Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:00

Ik praat ook met mijn paard Clown
Als hij wat doms doet bijv. dan floept het er gewoon uit.. iets van Oh sukkel ofzo.. en ik praat als hij het goed doet..
Schreeuwen doe ik niet echt.. wel eens een harde stem van HE! ofzo.. Nu ophouden.
Je paard kan wel aan je stem horen of hij iets goed doet ofzo hoor, dus ik vind het juist wle goed als je praat.. oke het kan irritant zijn als je het de heeelee tijd doet. Maar zelf heb ik er geen problemen mee, aangezien ik het zelf ook onbewust en bewust doe. Lachen

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:06

ik ook Haha!
ik vertel grote verhalen aan paarden Bloos
Vooral aan Bill Bloos mijn absolute lievelings pony bij ons op de manege Haha!
eindelijk een luisterend oor *LOL* *LOL*
van alles en nog wat...
en ook hoe lief ze zijn en hoe veel ik van ze hou enzo Tong uitsteken Clown
en onder het rijden braaf of netjes of super of lieve mooie geweldige schattige pony van me Haha! Haha!

Oh oh... als ik dit nu lees lijk ik op een penny Haha! Tong uitsteken Huilen van het lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:07

runningkawa schreef:
Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.

Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...

Je trekt de woorden uit mijn mond Ja

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:09

Ik praat ook tijdens het rijden tegen mijn paard. Puur om mezelf maar ook hem gerust te stellen. Hij kan namelijk zo achterlijk doen dat ik het zat wordt, maar dmv praten hou k dar weer vol. Lachen Hard praat ik niet. Tegen Astor schreeuwen heeft ook geen zin natuurlyk. Knipoog

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:10

LilianR schreef:
runningkawa schreef:
Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.

Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...

Je trekt de woorden uit mijn mond Ja

dit bedoelde ik dus precies het zelfde Knipoog

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:19

Haha.. als mensen zich ergeren aan mensen die praten tegen hun paard kun je beter bij mij uit de buurt blijven..
Ik praat zoooo veel tegen de paarden Knipoog...
Haha.. ik had het eerst nooit door.. totdat iedereen me op de manege raar aankeen en ineens vroeg van wat praat je ontzettend veel met je paard zeg..
(en dan met zo'n dom hoofd) ze verstaan je togh niet.. wat heeft het voor zin...
Haha.. noujah..ik vind het gewoon lekker.. lekker tijdens het poetsen beetje kletsen tegen je paard..
En op het paard zing ik ook heel vaak Clown..
Haha.. tsjaah... ze worden er rustig van hé Knipoog..
Ik rij ook veel jonge beestjes.. daar praat ik nóg meer tegen..
Bij alles wat ze goed doen enzoo..
Ik schreeuw niet tegen me paarden hoor Knipoog..
Of noujah... ik verhef mijn stem wel is.. en roep mischien heel af en toe zijn of haar naam iets harder.. maar ik ga echt niet de hele tijd te lopen schreeuwen als een paard iets fout doet.. leert ie niets van.. Knipoog

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:51

Ik praat ook wel tegen m'n paard, maar niet met hele zinnen natuurlijk. Knipoog Korte woorden als Nee, Goedzo, Braaf, Ho, Pasterop, Kom enz. snapt mijn verzorgpony (en de meeste andere pony's die ik rijd) erg goed. Ja
Ik heb wel eens, dat als ik echt behoorlijk boos begin te worden, dat ik eens boos roep "Kappen nou". M'n verzorgpony weet precies wat het betekend, maar de manegeponies die ik rijd snappen het niet of willen het niet snappen. Maarja, die krijgen zoveel ruiters op hun rug met zoveel verschillende woorden..

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:53

Tegen mijn merrie jaarling praat ik ook altijd !
En dan vooral als we gaan wandelen : Beetje aanmoedigen heh Haha!

