wanneer kan je goed rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvarDonja

Re: wanneer kan je goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:34

hahahaha ik denk het ook doe het haar maar is na wat ze 'wel" allemaal kan.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:35

Je kan pas goed rijden als je er plezier in heb, samen met je paard, zodat jullie het allebei leuk vinden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:47

KiWiKo schreef:
je kan pas goed rijden als je, je ervan bewust bent dat je er nog helemaal niks van kan

Dan moet ik wel erg goed kunnen rijden, ik roep al bijna zo lang als ik op het paard zit (ondertussen zo'n 15 jaar) dat ik er helemaal niets van kan Haha! Schijnheilig

Maar alle gekheid op een stokje. Ik ben van mening dat er geen maatstaaf is voor goed kunnen rijden.

Iemand kan wel Z2 rijden, maar die ligt misschien wel aan alle kanten te rukken en te plukken. Paardje loop dus braaf zijn rondjes omdat hij niet anders kan. De klassering zou zeggen dat je goed kan rijden, maar dat geruk en gepluk vind ik absoluut niet goed kunnen rijden en ik denk dat het paardje het met mij eens is.

Daarnaast hebben we iemand die nog geen eens B kan, maar het paard wel in zijn waarde laat. Die puur op gevoel en verstandhouding het paard dingen laat doen. De klassering zou zeggen dat die nog pas net komt kijken en dus eigenlijk niet kan rijden, maar als je het paard vraag zal die zeggen dat de ruiter wel kan rijden.

Goed kunnen rijden bestaat dus niet. Maar als je bewust bent van je fouten en eraan werkt om deze op te lossen dan ben je imo goed aan het rijde.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:51

mammaslamma schreef:
Wat ik om me heen nog wel es zie, echte dressuurruiters, of die er voor door willen gaan, die alleen maar trainen in de bak, die zou ik graag es meenemen naar het bos of strand, kijken wat er van over blijft.........
Ik rijd veel buiten en heb al de nodige noodgrepen meegemaakt, als je dan geen vaste zit hebt en over een beetje lef beschikt, heb je een probleem, denk ik, dus hoe goed je ook in een bak kunt rijden, het is heel anders met een paard in de vrije natuur te rijden, met alle obstakels die je er tegen kunt komen.

Dit wilde ik ook typen, maar kwam deze reactie tegen, die mijn idee heel goed verwoord!
Ik ben ook echt een reactieruiter, maar als ik soms ruiters tegenkom buiten met hun paard
waarvan ik weet dat ze in de bak goed kunnen rijden.. dan kunnen ze voor buiten nog een heleboel leren!
Andersom is dat natuurlijk ook zo.. dus er is geen 'goed', dat is voor iedereen en alles weer anders.. Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:00

KiWiKo schreef:
je kan pas goed rijden als je, je ervan bewust bent dat je er nog helemaal niks van kan

In dat geval ben ik een bijzonder goede ruiter de laatste dagen Rolleyes Krijg meer en meer het gevoel dat ik helemaal niet kan rijden Rolleyes

Denk niet dat je kan zeggen 'ik kan goed rijden'. Je kan wel zeggen 'ik heb wel gevoel voor paarden' maar niet dat je goed kan rijden...Want elk paard is anders, en elk paard verdient een andere aan pak en weer een andere manier van rijden. En zolang je niet alle paarden gereden hebt die er ooit bestaan hebben/zullen bestaan. Kan je niet zeggen dat je een goede ruiter bent. Er zullen beslist meer paarden zijn die je níet kan rijden, dan paarden die je wel kan rijden Lachen

Overigens mag de gemiddelde recreatie ruiter mijn dressuurmerrie mee op buitenrit nemen. Hoop wel dat ze de weg terug zelf vind want anders kan ik een zoekactie op touw zetten *LOL* Heb haar nl nog nodig Clown Of ik geef ze gewoon een contractje dat ze onder geen enkele voorwaarde zonder haar mogen thuis komen Haha! (benieuwd of ik ze nog terugzie Nagelbijten / Gniffelen)
Dressuurruiters hebben vaak ontzettend hete paarden, enorm gevoelig etc. Ik ga ook (nog) niet buiten met mijn merrie. Echter mijn twee pony's die beide over de nodige kuren beschikken neem ik zo mee buiten. Als ruiter moet je verantwoordelijkheid nemen, zowel over jezelf, als over je paard, als iedereen die zich in je omgeving bevind. En de ruiter kent zijn/haar paard nog steeds het beste, als ruiter denkt dat het paard niet buiten kan. Heeft niemand het recht om te zeggen dat die ruiter geen lef heeft.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:22

