Ik heb gezien wat daarvan komt, zeg maar. Een schommelgalop zou ik ook wel willen, maar daarvoor moet ik haar eerst 2 uur afmatten in de bak Clown

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:02

Ik ga er voor! Maar ik zal er eerlijk bij zeggen dat ik het soms doodeng vind. Zeker als je met meerdere mensen gaat; dan fokken de paardjes elkaar zo op. Heb wel eens een wedstrijd over een gemaaid maisveld gedaan (aanrader!) waarbij mijn tegenstandster en ik wel wat moeite hadden om onze pony's te houden Scheve mond Zeker toen het einde van het veld in zicht kwam en we het dijkje op moesten...Gelukkig lag er alleen een droge sloot achter

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:07

heeft je pony uberaubt een goede aanleuning, dat is wel belangrijk voor de balans ook