Op mijn vorige stal was er iemand :
Die een tinker had [nogal lui/lastig]
En als dat beest iets verkeerd deed ging ze keihard zitten krijsen ....
Als je nu niet op houd krijg je gvd ..?!
Tja , toen dacht ik ook Dromen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:43

Ik klets ook heel veel tegen Jessie. Op stal, tijdens buitenritten, in de les.. Ja hoor, hele verhalen. Maar ook als ze loopt te emmeren, dan is een "JESSIE!" genoeg voor 'r om te weten dat ze op haar tellen moet gaan passen.
Beloning net zo, dan is het met een zoet stemmetje "jaa knappe ponnywonny" oid *LOL* vaak gevolg door een kriebel. Ook weet ze als ik zeg "zachtjes.." dat ze dan rustig aan moet doen, net als de "whooohhh" voor een stop.
Ik wil niet zeggen dat ik mét mijn paard praat, maar zeker wel tegen. En zij begrijpt dan wel niet letterlijk de woorden, maar wel de klanken en de toon. Daar ben ik van overtuigd.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:47

Brittol schreef:
Ik praat ook tegen m'n bijrijdpaard. Onder het rijden, als hij goed loopt: Goed zo! Braaaaf! Ja, zo is het goed!
En dat soort dingen. Vind hij zelf (naar mijn gevoel) wel leuk.
Ik ga niet schreeuwen als hij het fout doet of als hij zit te klieren, meestal van: Hou nou eens op!
Op een waarschuwende toon.

indd en meestal met de buitenritten zijn de schapen en koeien ook erg eng zit ik ook voor de grap tegen hem te praten ja is eng moet je schrikken. Op 1 of andere manierschrikt die dan juist niet Koe

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:33

Ik ben een enorme voorstander van stemgebruik, mits gedoseerd. Ja
Een paard zacht en kalm toespreken als hij bang is, hem dat extra 'kom kom' op een aanmoedigende toon geven als hij twijfelt, een duidelijk 'nee' op het moment dat hij iets (probeert te) doen wat niet mag, en vooral het belonen.
Een paard groeit door belonen.
Mijn paard gaat absoluut beter zijn best doen wanneer ik hem beloon voor de goede stukken in de training, en dit probeer ik dan ook te benutten.

Overigens is het schreeuwen waar de TS het over heeft gewoonweg het verliezen van geduld.
Ik heb ook wel eens dagen dat 't paard de omgeving veel interessanter vindt en overal kabouters ziet.
Vréselijk, en dat roep ik ook wel eens iets in de trant van 'potverdorie zeg!', maar realiseer me wel dat ik daar niks mee opschiet. Knipoog
Op zo'n momenten zou je als ruiter gewoon even moeten afstappen en tot 20 tellen. Knipoog

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:44

ik praat af en toe.. ik heb 1 keer op een paard gezeten...was een beetje nerveus paardje (nja..tje..was een reus:P) maar die was dus bang voor het onweer ( was een lekkere bui aan de gang buiten)..
na 5 minute lag ik er naast (zelfs zo snel dat andere mij vroegen waarom ik er nog niet op zat:D).
maar het hele uur heb ik aan 1 stuk door zitte praten tegne het paard.. als ik eventjes ophield voelde ik hem meteen strak staan van de spanning en als ik weer begon met praten ontspande hij weer.

verder praat ik niet zo veel..af en toe de belonings woordjes..of idd als ik echt boos word dat ik even iets wat harder zeg..

ik heb ook wel eens gehad..dat ik zo geconcentreerd aan t rijden was dat ik niet merkte dat mijn instructeur tegen mij aan t praten was..
hij moest echt een paar keer m'n naam schreeuwen voordat ik iets doorhad Tong uitsteken
* kijk je op..huh..wat..tisser? *

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:50

Ik praad altijd tegen mijn paard Ja
Nu klinkt ik misschien dom maar zo is het nou eenmaal, het is goed om het vertrouwen te winnen de band te versterken en echt samen te werken.
Om tijdens een les nou hardop een verhaal tegen je paard te vertellen is wel aso, dat stoort de andere ruiters dan is hete en heel ander verhaal.
Mijn mening is en blijft toch praten tegen je paard is alleen maar goed! Lachen

EmMyYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:38

een paard begrijpt de woorden niet die je tegen hem zegt maar de toon enzo wel dus het kan helpen maar om nou te gaan schreeuwen Bloos

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:41

schreeuwen zie ik als onmacht in het rijden en heeft totaal geen effect ja misschien schrikt ie wel van je, zelf praat ik wel tegen mijn paard, om hem bv te belonen en gerust te stellen, maar dit heeft dan meer met de toon waarop te maken en zeker niet hard

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:35

ja ik praat ook tegen me paard, al verstaat hij het niet hij verstaat de toon wel
soms als ik zelf in een slechte bui ben en ik ga rijden zet ik me mp3 op met een vrolijk liedje en ga ik mee nurien (weet ik veul hoe je dat schrijft:P) daar word me paard ook wat vrolijker van ( dat merk en ik zie het aan ze oortjes) als ik dat niet doe ben ik snel geiriteert als hij iets verkeerd doet ofso , dan geef ik hem een trap me me spoor en daar heb ik later weer spijt van.
verder gaat alles goed hoor

groetjes

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:02

ik vind het gewoon alleen al irritand als mensen héééle tijd " jaaa braafffff, goedzoo, " hooww die halen echt het bloed onder mijn nagels vandaan, oke als je het nou zachtjes zegt en niet om de 5 sec.. maar die mensen Nagelbijten / Gniffelen

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:03

__Robijn__ schreef:
ik vind het gewoon alleen al irritand als mensen héééle tijd " jaaa braafffff, goedzoo, " hooww die halen echt het bloed onder mijn nagels vandaan, oke als je het nou zachtjes zegt en niet om de 5 sec.. maar die mensen Nagelbijten / Gniffelen

Wat is er verkeerd aan? Kijk als ze er helemaal panisch op zitten, okee... Maar verder is er niets mis mee!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:05

Hm, ik snap het punt wel, maar ik ken een pony, en die is ZO vreschrikkelijk snel, NIKS help, alleen maar rustig een verhaal vertellen... Daar word ze rustig van. En als ik alleen buiten ben met vz-pony vertel ik ook hele verhalen, ik moet toch iets doen Tong uitsteken

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:05

Ik vind het irritand, omdat ik me er aan erger.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:10

Praten tegen een paard doe ik ook.
Als ik ergens tevreden over ben zeg ik bijv. Kijk zo moet het Haha!
En dan hoort ze wel aan de toon etc. Ik deed het goed.
Zeg ik van Pas d'r op dan merk ik dat ze al een stapje terug doet.
Het is juist wel goed om te comuniceren naar een paard toe.
Ik ga natuurlijk niet als een gek lopen schelden etc. op een paard en
ook niet een half jaar ja goed.. heel goed... ja zo s het goed...
Gewoon normaal en ik beloon haar ook met handen Knipoog

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:10

nee indd.. als je af en toe zegt dat ze het goed doet, is niet erg . maar om de 5 sec word je er echt gek van Nagelbijten / Gniffelen

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:13

Ik vind dat het juist belangrijk is. Onder het rijden, poetsen, of gewoon in de stal.
Natuurlijk zit ik niet hele verhalen te vertellen, maar meer van, als ze iets goeds doet, dan ga ik op een toon praten dat ze begrijpt dat ze iets goeds doet.
Als ze iets niet goeds doet, gebruik ik mijn stem, inplaats van een tik bijvoorbeeld te geven.
Maar ik scheld niet hele verhalen tegen me paard, allemaal negatief aandacht, een keer laten weten dat iets fout is met je stem te verheffen vind ik dan wel genoeg Koe

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:14

Ik klets de oren van der hoofd Vork

Neej grapje. Ik verduidelijk alles met mijn stemhulpen Knipoog

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:31

Ik praat of maak geluid (klakken met je tong) echt alleen als het helpt en op het goede moment zin heeft. Als hij iets goed doet, beloon ik dat met mijn stem en dat begrijpt hij. Ook 'ho' of 'stap' snapt ie.
(en heel soms, als het niet gaat, kan ik soms mijn geduld verliezen en 1x schreeuwen, waarbij mijn paard opeens braaf z'n hoofd naar beneden doet en heel schuldbewust loopt.... Grappig, maar als er zoiets gebeurd weet ik dat ik uit mijn slof geschoten ben en dat dat alleen MIJ aan te rekenen is. ik doe een stap terug in het rijden, dus ga terug naar de basis of stop er voor die dag helemaal mee).

Maar ik vind dat sommige mensen het echt overdrijven.
Ik reed ergens in de bak bij iemand die alles aan z'n paard ging uitleggen. zij had toevallig ook een harde stem en dat vind ik dus echt irritant!!! daar snapt je paard echt niks van.

en nog irritanter: Bij ons op stal moest een paard om zijn stal in te komen over een opstapje lopen. Dit ging even mis en door stomme pech hield hij er een blessure aan over, welke gelukkig na een paar weken over was. Zegt z'n bazin: "en ik zei nog wel dat hij uit moest kijken!" (dit meende ze dus serieus!!!)
Sorry, Naar mijn mening kan een paard wat hebben aan rustige woorden of net iets meer aansporing begrijpen, maar letterlijke woorden echt niet!!!