deed buitenritten begeleiden. 1x op een jaar kwamen er van die tutjes met hun dressuurpaardjes om een ritje over het strand te maken. Nou nog voor we de weg waren overgestoken was de helft al aan het huilen en moest er overgestapt worden omdat ze dachten dat de paarden doordraaiden. Mijn volbloedmerrie (die ik toen nog had) was ook erg heet en gevoelig. maar door zelf rustig en ontspannen te blijven heb je een heerlijk voorwaarts paard.
Natuurlijk heeft niemand het recht om te zeggen dat je geen lef hebt. maar dan denk ik voor het grootste deel van die ruiters heb dan ook niet zo'n grote mond over de recreatieruiters die wel die paarden meenemen en rustig kunnen houden. naar mijn mening valt er voor iedereen nog heel veel te leren. Voor de 1 nog meer dan voor de ander. De 1 rijd goed recreatie, de ander kan goed springen en weer een ander rijd goed dressuur. een mens is nooit uitgeleerd

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:00

Waarom moeten alle Dressuur tutjes laf zijn, en niet met hun paard op buiten rit kunnen, er zijn zat dressuurruiters die wel gewoon op buitenrit kunnen met hun pony/paard.. Dus ik vind niet dat je als recreatie ruiter mag zeggen dat ze geen lef hebben, Dan kunnen wij als dressuurruiters ook wel zeggen: Dat jullie niet op concours gaan. Sommige paarden zijn op concours nog heter als op een buitenrit, dus ik vind het een beetje onzin, Jullie hebben in principe wel geleik over dressuur tutjes die wel een groot kapsones hebben maar niet eens op buitenrit durven, maar niet alle dressuur ruiters zijn zo, dus even bij deze mijn mening Knipoog Voordat ik dit paard reed ging ik in de zomer 2x perweek een buitenrit maken, en dan ook in flinke rengalop. Met dit paard heb ik het al enkele keren gedaan, maar ik vind niet dat ik al genoeg controle over haar heb, ze schrikt echt overal van buiten, en is heel heet. In het bos geen probleem, maar als je eerst over de weg moet en er komen auto`s aan. (wel moet ik minstens 2x per week naar de manege) ook over de weg dus... Knipoog:)

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:01

KiWiKo schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. Ja

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:04

September schreef:
KiWiKo schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. Ja

Ben het er ook mee eens, maar stel: je hebt net 1 les gehad, je vind dus dat je er niks van bakt, en het is dus echt zo, dan rijd je nog niet goed Lachen lijkt miij Vork Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:07

ik denk niet dat je kunt zeggen zo die rijdt goed
wat je met het ene paard kan hoeft niet te zeggen dat je dat andere paarden kunt leren..
als je er lol in hebt en bereidt bent nog meer de leren ben je een goede ruiter, maar volgens mij is er niet zo iets als het grote voorbeeld bijvoorbeeld, De persoon.. en iedereen zou ook zo moeten rijden.

almas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:08

Volgens mij kan je goed paardrijden als je een goede houding hebt en verstand hebt van paarden.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:08

niet alle dressuurtutjes zijn laf. dat wordt geloof ik ook nergens gezegd. en mocht dat wel zo zijn was dat vast niet de bedoeling. Er zijn altijd uitzonderingen. en tja wedstrijd rijden. Persoonlijk rijd ik geen wedstrijden omdat ik met mijn fjord letterlijk de bak uit werd gereden door (dressuurtutjes) met hun paarden van 30.000euro (en vervolgens werd ik lekker 2de Haha! met mijn fjordje en zei stonden veel lager) maar voor mij is er dan geen lol meer aan.
Laat mij maar lekker veel plezier hebben met mijn fjordje tijdens het buitenrijden.
Hmm volgens mij is dit erg offtopic. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:09

maar als je maar op 1 paard goed kunt rijden vind ik niet dat die iemand goed kan rijden
Als je goed kan rijden krijg je veel paarden fijn aan het lopen Lachen

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:09

goed rijden? als jij en je paard er blij mee zijn.

