Stilstaan, ennn zagen maar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

immaculate

Re: Stilstaan, ennn zagen maar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:15

Zie dit helaas veelste vaak paarden moeten en zullen in de krul lopen dat ze daardoor pijn moeten ondergaan ach ....als het plaatje maar mooi is Verdrietig

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:20

Ik kom het ook wel eens tegen.
Laatst zo'n meisje.

Rijd met haar pony voor bij ziet mij staan pony liep niet aan de teugel zaagje hier zaagje daar pony naar beneden en dan met zo'n rot kop van "Ik rij mijn pony aan de teugel kun jij nog niet hé"
*Ik rij nog niet zo lang en vind aan de teugel eigenlijk nog onbelangrijk zij blijkbaar niet*

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:22

aan de teugel is ook onbelangrijk als het paard lekker ontspannen loopt komt hij van zelf en dan is het mooi megenomen

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:28

Ik zie het ook bij heel veel ruiters, maar ik kan het me niet voorstellen, ik rijd met een zo zacht mogelijke hand en probeer altijd met een open hand te rijden, ik ben misschien weleens te voorzichtig maar dat zagen enzo nee niks voor mij.. Ik heb wel eens meegemaakt dat een pony de wonden in z'n mondhoeken had staan.. Zielig gewoon.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:41

dressuur is dacht ik in de eerste plaats aan de teugel rijden en als ze niet kunnen aan de teugel gereden worden dan lopen ze zeker ook niet met aanleuning, impuls, dragend enzovoort enzovoort.

Geforceerd aan de teugel dwingen is niet correct. Dus zou je beter maar eerst veel gaan sleutelen aan je eigen kunnen voor dat je een paard wil deftig laten lopen. Is het paard moeilijk nageeflijk te vragen dan wacht je mss beter om dressuurwedstrijden mee te doen of doe je het gewoon mee voor de ervaring en de fun voor je paard zonder er al te veel van te verwachten.
Hoe meer er geforceerd wordt dan zullen de paarden en jijzelf er geen fun aan hebben en zal die ontspanning er niet zijn op wedstrijd want het paard wordt steeds weer eraan herrinnnerd "die pijn in mijn mond".

Oefen thuis. Soms is het wel zo dat sommige paarden die nerveuzer worden op wedstrijden dat deze dan minder nageeflijk zullen gaan worden, maar als je dat weet, neem je tijd, ga wat vroeger naar de wedstrijd en werk aan de ontspanning tijdens het inrijden.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 06:55

het is mij ook opgevallen toen ik nog op de manege reed!!
hoeveel mensen er eigenlijk wel niet zagen! ze vinden dan
dat zij heel goed kunnen rijden, en paard netjes door de
hals kunnen laten lopen, en dan gaan ze onwijs hard in het
paard z'n mond lopen zagen... ik heb dan altijd zo'n medelijden
met die paarden Verdrietig Ach gut en als je er wat van zegt dan kan jij niet rijden en heb jij ik weet niet wat gedaan...

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 06:56

elsie1 schreef:
dressuur is dacht ik in de eerste plaats aan de teugel rijden en als ze niet kunnen aan de teugel gereden worden dan lopen ze zeker ook niet met aanleuning, impuls, dragend enzovoort enzovoort.

Geforceerd aan de teugel dwingen is niet correct. Dus zou je beter maar eerst veel gaan sleutelen aan je eigen kunnen voor dat je een paard wil deftig laten lopen. Is het paard moeilijk nageeflijk te vragen dan wacht je mss beter om dressuurwedstrijden mee te doen of doe je het gewoon mee voor de ervaring en de fun voor je paard zonder er al te veel van te verwachten.
Hoe meer er geforceerd wordt dan zullen de paarden en jijzelf er geen fun aan hebben en zal die ontspanning er niet zijn op wedstrijd want het paard wordt steeds weer eraan herrinnnerd "die pijn in mijn mond".

Oefen thuis. Soms is het wel zo dat sommige paarden die nerveuzer worden op wedstrijden dat deze dan minder nageeflijk zullen gaan worden, maar als je dat weet, neem je tijd, ga wat vroeger naar de wedstrijd en werk aan de ontspanning tijdens het inrijden.

hier sluit ik me volledig bij aan!!!!

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:24

als een paard ontspannen loopt gaat hij toch vanzelf nageeflijk lopen? als je moet zagen is het paard duidelijk nog niet ontspannen, en zal deze dus ook niet goed nageeflijk kunnen lopen.. ( of is het onzin wat ik nu zeg? )

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:34

lovekomeet schreef:
elsie1 schreef:

hier sluit ik me volledig bij aan!!!!

