Monty snapt Anky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Monty snapt Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:02

Ik geloof best dat Anky goed met haar paarden omgaat, zulke topprestaties krijg je heus niet als je ze zou dwingen. Maar net als veel anderen heb ik Anky nooit zien trainen, ik vind het dus erg moeilijk om daar een mening over te hebben. Ik vind de manier waarop ze met paarden omgaat mooi. En ze kan fantastisch rijden.
Ik ben alleen geen fan van Monty Roberts. Ik ben geen fan van zijn methodes, ik vind Pat Parelli veel realistischer, meer paardgericht, hij leert mensen hoe ze goed met hun paarden om kunnen gaan, en hoe ze hun paard moeten begrijpen ipv andersom. Ik vind Monty vooral mensgericht, hij dwingt paarden meer. Ik heb hem nog nooit een les (clinic moet ik zeggen) horen/zien geven hoe het toch kan dat een paard op een bepaalde manier reageert. Hij heeft maar 1 troef: de Join-up. En daar ben ik om verschillende redenen geen voorstander van. Ik geloof niet in al dat spektakel, ik geloof in rustig en consequent opvoeden en je paard proberen te begrijpen. Spektakel is vooral leuk voor de mensen die zitten te kijken, het paard heeft er niets aan.
Dus ik ben bang dat ik me niet al te veel van zijn mening zal aantrekken.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:08

Ik geloof niet dat Anky haar paarden mishandelt
Haar manier van trainen zou de mijne niet zijn, zeker niet, maar ze zal evengoed zielsveel van haar dieren houden.
Wat ik niet vind kloppen is dat haar paarden niet los buiten komen, maar het maakt voor mij niets uit of dat bij Anky het geval is of bij m'n buurvrouw Truus Clown

En wat Monty ook mag beweren, ook dát berust op een mening en niet op feiten.
Hij mag dan een bepaalde status hebben in het 'natural-wereldje', hij is (voor mij tenminste) geen opperhoofd die blindelings nagevolgd wordt in zijn mening. Denk dat het dus ook wel mee zal vallen met het vallen van schellen van ogen Lachen

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:10

Dat ben ik wel met je eens.. ik ken het PArelli dan neit, maar ik heb vorig jaar een clinic gezien zoals Monty het ook altijd doet, hij zelf deed het niet.. Ik ben al vrij snel afgehaakt, ze wouden het paard de trailer in laten gaan, ze kwamen met allemaal hekken aan zetten. Die zetten ze helemaal in de baan van de plamnk van de trailer.. de enige kant dat het paard op kon was ricdhting trailer.. en deed het paard een stap dan werd het gelijk achter het paard afgezet.. niet echt mijn manier..!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:11

Ik zie mezelf al staat op een wedstrijd dan heb ik een trailer extra nodig voor de hekken.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:12

Ik ben ook heel benieuwd. Scannen Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:13

Hoe weet je nu dat Monty dat zelf ook zo doet? Monty werkt echt wel op een andere manier met de paarden,op een goede paardvriendelijke manier.En ook Anky mishandelt haar paarden niet,ookal zou Salinero weleens in de wei mogen van mij,dan is het helemaal perfect.Mensen houden gewoon van dom banketstaaf en roddelen,en hoge bomen vangen veel wind.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:15

Elisa2 schreef:
Hoe weet je nu dat Monty dat zelf ook zo doet? Monty werkt echt wel op een andere manier met de paarden,op een goede paardvriendelijke manier.En ook Anky mishandelt haar paarden niet,ookal zou Salinero weleens in de wei mogen van mij,dan is het helemaal perfect.Mensen houden gewoon van dom banketstaaf en roddelen,en hoge bomen vangen veel wind.

Die vrouw die die clinic gaf werkt op dezelfde manier als monty. monty komt ook wel eens kijken bij haar!! Zij doet zeg maar wat monty in zijn lanjd doet,, dat doet zij in ned. Snapje?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:20

Ik denk dat de discussie altijd zal blijven. En dan niet zozeer om Anky, maar de mensen die het nadoen en er de ballen verstand van hebben. Ik denk dat daar ook altijd de kern van de discussie heeft gelegen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:27