PUNT.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:10

helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:11

Maar een blij paard kan toch erg verkeerd gereden worden Lachen
Zodat hij 2 jaar later kreupel staat omdat hij steeds op de voorhand mag sjokken als voorbeeld Lachen
Maar hij vind dat wel lekker om te doen...en was blij Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:12

wanneer rijdt je goed?
mijn mening is dat je goed rijd
als je een onafhankelijke zit hebt en een zachte hand.
als je met dit als basis, een paard tijdens het rijden kan verbeteren, dan kun je wat mij betrefd paardrijden.

kun je een paard actiever maken, ben je aan het paardrijden,
kun je een paard soepeler maken, ben je aan het paardrijden.
dit alles natuurlijk met die onafhankelijke zit en zachte hand.

je hoeft geen ultieme houding te hebben, zolang je zit maar onafhankelijk is, en je het paard dus niet belemmerd in zijn beweging.

als je dat niet kan, ben je aan het hobbelen, en dus niet aan het paardrijden
klinkt bot, maar dat is mijn mening

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:27

maar een correct gereden paard kan ook kreupel worden en absoluut niet gelukkig zijn. Hoevaak zie je wel niet dat een correct gereden dressuurpaard wegens blessures wordt verkocht?
belangrijk is denk ik wel om een tussenweg te zoeken en zowel een blij en gelukkig paard als een correct lopend paard te hebben. (Weet niet precies hoe ik het het beste kan omschrijven) Bloos
ronde korte paarden veel sneller voor het zicht rond te rijden dan een erg lang paard met een rechte rug. Wanneer je de juiste trainingsmethode voor verschillende paarden kent en zoals crossmonster zegt je het paard beter kan rijden en beter kan gymnastiseren je wel kan rijden. wat bij het ene paard goed is kan bij de ander juist weer fout zijn volgens mij.
pfff is het nog een beetje duidelijk?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:35

Dan is hij niet correct gereden, ook overbelasting is een vorm van niet correct rijden Knipoog (vind ik dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:58

idd phara
dan is hij ook niet correct gereden

Maar veel denken dat blij daar het bos sjouwen zonder enige vorm van dressuurmatige training correct is, maar dat is het ook niet

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:30

ik ben het eens met de rest maar het zitten, albert voorn stond een maandje geleden in de hoefslag: "90% van de hendedaagse ruiters hebben geen onafhankelijke zit, je hebt die zit pas als je op de longe zonder zadel in draf de krant kan lezen, dan hoor je pas bij die andere 10%"

tienusjeehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:36

KiWiKo schreef:

dus niet waar .. je kan goed rijden als mensen dat tegen je zeggen ... Tong uitsteken Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:39

passieX schreef:
ik ben het eens met de rest maar het zitten, albert voorn stond een maandje geleden in de hoefslag: "90% van de hendedaagse ruiters hebben geen onafhankelijke zit, je hebt die zit pas als je op de longe zonder zadel in draf de krant kan lezen, dan hoor je pas bij die andere 10%"

telt los ook? Alleen de krant lezen vind ik nogal moeilijjk, dan dansen die lettertjes zo Nagelbijten / Gniffelen

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:42

Als je een onafhankelijke zit hebt, eerlijk tegenover je paard bent en in harmonie met je paard rijdt. dat is imo goed rijden. Maar je bent nooit uitgeleerd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:47

passieX schreef:

pfff ik moet er niet aan denken om zo geconcentreerd een krant te moeten lezen als ik aan het rijden ben Ach gut

maar goed rijden wat is dat? ik denk dat niemand echt zo gewldig goed rijd Bloos anky is ook van haar paard afgeknalt...als ze echt zo goed was was ze toch blijven zitten Clown ik ben ook niet goed anders had ik ook naar las vegas gemoeten enz en...

ik krijg ook wel eens de vraag van niet paarden mensen hoe goed rij jij? en dan zeg ik altijd dat ik er niks van bak en maar wat aanpruts Haha!