Ik ook!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:43

immaculate schreef:
Zie dit helaas veelste vaak paarden moeten en zullen in de krul lopen dat ze daardoor pijn moeten ondergaan ach ....als het plaatje maar mooi is Verdrietig

Brrrrrr, vreselijk, zulke ruiters....... Boos!
Ik zie ze ook veel te vaak helaas.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:03

En nu vraag ik me af.. wie van jullie zegt er ook daadwerkelijk wat tegen de ruiter?

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:19

Persoonlijk vind ik wel dat je paard gewoon moet blijven staan en met zijn hoofd de nageeflijke houding moet houden. Als hij het niet doet, en je loopt verder dan heeft hij zijn zin of je doet zelf iets helemaal verkeerd. Ook vind ik dat áls hij netjes nageeft terwijl hij stil staat, je moet ontspannen met je hand en weer verder moet gaan of lange teugel geven..

Same here...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:26

Sowieso snap ik nooit waarom ze die teugels nodig hebben om nageeflijk te rijden.. Verward
En als ik met mijn paard ga halthouden, en ik wil dat hij nageeflijk staat, dan geef ik wat been, en komt hij vanzelf..
Wáár zijn toch die handen voor nodig Verward

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:09

Gelukkig komt mijn pony altijd heel snel naar beneden. Lachen
Wordt kneden in de mond ook onder zagen verstaan? Niet dat ik dat doe. Mijn pony komt altijd vanzelf wel naar beneden maar als ze haar hoofd weer omhoog doe dan geef ik wel een kneepje in de teugel.
Ik weet best wel veel mensen die zagen..

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:29

MissEvil schreef:
Sowieso snap ik nooit waarom ze die teugels nodig hebben om nageeflijk te rijden.. Verward
En als ik met mijn paard ga halthouden, en ik wil dat hij nageeflijk staat, dan geef ik wat been, en komt hij vanzelf..
Wáár zijn toch die handen voor nodig Verward

Ik heb ook al (werstern)paarden gezien die nageeflijk komen vanuit die stilstand door die beendruk te geven, maar dit komt ook niet vanzelf hoor. Het is geleerd en gepaard gegaan met de handen. Als je paard nageeflijk loopt dan dien je dit wel te onderhouden met benen EN binnenteugel. Als je paard abrupt uit de nageeflijkheid komt dan wordt het paard gereden en nageeflijk gevraagd van je binnenbeen naar buitenteugel (houd je paard bij elkaar) en dit gevolgd door binnenteugel.

Pas als het een automatisme wordt, dat als je op je paard stapt en hij wordt nageeflijk omdat hij dit gewoon is en weet wat er te wachten staat dan kan ik begrijpên dat je je handen niet nodig hebt, maar ik kan moeilijk geloven dat je paard dan een uur met een constante aanleuning loopt. Aanleuning is niet alleen rond maar ook met een ontspannen rug en goed achterhand gebruik. Achterhand gebruik versterken doe je wel altijd met benen en ophoudingen. Kzou nie weten hoe het anders kan.

Kzou wel even willen weten als het anders kan hoe je dit dan doet. Ben oprecht geintresseerd. Knipoog

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:45

Lizzle schreef:
En nu vraag ik me af.. wie van jullie zegt er ook daadwerkelijk wat tegen de ruiter?

Ik Nagelbijten / Gniffelen
Natuurlijk niet tegen iedereen, maar soms zie ik iets en ja dan floept er iets nét te hard uit. Misschien niet goed want ik hoef me er niet mee te bemoeien, maar ach..

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:43

veraA schreef:
Lizzle schreef:

Ik Nagelbijten / Gniffelen
Natuurlijk niet tegen iedereen, maar soms zie ik iets en ja dan floept er iets nét te hard uit. Misschien niet goed want ik hoef me er niet mee te bemoeien, maar ach..

Ik vind het niet meer dan normaal om er wat van te zeggen. Clown Kan m'n bek nooit houden op zulke momenten, omdat ik me dan zo wezenloos kan ergeren. Wat ik overigens ook helemaal niet verkeerd vind, als een hond in elkaar getrapt wordt zou je er toch ook wat van zeggen? Vork

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:09

het is maar wat je onder mishandeling verstaat. De meningen zijn verschillend en soms kan je beter zwijgen.

