Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Of begrijp ik je verkeerd?
AstraGirlie schreef:Daar geef ik je gelijk in, daar struikel ik ook over. Elk paard boven een bepaalde leeftijd mag men rijden met stang in de western.
AstraGirlie schreef:Onlangs zag ik een wedstrijd voor jonge kinderen, alemaal met stang en hard aangetrokken alsof ze op een kermispaard zaten. Daar stopt het voor mij ook...Daarom heb ik ook duizend keer meer bewondering voor ruiters die ook mooie dingen laten zien zonder die stang erbij. Eerst de basis erin, dat moet kunnen met een gewoon bitje, die stang dient pas als echte verfijning bij een gevorderd paard.
)
AstraGirlie schreef:Bedankt voor de correctie![]()
Toch zie ik juist veel beginners op een stang rijden 'omdat ze nu eenmaal western rijden'... Das jammer.
Yessy schreef:Ik begreep daaruit dat als je een zachte stille hand hebt, een stang fijn is voor een paard omdat het bit heel stil/stabiel hangt en het paard tussen de teugels wordt ingesloten, juist door die scharen eraan.

gentille schreef:Omdat je met een los teugeltje rijd, en dus sneller door de mand valt.

Visconti schreef:oke, voor de duidelijkheid ik ben een leek onder de leken als het gaat om western rijden
Maar wat ik me nou afvraag, als je kijkt naar het engels rijden is het heel belangrijk dat het paard verzameld en met oprichting loopt en met het achterbeen er goed onder. Ik als "leek" zie bij westernruiters totaal geen oprichting, om het maar even bot te zeggen: ze sukkelen maar wat op de voorhand.
Hebben ze bij western rijden ook een soort van verzameling? Want mij is altijd geleerd dat je een paard correct verzameld moet laten lopen zodat hij de ruiter/amazone beter kan dragen.
Visconti schreef:oke, voor de duidelijkheid ik ben een leek onder de leken als het gaat om western rijden
Maar wat ik me nou afvraag, als je kijkt naar het engels rijden is het heel belangrijk dat het paard verzameld en met oprichting loopt en met het achterbeen er goed onder. Ik als "leek" zie bij westernruiters totaal geen oprichting, om het maar even bot te zeggen: ze sukkelen maar wat op de voorhand.
Hebben ze bij western rijden ook een soort van verzameling? Want mij is altijd geleerd dat je een paard correct verzameld moet laten lopen zodat hij de ruiter/amazone beter kan dragen.
, rijd zelf dressuur en geen western, maar ik zie bij goed western rijden wel degelijk verzameling. Oké, een in de krul getrokken hoofd-nek-hals-houding wat je - helaas - veel bij dressuur ziet, ontbreekt. Maar ze zetten wel degelijk hun achterbeen goed onder hun lijf, wat ik juist bij dressuur - helaas - vaak nièt zie.