Mloesje schreef:
Ik heb het stuk ook gelezen.. Lachen

MyStar schreef:
Heb het stuk ook gelezen, vond het echt super. Zijn een heleboel mensen denk ik uitgel*ld Knipoog. Ik heb die discussie nooit zo gesnapt, als anky haar paarden zou mishandelen, zouden die toch niet zo enorm voor haar werken? Hopelijk zien velen nu eens in dat anky gwoon een paardenliefhebster is zoals zovelen die ook gewoon het beste wil voor haar paarden. En Salinero kan niet alles perfect die kan ook ooit eens schrikken ofzo, dat lijkt me meer een bewijs dat hij gwoon paard kan zijn. Lachen

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ieder paard schrikt ergens van, dus Salinero kan net zo goed ergens van schrikken, en op zich dat hij zo vaak schrikt.. moet je zien voor hoeveel mensen dat paard moet lopen. Er zitten honderden mensen op de tribune dus dan vind ik het niet zo heel gek dat hij schrikt! Mijn paard zou ik daar niet eens in de ring komen..

Over haar trainingsmethode kan ik niets zeggen, heb haar domweg nooit zien trainen.. Wel denk ik dat het op een goede manier gebeurt, anders zouden de paarden nooit zo presteren op zo'n nivo. Maarja dat is enkel mijn gedachten/mening erover!

Jup schikken doet elk paard, heel natuurlijk en idd die tribunes zijn doodseng..
Maar heb hem 2x "live" zien flippen en een paar x op tv, en dat was niet normaal..! Ze kreeg hem niet meer zelf terug en een paar westernruiters hebben der ingeloten toen. Dat was bij Aken (dacht ik) ook al, beveiliging te paard heeft der toen ingesloten.
K zeg zeker niet dat ze slecht is voor paarden (zie eerdere reactie), vind haar manier van rijden geweldig, maar Salinero is meer nog niet klaar voor zo'n hoog niveau qua koppie naar mijn idee. Teveel spanning in t dier.

Maar als je weet te beweren dat Anky slecht is voor der dieren of ze zelfs mishandeld.. kan k maar een ding zeggen: bull oliebol!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:30

OoappeloO schreef:
Mloesje schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ieder paard schrikt ergens van, dus Salinero kan net zo goed ergens van schrikken, en op zich dat hij zo vaak schrikt.. moet je zien voor hoeveel mensen dat paard moet lopen. Er zitten honderden mensen op de tribune dus dan vind ik het niet zo heel gek dat hij schrikt! Mijn paard zou ik daar niet eens in de ring komen..

Over haar trainingsmethode kan ik niets zeggen, heb haar domweg nooit zien trainen.. Wel denk ik dat het op een goede manier gebeurt, anders zouden de paarden nooit zo presteren op zo'n nivo. Maarja dat is enkel mijn gedachten/mening erover!

Jup schikken doet elk paard, heel natuurlijk en idd die tribunes zijn doodseng..
Maar heb hem 2x "live" zien flippen en een paar x op tv, en dat was niet normaal..! Ze kreeg hem niet meer zelf terug en een paar westernruiters hebben der ingeloten toen. Dat was bij Aken (dacht ik) ook al, beveiliging te paard heeft der toen ingesloten.
K zeg zeker niet dat ze slecht is voor paarden (zie eerdere reactie), vind haar manier van rijden geweldig, maar Salinero is meer nog niet klaar voor zo'n hoog niveau qua koppie naar mijn idee. Teveel spanning in t dier.

Maar als je weet te beweren dat Anky slecht is voor der dieren of ze zelfs mishandeld.. kan k maar een ding zeggen: bull oliebol!

Dat is waar!! Er zit ook veel spanning in! En deels zit het in het dier, maar ik denk dat het ook een deel vanuit anky/omgeving komt. Er heerst daar zo'n spanning volgens mij bij zo'n evenment enz. dat het paard dat volgens mij ook over neemt!

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:32

Mloesje schreef:
Elisa2 schreef:
Hoe weet je nu dat Monty dat zelf ook zo doet?

Die vrouw die die clinic gaf werkt op dezelfde manier als monty. monty komt ook wel eens kijken bij haar!! Zij doet zeg maar wat monty in zijn lanjd doet,, dat doet zij in ned. Snapje?

ik denk dat ik weet wie je bedoeld..
Annemarie van den Toorn..

Daar heb ik ook wel eens een clinic van bijgewoond..
en persoonlijk was ik het erg eens met wat ze vertelde en deed..

Die hekken vind ik zeer goed.. dan kan het paard zich niet verwonden door eraf te springen, en ja je hebt gelijk dat hij geen keuzes heeft, maar dat is toch ook de bedoeling? hij moet toch in de trailer?