Ik ben op straat ook eens uitgemaakt geweest van onwetende mensen. Wij stonden stil in een winkelstraat met ons paard die ingespannen stond. Wij waren daar iemand tegengekomen en een babbeltje aan het slaan. Paardje was braaf, stond stil maar toch ongedurig stond hij met zijn voorbeen te krabben en nogal fel, maar hij blijf staan geen probleem dan. Toen we terug aanzetten ging het paardje onderuit door de gladde ondergrond en vooral door op deze ondergrond fel aan te willen zetten. Hij ging dus op zijn bekkie en stond terug recht en ging in stap verder. Op het einde van de straat kwamen twee dames mij uitmaken dat mijn paardje moe is en niet meer kan, hij kan zo'n koets niet trekken en hij heeft dorst.

Hij kan niet meer???? Waarom staat hij dan ongedurig te krabben met zijn voorbenen!
Kan zo'n koets niet trekken??? Een paard kan op harde wegen drie maal zijn eigen gewicht trekken. Mijn koets weegt 300 kg en we zaten met 200 kilo mensen erop. Geen probleem dus.

Hij heeft dorst want er komt schuim uit zijn mond????!!! Ja dit komt door het accepteren en ontspannen te lopen op het bit.

Wil ik maar zeggen dat je niet al te vlug moet reageren op sommige situaties.

Als mijn paarden niet gehoorzamen dan krijgen ze ook op hun donder en als ze trekken aan mij dan trek ik terug en durf ik best wel eens streng zijn in het naar beneden vragen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:55

Lizzle schreef:

Ik en ik vind het jammer dat er zo vaak kinderen/mensen verkeerd wordt geleerd paarden aan de teugel te rijden. Houden ze hun handen niet laag (en zette deze dus vast) dan zagen ze wel of trekken op een andere manier in de krul, want voorwaarts rijden hebben ze al helemaal nooit van gehoord. Waarom is het zo moeilijk het iemand goed aan te leren?

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:10

Meestal loopt het 'mis' in de overgang (naar een tragere gang).

Bvb tijdens de overgang van draf naar stap, gooit het paard zijn hoofd omhoog.

Ik heb geleerd om daar waakzaam voor te zijn en wanneer je ziet dat het paard zijn hoofd omhoog gooit tijdens de overgang, hem terug vooruit te drijven en de overgang niet te laten doorgaan. Daarna opnieuw proberen. Na een aantal keer, zal het paard snappen dat het nageeflijk moet blijven en als de overgang dan lukt, mag je hem goed belonen, want dan heeft hij is essentieels bijgeleerd. Lachen

Dus ja... uit hoe ik het geleerd heb, leid ik af dat het beter is te vertrekken van het gemakkelijkste (nageeflijk zijn in draf) en dan over te gaan naar stap en stilstand.

Want door in stilstand wat te 'zagen', zal zijn hoofd misschien omlaag gaan, maar voor de rest verandert er niet veel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:08

Idd, Warina heeft er in de overgang van draf naar stap ook een handje (of hoefje Clown ) van... het ligt dan toch aan te weinig voorwaartse drang imo, ik doe regelmatig schijnovergangen en net voor de 'overgang' versnellen we opeens, dat houdt haar wakker en allert Haha! Over het algemeen werkt dit prima bij ons Ja

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:40

ik zag het gister toch erg, reed een meisje in een manegeles op een hengst. nou het was rechterhand trekken los, linkerhand trekken los. die mond van het paard hing open Sigaar tong hing eruit. nou echt ik zat er vol walging naar te kijken. had bijna de nijging er wat van te zeggen. diti s gewoon mishandeling!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:52

Had dat gedaan! als je met goede argumenten komt kunnen ze je niets maken (gaan ze meestal wel schelden omdat ze weten dat je gelijk hebt)

misspingping

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:26

Ik had vrijdag iets meegemaakt met muts_x, echt ik voelde me echt niet goed meer.
Er reden wat pony's in de bak.
toen was er zo'n meisje die haar pony niet "aan de teugel" kreeg, dus ging haar vriendin er even op, en Zaag zaaag zaag Huilen en niet zo'n beetje ook.. en toen ook nog rukken aan de teugels enz. ik voelde me echt helemaal niet goed meer..
sorry maar het moest er eventjes uit Knipoog
xx

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:33

ziatje schreef:
Ze zouden zelf dat bit is in hun mond moeten doen en dan zal ik is ff gaan zagen! Whoosh!
Maar even serieus.. ik vind het echt niet kunnen
wahahaha dat poppetje :: Whoosh! maar ff serieus! je hebt elemaal gelijk! ik vind het ook echt niet kunnen, wat voor sommigen(niet voor de bokkers in dit topic en andere bedOeld hoor maar meer echte Z2 ruiters) kleine kneepjes is, is voor sommigen zagen!(hun zien dat dus als kleine kneepjes!)