Western vs Dressuur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Western vs Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:11

Maar ik zie bij western ook vaak dat mensen wel aan die stang zitten, dat geeft dan net zoveel werking dan strakke teugels bij een gewoon bit.
En ontspanning en luisteren naar het paard, dat is bij dressuur ook niet anders
dat er prutsers zijn die dat niet doen, licht aan de ruiter, niet aan de discipline

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:20

Ja, helemaal waar. Maar die strakke stang is dan ook niet het streefdoel, net zoals dat bij dressuur zo is. Maar bij western heb je meer die zelfhouding waarnaar je streeft zonder teugelcontact, meer dan dressuur. Dat is voor mij het belangrijkste verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:29

Lichte aanleuning op de stang voelt voor een paard net zo sterk, of sterker dan zware aanleuning op een gewoon bit

Dat was eigenlijk wat ik bedoelde
En die lichte aanleuning zie ik toch heel veel.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:35

Ja, maar dat geldt dan ook voor dressuur, waar beide bitten erin zitten, met 'vast' contact. Lachen Of begrijp ik je verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:42

Als daar de stang teugel steeds op spanning staat vind ik dat zeker ook niet oke.
Daar hoor je ook eerst op de trens te rijden en dan pas op de stang.

Enig voordeel, met stang en trens mag je pas rijden als je Z bent
Met een stang in de western is dat toch ook bij de meer onervaren ruiter, of niet?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:44

Daar geef ik je gelijk in, daar struikel ik ook over. Elk paard boven een bepaalde leeftijd mag men rijden met stang in de western. Onlangs zag ik een wedstrijd voor jonge kinderen, alemaal met stang en hard aangetrokken alsof ze op een kermispaard zaten. Daar stopt het voor mij ook...Daarom heb ik ook duizend keer meer bewondering voor ruiters die ook mooie dingen laten zien zonder die stang erbij. Eerst de basis erin, dat moet kunnen met een gewoon bitje, die stang dient pas als echte verfijning bij een gevorderd paard.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 06-05-07 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:45

Niet dat het Z nu zaligmakend is, absoluut niet hoor
Trek daar ook regelmatig kromme tenen

Maar wat jij zegt vind ik idd ook niet kunnen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:54

Slechte voorbeelden heb je overal... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:20

juist blazingboots Ja

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:21

AstraGirlie schreef:
Daar geef ik je gelijk in, daar struikel ik ook over. Elk paard boven een bepaalde leeftijd mag men rijden met stang in de western.

Correctie:
In de beginners mag je _altijd_ op een trens.
In de amateur en open _moet_ je op shank als je paard 6 of ouder is.

AstraGirlie schreef:
Onlangs zag ik een wedstrijd voor jonge kinderen, alemaal met stang en hard aangetrokken alsof ze op een kermispaard zaten. Daar stopt het voor mij ook...Daarom heb ik ook duizend keer meer bewondering voor ruiters die ook mooie dingen laten zien zonder die stang erbij. Eerst de basis erin, dat moet kunnen met een gewoon bitje, die stang dient pas als echte verfijning bij een gevorderd paard.

Heel sneu en helemaal waar. (voor allebei de rijstijlen Knipoog )

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:55

Bedankt voor de correctie Lachen
Toch zie ik juist veel beginners op een stang rijden 'omdat ze nu eenmaal western rijden'... Das jammer.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:39

Ik heb een hele tijd spring/dressuurmatig gereden, daarna een tijd alleen western en nu rij ik twee paarden western en twee dressuurmatig...Ik vind beide takken mooi en beide hebben voordelen en nadelen (mooie en mindermooie dingen). Wat wel voor mij opviel is dat ik na een tijdje wel veel oefeningen uit se westernsport voor m'n dressuurbokkies ben gaan gebruiken....ik denk wel dat dat iets zegt over mijn mening over beide takken van de paardensport Knipoog

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:36

AstraGirlie schreef:
Bedankt voor de correctie Lachen
Toch zie ik juist veel beginners op een stang rijden 'omdat ze nu eenmaal western rijden'... Das jammer.

Ik had het er van de week over, waarom bij ons op stal beginners (ofwel vanuit de dressuur overgestapt) op een stang rijden, terwijl ik nog altijd met een trensje rij. Ik begreep daaruit dat als je een zachte stille hand hebt, een stang fijn is voor een paard omdat het bit heel stil/stabiel hangt en het paard tussen de teugels wordt ingesloten, juist door die scharen eraan.
Opzich klonk dat logisch, maar voor mij geen reden om over te stappen, al ga ik het binnenkort eens proberen, kijken hoe het voelt Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:39

Een zachte stille hand is zeker een voorwaarde dan, maar hoeveel beginners hebben die? (toch niet veel bij ons)
Verder kan ik je uitleg prima volgen hoor, over die stang en ik veronderstel dat je het zelf best wel kunt proberen als je denkt dat je eraan toe bent.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:58

Yessy schreef:
Ik begreep daaruit dat als je een zachte stille hand hebt, een stang fijn is voor een paard omdat het bit heel stil/stabiel hangt en het paard tussen de teugels wordt ingesloten, juist door die scharen eraan.

Niet waar
Je paard _eerst_ goed tussen de teugels kunnen lopen, voordat je er een stang in hangt. En het hangt maar net van het type bit af of het wel stabiel hangt. Heb je geen ongebroken stang dan ligt het in ieder geval niet stabieler.
En als je een zachte stille hand hebt is een trens ook fijn op voor een paard Haha!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:01

Wat is dan jouw theorie erachter Knipoog

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:04

ik denk dat het ene niet perse slechter is dan een ander. Uiteindelijk wordt er toch uitgegaan van ontspanning. En western en engels zijn zulke brede begrippen... je hebt topruiters en beginners, verschillende methode die aangehangen worden.

ik vind ontspanning erg belangrijk, en ik denk dat die bij de engelse rijstijl vaker ontbreekt, simpelweg omdat ik denk dat je bij western je paard minder naar beneden kan trekken, of iets dergelijks. Omdat je met een los teugeltje rijd, en dus sneller door de mand valt.

Echter, je ziet de trainingen niet altijd.
Ik vind het een beetje apart om deze twee stijlen tegenover elkaar te zetten, omdat je, als je uitgaat van de essentie van de klassieke dressuur, of de westernmanier, ze beiden kijken vanuit ontspanning en samenwerking met je paard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:07

@Yessie: Mijn theorie achter het verhaal van die beginners is dat ze die hoop onzin hebben verzonnen om het logisch te laten klinken Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:08

gentille schreef:
Omdat je met een los teugeltje rijd, en dus sneller door de mand valt.

Vooroordeel nummer 2: Western is niet per definitie met losse teugel, dat is een einddoel Knipoog

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:10

nee... dat bedacht ik mij ook... daarom zette ik er ook onder dat je het niet altijd tijdens de trainingen kan zien;)

maar op wedstrijden wordt daar wel vanuit gegaan, toch? (ben nog nooit op een wedstrijd geweest) zie op de lagere niveau's van de engelse dressuur regelmatig nog gezaag en getrek

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:16

oke, voor de duidelijkheid ik ben een leek onder de leken als het gaat om western rijden Clown

Maar wat ik me nou afvraag, als je kijkt naar het engels rijden is het heel belangrijk dat het paard verzameld en met oprichting loopt en met het achterbeen er goed onder. Ik als "leek" zie bij westernruiters totaal geen oprichting, om het maar even bot te zeggen: ze sukkelen maar wat op de voorhand.

Hebben ze bij western rijden ook een soort van verzameling? Want mij is altijd geleerd dat je een paard correct verzameld moet laten lopen zodat hij de ruiter/amazone beter kan dragen.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:22

een goed westernpaard loopt volgens mij niet op de voorhand! en een slecht gereden engels paard niet perse op de achterhand. westernpaarden verzamelen wel degelijk volgens mij. ik heb een blauwe maandag western gereden, en m'n paard moest zeker z'n achterhand wel gebruiken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:57

Mijn (western) paard heeft jarenlang bijna alleen maar op de achterhand gelopen, gek werd je ervan Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:57

Visconti schreef:
oke, voor de duidelijkheid ik ben een leek onder de leken als het gaat om western rijden Clown

Maar wat ik me nou afvraag, als je kijkt naar het engels rijden is het heel belangrijk dat het paard verzameld en met oprichting loopt en met het achterbeen er goed onder. Ik als "leek" zie bij westernruiters totaal geen oprichting, om het maar even bot te zeggen: ze sukkelen maar wat op de voorhand.

Hebben ze bij western rijden ook een soort van verzameling? Want mij is altijd geleerd dat je een paard correct verzameld moet laten lopen zodat hij de ruiter/amazone beter kan dragen.

Dit is zeker niet waar, verzameling hoeft niet te betekenen dat ze met een ronde nek rondlopen.
Een goed getraind westernpaard is zeker wel verzameld, anders zouden ze bepaalde onderdelen ook niet tegoei kunnen uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:21

Visconti schreef:

Ik ben ook een leek Clown , rijd zelf dressuur en geen western, maar ik zie bij goed western rijden wel degelijk verzameling. Oké, een in de krul getrokken hoofd-nek-hals-houding wat je - helaas - veel bij dressuur ziet, ontbreekt. Maar ze zetten wel degelijk hun achterbeen goed onder hun lijf, wat ik juist bij dressuur - helaas - vaak nièt zie. Vork
Wat ik maar wil zeggen, het één betekent niet het ander. Verzameling zit niet in de voorkant, maar in het hele lichaam. Vork