Ik weet uiteraard niet wat ze allemaal verteld heeft tijdens die clinic, maar bij ons vertelde ze voordat ze aan de slag ging heel veel over de technieken van monty en ook andere trainers..
ze vertelde bij alles wat ze deed waarom en met welk doel..
dat het absoluut niet de enige manier is, maar zij wel eens is met de methode die zij gebruikte..
Het is uiteraard de bedoeling om zonder hekken het paard de trailer in te krijgen..
en bij onze clinic lukte dat ook.. het paardje wat ze gebruikte was echt niet op de trailer te krijgen.. na een kwatier was hij al een paar keer in de trailer geweest en je zag duidelijker dat hij het minder eng begon te vinden..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:48

vind ze allebei niets, dus dat was al wel een overeenkomst Haha! , maar nu ik erover nadenk, zie ik opeens enorme overeenkomsten in trainingmethoden Lips are sealed Schijnheilig

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:49

Heeft het ook niet gelezen. Heb hem toen wel gezien bij horse and co.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:52

sanne83 schreef:
vind ze allebei niets, dus dat was al wel een overeenkomst Haha! , maar nu ik erover nadenk, zie ik opeens enorme overeenkomsten in trainingmethoden Lips are sealed Schijnheilig

Bullshit

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:52

chitra schreef:

Die hekken vind ik zeer goed.. dan kan het paard zich niet verwonden door eraf te springen, en ja je hebt gelijk dat hij geen keuzes heeft, maar dat is toch ook de bedoeling? hij moet toch in de trailer?

Het is idd de bedoeling dat ze de trailer in gaan, maar als ik mijn paard zo de trailer in moet krijgen, dan heb ik altijd die hekken nodig, want dan staat ze er uiteindelijk wel in, maar wel gestresst, ik heb het liever dat ik het rustig aan doe, maar dat ze wel vertrouwen heeft in de trailer!!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:55

Mloesje schreef:
chitra schreef:

Het is idd de bedoeling dat ze de trailer in gaan, maar als ik mijn paard zo de trailer in moet krijgen, dan heb ik altijd die hekken nodig, want dan staat ze er uiteindelijk wel in, maar wel gestresst, ik heb het liever dat ik het rustig aan doe, maar dat ze wel vertrouwen heeft in de trailer!!

Paard 1x met dwang/angst/pijn in de trailer? Zal je dat altijd weer nodig hebben en heb je een gestrest paard als je aankomt..!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:58

Elisa2 schreef:

Omdat dit zelfs op video is vastgenomen, van die grote ijzere hekken. En dat was wel degelijk Monty.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:58

idd!! Ik merk het nu zelf aan mijn eigen paard! Ze wil de trailer niet meer in. Nu gaan we het op een rustige manier proberen.. stapje voor stapje de trailer in.. ze loopt nu gewoon rustig de plank op terwijl ze er eerder niet in de buurt wilde komen Haha! Met rust bereik je uiteindelijk veel meer dan met dwang!!

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:00

OoappeloO schreef:
Paard 1x met dwang/angst/pijn in de trailer? Zal je dat altijd weer nodig hebben en heb je een gestrest paard als je aankomt..!

als een paard de trailer niet inwil is hij angstig ervoor..
over angst kom je niet heen door het nooit te doen..
als je hem dus een aantal keer in en uit de trailer laat gaan, zal hij inzien dat er helemaal niets engs aan is..
na een kwartiertje werd het paard weer op stal gezet om er vervolgens na een tijdje weer uitgehaald te worden om het nog eens te proberen zonder hekken..
hij ging er gelijk op..

iedereen heeft zijn eigen mening dat mag ook zeker,
maar aan jouw kommentaar lees ik dat je haar nog nooit zelf aan het werk hebt gezien?
persoonlijk vind ik dat je het eerst moet zien, daarna mag je pas een mening vormen..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:01

Elisa2 schreef:
sanne83 schreef:

Bullshit

hoezo? jij ziet toch ook overeenkomsten Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:02

Die mensen die spreken over spanning ik wil jullie wel is zien in een vol stadium waar de tribunes overkomen Lachen

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:04

katiavl schreef:
Die mensen die spreken over spanning ik wil jullie wel is zien in een vol stadium waar de tribunes overkomen Lachen

haha ja dat zou ik inderdaad heel graag willen zien..

ik ken er een paar die al gaan krijsen als ze wat horen terwijl ze aan het rijden zijn..
haha, die zou ik daar wel eens willen zien!

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:12

ik ben heel benieuwd naar dat artikel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:13

Ik ook.

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:16

sanne83 schreef: